مسکن و ساختمان

چرایی بالا بودن قیمت مسکن در مشهد

بازار نامتعادل مسکن گویی در تمام ایران ناموزون حرکت می‌کند. این را یک کارشناس مسائل مربوط به مسکن در خراسان رضوی  در مورد وضعیت خرید مسکن و اجاره‌بها در این بخش می‌گوید. او معتقد است وجود زمین‌های قیمت مناسب می‌تواند بهترین راه برون رفت از بی‌خانمانی مردم باشد تا خانه‌دار شدن برای مردم به‌خصوص جوان‌ترها دیگر یک رویا نباشد.

علی رسولی کارشناس امور مسکن درباره چرایی بالا بودن قیمت مسکن با توجه به جاذبه‌های توریستی و زیارتی بودن شهر مشهد و تمایل به خریدمسکن از سایر استان‌ها و شهرستان‌ها گفت : به دلیل تمایل شدید و هجوم مردم سایر شهرستان‌های استانهای دیگر  برای خرید مسکن در مشهد، قیمت مسکن در مشهد بالاست .همچنین به دلیل  گرانی های افسار گسیخته موجود و عدم وجود یک آینده روشن برای سرمایه گذاری در امرمسکن ،عملا ساخت وساز در این مقطع زمانی اقتصادی  نبوده و چون سایر بازارها نظیربازار سکه وطلا  وخودرونسبت به بازار زمین نوسان بیشتری دارد کسانیکه اندوخته ای دارند برای پیشگیری از سقوط ارزش آن  صرفا به  خرید زمین روی خواهند آورد .

لذا با این وضعیت حداقل تا پایان انتخابات  مجلس و استقرار نمایندگاه وتعیین سمت وسوی سیاست دولت برای بازار مسکن ، برای تولید مسکن آینده روشنی متصور نیست ورکود حاکم کماکان حکم فرما خواهد بود.

علی رسولی افزود :در حال حاضر بازار مسکن نه تنها در خراسان رضوی بلکه درسایر استانها نیز با یک رکود بی سابقه  روبرو ست . این رکود متاثر ازوضعیت جاری کشور بوده ومسائل سیاسی در این رکود بی‌تأثیر نیست . احتمال می‌دهم که بعد از انتخابات مجلس و تعیین تکلیف مسیر سرمایه‌گذاری در مسکن، تحولی در وضعیت موجود به وجود بیاید ولی در حال حاضر ااین  رکود حکمفرما بوده  و در عمل سرمایه گذاری روی مسائل مربوط به مسکن  در این مقطع یک ریسک بزرگ است.از طرفی بنا به دلایل عدیده اقتصادی ،چون مصرف کننده قدرت خرید ندارد لذامجبور به اجاره نشینی است . به دلیل افزایش تقاضای اجاره نسبت به میزان تولید مسکن ،اجاره‌ مسکن هم افزایش می یابد.

معضل بورس بازی زمین  باید حل شود

این عضو نظام مهندسی خراسان رضوی تصریح کرد:مشکل مسکن همیشه یکی از معضلاتی است که در کشور ما وجود دارد چرا که در شهرهایی نظیر مشهد که بخش عمده ای ازآن اراضی موقوفه است . با بورس بازی زمین روبرو هستیم و اگر بتوانیم معضل بورس بازی زمین را مهار کنیم  بخش عمده ای از مشکلات مسکن  حد اقل در مشهد مرتفع می‌گردد.

به عنوان مثال  اراضی که در تملک آستان قدس قرار دارد و موقوفه است در مشهد طریق رقابتی به متقاضیان خرید زمین واگذار می گردد .

در عوض اینکه آستان قدس آنرا از طریق مزایده حضوری با بالاترین قیمت به فروش برساند ،دو لت می تواند خود این اراضی را اجاره  ودر اختیار سازندگان مسکن قرار دهد و تحت ضوابطی که تعیین می کند به تولید مسکن اختصاص یابد.

از این طریق می توان مانع بورس بازی زمین در مشهد شده  وبه طور حتم سودجویان دیگر نمی‌توانند از این قضیه سوء استفاده کنند .وقتی ما قیمت زمین را  که تاثیر عمده در افزایش بهای تمام شده  مسکن دارد از طریق رقابتی بالا می‌بریم ،این افزایش بر روی بهای تمام شده ساخت و ساز تاثیر عمده  مستقیم دارد وطبیعی است که قشر جوان  کشورنتوانند برای خود مسکن مناسبی تهیه کرده و تهیه مسکن برای آنها یک کابوس تلخ باشد.

تیتر کوتاه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا