مسکن و ساختمان

در دومین اجلاس سازندگان و طراحان مشهد برگزار شد:

ارائه مصادیق ارزش افزوده در پروژه ویلای حصار، کوچه کنار و مجتمع هشت ایوان

مصادیق ارزش افزوده در پروژه ویلای حصار، کوچه کنار و مجتمع ۳۳۰ واحدی هشت ایوان با ارائه افشین خسرویان، معمار پروژه در دومین اجلاس سازندگان و طراحان برگزار شد.

افشین خسرویان درباره این پروژه ها گفت: کهن الگوهای معماری ما گاهی می توانند به سایر شهرها منتقل شوند در ویلای حصار کنار طرح را از طراحی حیاط مرکزی یزد وام گرفتیم و ان را در طرقه با اقلیم سرد و کوهستانی بردیم. از باد موسمی و بادی که از شرق می وزد برای ایجاد یک نسیم ملایم در حیاط که همواره می وزد استفاده کردیم. درخت های پروژه را نیز حفظ کردیم. وی در ادامه مشخصات فنی دیگری را نیز ارائه داد.

کوچه کنار در مرکز شهر است و بافت قدیم کم کم از بین رفته است . ابتدا خانه ها تجمیع شد و پروژه های بزرگ مقیاس شکل گرفت که بافت را از بین برد. در طرح تفضیلی تصمیم گرفتند که پروژه های ریز مقیاس هم تعریف کنند. با ضوابط بسیار سخت درباره نما که ۵۰ درصد سطح اشغال، بدون بیرون زدگی و تراس و ایوان. ابندا بافت را مطالعه کردیم و براساس آن طرح را کشیدیم که چون در مجاورت حرم مطهر قرار داشت سعی کردیم فرایند گذار از خانه به حرم را تداعی کنیم.

در پروژه ، مجتمع ۳۳۰ واحدی هشت ایوان در زمین بسیار کم و کشیدگی خاص، کنار بند گلستان قرار دارد. ویلا شهر در لبه تبدیل شهر به ییلاق است. نگاه کردیم چگونه شهر به روستا می تواند برسد.  در شهرهای مختلف گاهی روستا در کنار شهر قرار می گیرد. استفاده از انرژی غیرفعال، ایجاد تعاملات اجتماعی و تعلق خاطر و هویت را در نظر گرفتیم. سه الترناتیو طراحی کردیم. دوست داشتیم یک حوزه روستایی با یک حوزه شهری در کنار هم قرار بگیرند. در ادامه نیز توضیحات بیشتری در این مورد داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا