مسکن و ساختمان

گزارشی جامع از نخستین روز اجلاس سازندگان و طراحان در تبریز ۱۴۰۱+عکس

اجلاس سازندگان و طراحان در تبریز برگزار شد، تبریز برای دومین بار میزبان این اجلاس ملی بود.

به گزارش صما، در روز نخست محمد عزتی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز و رئیس اجلاس، یعقوب هوشیار شهردار تبریز، جواد رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی و فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز کردند، دومین اجلاس سازندگان و طراحان تبریز با استقبال خوبی از طرف فعالان حوزه صنعت قرار گرفت.

 

هم‌افزایی بین سازندگان، طراحان و مدیریت شهری از نتایج اجلاس است

در ابتدای این مراسم، محمد عزتی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز به عنوان سخنران گفت: دلیل علاقه‌مندی مسئولان شهر ما درباره نظام مهندسی، راه‌وشهرسازی و دست اندرکاران ساخت‌وساز هم افزایی در عرصه صنعت ساخت و ساز است که نتیجه آن ارتقای کیفیت و مدیریت پایدار شهری خواهد شد.

وی افزود: برگزاری دومین همایش سازندگان و طراحان در تبریز نشانه بارز دغدغه ما درباره این امر مهم است.

 

اهمیت توسعه شهری سبب‌ساز برگزاری دومین همایش سازندگان و طراحان شد

یعقوب هوشیار گفت: در ایران شاهد حرکت پرشتاب در ساخت و ساز کلان شهرهای هستیم که مخاطراتی برای مدیریت شهری به همراه داشت.

وی افزود: ما هم اکنون شاهد معضلاتی در حوزه مهندسی و هویت شهری هستیم و چالش جدی پیش روی همه ما در این زمینه وجود دارد.

شهردار تبریز ادامه داد: یکی از بحث‌های جدی مسئله سازهای ناایمن و پرخطری است که در سنوات گذشته احداث شده‌اند. ناامن بودن سازه‌ها دلایل مختلفی دارد مانند این که در جریان توسعه در ویرایش آیین‌نامه‌ها تداخلات جدی با ایمنی سازهایی داریم که در دهه‌های گذشته ساخته شده‌اند.

هوشیار بیان کرد: همچنین شکل گیری پرشتاب ساخت و سازهایی که براساس ایین نامه‌های جدید احداث شده‌اند؛ نبود نظارت جدی بر ساخت و سازهاست که مسبب ناایمن بودن برخی از سازه‌ها شده است.

 

ما شاهد کم‌توجهی به نمای ساختمان‌های شهر تبریز هستیم

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در ادامه «کمپین نما، هویت شهر ما» سیاست‌گذاری در مدیریت شهری به سمت ارتقای کیفیت نمای ساختمان‌های شهر برداشته شده است، یکی از مهم‌ترین مباحث، بحث تعرفه عوارض محلی است که سعی کردیم در برخی مصوبات موضوعاتی که برخی از فعالان دغدغه‌مند گوشزد کردند و یا پیشنهاداتی داشتند را لحاظ کنیم.

فریدون بابایی اقدم سخنران اولین روز اجلاس سازندگان و طراحان تبریز اظهار داشت: اتفاقی در که برخی شهرها، مِن جمله تبریز رخ داده، این است که یک کم توجهی در بحث نمای ساختمان‌های شهر تبریز رخ داده است.

وی افزود: برخی از ساخت‌وسازهایی که در تبریز و با اخذ مجوز از شهرداری ساخته می‌شود، بدون مشکل هستند، اما وضعیت آن دسته از ساختمان‌ها که بدون اخذ مجوز ساخته می‌شوند از لحاظ ایمنی و پایداری نگران‌کننده است، متاسفانه بخش اعظم ساخت‌وساز تبریز بدون مجوز صورت می‌گیرد، به همین دلیل بررسی پایداری و ایمنی بعنوان یک دغدغه در شهر مطرح بوده که موجب استقبال مدیران شهری تبریز از دو کمپین«ساختمان ایمن، شهری ایمن» و «ساختمان پایدار شهر پایدار» شد. عمدتا هیچ مجوز برای این دو کمپین اخذ نمی‌شود و آماری که از کمسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها دریافت می‌کنیم بسیار نگران‌کننده است.

 

معماری باید بر مبنای دانش باشد نه سلیقه شخصی!

جواد رحمتی معاون امور عمرانی استانداری اذربایجان شرقی در این اجلاس گفت: معماری نباید صرفا براساس سلیقه باشد، بلکه مباحث تئوری نیز باید پشت معماری‌ها دیده شود، متاسفانه مبنای معماری امروزی تنها سلیقه شخصی سازندگان است، در حالی که باید براساس نیازسنجی و الزامات مکانی و با مشورت کارفرما دانش خود را در طرح خود تزریق کند.

دومین اجلاس سازندگان و طراحان تبریز با حضور مقامات ملی، استانی، مدیران و کارشناسان شهری به مدت دو روز در مرکز همایش‌های بین المللی تبریز (خاوران) ادامه دارد.

 

«شناسایی آسیب»، اولین و مهم‌ترین قدم در رفع معضلات شهری است

پنل آسیب‌شناسی مدیریت کیفیت در ساخت‌وسازهای شهری همزمان با دومین اجلاس سازندگان و طراحان تبریز با ارائه محمد عزتی(معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز)، وحید قبادیان (معمار، مؤلف و استاد دانشگاه)، رضا دیزجی (رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی)، جمشید برزگر(رئیس انبوه سازان تبریز)، احمد موقری (معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی)، یاسین بجانی (رئیس کمیسیون عمران و شورای اسلامی تبریز) و امیر بخشی‌زاده (مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی) برگزار شد. در زیر خلاصه‌ای از مباحث مورد بحث در این پنل را مطالعه کنید:

محمد عزتی در ابتدای این پنل در خصوص ایمنی‌سازی صحبت کرد و دو نکته در این خصوص یادآور شد: ۱- چقدر در ساخت‌ساختمان‌های ایمن موفق بودیم و اینکه از وضعیت موجود راضی هستیم؟ ۲- در بحث ایمن‌سازی ساختمان‌های که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند چطور عمل کرده‌ایم؟ ما در این زمینه چالش‌های زیادی داریم.

احمد موقری نیز مباحث مهمی را در خصوص نقش قوه قضاییه در بحث ایمنی ساختمان‌ها عنوان کرد: در بحث ایمنی ساختمان‌ها حتی اگر شاکی خصوصی وجود نداشته باشد، دستگاه قضایی به دلیل اهمیت این موضوع، ورود خواهد کرد و اقدامات جدی انجام می‌دهد. ساختمان‌هایی در سطح شهر تبریز و شهرستان‌های آن وجود دارند که آبستن حوادثی است که قطعا اگر اتفاق ناگواری برای آن‌ها رخ دهد تمامی ذینفعان از سازنده، ناظران، مجریان، ارگان‌های صادرکننده مجوز و … هریک به اندازه تقصیری که دارند، مسئول خواهند بود.

وحید قبادیان درخصوص پایداری ساختمان‌ها تاکید کرد: ما در حرف بسیار خوبیم اما در عمل قافیه را باخته‌ایم، ما در بحث پایداری ۲۰ الی ۳۰ سال از کشورهای دیگری همچون ترکیه، اردن، امارات، قطر و حتی پاکستان عقب هستیم. ساختمان‌های پایدار به دو هدف ساخته می‌شوند، هدف اول کاهش آسیب به محیط زیست ( ۳۰ الی ۴۰ درصد آسیب‌های محیط زیست در دنیا مربوط به بخش ساختمان‌سازی است) و هدف دوم نیز سلامت انسان است.

جمشید برزگر گفت: جامعه امروز ما با دنیا همخوانی ندارد، باید از محیط زیست حفاظت کنیم نه تنها محیط زیست بلکه باید حافظ تمامی داراریی‌هایی که داریم باشیم از انسانیت گرفته تا دیگر درارایی‌ها. از زمانی که تشکلات حرفه‌ای و دیگر اصناف مهندسی بوجود آمده، ساختمان‌سازی از صفر درصد تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

 

 همچنین علیرضا مشهدی میرزا، امیرحسین اشعری، حبیب شاه حسینی، نیما ولی زاده و شهرام ناصح زاده معماران برجسته کشور و تبریز بودن که نخستین روز اجلاس در خصوص پروژه‌های شاخص مطالبی را ارائه دادند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا