دانشنامه ساخت و ساز

آموزش پیشرفته نقشه کشی صنعتی

یکی از اصول مهم برای موفقیت دانشجویان رشته‌های مهندسی و مهندسان، تسلط به نقشه کشی صنعتی است. این مهارت که در واقع شامل مجموعه‌ای از ابزارها و علائم اختصاری خاص است، برای نشان دادن اطلاعات و تصاویر دقیقی از ساختار، ماشین‌آلات، قطعات و…کاربرد دارد و به صنایع مختلفی مانند صنعت تراشکاری، ریخته‌گری و قالب‌گیری کمک می‌کند. با توجه به این موضوع تصمیم داریم در این مقاله به آموزش نقشه کشی صنعتی با کمک چندین نرم افزار مهم بپردازیم که یادگیری آن‌ها می‌تواند برای هر مهندس آینده کاری روشنی را به ارمغان بیاورد.

نقشه کشی صنعتی چیست؟

نقشه کشی صنعتی رشته‌ای است که از رسم نقشه‌های فنی و شماتیک برای استفاده در ساخت و تولید محصولات مختلف تشکیل شده است. این بخش مهمی از فرایند طراحی و مهندسی است که به افراد در این حوزه این امکان را می‌دهد تا ایده‌ها و مشخصات خود را به تولیدکنندگان و سازندگان منتقل کنند. نقشه کشی صنعتی مستلزم درک عمیق اصول پیش‌نویس، از جمله ساخت هندسی، طرح‌ریزی و تجسم، و همچنین دانش مواد و فرایندهای ساخت در تولید محصول نهایی است.

آموزش پیشرفته نقشه کشی صنعتی با کمک نرم افزارها

اگر دانشجو هستید و تصمیم به آموزش نقشه کشی صنعتی دارید، در ابتدا بهتر است با نرم افزارهای CAD لازم برای این کار به عنوان شیوه مدرن ترسیم آشنا شوید؛ یعنی بدانید هر کدام چه ویژگی‌های داشته و از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌اند. این نرم افزارها مخصوص طراحی قطعات سه بعدی صنعتی و مکانیکی مختلف بوده و در بین فعالین رشته‌های مهندسی زیاد استفاده می‌شوند. مهم‌ترین این نرم افزارها عبارت‌اند از:

Solidworks یا سالید ورک

یکی از پیشرفته‌ترین و قدرتمند ابزارها در مبحث آموزش نقشه کشی صنعتی، سالید ورک یا solidworks است که به منظور رسم فنی سازه‌های صنعتی به شکل سه بعدی استفاده می‌شود. این نرم افزار با ارائه امکانات و ابزارهای زیاد جهت رسم قطعات مدنظر در سه بعد، تحلیل و شبیه‌سازی آن‌ها در ابعاد واقعی و … سالیانه توسط میلیون‌ها مهندس استفاده می‌شود. در آموزش نقشه کشی صنعتی با نرم افزار سالیدورک سه محیط وجود دارد که عبارتند از:

  • محیط part برای کشیدن قطعات
  • محیط اسمبلی برای قرار گرفتن قطعات ترسیم شده برای یک فرایند بر روی هم
  • محیط دراوینگ برای تهیه نقشه چاپی یا انتقال به دستگاه‌های مخصوص برش

علاوه بر این solidworks قادر است فایل نقشه نرم افزارهای مختلف دیگری مانند کتیا، اتوکد و بسیاری از نرم افزارهای معروف را اجرا کند. با استفاده از این نرم افزار شما می‌توانید به راحتی به اینترنت متصل شده و از فضای ابری استفاده کنید یا به سادگی فایل‌های خود را ذخیره و یا برای دیگران بفرستید. پس در کل نرم افزار سالید ورک را می‌توان به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای آموزش پیشرفته نقشه کشی صنعتی و طراحی در قالب سه بعدی معرفی کرد که برای طراحی و ساخت قطعات، مدل‌سازی، قالب‌گیری، ریخته‌گری و بسیاری امور صنعتی دیگر کاربرد دارد.

آموزش نقشه کشی صنعتی اتوکد

نرم افزار اتوکد یا autocad یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین نرم افزارها در نقشه کشی صنعتی است که برای اولین بار به عنوان محصول شرکت آمریکایی اتو دسک به بازار عرضه شد. اتوکد به منظور طراحی در محیط‌های دو بعدی و سه بعدی ابزارهای مختلفی را در دسترس کاربران خود قرار داده که به کمک آن‌ها می‌توان انواع نقشه خطوط و یا شکل‌های هندسی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترسیم کرد.

در آموزش نقشه کشی صنعتی با کمک اتوکد شما می‌توانید به سادگی نقشه‌هایی کاملاً دقیق و استاندارد رسم کرده و با وجود ابزارهای متنوع انواع شکل، تصویر، خطوط و … را به آن اضافه کنید. جالب است بدانید با وجود این که autoCAD کمی قدیمی است؛ اما امکانات ویژه‌ای برای ویرایش و ایجاد تغییرات بر روی نقشه‌های صنعتی در آن وجود دارد. اتوکد نیز مانند سالیدورک امکان تعامل با دیگر نرم افزارهای نقشه کشی صنعتی را برای کاربران خود فراهم کرده و شما می‌توانید هنگام استفاده از آن فایل‌های نقشه نرم افزارهای کتیا و غیره را نیز باز کنید.

آموزش نقشه کشی صنعتی با نرم افزار کتیا

کتیا را می‌توان به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین نرم افزارهای طراحی صنعتی به منظور طراحی و ساخت محصولات مختلف مثل قطعات یدکی، لوازم خانگی، قطعات خودرو، هواپیما و غیره معرفی کرد. برخی امکانات متنوع این نرم افزار شامل موارد زیر هستند:

  • محیط کاربری سه بعدی مناسب
  • امکان طراحی و سرهم کردن قطعات
  • تهیه جزوه نقشه دو بعدی
  • انجام طراحی‌های پیچیده
  • قالب سازی تحلیل مکانیسم‌های طراحی
  • تولید ماشین‌کاری

مهم‌ترین خصوصیت کتیا که بسیاری از نرم افزارهای دیگر آن را ندارند، قابلیت شبیه سازی و تحلیل محصولات است؛ با کمک این گزینه می‌توان عملکرد قطعه و یا معایب احتمالی را که دارد، قبل از تولید به راحتی پیش‌بینی کرد. همچنین با وجود پارامتریک بودن این نرم افزار تمامی مراحل ساخت و طراحی قطعه در فایل مخصوص آن ذخیره خواهند شد؛ در نتیجه هر وقت احتیاج داشتید می‌توانید به صورت دلخواه آن را ویرایش کرده و یا حتی پس از ساخت به راحتی مدل آن را تغییر دهید. پس وجود همین قابلیت‌ها کتیا را به یکی از کامل‌ترین نرم افزارها برای آموزش نقشه کشی صنعتی تبدیل کرده است و بسیاری از مهندسان شرکت‌های بزرگ دنیا از جمله صنایع خودروسازی و هواپیماسازی برای کارهای طراحی خود از این نرم افزار استفاده می‌کنند.

مهارت نقشه خوانی چیست؟

مهارتی که افراد به کمک آن می‌توانند اطلاعات مربوط به نقشه و مفهومی را که مدنظر سازنده بوده است، به خوبی درک کرده و در نهایت محصولی مشابه به آن را تولید کنند نقشه خوانی نام دارد. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • تصاویر
  • اعداد و ارقام
  • حروف
  • علائم مخصوص

تولیدکننده حتماً باید مشخصات محصولی را که می‌سازد، با اطلاعات نوشته شده در نقشه تطابق داده و از همخوانی آن‌ها با هم مطمئن شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین عواملی که هنگام ساخت به کمک افراد آمده و با وجود آن می‌توانند قطعه‌ای را با مشخصات مناسب تولید کنند، نقشه خوانی است. به همین علت به همه دانشجویان و مهندسین رشته‌های فنی توصیه می‌شود که علاوه بر دوره آموزش پیشرفته نقشه کشی صنعتی، در دوره‌های نقشه خوانی نیز شرکت کرده و این توانایی را نیز فرا بگیرند تا از این طریق بهتر و سریع‌تر ایده‌ها و اهداف مدنظر را دریافت یا منتقل کنند.

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم سه نرم افزار سالیدورک، اتوکد و کتیا در زمینه طراحی‌های دو بعدی و سه بعدی نقشه کشی را برای استفاده‌های گوناگون مثل نقشه کشی برق صنعتی به شما معرفی کنیم. در کل با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، استفاده از این برنامه‌ها می‌تواند مهارت شما را در نقشه کشی صنعتی و طراحی قطعات و محصولات مختلف تا حد زیادی بیشتر کند. با این حال توصیه می‌کنیم برای یادگیری تنها به این نرم افزارها متکی نبوده و حتماً از منابع دیگری مثل فیلم آموزش نقشه کشی صنعتی و یا دوره آموزشی در این زمینه استفاده کنید تا همه چیز این رشته را به طور کامل و جامع فرا گرفته و بتوانید در کار خود پیشرفت زیادی بکنید.

مکتب خونه یکی از بهترین منابع برای مشاهده انواع فیلم‌های آموزشی در زمینه یادگیری نرم افزارهای مختلف است که می‌تواند از صفر تا صد آموزش نقشه کشی صنعتی را توسط اساتید برجسته به شما آموزش دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا