استودیو صماشهرمسکن و ساختمانمعماری

مسعود نصرتی شهردار منطقه 22 تهران:

تأمین مالی ۴۰همت برای زیرساخت‌های منطقه ۲۲ مهیا شد

مسعود نصرتی شهردار منطقه ۲۲ تهران: مشکلات مرتبط با تأمین نیاز زیرساختی برای منطقه ۲۲ با شهردار تهران مطرح شد و بعدازآن در اسفند ۱۴۰۲ با حمایت ایشان برای املاک مرتبط، بارگذاری مناسبی در حوزه شهرسازی صورت پذیرفت و تأمین مالی حدود ۴۰ همت برای زیرساخت‌های منطقه ۲۲ مهیا شد که یکی از افتخارات شهرداری محسوب می‌شود.

 

نصرتی، شهردار منطقه ۲۲ تهران و از چهره‌های سال صنعت ساختمان و حوزه مدیریت شهری در راستای «گفتگو با شهردار» با رسانه تخصصی ساختمان – صما، با نگاهی به تجربیات سال‌های گذشته در حیطه بین‌المللی، جذب سرمایه‌گذار خارجی را در مسیر تأمین ۴ میلیون مسکن شدنی دانست و گفت: در سال‌های گذشته با تجربیاتی که در حوزه مدیریت شهری به دست آورده‌ام و ارتباطات بین‌المللی که برقرار کرده‌ام به‌ویژه در مجامع جهانی شهرهای اسلامی و برگزاری برنامه‌های متعدد با محوریت ایران در مقرهای سازمان ملل از اجلاس‌های نیویورک تا ژنو و وین با مصوبات کارساز مواجه بوده‌ام این تجربیات نشان می‌دهد حوزه مدیریت شهری کشور، با توجه به نیاز به تأمین ۴ میلیون مسکن و جلب سرمایه‌گذاری خارجی، جذابیت بسیاری دارد هرچند نباید فراموش کرد که حفظ سرمایه‌گذارهای داخلی امری تعیین‌کننده در رونق ساختمان است چراکه در دوره رونق صنعت ساختمان ۳۰ درصد اقتصاد کشور توسط این صنعت اداره شده است.

جذابیت‌های منطقه فراملی ایران از نگاه شهردار

 وی در ادامه با اشاره به جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ۲۲ گفت: امروز منطقه ۲۲ تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه شهری و حریم شهری، نیازمند به ایجاد ظرفیت و توسعه زیرساخت‌های لازم است. این منطقه به نوعی تنها منطقه درحال‌توسعه شهری تهران است و با موقعیت مکانی برای پایتخت، اهمیت زیادی دارد، در حال حاضر با طول ۱۹ کیلومتر و مساحت ۵۸۷۰ هزار هکتار، منطقه ۲۲ شامل ۱۸۷۰۰ هکتار حریم است، این منطقه با داشتن مناظر زیبا و جذابیت‌های گردشگری مانند دریاچه چیتگر و بوستان‌ آبشار و جنگل چیتگر با ارتفاعات قابل‌توجه از حالت شهری خارج‌شده و به منطقه فرا شهری تبدیل‌شده است.

 نصرتی در ادامه افزود: تمام این ویژگی‌ها هم فرصت و هم تهدید است زیرا وجود ایران‌مال با یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع زیربنا و پروژه هزار و یک شهر که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های فرهنگی و گردشگری تهران است، می‌تواند به نگرانی‌های آینده منطقه افزوده شود چراکه با توجه به رونق این مجموعه‌ها، باید به زیرساخت‌های حمل‌ونقل مرتبط با آنها توجه شود. همچنین، باوجود برج‌های ساخته‌شده در سال‌های گذشته و سکونت در آنها، باید بررسی شود که چه زیرساخت‌هایی برای این برج‌ها ایجادشده است و چه انتظاراتی از این منطقه وجود دارد؟ بنابراین، مشکل زیرساخت‌ها امروز از دغدغه‌های جدی منطقه ۲۲ است.

بنابراین با همراهی شهردار تهران بعد از ارائه مشکلات این منطقه امروز تمام تلاش شهرداری بر ساماندهی زیرساخت‌های منطقه ۲۲ قرارگرفته است که این زیرساخت‌ها به وجود آید تا شهروندان بتوانند حداقل‌ها را برای زندگی در این منطقه داشته باشند از سوی دیگر وجود این زیرساخت‌ها است که به دنبال خود جذب سرمایه‌گذار را به همراه خواهد داشت.

واقعیت تلخ طولانی بودن زمان صدور پروانه ساخت تا تأمین مالی حدود ۴۰ همت برای زیرساخت‌های منطقه ۲۲

نصرتی در ادامه با اشاره به این موضوع که عملکرد شهرداری در مقابل تأمین نیاز زیرساختی برای منطقه ۲۲ چه بوده است، گفت: مشکلات مرتبط با تأمین نیاز زیرساختی برای منطقه ۲۲ با شهردار تهران مطرح شد و بعدازآن در اسفند ۱۴۰۲  بارگذاری مناسبی در حوزه شهرسازی صورت پذیرفت و تأمین مالی حدود  ۴۰ همت برای زیرساخت‌های منطقه ۲۲ مهیا شد که یکی از افتخارات شهرداری محسوب می‌شود همچنین برای سال ۱۴۰۳ نیز قراردادها بر مبنای تأمین زیرساخت‌ها مشخص شد و امروز به‌طور هفتگی هماهنگی‌هایی بابت چگونگی پیشرفت کار برگزار می‌شود تا این‌گونه زیرساخت‌هایی برای برج‌هایی که در حال ساخت هستند و یا ساکن شده‌اند رونق گیرد.

وی با اشاره به طولانی بودن مدت‌زمان صدور پروانه و پایان کار و دیگر خدمات شهرسازی، ادامه داد: از سوی دیگر علارقم اینکه بوروکراسی امروز صدور پروانه در شهر تهران طولانی است و باید تعدیل شود، ما تلاش کردیم برای گروه‌های سرمایه‌گذار و انبوه‌ساز مسئول ویژه‌ای را در منطقه داشته باشیم تا سرعت زمانی برای صدور پروانه کاهش پیدا کند چراکه منطقه ۲۲ تنها منطقه‌ای است که به طور انبوه درحال‌توسعه و ساخت‌وساز است درحالی‌که بخش اعظم مناطق دیگر تهران در حال حفظ نگهداری هستند.

شهردار منطقه ۲۲ در پاسخ به این سؤال که شهرداری در راستای تعدیل قیمت مسکن چه راهکاری می‌تواند داشته باشد، بیان داشت: شهرداری برای اینکه قیمت مسکن را کاهش دهد و در تولید ۷ میلیون مسکنی که نیاز کشور است همراه دولت باشد، باید در اولین قدم با حداکثر سرعت صدور پروانه و مجوز داشته باشد و پروژه‌ها را با شرایط اقتصادی تعریف کند و در کنار آن این نگاه را داشته باشد که قیمت صدور پروانه با زمان مصرف شده در تمام کمیسیون‌هایی که معرفی می‌شود با منطق واقعی بازار روبه‌رو باشد که این موضوع در برنامه‌های شهرداری موردنظر قرارگرفته شد و امروز هزینه‌های صدور پروانه از یک منطق مناسب بازار برخوردار است. چراکه قیمت مسکن برای بهره‌بردار در محدوده شهری بسیار بالا رفته چه برای صاحب خانه شدن و چه اجاره، بنابراین  باید بپذیریم که هرروزی که صدور پروانه طولانی صادر شود لحظه‌به‌لحظه این افزایش زمان، فاکتور می‌شود برای بهره‌بردار، این یک واقعیت تلخ است!

نصرتی محور بودن در شهرداری‌ها را یکی از راه‌حل‌هایی دانست که می‌تواند سرمایه‌گذاران و سازنده‌های عرصه مسکن را از سردرگمی خارج کند و اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که مراجعین با شهرداری‌های مناطق دارند بخصوص مناطقی که صدور پروانه ساختمانی در آنها رونق دارد، مراجعات مکرر به دفاتر خدمات الکترونیک شهر، معاونت‌های مختلف شهرداری و سازمان‌های مرتبط است که این موضوع باعث طولانی شدن پروسه صدور پروانه می‌شود همچنین این موضوع در مورد صدور پایان کار ساختمان نیز شامل می‌شود.

نگرانی‌های شهردار از سنددار شدن املاک تا مشکلات آینده ترافیکی در منطقه ۲۲ تهران

این سیاست‌گذار عرصه ساختمان در ادامه به رونق ارتباط شهرداری منطقه ۲۲ با تشکیلات و نهادهای عمومی پرداخت و گفت: ازآنجاکه در منطقه ۲۲ با وسعتی که گفته شد بخش اعظم املاک آن به ستاد اجرایی ، ارتش، سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد شهید، سپاه و بنیاد مستضعفان، تعلق دارد بنابراین شهرداری باید با این دستگاه‌ها ارتباط سازنده‌ای داشته باشد تا مشکلات شهروندی در کسب سند حل شود چراکه در منطقه ۲۲ برج‌هایی است که ۲۰ سال ساخته‌شده‌اند ولی هنوز موفق نشده‌اند به دلیل مباحث مالکیتی پایان کار بگیرند تا تفکیک آپارتمان شوند و سند بگیرند و این‌گونه یک رضایتمندی برای شهروندان ایجاد شود.

وی با اشاره به نگرانی‌های شهردار با توجه به افق نهایی جمعیت پذیر منطقه ۲۲ بیان داشت: در افق طرح تفضیلی، جمعیت این منطقه تهران با ۷۰۰ هزار نفر تعریف‌شده است که این موضوع نگرانی‌هایی را درزمینهٔ شبکه حمل‌ونقل عمومی و شبکه معابر اصلی و خطوط مترو ایجاد می‌کند چراکه همان‌طور که بیان شد در منطقه ۲۲ فضاهایی وجود دارد که تعریف منطقه‌ای ندارد و فرا منطقه‌ای و حتی ملی و فراملی است به‌گونه‌ای که اگر رونق بازار ایران‌مال که به‌تنهایی برای آن حضور ۳۵۲ برند جهانی در سیاست‌گذاری احداث تعریف شده است در کنار پروژه هزار و یک شهر، ایجاد شود و نتوانیم فضای حمل‌ونقل شهری و مترویی را ایجاد کنیم، یقیناً دیگر مشکل ترافیک اتوبان تهران- کرج فراموش خواهد شد چراکه منطقه ۲۲ در آستانه کریدور،همان نقش را برای شهروندان عبوری بازی می‌کند.

شهردار منطقه ۲۲ تهران درنهایت با اشاره به برگزاری نمایشگاه و همایش سازندگان سرمایه‌گذاران و توسعه گران که توسط مجتمع رسانه‌ای ساختمان – صما طی سه روز از ۱۲ الی ۱۴ تیرماه در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش برج میلاد برگزار می‌شود، گفت: چنین نمایشگاه هایی باعث رقابتی شدن میان گروه‌های مختلف ساختمانی و معرفی رویکردهای مثبت این صنعت خواهد شد که به دنبال خود جذب سرمایه‌گذار و رونق بازار مسکن را خواهد داشت که البته امیدوارم در سال‌های آینده این نمایشگاه با حضور شرکت‌ها و سازنده‌های دیگر کشورها برگزار شود که عامل صادرات مصالح ساختمانی و امکانات داخلی باشد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا