مسکن و ساختمان

صما گزارش می دهد

ضرورت ادغام ایرلاین های داخلی با هدف ارتقای بهره وری

ادغام ایرلاین های داخلی، موضوعی است که اخیرا مورد توجه بسیاری از محافل کارشناسی قرار گرفته است.

به گزارش صما، در سال های اخیر تعداد شرکت های هواپیمایی کوچک داخلی افزایش قابل تاملی داشته است. بنا به گفته کارشناسان اعطای مجوزهای به این شرکت های کوچک از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منجر به عدم رعایت استانداردها و در نهایت کاهش کیفیت پروازها، افزایش قیمت بلیت ها، عدم رعایت برخی قوانین و نادیده گرفتن حقوق مسافر شده است. کارشناسان و متخصصان حوزه حمل و نقل هوایی معتقدند برای بهبود اوضاع آشفته پروازهای داخلی، موضوع ادغام ایرلاین ها باید در دستور کار گیرد و به صورت جدی دنبال شود.

تعدد موارد نادیده گرفتن حقوق مسافر و نقص های فنی

خبرهای مختلفی که بعضا از سوی مسافران و نیز رسانه ها انعکاس پیدا می کند این واقعیت را آشکار می کند که پروازهای بسیاری از ایرلاین ها به دلیل نقص های مکرر فنی با مشکل مواجه شده که در نهایت منجر به تضییع حقوق مسافران هم می شود. این مشکل در بین ایرلاین ها کوچک و نوپا بیشتر رخ می دهد. هر چند که معمولا در توجیه این مشکلات موضوع تحریم صنعت هوانوردی کشور از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری مطرح می شود اما بنا به تحلیل محافل کارشناسی با مدیریت صحیح و برخی تدابیر و تمهیدات می توان بسیاری از مشکلات فعلی را مرتفع کرد.

ادغام ایرلان های کوچک با هدف هم افزایی

در این موضوع ادغام ایرلاین های کوچک می تواند اهداف قابل قبول و چشمگیری را برآورده کند. چرا که قطعا با کاهش تعداد ایرلاین ها و ادغام ارتقای بهره‌وری این بخش ایجاد می شود. مزایای ادغام ایرلاین ها داخلی اخیرا هم از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مورد واکاوی قرار گرفته است . در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت بسترسازی برای ادغام شرکت های هواپیمایی داخلی آمده است: با وجود انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری بین شرکت‌های هواپیمایی، تاکنون مدل‌های نوین همکاری شرکت‌ها و بهره‌مندی مشترک از سرمایه‌های یکدیگر مانند ادغام، ائتلاف و امثالهم در ایران محقق نشده است. این امر به‌ویژه در شبکه قطب ـ اقماری می‌تواند نقش بی‌بدیلی در افزایش کارایی شرکت‌ها و متعاقب آن ارائه نرخ‌های مناسب و رشد تقاضای سفرهای هوایی ایفا نماید و نقش‌آفرینی سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه توصیه می‌شود.

مزایای چند وجهی بهبود شرایط صنعت هوانوردی کشور

تقریبا به طور مرتب هر چند روز یکبار اخبار ناخوشایندی از نقص های فنی و برخورد ناشایست با مسافران توسط شرکت های هواپیمایی در رسانه ها انعکاس می یابد. از طرفی باتوجه به اهمیت بالای صنعت حمل و نقل هوایی در همه کشورها و مزایای خاص سیاسی ، اقتصادی و… ضروری است تا مسئولان وزارت راه و شهرسازی موضوع ساماندهی ایرلاین های داخلی را در اولویت قرار دهند تا بیش ازاین  با انتشار اخبار ناامیدکننده از وضعیت پروازهای داخلی، اذهان عمومی نسبت به تردد با هواپیما به عنوان یکی از مهمترین بخش های حمل و نقل بدبین نشود.  

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا