مسکن و ساختمان

حتی ۱۰۰ نقشه باکیفیت معماری هم نداریم

عبدالرضا گلپایگانی در گردهمایی طراحان و سازندگان منطقه ۳ گفت: ۱۰ هزار نقشه را کنترل کردیم، اما حتی ۱۰۰ نقشه واجد کیفیت معمارانه به دست نیامد.
گردهمایی طراحان و سازندگان منطقه۳ که در باغ موزه دفاع مقدس با حضور عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و محمدرضا جلیلیان معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه سه تهران و جمعی دیگر از مسئولان این حوزه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
در این برنامه، گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران عنوان کرد: معماری حرفه‌ای است که با جان و دل آدم مرتبط است و بودن در این جمع ما را به هیجان می‌آورد، چون معماران خالقان فضای باکیفیت هستند که در زیباسازی محیط شهری نقش بسزایی دارند.
وی با اشاره به اینکه سعی کردیم در این دوسال فرآیند صدور پروانه را بهتر کنیم، اما با ایده‌آل‌ها هنوز فاصله داریم، افزود: ما در شهر تهران ۱۲ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر می کنیم و مراحل ساختمان‌سازی فرایندی پیچیده است که برای تسهیل این روند باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷هزار کارگاه ساختمانی فعال هستند، ادامه داد: باید نسبت به مقوله معماری ساختمان‌ها توجه ویژه‌ای شود، چون با دستورالعمل‌های حاکمیتی نمی‌توانیم آثار هنری خلق کنیم.
گلپایگانی با اشاره به اینکه معتقدم ۹۰ درصد چیزی که ساخته می‌شود را ما معماران نمی‌سازیم و امضا فروشی اتفاق می‌افتد، گفت: قرار بود بانک نقشه‌ای با استفاده از نقشه‌های پرتکرار داشته باشیم و متقاضی با استفاده از این بانک نقشه می‌تواند کار خود را انجام دهد و حقوق مؤلف را به حساب طراح نقشه بریزد.
وی افزود: مسابقه طراحی را برای غنی کردن این بانک نقشه راه انداختیم و تبدیل به مکانی برای خلق کیفیت و رقابت شود و ۱۰ هزار نقشه را کنترل کردیم، اما حتی ۱۰۰ نقشه واجد کیفیت معمارانه به دست نیامد.
گلپایگانی با تاکید بر کوتاه کردن زمان صدور پروانه گفت: صدور پروانه در شهر لندن براساس نقشه‌های تایید شده مدیریت شهری است که پس از ارائه نقشه، شهرداری موظف است در مدت ۴۸ساعت تغییرات را اعلام کند و درصورتی که تغییرات اعلام نشود براساس نقشه پیش طراحی شده کار شروع می شود.
وی با بیان اینکه به‌کارگیری چنین روش‌هایی در صدور پروانه نتایج خوبی دارد اضافه کرد: در همین راستا اقدامات خوبی داشتیم و در سال ۷۶ در قیامدشت که زمین‌ها به‌‌صورت قطعه‌بندی بود، نقشه‌هایی را در منطقه ۱۵ از پیش آماده کرده بودیم و صدور پروانه در مدت یک روز انجام می‌شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بیان کرد: جریان ساخت‌ و سازها در گذشته و حال دست معمارهای خوب نبوده و لذا مجبور شدیم کمیته هایی برای ارتقای کیفیت ایجاد کنیم.
وی یادآوری کرد: در بحث معماری ساختمان‌ها از یک سال پیش در برخی نقاط شهر طرحی را شروع کردیم که متناسب با پهنه از نظر مساحت قطعات طبق ظرفیت‌های اجتماعی و زیست محیطی و آن چیزی که مطابق ضوابط ساخته شده طراحی و ساخت و ساز صورت بگیرد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در هیچ جای دنیا تعداد طبقات را به مساحت قطعه گره نمی‌زنند و در ۷۰ درصد پروانه‌های صادره در دوره گذشته ضوابط رعایت نشده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا