۰۹:۳۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 27 December 2015
کد خبر: ۳۶۰۶۸
صما تحلیل می کند:
حوادث جانی هولناک ناشی از گودبرداری گودبرداری‌های غیراصولی دربر اثر تکرار به یکی از اتفاقات متداول کارگاه کارگاه‌های ساختمانی تبدیل شده است و اظهارنظر درباره چرایی این مساله مسئله و راهکارهای ریشه ریشه‌کن ‌کردن آن، به نظر می رسد به یک تکرار مکررات بی بی‌نتیجه ‌ای تبدیل شده است .

این سال‌ها، هر بار که حادثه‌ای دلخراش جانی ناشی از ریزش خاک یا حرکت زمین به هنگام گودبرداری رخ داده، یک پاس‌کاری بی‌نتیجه و تکراری بین شهرداری و نظام مهندسی ساختمان در می‌گیرد که کدام‌یک مسؤل اتفاق صورت گرفته است و پس از یکی دو روز، همه چیز فراموش می‌شود و در نهایت، مشکل، قوی‌تر از قبل، به قوت خویش باقی مانده و جان شهروندان کماکان توسط نهادهای مسئول به بازی گرفته می‌شود.

جالب است که حتی وقوع هولناک‌ترین حوادث جانی ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی نظیر مرگ کودکان، زنان باردار، افراد سالمند، دانش‌آموزان و... قادر نبوده است که تلنگری جدی به جامعه و مسؤلان بزند و واکنشی جدی در جامعه ایجاد کند و مسئولان را به فکر چاره‌اندیشی اساسی برای ریشه‌کن‌کردن این معضل وا دارد و حتی متأسفانه گویی تکرار این حوادث باعث شده است افکار عمومی نیز حساسیت خود را درباره این موضوع از دست بدهند و با بی‌توجهی از کنار این نوع خبرها رد شوند و همین است که حتی وقتی هولناک‌ترین اخبار درباره این موضوع مخابره می‌شود، مسئولان حتی از واکنش‌های احساسی و ابراز همدردی زبانی هم با قربانیان این حوادث مضایقه می‌کنند.

آن سوتر، البته رسانه‌ها با تهیه گزارش‌های متعدد، سعی در ایجاد حساسیت عمومی و روشنگری در این باره کرده و در بسیاری موارد با تهیه ویژه‌نامه‌های تخصصی، به زعم خود تلاش جدی در بررسی ابعاد همه‌جانبه این موضوع می‌کنند تا مردم و مسئولان به جمع‌بندی نهایی درباره دلایل بروز این مسئله برآیند و راهکارهای رفع آن را بیابند و به اجرا گذارند.

اما گویی زور هیچ رسانه‌ای به نهادهای ذی‌ربط نمی‌رسد و این مشکل به موضوعی لاینحل تبدیل شده است. پرسشی که در این بین مطرح می‌شود، این است که چرا علی‌رغم اینکه حل این معضل ریشه فنی دارد، دستگاه‌ها اراده‌ای برای ازبین‌بردن آن نشان نمی‌دهند؟

کارشناسان بر این باورند که در سال‌های اخیر، با افزایش تراکم و تعداد طبقات و نیاز به تأمین پارکینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمان‌ها به ویژه در مناطق مرکزی و شمالی شهر تهران، عمق گودبرداری نیز بیشتر شده است؛ اما استفاده از روش‌های سنتی در گودبرداری‌ها باعث شده که حوادث جانی بی‌شماری ایجاد شود.

کارشناسان بر این باورند که وزارت راه و شهرسازی موظف است برای کاهش حوادث گودبرداری، دستورالعمل کارآمد گودبرداری‌های اصولی را تدوین و ابلاغ کند؛ اما معلوم نیست که به چه دلیل این وزارتخانه در این زمینه کوتاهی می‌کند. جالب است بدانید چند سال پیش و قبل از آنکه عباس آخوندی در مسند وزارتخانه راه و شهرسازی قرار بگیرد، در قالب یادداشتی تحلیلی تحت عنوان «چرا دولت در حوادث ساختمانی تهران ورود نمی‌کند؟» نگاهی کارشناسی و همه‌جانبه به دلایل بروز حوادث ناشی از گودبرداری انداخت و در جمع‌بندی آن گفته بود: «من تاکنون حتی به یک گزارش رسمی‌ که از سوی دولت در این باره (حوادث ناشی از گودبرداری) انتشار یافته باشد، برخورد نکرده‌ام و تا آنجا که من اطلاع دارم، هیچ برنامه یا قاعده‌ای نیز دولت در این ارتباط ندارد. حتی پس از فروپاشی ساختمان‌ها که متضمن تلف‌شدن جان انسان‌ها است، حتی در شهری همچون تهران که پایتخت است، باز هم دولت از انتشار گزارشی رسمی ‌درباره آن و ارزیابی علل و ریشه این اتفاقات خودداری کرده است. گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است یا اینکه دولت هیچ مسئولیتی در این ارتباط ندارد!»

پرسش این است که چرا علی‌رغم اینکه عباس آخوندی در زمانی که وزیر نبوده به دولت گوش‌زد کرده که انتشار گزارش رسمی درباره ارزیابی، علل و ریشه‌های ناشی از گودبرداری می‌تواند در کاهش این حوادث تأثیرگذار باشد؛ اما حال که بیش از دوسال از زمان وزارت وی می‌گذرد، چنین گزارش مبسوطی را تهیه نمی‌کند؟ گزارشی که اگر امیدی نیست که بتواند این مشکل را حل کند، حداقل آن طور که خود ایشان گفته، با روشنگری درباره ابعاد مختلف این موضوع مسئولیت دولت مشخص می‌شود!

با همه این احوال، متأسفانه در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و جان‌پناهی برای حفاظت از جان شهروندان در حال زیست در این کارگاه 700 کیلومتر مربعی تهران وجود ندارد.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar