مسکن و ساختمان

حسین بلندرتبه، سازنده:

مدیران شهری به مسائل فنی بیشتر توجه کنند

حسین بلندرتبه، سازنده منطقه ۳ در گفتگو با صما بیان کرد: به دلیل وضعیت بازار مسکن، بیشتر دنبال پروژه های مشارکتی هستم تا راحت تر بتوانم در این شرایط در بازار بمانم. هرچند که پروژه های مشارکتی هم مسائل خاص خودش را دارد به ویژه وقتی تعداد مالکین زیاد است تابه شما اعتماد کنند، زمان می برد، در حالی که در ملک شخصی راحت تر می شود کار کرد.

تورم بسیار اذیت کننده است و افزایش قیمت دلار و مصالح در کنار فرایند کند اداری روند ساخت و ساز را سخت تر کرده است. من  زمانی که پروژه را شروع کردم، دلار ۳ هزار و ۶۰۰ تومان بود و وقتی پروژه تمام شد ۲۴ هزارتومان شده بود و بعد از آن فرایندهای اخذ مجوزهای مختلف و پایان کار را طی کردم تا بالاخره مجتمع ده واحدی ۱۹۰ متری را تحویل مالکان دهم.

این سازنده تاکید کرد: من اگر مدیر شهری بودم در بخش نظارت بیشتر حساسیت به خرج می دادم تا مسائل فنی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و از سازندگانی که وجدان کاری دارند حمایت می کردم تا چرخه اقتصاد بگردد و متوقف نشود. این سازنده افزود: ناظر من انصافا بالای سرکار بود هر راهنمایی که لازم داشتم دریغ نمی کرد.

در سازه من توجه خاصی را اعمال می کنم و سعی می کنم در مراحل مختلف حتما سرکار باشم. موضوع سازه بسیار جدی است با توجه به زلزله خیز بودن تهران؛ چه مجری چه ناظر به من هر پیشنهادی در کار می دهند توجه می کنم. آن مصالحی را که بگویند بهتر است همان را به کار برده ام. یک کاری در منطقه ای دیگر داشتم که سرپرست مجری گرفته بودم؛ زیرا چندکار در دست  اجرا داشتم. اما روز بتن ریزی در کارگاه حاضر شدم. دیدم که میلگرد حرارتی که باید اجرا کنند نزدیک چهار تا پنج متر کم آورده بودند و اجرا نکرده بودند و من اعتراض کردم و گفتم با مردم قرارداد بسته شده و باید طبق آن پیش برویم.

سازندگان باید وجدان خود را در مراحل ساخت و ساز در نظر بگیرند و اگر جوشکار یا آرماتوربند پیشنهادی می دهد به دلیل تجربه بیشتری که دارند به نظر من سازنده بهتر است گوش کند. یک چیزی در نقشه است یک چیزی در اجرا مطرح می شود که ممکن است متفاوت با نقشه باشد؛ اما به نفع مقاوم سازی ساختمان باشد. چیزی که انصاف حکم می کند را باید انجام داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا