دانشنامه ساخت و سازمعماری

نگاهی به معماری ساختمان سفارت امریکا در لندن

تیمبرلیک ساختمان “مکعب شیشه‌ای” ۷۵۰میلیارد پوندی را برای سفارت ایالات‌متحده در لندن به اتمام رساند.این ساختمان شامل یک مکعب شیشه‌ای در بادبان‌های درخشان از جنس پلاستیک که روی یک پایه قرارگرفته است و توسط حوضچه‌ای شبیه به لبه رود تیمز احاطه‌شده است. شرکت مستقر در فیلادلفیا در سال ۲۰۱۰ در رقابت برای طراحی سفارت برای تجسم “آرمان‌های دولت آمریکا” برنده شد اما این ساختمان در سال ۲۰۱۳ با شکست روبرو شد. سفارت جدید در ناین المز، یکی از امن‌ترین سفارتخانه‌ها با فنّاوری بالا و دوستدار محیط‌زیست است که ایالات‌متحده تابه‌حال ساخته است.

این ساختمان ۷۵۰ میلیون پوندی، جایگزین سفارت قبلی آمریکا در لندن شده است ( سفارت سابق توسط Eero Saarinen در Mayfair شده طراحی‌شده بود ) حال این سفارت با استانداردهای امنیتی غیرقابل نفوذ اما با نمای باز رویکرد جدیدی از امنیت را در برابر دید عمومی گذاشته است. (سفارت قدیمی واقع در میدان گرفنور که در سال ۱۹۵۰ ساخته‌شده بود به دلیل کوچک بودن فضا، قدیمی بودن تاسیسات و نبود فضاهای امنیتی کافی نیاز به تغییر داشت. بنابراین به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی قطر فروخته شد تا تبدیل به یک هتل شود.)

نگاهی به معماری ساختمان سفارت امریکا در لندن

این ساختمان یک مکعب ۶۵ متری و۱۲ طبقه دارای نمای لعابی لمینت است که از دو طرف با (ETFE) پوشش داده‌شده است. همان پوششی پلاستیکی که برای پروژه زیست گنبد Eden در بریتانیا استفاده‌شده بود . به گفته معماران، “مکعب بلوری شفاف” به معنای “شفافیت، باز بودن و برابری” است.

Kieran Timberlake که دارای شهرت برای طراحی معماری پایدار است، ویژگی‌هایی مانند پانل‌های خورشیدی را در طراحی ساختمان پیاده‌سازی کرده است.

نگاهی به معماری ساختمان سفارت امریکا در لندن

شکل غیرمعمول نمای ساختمان برای کاهش نفوذ و تابش خورشید، درحالی‌که هنوز امکان نور طبیعی را فراهم می‌کند طراحی‌شده است. نمای بازتابی با توجه به هوا و موقعیت خورشید تغییر رنگ می‌دهد. گردشگران سفارت از طریق یک غرفه در قسمت شمالی وارد مجموعه می‌شوند البته قبل از عبور از مسیرهای پیچیده با مناظر متنوعی از باغ‌ها و یک حوضچه که در محوطه محافظی بزرگ قرارگرفته است روبرو می‌شوند. این تالاب «حوضچه» بخشی از استراتژی آبریز سایت است که هدف آن کاهش فشار بر سیستم فاضلاب لندن و ارائه منبع آب برای باغ است.

نگاهی به معماری ساختمان سفارت امریکا در لندن

یک پارک خطی همانند پارک‌های محلی و سنتی انگلیسی برای این پروژه برنامه‌ریزی‌شده است . درختان بلوط بومی و گیاهان بلند و گل وحشی کاشته شده در آن یادآور پیشروی نورد آمریکایی و تالاب‌های اصلی که زمانی این قلعه Thames را اشغال کرد. جیمز تیمبرلیک، آرشیتکت این ساختمان در طراحی این بنا از قلعه‌های اروپایی الهام گرفته است.

نگاهی به معماری ساختمان سفارت امریکا در لندن

یک سکوی تحویل در اطراف طبقه زیرین ساختمان، که دارای سه ورودی است، اجرا می‌شود. ورودی اصلی برای کارکنان و بازدیدکنندگان رسمی، ورودی کنسولگری برای درخواست گذرنامه و ویزا، و ورودی سرویس برای کارکنان تعمیر و نگهداری و تحویل است. هرکدام از راهروهای انحرافی درون ساختمان مارپیچی در طبقه هم کف ، دارای یک باغ داخلی است این باغ‌ها دارای محیطی مملو از تنوع زیستی است که در آمریکا یافت می‌شوند و اغلب گیاهان این مجموعه ترکیبی از بیابان‌های پارک ملی Canyonlands و جنگل‌های سرسبز اقیانوس آرام است.

نگاهی به معماری ساختمان سفارت امریکا در لندن

ساختمان پیچیده این سفارت‌خانه دارای قسمت‌های عمومی، محل کار، فضاهای مراسم ، نمادین و اتاق‌های ناهارخوری است. همچنین فضاهای کاری این ساختمان برای کارکنان سفارت بسیار انعطاف‌پذیر و قابل‌پذیرش طراحی‌شده است. اتاق‌های کار این ساختمان داری نور طبیعی و چشم‌انداز وسیع است. لابی کمانی شکل این ساختمان در هر طبقه دارای چشم‌انداز متنوعی است لابی کنسولگری طبقه پایین؛ محل انتظار، لابی طبقه اول و دوم با دید از آبشار و رود تیمز. البته لابی اصلی در طبقه اول به گالری، سالن‌های بزرگ و سالن‌های رویداد نیز باز می‌شود.

نگاهی به معماری ساختمان سفارت امریکا در لندن

از نمونه، طرح‌های پایداری در ساختمان مذکور می‌توان به پمپ گرمای زمینی اشاره کرد . این پمپ‌ها با جذب گرما از زمین انرژی موردنیاز ساختمان را تولید می‌کند. معماران ادعا می‌کنند که استانداردهای زیست‌محیطی این پروژه فراتر از گواهینامه LEED است. این گواهینامه مخفف leadership in energy and enviromental design است و BREEAM مجموعه استانداردی است برای بهتر عمل کردن در طراحی ساختمان پایدار، ساخت‌وساز و بهره‌برداری و تبدیل به یکی از اقدامات جامع‌تر که در حوزه زیست‌محیطی یک ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نگاهی به معماری ساختمان سفارت امریکا در لندن

سفارتخانه در محله Nine Elms و ازلحاظ جغرافیایی در جنوب غربی رود تیمز است که در حال حاضر به‌طور گسترده‌ای بازسازی می‌شود. محل فعلی این سفارت‌خانه به ادارات دولتی و مجلس نمایندگان در وست مینستر نزدیکتر از سلف مایفیر سفارت‌خانه پیشین که معمار آن است دیوید چیپفیلد بود و اکنون به هتل تبدیل‌شده است. سفارت سابق حدود ۴۸،۱۲۸ مترمربع که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما سفارش داده‌شده بود نیز از منابع مسئولیت یافته تهیه‌شده است که نشان می‌دهد تعهد به “نقشه‌برداری از عبور به‌سوی یک دیپلماسی برای محیط‌زیست” است. معماران در تلاش هستند برای توسعه مجدد محلی (به‌وسیله افزودن پلازا و پارک) به زمین‌های اطراف رود تامز و Nine Elms متصل شده و یک مسیر سبز ( گذرگاه کنار دریایی جدید) بین ایستگاه Vauxhall و Battersea برای عابران پیاده احداث کنند. آمریکا ادعا کرده ۷۵۰ میلیون پوند موردنیاز برای تامین مالی این پروژه، از طریق فروش سایر املاک دولت ایالات‌متحده در شهر تامین شده و در تامین هزینه‌ها از مالیات مردم استفاده‌نشده است. شرکتKieran Timberlake توسط معماران آمریکایی استفان کیران و جیمز تیمبرلیک در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. پروژه پیشین این شرکت یک‌خانه در ایالت نیویورک با نمای داخلی آینه‌ای بود که جنگل‌های اطراف را منعکس می‌کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا