دانشنامه ساخت و ساز

بررسی ۰ تا ۱۰۰ “گرانترین طبقه آپارتمان” + عوامل موثر

برای بسیاری از افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار مسکن را دارند، این سوال پیش می آید که گرانترین طبقه آپارتمان ، کدام طبقه است؟ در حقیقت باید گفت که به غیر از مناطق شمالی هر شهر (شمال، شمال غرب و شمال شرق)، افزایش قیمت طبقات کاملا با توجه به شرایط ساختمان متغیر می باشد. برای خرید آپارتمان در مناطق شمالی هر شهر به ویژه شهر تهران مانند خرید آپارتمان در زعفرانیه به دلیل داشتن چشم انداز خوب و دارا بودن نمای کلی شهر این قاعده متفاوت است. در این مناطق تغییر قیمت بیشتر بر اساس تقاضا تغییر می‌کند. البته با دید واقع بینانه و شرایطی که امروزه بر بازار مسکن حاکم شده، این فرمول‌ها در واقعیت زیاد کاربردی ندارند. با این حال درصدی که از طرف ارگان های مربوطه اعلام شده بدین صورت است که دو تا پنج درصد هر طبقه نسبت به طبقه پایین‌تر از خود افزایش قیمت پیدا می‌کند.

 

عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت هر طبقه

اگر تاکنون تجربه خرید یا رهن و اجاره خانه را داشته اید؛ حتما متوجه شده اید که قیمت طبقات، با یکدیگر متفاوت است. این مسئله در تمامی مناطق شهری و تمام آپارتمان‌ها صادق است، اما وابسته به شرایط ؛ این اختلاف قیمت طبقات آپارتمان گاهی بسیار زیاد یا بسیار ناچیز می‌شود. تعیین اختلاف قیمت هر طبقه بر اساس عوامل تاثیر گذار در هر ساختمان تعیین می شود. عواملی مانند وجود یا عدم وجود آسانسور در آپارتمان، فشار آب، چشم انداز مقابل پنجره طبقه(ویو)، نور طبیعی داخل طبقات، میزان نفوذ صدا و آرامش هر طبقه، امنیت و … این فاکتورها در قیمت هر طبقه بسیار تاثیرگذار هستند.

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در تعیین قیمت هر طبقه آسانسور است. برای واحدهای طبقه اول یا روی هم‌کف، بودن یا نبودن آسانسور، آنچنان تاثیری بر روی قیمت آنها ندارد؛ اما از طبقه ۲ به بعد وجود آن مهم می شود و قطعا بر روی قیمت واحدهای مسکونی در طبقات میانی و بالایی تاثیر می گذارد. به طور کلی ساختمان‌هایی که مجهز به سیستم آسانسور می‌باشند طبیعتاً نسبت به ساختمان‌هایی که فاقد آسانسور هستند از قیمت گران‌تری برخوردار می‌باشند. مثلاً طبقه آخر یک ساختمان آسانسور دار در مقایسه با چنین طبقه‌ای در یک ساختمان بدون آسانسور خیلی تفاوت می‌کند و طبیعتاً مورد اولی از قیمت بالاتری برخوردار است.

اگر آپارتمانی فاقد آسانسور باشد، مهم است که در زمان خرید یا فروش واحد مسکونی شما در کدام طبقه قرار گرفته باشد. چرا که در طبقه دوم، ۵ درصد کاهش قیمت در طبقه سوم، ۲۰ درصد کاهش قیمت و در طبقه چهارم، ۳۰ درصد کاهش قیمت به وجود می آید. اما اگر ساختمان دارای آسانسور باشد افزایش قیمت، چندان زیاد نیست. به گونه ای که  طبقات ۳ و ۴ هرکدام ۲ درصد افزایش و طبقات ۵ به بالا حدود ۵ تا ۶ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

به گزارش الو ملک ؛ مجموع تمام عوامل مؤثر در قیمت، غیر از استثناهایی که ممکن است پیش آید، سبب می‌شود طبقات پایین ارزان‌تر از دیگر طبقات باشند. انتخاب کاملا به عهده شما و وابسته به شرایط شما دارد. هر کدام مزیت و معایبی نسبت به دیگری دارد.

در طبقات آخر از منظره‌ای جذاب بهره می‌برید، امنیت بیشتری مقابل سارقان دارید، از آرامش و سکوت مقابل رفت آمد و صدای خیابان در امان هستید. در کنارش ممکن است تابستانی گرم، فشار آب کم هنگام استحمام، بالا و پایین رفتن از پله های زیاد هنگام خرابی آسانسور را تجربه کنید.

در طبقات پایین هیچگاه نگران خرابی آسانسور نیستید، اگر اجاره نشین هستید، هزینه کمتری برای اجاره پرداخت می‌کنید و همیشه زیر فشار آب خوب حمام می‌کنید و لذت می‌برید. در سمت مقابل ممکن است با زمستان های سرد، نور کم و فضای دلگیر، و سر و صدای رفت آمد همسایه ها اذیت شوید.

تفاوت قیمت در طبقات آپارتمان

از آنجایی که طبقات پایینی به ویژه طبقه اول به تاسیسات ساختمان مانند موتور خانه و … نزدیک تر است و در بیشتر مواقع باعث مزاحمت ساکنین این طبقات می شود در نتیجه قیمت رهن ، اجاره یا خرید آن نسبت به طبقات بالایی کمتر است در مقابل طبقات بالایی به دلیل آنکه از تاسیسات ساختمان دورتر هستند و از سر و صدای کمتری برخوردارند و یا در برخی مواقع دارای چشم اندازی زیبا می باشند، قیمت آنها نسبتا بالاتر می باشد .

با توجه به مزایا و معایبی که برای طبقات مختلف ساختمان ذکر کرده ایم هریک از این طبقات با توجه به شرایط و امکانات خود دارای قیمت های مختلفی می باشد . ناگفته نماند که پارامتر های متعددی در تعیین قیمت یک واحد مسکونی وجود دارد که بر اساس آنها قیمت نهایی یک خانه در یک طبقه مخصوص، مشخص می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا