شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

بر اسای گزارش شامخ دی 1402 مرکز پژوهش‌های اتاق ایران:

کاهش نیروی انسانی با مشکل تأمین مواد اولیه بنگاه‌های اقتصادی /صنعت ساختمان در وضعیت رکود قرار دارد

شامخ بخش صنعت در دی‌ماه ۵۱.۶۵ گزارش‌شده که نسبت به ماه قبل (۴۸.۶۱) افزایش پیداکرده است. یافته‌های این گزارش حاکی از آن است؛ نوسان نرخ ارز با توجه به اینکه شرکت‌ها با کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند، مشکلات در تأمین مواد اولیه را به دنبال داشته است. عدد شاخص کل اقتصاد بخش تعاون در دی‌ماه با رقم ۴۹.۳۸ در مقایسه با آذرماه (۴۶.۸۵) علی‌رغم افزایش جزئی، همچنان بیانگر وضعیت رکود اقتصاد تعاون می‌باشد (عدد شاخص پایین‌تر از ۵۰ نشان‌دهنده رکود است)

به گزارش صما بر اساس این داده‌ها، وضعیت فعالیت‌های اقتصادی در این ماه تا حدودی مشابه ماه قبل بوده و در بخش صنعت از رکود ماه قبل کاسته شده‌ است. در این گزارش شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در دی‌ماه به ۵۰.۸۴ رسیده و نسبت به ماه قبل (۴۹.۸۸) افزایش داشته است.

شامخ بخش صنعت نیز در دی‌ماه ۵۱.۶۵ گزارش‌شده که نسبت به ماه قبل (۴۸.۶۱) افزایش پیداکرده است. یافته‌های این گزارش حاکی از آن است نوسان نرخ ارز با توجه به اینکه شرکت‌ها با کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند، بروز مشکلات در تأمین مواد اولیه را به دنبال داشته است. همچنین بخش قابل‌توجهی از شرکت‌ها با ظرفیت پایین‌تر از توان خود تولید کرده‌اند، بنابراین برای جبران فشار هزینه‌ها و با توجه به کمبود مواد اولیه و مشکلات تأمین مالی، نیروی انسانی خود را کاهش داده‌اند.

افزایش روبه رشد قیمت مؤلفه‌های صنعت ساختمان با روند رو به رشد نرخ ارز

با استناد به مجموع اظهارات فعالان ساختمانی شرکت‌های بزرگ در گروه‌های ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت‌وساز تخصصی ساختمان مشخص شد باوجود افزایش نسبی شامخ ساختمان در دی‌ماه نسبت به آذرماه، صنعت ساختمان در وضعیت رکود قرار دارد که به باور کارشناسان، نوسانات نرخ ارز طی یک سال گذشته صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور، خصوصاً صنعت ساختمان، وارد نموده است.

 

بر اساس این گزارش، افزایش مؤلفه‌های قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم موردنیاز و قیمت محصولات تولیدشده (خدمات ارائه‌شده) در صنعت ساختمان متأثر از روند رو به رشد نرخ ارز می‌باشد.

افزایش مؤلفه سرعت انجام و تحویل سفارش و یا فرآیند کار و نیز کاهش مؤلفه‌های موجودی محصول نهایی در انبار و یا کارهای معوق و ناتمام و موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده نتیجه‌ی افزایش فصلی فعالیت‌های صنعت ساختمان در ماه‌های پایانی سال است. همچنین افزایش جزئی مؤلفه میزان سفارش‌ها جدید مشتریان حاصل از تمایل کارفرمایان برای عقد قراردادهای جدید، قبل از اتمام سال ۱۴۰۲ می‌باشد.

با توجه به اطلاعات ارائه شده، مولفه‌ی انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های شرکت در ماه آینده با رقم ۵۷.۱۴ به افزایش فعالیت‌ها اشاره دارد.

این افزایش فعالیت‌ها به هدف تکمیل پروژه‌های ناتمام تا پایان سال و تعهد به قراردادهای سالانه انجام می‌شود.

نباید فراموش کرد صنعت ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار دارد. با این حال، نوسانات نرخ ارز وارد صنعت ساختمان شده و می‌تواند منجر به مشکلاتی در فعالیت این صنعت شود. بنابراین، در برنامه‌ریزی برای  آینده، لازم است تا این موضوعات را در نظر گرفته و استراتژی‌های مناسبی را برای مدیریت این ریسک‌ها و افزایش فعالیت‌های صنعت ساختمان در مقابل آنها اتخاذ کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا