شهر

«آیین‌نامه طراحی معابر شهری» تصویب شد

در آخرین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، «آیین‌نامه طراحی معابر شهری» به تصویب رسید.

شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی با اعلام اینکه اولین نسخه این آیین‌نامه در سال ۱۳۷۵ توسط وزارت مسکن و شهرسازی سابق منتشر شده بیان کرد: رویکرد جهانی طراحی معابر شهری، طی سالیان اخیر از خودرومحوری به انسان‌محوری تغییر کرده است، لذا نیاز به تغییر در رویکرد آیین نامه قبلی وجود داشت.

وی افزود: با شکل گیری معاونت حمل‌و‌نقل در ستاد وزارت راه‌و‌شهرسازی و در راستای تحقق مصوبه هیئت وزیران، مطالعات بازنگری این آیین‌نامه در دستور کار معاونت حمل‌و‌نقل قرار گرفت. بروزرسانی صورت گرفته مبتنی بر اصول توسعه پایدار بوده و طرح خیابان‌ با اولویت به شیوه‌های پیاده، دوچرخه و حمل‌و‌نقل همگانی ترویج شده است و ملاحظات طراحی هرکدام در مجلد مستقل مورد توجه قرارگرفته‌است. در این راستا تامین نیاز و دسترسی مناسب و ایمن همه شیوه های حمل و نقل در کنار یکدیگر مدنظر بوده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با استناد به آمار تصادفات پلیس راهور که قریب به نیمی از تصادفات منجر به فوت در شهرها را مرتبط با عابرین پیاده اعلام کرده است، بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم توجه به مسائل ایمنی عابر پیاده، در حال حاضر خیابان‌های شهری جولانگاه خودروهای شخصی شده و شاهد تلفات انسانی قابل توجه در شهر هستیم.

آدم نژاد ادامه داد: در آیین نامه طراحی معابر شهری که مورد تصویب قرار گرفت، نهایت تلاش و تاکید برای افزایش ایمنی عابران پیاده، پیوستگی شبکه پیاده روی در شهرها برای تمام اقشار جامعه از قبیل افراد سالخورده و ناتوان و معلولان صورت گرفته است. پیاده سازی اصول آیین‌نامه جدید در شهرهای جدید، بازطراحی، بازآفرینی و طرح‌های آماده سازی در مناطق شهری، علاوه بر بازگرداندن فضای انسانی و نشاط و پویایی به خیابان شهری، قطعا منجر به کاهش مخاطرات ایمنی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تحقق اهداف آیین‌نامه، به لزوم آموزش و به روزرسانی مداوم آن و تشکیل کمیته دائمی آموزش، پایش و به هنگام‌سازی و تیم فنی و کارشناسی پشتیبان اشاره کرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص روند تصویب آن گفت: انجام مطالعات بروزرسانی آیین‌نامه مذکور توسط دانشگاه تهران و تیم فنی متشکل از متخصصان حوزه حمل‌و‌نقل و شهرسازی بوده و نظارت بر آن را دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل‌و‌نقل بر عهده داشته است.

وی افزود: محتوای آیین‌نامه طی ۲۲ جلسه در کمیته کارشناسی معاونت حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، با همکاری و تعامل مناسب مجموعه وزارت کشور، به منظور اخذ نظر کلیه ذی نفعان و بهره برداران نظیر شرکت‌های مشاور حوزه ترافیک و حمل‌و‌نقل، شهرداری‌های کشور و متخصصان و مهندسین این حوزه، ۱۴ جلسه فنی نیز برای پایش و بررسی آیین‌نامه مذکور در دفتر حمل‌و‌نقل آن وزارتخانه برگزار شد و سپس در شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورد تصویب قرار گرفت. در نهایت پس از تشکیل ۷ جلسه کارشناسی در کمیته فنی طرح‌های فرادست با حضور همه دستگاه‌های عضو و کمیته های منتخب آن، طرح در صحن شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح و با اجماع نظرات مثبت دستگاه‌ها مورد تصویب قرار گرفت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا