نظام مهندسی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خواستار شد:

ضرورت بازنگری فوری روش فعلی محاسبه هزینه ساخت ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در نامه ای به معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خواستار بازنگری فوری روش فعلی محاسبه هزینه ساخت ساختمان شد.

به گزارش صما و به نقل از روابط عمومی سازمان،  احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در نامه ای به دکتر محمودزاده، معاون محترم مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نوشت: متاسفانه روش محاسبه هزینه ساخت براساس جدول ارائه شده در مبحث دوم( جدول شماره ۱۰ )  که از طریق بروز رسانی هزینه ساخت در سال  ۱۳۸۳ واعمال  شاخص های تعدیل به آن بدست می آید، نه تنها با هزینه واقعی ساخت ، فاصله معناداری دارد بلکه موجب وهن وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی به عنوان متولیان نظام تعرفه‌گذاری خدمات مهندسی شده  است. 

در بخشی از این نامه می خوانیم: بی تردید بخش قابل توجهی از نارضایتی مردم و مهندسان منبعث از این شیوه تنظیم گری و نرخ گذاری خدمات مهندسی است که باید به سرعت در مورد آن چاره اندیشی کرد.
 
متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
 
«جناب آقای دکتر محمودزاده
معاون محترم مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی
 
با سلام، احتراماً همانگونه که استحضار دارید بهای  خدمات مهندسی در ابتدای هر سال  از طرف شورای مرکزی و برپایه محاسبه هزینه  تمام شده ساخت در گروه های مختلف ساختمان برآوردگردیده و درصدی از آن بر پایه جدول شماره ۱۱ مبحث دوم مقررات ملی به عنوان جدول حق الزحمه خدمات مهندسی اعلام می‌گردد.
 
متاسفانه روش محاسبه هزینه ساخت براساس جدول ارائه شده در مبحث دوم( جدول شماره ۱۰ )  که از طریق بروز رسانی هزینه ساخت در سال  ۱۳۸۳ واعمال  شاخص های تعدیل به آن بدست می آید، نه تنها با هزینه واقعی ساخت ، فاصله معناداری دارد بلکه موجب وهن وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی به عنوان متولیان نظام تعرفه‌گذاری خدمات مهندسی شده  است. بی تردید بخش قابل توجهی از نارضایتی مردم و مهندسان منبعث از این شیوه تنظیم گری و نرخ گذاری خدمات مهندسی است که باید به سرعت در مورد آن چاره اندیشی نمود.
 
 سازمان نظام مهندسی ساختمان در سالهای گذشته با به کارگیری مهندسین مشاور در حال تدوین مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی به گونه‌ای متفاوت از گذشته است که اینک در مراحل پایانی تدوین و اعلام است.
 
 لذا خواهشمند است دستور فرمایید ،ضمن تشکیل کارگروه مشترک و بررسی عاجل مطالعات انجام شده، قدمی بزرگ و اساسی برای حل این مشکل چندین ساله برداشته شود.
 
همچنین به استحضار می رساند سازمان نظام مهندسی ساختمان به موازات مطالعات انجام شده تدوین مبانی قیمت‌گذاری توسط مهندسین مشاور شهریگ، نسبت به برآورد واقعی هزینه ساخت بر پایه آنالیز ساختمانهای نمونه در سراسر کشور با استفاده از فهرست بهای  سال ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه نیز اقدام نموده که نتایج آن در جدول نامه ارسالی به عنوان هزینه ساخت برای شش ماهه دوم  سال ۱۴۰۰ قابل استناد و بهره برداری است.
 
بدیهی است درصدهای تعدیل سه ماهه ای که توسط سازمان مدیریت در سال ۱۴۰۱ اعلام می گردد ،  به ارقام اعلام شده اضافه می شود»
به گزارش صما بر اساس نامه احمد خرم، قیمت هر متر تمام شده هر متر مربع واحد مسکونی به شرح زیر است:

قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را امروز ۱۸ بهمن ماه اعلام کرد که به شرح زیر است:

ساختمان‌های یک و دو طبقه متری ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان

ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه متری ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان

ساختمان ۶ و ۷ طبقه متری ۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان

ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه متری ۹ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان

ساختمان‌های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان

ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۱۰ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان

ساختمان‌های ۱۶ طبقه به بالا متری ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار تومان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا