مسکن و ساختمان

روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین اجلاس سازندگان و طراحان:

از دیالوگ بین دولت و بخش خصوصی برای حل بحران مسکن استقبال می کنیم

روح اله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین اجلاس سازندگان و طراحان که برای پنجمین بار در منطقه یک برگزار شد بیان کرد: برای حل یک مسئله ابتدا باید ویژگی های ان را به درستی شناخت. وی یکسان نبودن عرضه و تقاضا در مسکن  را در نقاط مختلف کشور یکی از دلایل بحران این صنعت برشمرد. وی بیان کرد حق سرپناه با کیفیت را همه مردم دارند اما در برخی مناطق ما زمین داریم اما مردم راغب به ساخت و ساز در ان نیستند و برعکس در جاهایی که تقاضا زیاد است ما مشکل زمین داریم به این دلیل که محدوده شهرها  پیشتر بسته شده است.

وی افزود: در ایران سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار مسکن شهری و حدود ۲۰۰ هزار مسکن روستایی ساخته می‌شود، اما سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز است و همین فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ترین عوامل قیمت بالای مسکن در کشور است.

اکبری اشاره کرد :در ایران توان ساخت ۴ میلیون مسکن وجود دارد اما مسئله موقعیت مکانی ، کیفیت اجتماعی و متراژ است. رشد فردی در ایران بالاست که شامل مردم و سازندگان می شود، رشد اجتماعی که شامل شهرداری و نظام مهندسی است در عصر صنعتی قرار دارد  و رشد عمومی که معطوف به دولت است در حال گذار از سنت به دوران صنعتی است تا این سه ضلع یکسان رشد نکردند به تعادل نمی رسیم. برای ساخت مسکن با کف قیمت ۱۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که منابع تامین ان وجود ندارد.

روح اله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی

وی در ادامه به ضعف های موجود در سازمان نظام مهندسی اذعان کرد و گفت : دیالوگ بین بخش های مختلف صنعت ساختمان می تواند به حل شدن این مسائل کمک کند.

این اجلاس ۱۰و ۱۱ آبان  به همت مجتمع رسانه ای صما برگزار و طی ان پنل های مختلف تخصصی  تحت عنوان مصادیق ارزش افزوده در پروژه های برتر با حضور معماران و سازندگان اجرا شد که مورد استقبال سازندگان و معماران حاضر در اجلاس قرار گرفت.

همچنین نمایشگاه معماری درون و بیرون  با معرفی آثار ۱۰۰ معمار معاصر و نمایشگاه آخرین فناوری ها و محصولات ساختمانی نیز در این اجلاس برپابود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا