شهرمسکن و ساختمان

انبوه سازان در گفت و گو با «صما» انتقاد کردند:

افزایش مستمر هزینه های تولید مسکن/ چرخه طولانی مدت اخذ مجوزهای ساخت و ساز

وجود ضوابط دست و پاگیر و چرخه طولانی مدت اخذ مجوز تولید مسکن از سوی سازمان های شهرداری، نظام مهندسی ساختمان و… شرایط ساخت و ساز را برای تولیدکنندگان مسکن دشوار کرده است.

صما- چندین سال است که تولید مسکن انبوه در کشور بنا به دلایل متعدد مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است. رشد بی رویه تورم و نوسانات اقتصادی از جمله مهمترین دلایلی بوده که منجر به کناره گیری سازندگان و انبوه سازان مسکن از این عرصه شده و از سوی دیگر موانع و هزینه هایی که سازمان های ذیربط به بخش تولید مسکن تحمیل می کنند، از دیگر دلایلی است که حضور تولیدکنندگان مسکن در این حرفه را کمرنگ کرده است.

به گزارش «صما» در پی کاهش تولید مسکن و به دنبال آن به هم خوردن عرضه و تقاضای مسکن در کشور، جهش قیمت مسکن و افزایش چندبرابری نرخ مسکن در کشور رخ داده و از آنجایی که سطح اقتصادی و توانایی مالی مردم با این افزایش نرخ ها در بازار مسکن مطابقت ندارد، شاهد انباشت تقاضای خرید مسکن و رشد بی رویه اجاره بها در طی چند سال اخیر بوده ایم.

حال سوال این است که در چنین شرایط پیچیده و نابسامان اقتصادی، چه راهکارهایی را می توان برای تسهیل و رونق تولید مسکن ارائه داد؟

لزوم تسهیل ضوابط تشریفاتی

در همین رابطه عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه بخش مسکن و ساختمان وابستگی بسیاری به سایر بخش ها دارد گفت: به این معنا که اگر بخش های دیگر رونق داشته باشند و یا سطح رفاه مردم بالا برود، می توان توقع داشت که خانه های بهتری ساخته شود و مردم رو به خرید مسکن بیاورند.

محمد مهدی مافی در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب توضیح داد: بخش مسکن بسیار وابسته به سطح درآمد ملی و شرایط امنیت اجتماعی، اقتصادی، درآمد مردم، احساس امنیت، تامین غذا و پوشاک و کاهش دغدغه های اقتصادی در جامعه دارد و در این صورت می توان توقع داشت که سطح بهره وری جامعه از مسکن مناسب بالاتر برود.

وی ادامه داد: اما اگر به طور صرف بخش مسکن را در نظر بگیریم، باید مقداری از ضوابط تشریفاتی که بخشی از آنها مربوط به هزینه های شهرداری و یا سازمان های مرتبط است، تسهیل شود.

این انبوه ساز با انتقاد از وجود ضوابط دست و پاگیر در بخش ساخت و ساز مسکن عنوان کرد: در حال حاضر وجود ضوابط دست و پاگیر و چرخه طولانی مدت اخذ مجوز و دیگر مراحل تولید مسکن از سوی سازمان های شهرداری، نظام مهندسی ساختمان و… شرایط ساخت و تولید مسکن را برای تولیدکنندگان مسکن دشوار کرده است.

افزایش مستمر هزینه های تولید و ساخت مسکن

مافی تصریح کرد: در چنین شرایطی این سازمان ها علاوه بر توجه به شرایط مالی و کاهش هزینه های ساخت می توانند هزینه های زمانی پروژه ها را کاهش دهند. این در حالی است که در طول هر سال و هر دوره متاسفانه شاهدیم که سیستم ها و کانون هایی که سکان تصمیم گیری را در اختیار دارند، هزینه زمانی پروژه های تولید و ساخت مسکن و ساختمان سازی را افزایش داده اند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران خاطرنشان کرد: با کاهش این هزینه ها می توان اقدام مناسبی انجام داد که رتبه کشورمان که هم اکنون در ته جدول تولید مسکن و تسهیل مراحل ساخت و ساز و صدور مجوزها قرار دارد، چند پله بالاتر برود.

دولت از نظرات بخش خصوصی استفاده کند

در عین حال عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به راهکارهای رونق تولید مسکن در کشور گفت: با توجه به اینکه ۹۵ درصد از تولید مسکن کشور را بخش خصوصی در اختیار دارد، دولت باید از خودمحوری در این حوزه فاصله بگیرد.

غلامعلی ثنایی در گفت و گو با «صما» ادامه داد: با این حال متاسفانه شاهد هستیم که دولت و وزارت راه و شهرسازی توجه خاص و ویژه ای به این امر ندارد که از نظرات بخش خصوصی استفاده کند.

وی با بیان اینکه نیاز به وجود کارشناسان خبره در وزارتخانه راه و شهرسازی داریم که با همکاری کارشناسان بخش خصوصی اوضاع موجود را تحلیل و بررسی و راهکارهای بهبود وضعیت تولید مسکن را شناسایی کنند، تصریح کرد: آنچه مسلم است دولت کمک مالی چندانی نمی تواند به بخش مسکن بکند و جامعه باید جور این موضوع را بکشد.

ثنایی یادآور شد: دولت می تواند در جهت کاهش هزینه هایی که از طرف ارگان ها و سازمان های دولتی به بخش ساخت و ساز و مسکن وارد می شود، ورود کند و این هزینه ها را کاهش دهد. همچنین تسهیلات بانکی قابل قبولی را به بخش تولید مسکن اختصاص دهد.

این انبوه ساز ادامه داد: علیرغم اینکه در مسکن مهر اشتباهات کارشناسی در اصل تولید وجود داشت و این تصمیمات غیرکارشناسی باعث شد که تعدادی از این واحدها در جاهایی ساخته شود که هنوز بدون متقاضی باقی مانده و کسی داوطلب زندگی و سکونت در این واحدها و استفاده از آنها نیست، اما اصل فلسفه طرح مسکن مهر منجر به تولید حجم بالایی از مسکن در کشور شد.

انتهای پیام/

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا