شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

پژمان جوزی، کارآفرین و سازنده منتخب پایتخت:

«دیون دولتی» عامل افزایش قیمت مسکن

همه از این واقعیت آگاه‌اند که قیمت مسکن و هزینه‌های اجرایی تحت تأثیر بازار و وضعیت اقتصادی کشور قرار دارند، یعنی تحت تأثیر عوامل متعدد اقتصادی است. اما مواردی که قابل‌کنترل هستند و می‌تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند، شامل مدیریت و کنترل دیون دولتی است. متأسفانه، افزایش پرشتاب دیون دولتی به‌گونه‌ای که این بخش از هزینه‌ها به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است، تأثیر قابل‌توجهی در افزایش قیمت مسکن دارد.

به گزارش صما، پژمان جوزی کارآفرین و سازنده منتخب پایتخت به‌عنوان یکی از سخنران‌ها در هفدهمین اجلاس سازندگان و طراحان کشور با ابراز خوشحالی از حضور در اجلاس سازندگان و طراحان و اشاره به مشکلات صنعت ساختمان ناشی از افزایش مالیات و هزینه‌های دولتی، اظهار داشت: مروز با تمام فرازوفرودها نمی‌خواهیم بگوییم انگیزه‌ای باقی نمانده. حضور گرم فعالان عرصه ساخت‌وساز در این گردهمایی خبر از امید و انگیزه دارد.

جوزی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان در سال ۱۴۰۲ فرازوفرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است ولی اهالی این صنعت در مسیر رشد و ارتقا ایران حرکت کرده‌اند، ادامه داد: همه ما می‌دانیم بخش خصوصی در صنعت ساختمان تحت انتقادهایی است که نقشی در کنترل آن ندارد. قیمت سرسام‌آور ملک در ایران برخلاف تفکرات رایج، باعث خشنودی سازندگان نیست. چراکه از گرانی لجام‌گسیخته نه مصرف‌کننده سود می‌برد و نه سازنده چنانکه از افزایش قیمت طلا، سازنده طلا از افزایش قیمت میوه، باغدار بهره نمی‌برد، چراکه تولیدکننده قربانی گرانی و تورم است.

وی در ادامه افزود: قیمت مسکن در تهران و شهرهای دیگر تابع سه اصل اساسی است قیمت زمین ،هزینه‌های اجرایی و دیون دولتی .

همه می‌دانیم که قیمت مسکن و هزینه‌های اجرایی در دست بازار است البته بازار به معنای عام آن و نه معنای خاص؛ یعنی تابعی است از اقتصاد کشور. ولی آنچه قابل‌کنترل است و می‌توان با آن قیمت مسکن را کاهش داد دیون دولتی است که متأسفانه این قسمت هزینه‌ها به حدی در حال افزایش است که تأثیر به سزایی در افزایش قیمت مسکن دارد.

جوزی با نگاهی به عوامل گرانی قیمت مسکن اظهار داشت: قیمت بالا و زمان بسیار طولانی برای دریافت مجوز ساخت و از سوی دیگر سهیم شدن دولت در پایان ساخت با اخذ مالیات‌های لجام‌گسیخته که البته فقط به این دولت خلاصه نمی‌شود از عوامل مهم گرانی مسکن و آسیب به اقتصاد خانواده‌ها است.

این فعال عرصه صنعت ساختمان با تأکید بر اهمیت پرداخت مالیات به دولت برای توسعه و عمران کشور، ادامه داد: دولت باید صرفاً نقش نظارتی داشته باشد و خدمات شهری را به بهترین و سریع‌ترین شکل به بخش خصوصی ارائه کند و در عوض مالیات خود را دریافت کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پرداختن سیاست‌های حکومتی در حمایت از بخش خصوصی یادآور این سیاست‌ها شد که در آن بخش خصوصی به معنای واقعی باید خصوصی باشد نه خصولتی.

این کارآفرین عرصه ساخت‌وساز ، ابراز کرد: ما موظفیم گفتنی‌ها را بگوییم تا بعدها نگویند نگفتید و باید بین کارآفرینان و بسازوبفروش‌ها تفکیک قائل شویم، باید مسئولیت اجتماعی که بر عهده کارآفرینان وجود دارد را ارج نهیم، باید افزایش قیمت ساختمان که به دلیل بالا دیون دولتی است را بپذیرید و تصمیم سخت و شجاعانه برای آن بگیرید، باید شرایط اخذ مجوز مسکن را تسهیل کنید که دست به دامن خارجی نشوید .

جوزی در آخر با اشاره به اهمیت بخش سرمایه‌گذاری داخلی و بخش خصوصی در توسعه کشور، اظهار داشت: امروز وقت آن رسیده که بخش سرمایه‌گذار داخلی و بخش خصوصی و کارآفرینان را ببینید تا در مسیر خیل مهاجرت این نسل تحصیل‌کرده صنعت ساختمان بمانند، چراکه این سرزمین را کشاورزان و صنعتگران و پزشکان و پرستاران و دانشگاهیان می‌سازند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا