معماری

معمار پل طبیعت :

هزار و ۸۷۰ تن فولاد برای پل طبیعت مصرف شد

پنل «پل طبیعت» با حضور هومن بالازاده و عباس ریاحی دبیران پنل و با ارائه علیرضا بهزادی معمار این سازه برگزار شد و مباحثی درباره چگونگی اجرای ساخت این پل همراه با عکس‌های طرح، زمان ساخت و پس از ساخت مطرح شد.

در ابتدای این پنل علیرضا بهزادی درباره چگونگی ایده، طرح و اجرای این پل شاخص گفت: سال ۲۰۰۵ شرکت دیبا که برگرفته از نام یک پارچه است را تأسیس کردیم و کار تخصصی ما طراحی روی سازه‌های پارچه‌ای بود و اراضی عباس آباد ۶ پلان داشت و خاک دستی تونل رسالت را آنجا گذاشته بودند.

این معمار با بیان اینکه این پروژه را در سال ۲۰۰۸ انجام دادیم و کارفرما با مشاهده کارمان پروژه‌های بیشتری به ما سپرد، افزود: پل طبیعت حاصل یک مسابقه بود که در بین شرکت‌کنندگان گرایش معماری ما بیشتر بود و زمانی که در مسابقه شرکت کردیم جزو ۳ طرح اول شناخته شدیم و در ابتدا هیچ کمک مالی نشد، اما بعد ۳ میلیون کمک کردند و بعد از یکسال قبول کردند و با یاری مهندس اتابکی پروژه از اراضی عباس آباد بیرون نرفت.

وی درباره ویژگی‌های این پل گفت: پل طبیعت خلاف دیگر پل‌ها باید جایی برای ماندن و تماشا می‌بود تا طبیعت تهران و پارک طالقانی از روی پل دیده شود و به هم وصل شود و علاوه براین، دوست داشتیم عمق میدان دید(پرسپکتیو) به جای تک بعدی بودن، چند بعدی باشد.

بهزادی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۹ طراحی پل طبیعت به پایان رسید، افزود: در سال ۲۰۱۰ اجرا شروع شد و پیمانکار ستون‌ها ماشین‌سازی اراک و عرشه را مؤسسه رجایی انجام داد و تمام جوش‌های فلزی ما نفوذی بود.

وی عنوان کرد: سال ۲۰۱۴ پروژه افتتاح شد و حدود هزار و ۸۷۰ تن فولاد برای پل طبیعت مصرف شد و همچنین لوله‌ها را چین خریدیم و نیمکت‌ها را خودمان طراحی کردیم و به‌هرحال این پل محلی برای لذت بردن است که از نظر ما زیباست و هر قشر و طبقه‌ای می‌تواند از آن استفاده کند.

این معمار یادآوری کرد: بحث کشف کردن و اینکه شما در هرنقطه از این پل چیزی می‌توانید ببینید یا کشف کنید برای ما اهمیت داشت. این کشف کردن به صورت حضور فیزیکی نبود بلکه هرکس در هرطبقه‌ای می‌تواند طبقات پایینی را ببیند.

بهزادی در پایان گفت: این پل تنها پلی است که ماشین‌رو نیست و کم‌توان‌ها به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند و به نوعی به معنای غلبه انسان بر ماشین است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا