دانشنامه ساخت و ساز

آشنایی با انواع پنجره آلومینیومی و برآورد قیمت آن

پنجره‌های دوجداره آلومینیومی و UPVC با توجه به مزایای فراوان، بعنوان یک المان مهم در ساختمان‌ها‌ به شمار می‌آید. مهمترین ویژگی‌های پنجره دوجداره، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش آلودگی صوتی، جلوگیری از نفوذ گردوغبار و آب باران و مقاومت در برابر شرایط جوی و عدم پوسیدگی می‌باشد.

در این مقاله به شما کمک می شود تا ضمن آشنایی با انواع پنجره آلومینیوم، ویژگی‌های آن و برندهای موجود در بازار ایران و آیتمهای تاثیرگذار در قیمت پنجره آلومینیومی شرح داده شود. پنجره‌ آلومینیومی به لحاظ کارایی در مقابل اتلاف انرژی به دو بخش تقسیم می‌شوند.

  • پنجره‌ آلومینیومی نرمال یا معمولی
  • پنجره‌ آلومینیومی ترمال‌بری

 

 

معرفی پنجره‌ آلومینیومی نرمال

چنانچه مباحث اتلاف انرژی برای مشتریان اهمیت چندانی نداشته باشد می توانند از آلومینیوم نرمال یا معمولی استفاده نمایند.این دسته از پنجره آلومینیومی، قدمت و سابقه بیشتری نسبت به پنجره آلومینیومی ترمال‌بریک دارند، اما با توجه به رسانایی آلومینیوم استفاده از آن باعث پرت انرژی زیادی در داخل ساختمان می‌گردد.

امروزه با توجه به افزایش هزینه‌های انرژی، از پنجره آلومینیوم معمولی کمتر استفاده می‌شود و اقبال مشتریان به پنجره UPVC و پنجره آلومینیومی ترمال‌بریک با توجه عایق بودن آنها بیشتر شده است.  

معرفی پنجره‌ آلومینیومی ترمال‌بریک

معنای لغوی ترمال بریک، شکست حرارتی است که در پنجره آلومینیومی با قرارگرفتن لایه‌ای از پلیمر پلاستیکی از جنس پلی‌آمید بعنوان پل حرارتی، مانع انتقال حرارت و اتلاف انرژی از جداره بیرونی به جداره داخلی در پنجره آلومینیومی شده و آنرا تبدیل به عایق انرژی یا همان ترمال بریک می‌نماید.

به عبارت بهتر می‌توان گفت، پنجره آلومینیومی ترمال‌بریک نسخه بروز و اصلاح شده پنجره آلومینیومی معمولی است که می‌تواند یک اسم رمز برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشد و به نحوی طراحی شده است که ایراد پنجره‌های آلومینیومی نرمال در آنها برطرف شده است.

پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک، بهترین راه‌حل برای جلوگیری از اتلاف انرژی هستند. پنجره آلومینیومی مخصوصاً به‌خاطر خطوط باریک، ظاهر مینیمال و مدرن‌اش مورد توجه قرار گرفته است. پنجره ترمال بریک، هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایینی دارد و مقاومت فوق‌العاده بالایی در برابر خوردگی، پوسیدگی یا تاب برداشتن نشان می‌دهد.

 

مقایسه قیمت پنجره آلومینیومی دوجداره نرمال و ترمال بریک

قیمت پنجره دو جداره آلومینیومی در نرم افزار طراحی پنجره براساس وزن پروفیل و برحسب کیلوگرم محاسبه می‌گردد و سپس در فاکتور پنجره، تبدیل به مترمربع و یا مترطول می‌گردد. لذا در مقام مقایسه با طراحی یکسان اختلاف قیمت چندانی بین دو سیستم نرمال و ترمال بریک نباید باشد. ولی بطور معمول با توجه به طراحی ساده و سبک سیستم‌های آلومینیوم نرمال، قیمت پایینتری نسبت به آلومینیوم ترمال‌بریک خواهند داشت.

جهت انتخاب مناسب و دقیق درنظرداشته باشید با توجه به اینکه پروفیل‌های معمولی آلومینیومی بدون سد حرارتی هستند، عایق سرما و گرما نیستند و عملکرد مناسبی در برابر اتلاف انرژی مانند پنجره UPVC و آلومینیوم ترمال بریک نخواهند داشت.

 

مقایسه قیمت پنجره آلومینیومی و  UPVC

بطور کلی قیمت تمام شده پنجره های آلومینیوم ترمال بریک بین ۲۰ تا ۷۰ درصد نسبت به قیمت پنجره دو جداره UPVC  بالاتر است. به عنوان مثال اگر محدوده قیمت یک پنجره UPVC مترمربعی بین ۳ تا ۴ میلیون تومان باشد قیمت متناظر پنجره ترمال بریک آن، حدود مترمربعی ۴ تا ۶ میلیون تومان خواهد بود. البته باید اذعان داشت استحکام، آببندی و زیبایی پنجره آلومینیوم ترمال بریک به مراتب بالاتراز پنجره UPVC است.

معرفی برندهای پروفیل پنجره آلومینیوم

برندهای پروفیل آلومینیوم در ایران که از آنها برای ساخت پنجره استفاده می گردد : آکپا، آلترال مازندران، کوپال اصفهان، آکرول، آلپکو، آلوتک، آساش، البرز، سارای یا بندینی می‌باشند.

معرفی برندهای یراق آلات پنجره آلومینیوم

یراق آلات مناسب در کیفیت و راندمان پنجره‌های دوجداره تاثیر بسزایی دارد. یراق‌آلات می توانند تکحالته، دوحالته، کشویی،کلنگی یا سرویسی، لیفت‌واسلاید، محوری انتخاب گردد. برندهای برتر عبارتند از: ROTO و GU ساخت آلمان و VORNE ساخت کشور ترکیه می‌‌باشند.

ویژگی های پنجره آلومینیوم نسبت به UPVC

با توجه به استحکام بالاتر پروفیل‌های آلومینیومی نسبت به پروفیل‌های UPVC، شیشه‌های بزرگ‌تری نسبت به یو پی‌وی‌سی  در سیستم‌های آلومینیومی خواهید داشت، بنابراین اگر می‌خواهید پنجره‌های دو جداره بزرگ با کمترین خطوط دید داشته باشید، استفاده از قاب آلومینیومی ارجحیت بالاتری دارد.

در پنجره های آلومینیومی بدلیل اینکه یراق‌آلات مستقیما به فلز آلومینیوم متصل هستند در مجموع عملکرد بهتری خواهند داشت و کمتر شاهد افتادگی لنگه های بازشو در پنجره های آلومینیومی هستیم. البته در صورت ساخت استاندارد پنجره های UPVC این مشکلات برطرف میشود ولی باتوجه به اینکه اتصالات و گالوانیزه تقویتی داخل پروفیل قرار میگیرد و قابل رویت نیست بایستی نسبت به انتخاب سازنده خوب دقت داشته باشید.

با توجه به استحکام بالاتر پنجره های آلومینیومی اکثر سیستم های کشویی و لیفت اند اسلاید از آلومینیوم تهیه می شود. همانطور که در پاراگرافهای قبل هم اشاره شد می توان پنجره های قدی بزرگ بدون نیاز به کتیبه و با بزرگترین سایز بازشو در سیستم آلومینیومی تولید نمود که عملا اینکار در پنجره های UPVC امکانپذیر نیست.

مقاومت در برابر آتش سوزی و مقاوم بودن در برابر شرایط جوی و عدم تغییر رنگ بر اثر تابش نور خورشید، در پنجره های آلومینیومی بالاتر است. درضمن اینکه اجرای پوشش آنادایز با استحکام، تنوع و جلوه رنگهای آن فقط در پنجره آلومینیومی امکانپذیر است.

با توجه به کاربردن آلومینیوم ترمال بریک در پروژه های لاکچری ارزش ملک با اجرای سیستم‌های آلومینیوم ترمال بریک بالاتر خواهد رفت در ضمن اینکه عمر پروفیل های آلومینیومی حداقل دوبرابر UPVC است و در نهایت نیز قابل بازیافت هستند.

 

معرفی شرکت بهسامان انرژی

بهسامان انرژی یکی از شرکت‌های فعال با سابقه ۱۴ ساله در زمینه نصب و تعویض پنجره دوجداره UPVC و پنجره‌ آلومینیومی ترمال‌بریک در صنعت درب و پنجره است که محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب به کارفرمایان عرضه می‌نماید.

عملیات نصب و تعویض شیشه و پنجره دوجداره بهسامان به سه روش زیر انجام می‌گردد:

۱-   تعویض با پنجره دوجداره UPVC با پروفیل‌های درجه یک ایران

۲-   تعویض با پنجره دوجداره آلومینیوم ترمال‌بریک با پروفیل آکپا

۳-   دوجداره کردن و عایق‌بندی، بدون تعویض پنجره با روش وین‌تیونینگ

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا