دانشنامه ساخت و ساز

چگونه گل فروشی بزنیم؟

آیا برای شما اتفاق افتاده که ساعت‌ها به مغازه‌های گل فروشی خیره شوید؟ دیدن گل‌های رنگارنگ با آرایش هنرمندانه‌ای که دارند، احساسی از آرامش به شما هدیه می‌دهند. اگر به تازگی، فکر ایجاد یک مغازه گل فروشی در سر دارید تا به سود و درآمد برسید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

ایجاد یک گل فروشی، فرصت رسیدن به درآمد و سود بالا را در اختیار شما قرار می‌دهد. اولین قدم برای ایجاد گل فروشی این است که هدف مشخصی داشته باشید. برنامه‌ریزی و انتخاب مکان مناسب، همراه با ارائه ایده‌‌های خلاقانه از جمله مراحل ابتدایی ایجاد گل فروشی است.

آیا می‌دانید، چگونه می‌توانید به عنوان یک کارآفرین در این عرصه موفق شوید؟ در این مقاله، مراحلی که باید برای افتتاح یک مغازه گل فروشی طی کنید به همراه بررسی تمامی جوانب آن، به شما معرفی کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا به تجربیات جدیدی در این زمینه دست پیدا کنید.

برای راه‌اندازی یک مغازه گل فروشی، چه مراحلی را باید طی کنید؟

خب حالا که تصمیم دارید تا یک مغازه گل فروشی بزنید، مراحل کار را باید طی کنید. هر کسب و کار دیگری هم که بخواهید راه بیندازید، قطعاً مراحلی دارد که ضروری است ‌آن‌‌ها را انجام دهید. مدیریت منظم و استفاده از ایده‌های‌ جدید، در افزایش درآمد و سود شما بسیار تأثیرگذار است. پس خوشحال باشید، چون، مقاله‌ای که در حال مطالعه آن هستید، این ایده را در اختیار شما قرار داده است.

مرحله اول؛ اهداف خود را مشخص کنید

آیا از خود پرسیده‌اید که چرا می‌خواهید گل فروشی بزنید؟ پاسخ این سؤال، دقیقاً هدف شما را مشخص خواهد کرد. در مرحله اول، باید هدف خود را به طور واضح تعریف کنید. این مهمترین قدم برای ایجاد یک گل فروشی است که مقدمه‌ای برای مراحل بعدی محسوب می‌شود. 

مرحله دوم؛ اخذ مجوز لازم برای راه‌اندازی گل فروشی

مجوز لازم برای مغازه گل فروشی را از کجا و چطور باید دریافت کرد؟ این سؤال بسیاری از دوستداران و علاقه‌مندان به گل و گیاه است که آن‌ها را با چالش مواجه کرده است. به طور کلی با داشتن مجوز کسب، دیگر نگرانی بابت راه‌اندازی گل فروشی نخواهید داشت. کار شما، یک کسب و کار قانونی خواهد بود و از این لحاظ، هیچ مشکلی شما را تعقیب نمی‌کند.

برای دریافت جواز گل فروشی، باید واحد صنفی شما، شرایط لازم را داشته باشید. این شرایط عبارتند از:

  • مغازه باید محیط منظم و تمیز با حداقل مساحت لازم باشد.
  • کف مغازه باید سرامیک یا کاشی‌کاری شده باشد.
  • مغازه مجهز به لوازم کمک‌های اولیه باشد.
  • تجهیزات لازم برای گل‌آ‌رایی مانند قفسه و میزهای متنوع داشته باشد.
  • واحد صنفی باید، وسایل گرمایشی و سرمایشی مورد نیاز را داشته باشد.

 مرحله سوم؛ داشتن سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی گل فروشی

برای راه‌اندازی مغازه گل فروشی، باید سرمایه لازم را داشته باشید. این مورد، بستگی زیادی به محل مغازه شما دارد. بدیهی است، اگر مغازه گل فروشی در بهترین مکان باشد، سرمایه بیشتری باید لحاظ کنید. این سرمایه را می‌توانید از راه‌های مختلف تأمین کنید.

ساده‌ترین راه، استفاده از پس‌ اندازهای شخصی شماست. راه دیگر، گرفتن وام از بانک‌ها است، این بهترین و راحت‌ترین کار ممکن است. بعد از این که سرمایه لازم را جمع‌آوری کردید، باید اقلام مورد نیاز مغازه را خریداری کنید. در این مرحله، آگاهی از قیمت‌های مختلف لوازم در بازار، بسیار حائز اهمیت است.

انتخاب مکان مناسب

منطقه‌ای که می‌خواهید گل فروشی بزنید، در موفقیت کسب و کار شما بسیار تأثیرگذار است. مکانی که در مرکز قرار گرفته باشد و دسترسی راحتی به بازارها و خیابان‌های شهر داشته باشد، قطعاً در جذب بیشتر مشتری تأثیر خواهد داشت.

سعی کنید در نزدیکی گل فروشی شما، مکان تجاری دیگری با این عنوان وجود نداشته باشد، با این حساب، قدرت فروش بیشتری دارید و مشتریان بیشتری جذب گل فروشی شما می‌شوند. مکانی که قرار است گل فروشی بزنید، باید فضاهای لازم برای نگهداری و نمایش گل‌های مختلف را داشته باشد. این فضاها باعث می‌شوند تا گل‌های مغازه، بیشتر به چشم بیایند و فروش بیشتری نیز نصیب شما شود.

هزینه‌های  کارکنان

هزینه‌های کارکنان، یکی از فاکتورهای مهم در راه‌اندازی گل فروشی است که باید به آن توجه کافی مبذول داشت. اغلب درآمد گل فروشی، ناشی از وجود کارکنانی خوش برخورد، ماهر و خلاقی است که سعی می‌کنند با خدمات‌ دهی خوب خود، درآمد گل‌ فروشی را رونق بخشند.

کارکنان یک گل فروشی، نقش مهمی در خلق دکور، نگهداری از گل‌ها و جذب مشتری دارند. این افراد، باید مهارت‌های لازم برای جذب مشتری را دشته باشند. هزینه کارکنان تا حدود زیادی به میزان تحصیلات، سابقه کاری و آشنایی آن‌ها با گل‌آرایی و فروش گل بستگی دارد. به طوری که، هر چه میزان تسلط این افراد به گل فروشی و گل‌آرایی بیشتر باشد، مبلغ بالاتری را باید برای آن‌ها در نظر بگیرید.

هزینه‌های خرید لوازم مغازه؛ خرید گل و لوازم جانبی آن

هزینه‌های خرید گل و لوازم گل‌آرایی، از پرهزینه‌ترین مراحل راه‌اندازی گل فروشی است که بهتر است از قبل، نسبت به آن اطلاعی داشته باشید. لوازم گل فروشی که شامل کاغذ، فویل، مفتول، تور، اکلیل و غیره می‌شود، جهت تزیین گل‌ها به کار می‌روند که خرید آن‌ها بسیار ضروری هستند. پس برای راه‌اندازی یک گل فروشی چاره‌ای ندارید، جز آن‌که، این لوازم را تهیه کنید.

شما باید انواعی از گل‌های طبیعی و مصنوعی را در گل فروشی خود داشته باشید. اگر فکر می‌کنید، نمی‌توانید همه گل‌ها را خریداری کنید، سعی کنید که گل‌ های متنوعی بخرید. تنوع و کیفیت گل‌ها و انتخاب لوازم بادوام، تأثیر زیادی در فروش شما خواهد داشت. به این منظور، باید از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان معتبر خریداری کنید. اگر این موارد گفته شده را رعایت کنید، می‌توانید هزینه‌های خرید گل را کاهش دهید و در مقابل، بازدهی بالایی نیز داشته باشید.

مرحله چهارم؛ برنامه‌ریزی برای سودآوری و بازدهی بیشتر

راه‌اندازی گل فروشی بیش از هر چیز، به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. توجه به این نکته، سودآوری بیشتر شما را در پی دارد. به عنوان مثال، آگاهی از نیازهای مشتریان، علایق آن‌ها، این که چه انتظاراتی از شما دارند و در مقابل، شما چه کاری باید انجام دهید، در میزان سودآوری شما تأثیر دارد.

اگر در همان ابتدای افتتاح گل‌فروشی، برنامه مناسبی نداشته باشید، باید منتظر مشکلات بعد از آن باشید، این را بدون هیج تعارفی به شما می‌گوییم. شما باید برای سود بیشتر، برنامه داشته باشید، ایده‌های جدیدی کشف کنید،  از برنامه‌های اینترنتی کمک بگیرید و برای مناسبت‌های خاص سال، گل‌های متنوعی را سفارش دهید.

در روزهای خاص سال، مغازه شلوغ‌تر از روزهای دیگر می‌شود. باید با برنامه‌ریزی دقیق بتوانید گل فروشی را مدیریت کنید. برای راحتی بیشتر، افراد باتجربه و بامهارت را استخدام کنید. اگر تمام این موارد را در نظر بگیرید، قطعاً سود بیشتری عاید شما خواهد شد.

امکان فروش اینترنتی

فروش اینترنتی گل، یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توانید فروش خود را بیشتر و سود قابل ملاحظه‌ای را دریافت کنید. با به کارگیری این ایده جذاب، می‌توانید بازار خود را رونق ببخشید، آن را گسترش دهید و مشتریان بیشتری را جذب کنید. با فروش اینترنتی، این شانس را دارید تا به دیگر مشتریانی که در مناطق دورافتاده و یا خارج از شهر زندگی می‌کنند، نیز خدمات ارائه دهید و از این طریق سود خود را دوبرابر کنید.

با استفاده از فروش آنلاین محصولات گل فروشی می‌توانید، با مشتریان خود در سراسر کشور ارتباط برقرار کنید. شما می‌‌توانید، ایده‌ای دیگری نیز به کار ببرید. به عنوان مثال، از خدمات ارسال فوری، ارسال رایگان و ارسال با جعبه‌ها و هدایای ویژه استفاده کنید. این دیگر به خلاقیت شما و کارکنان بستگی دارد که چه نوع ایده‌ای را برای جذب مشتری به کار بگیرید.

تبلیغات بیشتر از طریق بازاریابی و ایجاد بنرهای تبلیغاتی

یکی از راه‌های افزایش فروش شما در گل فروشی، استفاده از تبلیغات بنری، تبلیغات اینترنتی و تبلیغات در دیگر شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از تبلیغات بنری، آگهی گل فروشی شما در سایت‌های مختلف دیده می‌شود. با این کار، کاربران و علاقه‌مندان به گل می‌توانند صفحه فروش شما را مشاهده کنند.

اگر می‌خواهید از تبلیغات اینترنتی استفاده کنید، باید کلمات کلیدی مرتبط با گل فروشی خود را در گوگل قرار دهید. کلماتی مانند گل، گیاه، گل فروشی از جمله کلمات کلیدی هستند که مشتریان با کلیک آن‌ ها، به سایت گل فروشی شما هدایت می‌شوند.

در حقیقت، با توجه به بودجه و درآمد خود می‌توانید یکی از راه‌هایی که به شما معرفی کردیم را به کار بگیرید. با اجرای هر کدام از این راه‌ها، می‌توانید کسب و کار خود را رونق ببخشید. 

مرحله پنجم؛ آشنایی با انواع گل‌ها و اسامی آن‌ها

برای فروش بیشتر در گل فروشی، بهتر است از انواع گل‌ها و ایده‌های گل‌آرایی، آگاهی داشته باشید. با شناختی که از اسامی گل‌ها دارید، می‌توانید اطلاعات جدیدی را در اختیار مشتری قرار دهید. با این کار، اعتبار و اعتماد شما نزد مشتری حفظ می‌شود و او را ترغیب می‌کند تا مجدداً از شما گل بخرد.

سعی کنید برای گل فروشی خود، گل‌های تازه و باکیفیتی را خریداری کنید. با استفاده از این گل‌ها، هم شادابی گل حفظ می‌شود و هم از پژمردگی زود هنگام آن‌ها جلوگیری می‌کنید. همه ما گل‌های تازه و شاداب، را دوست داریم. پس با انتخاب گل‌های تازه، شانس فروش خود را بالا می‌برید.

آموزش مهارت‌‌های گل‌آرایی

بهتر است قبل از ایجاد گل فروشی، مهارت‌های لازم گل‌آرایی را کسب کنید. انتخاب بهترین گل‌ها برای مناسبت‌های خاص، یکی دیگر از راه‌های جذب مشتری است. روش‌های نگهداری از گل‌ها و استفاده از راه‌کارهای گوناگون برای طول عمر گل‌ها از جمله مهارت‌هایی است که در کلاس‌های آموزش گل‌آرایی فرا می‌گیرید.

مهارت‌های گل‌آرایی، باعث می‌شود تا اطلاعات بیشتری از گل‌ها داشته باشید. این مهارت، فروش شما را بیشتر خواهد کرد. اگر نمی دانید برای فراگیری این مهارت‌ها به کجا مراجعه کنید، نگران نباشید! آموزشگا‌ه‌های مختلفی هستند که با برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت، شما را در سودآوری بیشتر کمک خواهند کرد.

مرحله ششم؛ جذب مشتری از طریق ساخت وب‌سایت

همان‌طور که گفته شد، فروش اینترنتی، یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد در گل فروشی است. بدین منظور، کافی است یک وب‌سایت یا اپلیکیشن برای فروش خود ایجاد کنید. در این سایت، باید ابتدا محصولات خود را معرفی کنید و عکس‌های جذاب و زیبایی از آن را در سایت قرار دهید.

مشتری بعد از انتخاب گل، باید گزینه‌ای برای ارسال داشته باشد. پس در قدم بعدی، باید روش‌های پرداخت آنلاین و ارسال گل را به طور کامل مشخص کنید. با این روش، مشتری می‌تواند با شما در ارتباط باشد تا در صورت عدم رضایت از محصول، به شما اطلاع دهد. در نهایت، گل‌های باکیفیت خود را باید در اسرع وقت به مشتری تحویل دهید.

 از طراحی لوگو غافل نشوید

انتخاب لوگو، یکی از راه‌های جذب مشتری است که به فروش بیشتر و سود بیشتر می‌انجامد. با به کارگیری لوگوی جذاب، تأثیر زیادی بر مشتری می‌گذارید و او را به سمت کسب و کار خود هدایت می‌کنید. لوگویی که قرار است برای گل فروشی خود استفاده کنید باید، زیبا، منحصربه‌فرد، خلاقانه و مرتبط با گل فروشی شما باشد.

در لوگوی مورد نظر، باید از رنگ‌ها، فونت‌‌ها و شکل‌های جذاب استفاده کنید. بهتر است، این کار را به افراد باتجربه‌ای که در این زمینه فعالیت می‌کنند، بسپارید. لوگوی گل فروشی شما، نباید کپی از دیگر لوگوهای رقبا باشد. در صورت استفاده از این کار، حرفه شما چندان مورد توجه مشتری نخواهد بود. از همه مهمتر، لوگوی مورد استفاده، باید معنا و مفهومی از گل فروشی شما را به مخاطب برساند. این کار، ارزش و وجه گل فروشی شما را بالا می‌برد. 

معرفی محصولات، ارائه قیمت و تخفیفات ویژه

در دنیای امروز که تکنولوژی حرف اول را می‌زند، گل فروشی‌ها هم می‌توانند با ایجاد درگاه‌های اینترنتی، فروش خود را گسترش دهند و از این طریق، سود زیادی به دست آورند. با استفاده از وب‌سایت، مشتریان می‌توانند با آرامش کامل و به دور از هر وسواسی، گل مورد نظر خود را انتخاب کنند. با تصاویری که شما در وب‌سایت خود قرار می‌دهید، آن‌ها قادر خواهند بود تا سفارش خود را به راحتی ثبت کنند.

جمع‌بندی

همه مراحلی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، از عواملی هستند که در رشد کسب و کار شما مؤثر هستند؛ بنابراین نباید از آن‌ها غافل شد. به کارگیری هر کدام از این مراحل، می‌تواند گل فروشی شما را به یک کسب و کار مؤفق و محبوبی تبدیل کند که نظیر ندارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا