۰۶:۴۲ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - 24 January 2015
کد خبر: ۲۶۵۹۶
«صما» بررسی می کند:
شهردار تهران لایحه بودجه سال 94 را تحویل شورای شهر داد و همزمان به دفاع از این بودجه پرداخت که نگاهی به آمار و ارقام بودجه پیشنهادی و مقایسه آن با سال گذشته بهتر می تواند سمت و سوی آن را مشخص نماید.

در سال 94 رقم بودجه 17هزار و 460 میلیارد تومان است

بودجه سال آینده نسبت به سال 93 به میزان 9.8 درصد رشد داشته است که نسبت به سال گذشته می توان آن را ناچیز شمرد؛ چون در سال قبل از آن 51.6 درصد افزایش بودجه را شهرداری تجربه کرده بود که دلیل عمده این افزایش بودجه پیش بینی ها در مورد رونق ساخت و ساز در سال 93 بود که البته محقق نشد و با رکود بازار مسکن تا اکنون که نه ماه از سال می گذرد حدود 65 درصد آن محقق شده است. این در حالی است که در دی ماه گذشته تمام رقم بودجه محقق شده بود و شهرداری اقدام به ارائه متمم بودجه به شورای شهر نمود. همین مقایسه ساده خود موید این مطلب است که بودجه شهر تهران تا چه میزان وابسته به درآمدهای ناپایداری است که از محل عوارض های ناشی از ساخت و ساز تامین می شود. اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم می توان آن را ناشی از فروش حقوق شهروندی ساکنان تهران به سازندگانی خواند که با پرداخت جریمه در واقع خلاف ساختمانی خود را می خرند.

حال باید دید که وابستگی به این درآمدهای ناپایدار که در بودجه سال آینده با کاهش از 57 درصد کل بودجه به 52 درصد رسیده است، آیا ناشی از یک دید کلی و آینده نگر برای کاهش سهم این نوع از درآمدها به مرور زمان و طی سالیان آینده است یا خیر؟ البته شواهد نشان می دهد که این گونه نیست و پیش بینی شهرداری تهران از ادامه وضعیت فعلی بازار مسکن در سال آینده و عدم تحقق سهم درآمدهای ناشی از عوارض های گوناگون ساخت و ساز آنان را مجبور به این کاهش سهم 5 درصدی کرده است.

هزینه های توسعه ای یا هزینه های عمرانی نامناسب

شهردار تهران در هنگام ارایه لایحه بودجه اعلام کرد که یک سوم بودجه سهم نگهداشت شهر و دستمزد پرسنل شهرداری بوده و مابقی آن هزینه های عمرانی است که صرف توسعه کلانشهر تهران می شود؛ یعنی در سال جاری 5 هزار و 150 میلیارد تومان هزینه های جاری بوده که حتی از محل درآمدهای پایدار شهرداری هم که 7 هزار و 400 میلیارد تومان است می توان شهر را اداره کرد و 2 هزار و 250 میلیارد اضافه را هم صرف پروژه های عمرانی نمود، بدون اینکه نیازی به 57 درصد درآمدهای ناپایدار حاصل از عوارض ساختمانی - که نام محترمانه فروش حقوق شهروندی است- باشد.

حال سوال اینجاست که حدود 10 هزار میلیارد بودجه عمرانی سال جاری در صورت تحقق، صرف چه بخش هایی از توسعه کلانشهر تهران می شود و نتیجه آن چیست؟ هزینه ساخت اتوبان و پل و تونل می شود که خودروهای شخصی و بعضاً تک سرنشین بهتر و راحت تر بتوانند تردد کنند و بیشتر تشویق به استفاده از خودرو شخصی شوند و یا صرف توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی می شود تا مردم را تشویق به استفاده از ناوگان عمومی کرده که بتواند معضلات ترافیکی، آلودگی و زیست محیطی را کاهش دهد؟ گزارش ها نشان می دهد مثلا حدود 1300 میلیارد تومان از بودجه حمل و نقل عمومی سال 92 برای تامین مالی ساخت اتوبان و تونل هزینه شده است که کمی جای تامل دارد. و اینجاست که بسیاری از کارشناسان شورای عالی شهرسازی درباره معنا و مفهوم توسعه شهری و پروژه های عمرانی با شهرداری اختلاف نظر دارند.

سهم درآمد نقدی و غیرنقدی شهرداری از بودجه 94

در آمدهای نقدی شهرداری که در سال جاری 49.6 درصد کل بودجه را شامل می شد در سال 94 سهم آن افزایش یافته و به 63 درصد رسیده است. هرچند محل افزایش این درآمدهای نقدی مشخص نشده است و درآمدهای غیر نقدی نیز -که حاصل تهاتر امتیاز تراکم با طلب پیمانکاران شهرداری و فروش املاک است- از 50.4 درصد در سال جاری به 37 درصد در بودجه سال 94 کاهش یافته است. این کاهش درآمدهای غیر نقدی نقطه مثبتی است به شرط آنکه آگاهی از عدم رشد و رونق بازار مسکن و به تبع آن کاهش تقاضا برای امتیاز تراکم و کاهش قیمت فروش املاک دلیل بر این کاهش نباشد و این روند را همچنان در سال های آتی شاهد باشیم.

کاهش سهم بودجه های عمرانی

در گزارش بودجه سال 94 بر این نکته تاکید شد که سهم بودجه عمرانی از کل در سال جاری 66 درصد بوده که در سال 94 به 54 درصد کاهش یافته است که با توجه به آنچه که قبلاً به آن اشاره کردیم، مبنی بر تفاوت دیدگاه شهرداری و شورای عالی شهرسازی درباره نوع نگاه به عمران و توسعه شهر تهران که به نوعی توسط وزیر راه و شهرسازی نیز عنوان شده است کاهش این نوع بودجه های عمرانی که عموما صرف توسعه شاید بتوان گفت کمی و نه کیفی تهران می شود فی نفسه می تواند مثبت تلقی شود. اما باز هم با نگاهی به لایحه بودجه عیان می گردد که اعتبار خرید املاک معارض در تهران 64 درصد نسبت به سال جاری رشد داشته است که این رقم در تناقضی آشکار با کاهش سهم عمرانی بودجه سال 94 می باشد؛ چرا که معنا و مفهوم خرید املاک معارض این است که شهرداری قصد دارد املاکی را که بر سر راه توسعه اتوبان ها و پروژه های عمرانی است را خریداری کند و از آنجا که رشد چندانی در قیمت ملک در سال جاری نداشته ایم افزایش 64 درصدی سهم خرید املاک معارض با کاهش فعالیت عمرانی قابل جمع نخواهد بود. شاید شهرداری توجیه قابل قبولی برای آن داشته باشد که کارشناسان از آن بی خبرند. در نمودار زیر آمار مقایسه ای بودجه سال 93 با سال 94 به صورت تفکیکی قابل مشاهده است.

بودجه سال 94

مقایسه بودجه شهر تهران در دو سال متوالی 1393 و 1394

قیمت ها بر حسب میلیارد تومان می باشد

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عاشوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
0
3
مدیریت کلانشهری چون تهران فقط نوشتن هزینه و درآمد و ارایه آن به عنوان بودجه به شورا نیست بلکه باید یک دید جامع نگر به تمام جوانب عمرانی و توسعه و زیست محیطی شهر داشت و برای معضلات آینده نیز امروز چاره اندیشید که متاسفانه این نگاه جامع در بودجه و برنامه ها دیده نمی شود و به درستی توضیح داده اید که توسعه ساخت پل و اتوبان نیست
جابری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
0
3
این بودجه نویسی ها در واقع حساب دخل و خرج شهر است نه برنامه و بودجه، با این ساخت و سازهای بی رویه و توسعه شبکه های راه و اتوبان برای این ساخت و سازها در یک دور باطل افتاده ایم که درآمدهای غیر نقدی که حدود 8000 میلیارد در گزارش آورده اید دوباره باعث می شود که به زیرساختهای بیشتری نیاز داشته باشیم و دوباره به نقل از شما، مجبور به فروش حقوق شهروندان به بساز بفروشها شویم تا دخل و خرج شهر را جور کنیم. اسم این شیوه مدیریت علمی و عقلانی نیست.
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
0
1
اگر درآمد پایدار تهران 2000 میلیارد از هزینه ها بیشتر است پس چه نیازی وجود دارد که شهرداری اینقدر اصرار به فروش تراکم و چشم بستن بر تخلفات ساختمانی دارد که بتواند درآمدش را اضافه کند؟ بهتر نیست یک برنامه مدون برای توسعه تهران فراهم کنند که سطح طندگی و آرامش و آسایش مردم را بهبود ببخشند؟ واقعا تا حالا فکر می کردم درآمد تهران کفاف هزینه ها را نمی دهد. ممنونم از اینکه اینقدر ساده این بودجه سالانه را گزارش کردید معمولا آنقدر در گزارشات بودجه قلمبه سلمبه صحبت می کنند که آدم از خیر خواندنش می گذرد
علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
0
0
پس معلوم شد این تراکم های غیر قانونی و برج های نامتناسبی که در قسمت های مختلف شهر می بینیم که مجوز می گیرند در واقع بخشی از درآمدهای غیرنقدی شهرداری محسوب می شوند؟ اگر ما مردم تهران این درآمدهای غیر نقدی را نخواهیم چه کسی را باید ببینیم؟ خواهش می کنم کمی به فکر بهبود و سلامت زندگی مردم تهران باشید و برای آن هزینه کنید
ایزدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
0
1
بالاخره یک گزارش بودجه نوشته شد که قابل فهم و ساده بود و متن آن تکرار مکررات نبود و با رغبت تا انتها خواندم. خیلی دوست دارم بدانم قیمت املاک معارض را شهرداری بر چه اساس و پایه ای تامین می کند اگر در این باره هم مطلبی دارید بنویسید ممنون هستم
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar