۰۰:۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۳ - 21 March 2014
کد خبر: ۲۶۵۸۹
واکنش ها به نظریه های قانونی آخوندی/7
در ادامه واکنش ها به نظریات قانونی آخوندی در خصوص عملکرد سازمان های نظام مهندسی ساختمان، حسین ویزواری، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان و رییس سابق سازمان نظام مهندسی استان گلستان، در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی نظرات خود را در خصوص این ابلاغیه اعلام کرده است. نسخه ای از این نامه در اختیار خبرنگار «صما» قرار گرفته است که در ادامه می خوانید.

 جناب آقای دکتر عباس آخوندی

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی

با عرض سلام

احتراماً در اجرای ماده 123 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شش مورد نظریه حضرتعالی جهت رفع ابهام های تعدادی از مواد آیین نامه مذکور واصل گردید. این شفاف سازی و روشنگری باعث بسی خوشحالی و برطرف کننده موارد اختلاف نظر و راهگشای بسیاری از سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها گردیده است . از سالهای گذشته که افتخار آشنایی با حضرتعالی را دارم اطمینان دارم که نظرات و دیدگاههای سازنده خود در مسایل مختلف را به معرض نقد همکاران و دوستان گذاشته اید . لذا این جسارت را بخود دادم که در خصوص احدی از نظرات مرقومی حضرتعالی اظهارنظر نمایم . البته در پنچ مورد از نظرات شما شفاف و از نظر اینجانب کاملا مطابق با قانون و آیین نامه و رفع دغدغه بسیاری از دلسوزان جامعه مهندسی ساختمان بود که این ارایه طریق جای بسی امیدواری و باعث فخر دوستان و همچنین برآوردکننده انتظار از حضرتعالی بعنوان یکی از بنیانگذاران سازمان نظام مهندسی و نویسندگان قانون و آیین نامه اجرایی آن بشمار میرفت . و اما در خصوص نظریه 6/93 با موضوع انتخاب مهندسان طراح ، سازنده و خدمات آزمایشگاهی مطالبی را از باب تجربه هر چند اندک باستحضار میرسانم . امیدوارم ضمن مطالعه این چند سطر در خصوص بازنگری در بخش هایی از نظریه فوق کمکی به اندازه بضاعت خود انجام داده باشم .

1- نظریه حضرتعالی در خصوص انتخاب آزادانه طراح و سازنده کاملا صحیح و بجا می باشد و مالک یا کارفرما حق دارد نسبت به انتخاب مهندسان طراح و یا مجری (پیمانکار)اقدام نماید و از طرفی انتخاب پروژه مناسب و با کارفرمای مورد نظر از حقوق اولیه و غیر قابل انکار مهندسین طراح و مجری می باشد. ولی خدمات آزمایشگاهی از جنس و نوع نظارت بوده و مهندسان در حیطه صلاحیت مندرج در پروانه اشتغال خودبر اجرای صحیح عملیات ساختمانی نظارت می نمایند و درحقیقت به نوعی از حقوق مالکان و بهره برداران آینده دفاع می نمایند. آزمایشگاه های ساختمان چشم بینای مهندسان ناظر هستند. خدمات ارائه شده آزمایشگاه و گزارشات تنظیمی در حقیقت کمک اساسی و مستندی دقیق برای قضاوت و ارائه طریق پیشرو مهندسین ناظر قرار می دهد و کوچکترین خدشه در اعتبار این گزارشات بر عملکرد نظارت صحیح مهندسین نیز تاثیر خواهد داشت. پس بالطبع انتخاب آنان توسط سازنده با مقررات ملی ساختمان منافات دارد و ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی به هنگام صدور پروانه ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان انتخاب وبه مالک و مراجع صدور پروانه ساختمان معرفی شود. با فرض پذیرفتن این استدلالات بالطبع مانند نظارت، حق الزحمه خدمات آزمایشگاه نیز با توجه به مراحل اجرای پروژه در ازای ارائه خدمات آزمایشگاهی به مهندسان ذینفع پرداخت خواهد شد.

2- مطابق فرموده حضرتعالی در قانون و آیین نامه اجرایی ، وظیفه یا اختیاری برای دریافت بهای خدمات طراح و سازنده (مجری - پیمانکار) از سوی سازمان استان احصا و مقرر نشده است. و شاید در هیچ بخشی به صراحت نامی از دریافت حق الزحمه های فوق و پرداخت به مهندسان قید نشده است ولی توجه حضرتعالی را به چند نکته جلب می نمایم.

یکی از اهداف و خطی مشی تدوین قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مطابق بند 2 ماده 2تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه های فنی و مهندسی در بخشهای ساختمان و شهرسازی بیان شده است و در فرهنگ لغات تنسیق به معنی نظم دادن می باشد. از طرفی در بند7 ماده 15 قانون دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای اعضا و همچنین در بند8 همین ماده تنظیم روابط بین صاحبان حرفه های ساختمان و کارفرمایان را از اهم وظایف و اختیارات هیآت مدیره برشمرده است. ورود سازمان استان در دریافت حق الزحمه مهندسان طراح به نوعی حفظ شان و منزلت همکاران میباشد . کماینکه چون سازمان وظیفه بازبینی طرح ها ، نقشه ها و مدارک فنی ساختمان را دارد پس از رفع اشکالات احتمالی و تایید اسناد و نقشه های فوق ، حق الزحمه مهندسان پرداخت خواهد شد . که این امر به نوعی حمایت از حقوق سازندگان و تضمینی بر دریافت خدمات مهندسی صحیح و اصولی میباشد .در خصوص سازنده ( مجری پیمانکار ) نیز دریافت مبالغ از سوی سازمان و پرداخت آن به ذینفعان ضمن تضمین عملکرد صحیح سازندگان و عمل به تعهدات مهندسان ، حفظ جایگاه و شان همکاران و جلوگیری از سرگردانی از وصول مطالبات و حق الزحمه ها میباشد . و این عمل را میتوان مصداق بارز تنظیم روابط بین صاحبان حرفه های ساختمان و کارفرمایان دانست .

از منظر دیگر عدم دخالت سازمان در دریافت حق الزحمه زمینه حضور و دخالت دلالان را باز می گذارد. سودجویانی که عموما دارای ارتباطاتی در مراجع مختلف دخیل در صنعت ساختمان هستند و از رانت خود در تضییع حقوق مهندسین و دریافت تخفیفات وحشتناک به نفع خود (و حتی نه به نفع مالکین) سوء استفاده می نمایند. ناگفته پیداست که افزایش بی رویه مهندسان و فارغ التحصیلان رشته های مهندسی صنعت ساختمان و عدم تناسب ساخت و ساز می طلبد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در اجرای تکلیف قانونی بیان شده به جهت دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای اعضای خود و تنظیم روابط بین صاحبان حرفه های ساختمان و کارفرمایان بیش از پیش نقش فعالتری ایفا نماید و از تضییع حقوق همکاران (علی الخصوص اعضای جوان سازمان ) جلوگیری نماید.

 با تقدیم احترام و آرزوی توفیقات

حسین ویزواری

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فریبرز وفاجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
3
3
ازاستدلال مطرح شده در زمینه دریافت حق الزحمه طراحی توسط سازمان تعجب می کنم این روش نه تنها در راستای جیثیت مهندسین طراح نیست بلکه انانرا در حد کارمند سازمان پایین می آوردواز طرفی به ضرر مالکین است به جهت پرداخت کامل وجه کاری که انجام نشده در همان ابتدای کار است .مالک ومهندس می بایست مانندمشاورین در زمینه مقدار وچگونگی پرداخت وجه مخیر بوده وبر اساس توافق با حفظ سقف قانونی عمل نمایند .دریافت وجه طراحی ارز سوی سازمان مصداق دریافت مال غیر است ومی تواند تبعات قانونی به دنبال داشته اشد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar