یادداشت

دکتر محمود سریع القلم

۳۰ ویژگی انتقاد کردن/ مناظره کردن

۱- هدف از نقد و انتقاد، بهتر فهمیدن و دقیق فهمیدن یک موضوع است.

۲- هدف از نقد و انتقاد، نزدیک کردن یک فکر و نظریه بهfactاست.

۳- اظهار نظر با نقد متفاوت است: اولی مخاطب خاصی ندارد اما دومی برای اصلاح فکر و سخن و عمل دیگری است.

۴- منتقد تا می تواند باید در متن انتقادی خود، سؤال ها و زوایای جدید
طرح کند
.

۵- داشتن یک دیدگاه متفاوت، نقد نیست. مستندات وfactها،
مبنای نقد و انتقاد هستند
.

۶- نقد شفاهی از نظر مکتوب، بی اعتبار است.

۷- منتقد باید دقیق با نقطه و ویرگول از متن اصلی، نقل قول کند و بعد آن
را بر اساس مستندات نقادی کند
.

۸- نقد به صورت مناظره توسط کسانی معتبر است که هر دو طرف در رابطه با
موضوع مناظره، متون تولید و چاپ کرده باشند
.

۹- در مسائل فکری و علمی، مبنای نقد بر واقعیات، آمار وfactها است.
جایگاه تخیلات و توهمات در مدارهای علمی نیست
.

۱۰- در جامعه‌ای نقد اعتبار پیدا می‌کند که افراد متخصص در حوزه تخصصی خود
نقادی کنند
.

۱۱- اگر منتقد نکته‌ای ر ا از متن مکتوب متوجه نمی شود، ابتدا سؤال می‌کند
و بعد نقد می‌کند
.

۱۲- پیش
ذهنیت از نویسنده یک متن، نقد و انتقاد را مخدوش و بی‌اعتبارمی‌کند
.

۱۳- به میزانی که انتقادات کلی باشند از اعتبار آن‌ها کاسته می‌شود. مبنای
کار علمی و انتقادی در
پرداختن
به جزئیات
است.

۱۴- بالاترین سطح اعتبار یک فرد علمی و فکری،نوشته‌هایاوست. سخنرانی و ارائه شفاهی مطالب پایین‌ترین
سطح است
.

۱۵- منتقد بر نویسنده متن، القاب نمی گذارد.

۱۶- کسی که
در یک موضوع تخصص نداشته و متون تولید و چاپ نکرده، به لحاظ علمی نمی‌تواند انتقاد
کند
.

۱۷- منتقد،
متن و سخن و فکر فرد را نقد می‌کند و نه شخص او را
.

۱۸- کسی که
نقد علمی می شود، وظیفه مدنی داردکه به انتقادات پاسخ دهد
.

۱۹- نقدی که
به
آمار و
مستندات تجربی و تاریخی
اتکاء
داشته باشد، معتبرتر است
.

۲۰- منتقد در بیان و لحن، شخصی احساسی و عصبانی نیست. ادب و صدا قت او
مقدم بر انتقاداتش است
.

۲۱- منتقد و
انتقاد شونده هر دو باید در یک موضوع تخصص داشته باشند و متون تولید و چاپ کرده
باشند
.

۲۲- نقاد از
این عبارات، فراوان استفاده می‌کند
:حدس می‌زنم. تصور می‌کنم. به نظرم می آید. شواهد اینگونه نشان می‌دهد.
آمار چنین تصدیق می‌کند
.

۲۳- نقد فکری و علمی باید مکتوب و علنی باشد اما نقد از رفتار حتماً باید
به صورت خصوصی به افراد منتقل شود
.

۲۴- محل
تحصیل، اساتید و متون علمی منتقد بر کیفیت نقد او بسیار تأثیرگذار است
.

۲۵- اندیشه
ها سطح اعتبار دارند و به تدریج اصلاح می شوند. می توان با استدلال، مستندات و
آمار، اندیشه ها را تکامل بخشید
.

۲۶- منتقد باید مراقب باشد تا آنچه که خودش دوست دارد بگوید را به حساب
متن دیگری نگذارد و متن او را تحریف نکند
.

۲۷- استفاده ازکمیت ها،
دقّت و اعتبار نقد را افزایش می دهد
.

۲۸- علمی
ترین متن و علمی ترین نقد آن است که نویسنده، تعاریف خود را از مفاهیم از یک طرف و
مفروضات و استوانه های فکری را از طرف دیگر به طور دقیق مکتوب کند
.

۲۹- در نقادی
و مناظره، مبنای استدلال پژوهش های علمی است
.

۳۰- استاندارد
گذاری برای نقد و مناظره، مسئولیت دانشگاه ها، متخصصین و انجمن های علمی است
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا