۱۰:۵۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
کد خبر: ۴۲۸۷۶
«صما»چالش‌های تأخیر ۵۰ درصدی در اجرای پروژه‌های شهری را گزارش می‌دهد:
صما- جدیدترین گزارش کمیسیون تخصصی برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران از روند اجرای پروژه‌های شهری حکایت از عقب بودن ۵۰ درصدی آن‌ها از برنامه دست‌کم در شش ماه اول امسال دارد. مسئله‌ای که علاوه بر نا زیبا کردن چهره شهر و ایجاد بار ترافیکی، زیان‌های اقتصادی نیز برای شهر در پی دارد.

به گزارش «صما» بررسی‌ها نشان می‌دهد که تمرکز اصلی مدیریت شهری در تزریق منابع نقد به پروژه‌های عمرانی (غیرمستمر) و بزرگ‌مقیاس و البته غیرضروری پایتخت اختصاص داشته است؛ به طوری که اگرچه عقب‌ماندگی پروژه‌های عمرانی در نیمه نخست امسال به‌طور میانگین در حدود 50 درصد ثبت‌شده است اما این میزان عقب‌ماندگی برای پروژه‌های نگه‌داشت و مستمر شهری (همچون آسفالت خیابان‌ها، ترمیم معابر و...) بیش از 67 درصد از حد مورد انتظار عقب‌تر هستند.

«عدم حصول انتفاع اجتماعی» درنتیجه نیمه‌کاره ماندن طرح‌های شهری و از همه مهم‌تر نقش حبس سرمایه‌ها در پروژه‌های نیمه‌تمام در «تشدید زمینه‌های رکود ساختمانی و معاملاتی در بازار مسکن و سایر انواع کاربری‌های ساختمانی» از دیگر تبعات این پدیده محسوب می‌شود.

تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام نیازمند 50 هزار میلیارد تومان اعتبار است

در این خصوص سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر دولت به‌تنهایی قادر به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در کشور نیست و با رایزنی‌های انجام‌شده این پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

صدیف بدری در گفت وگو با خبرنگار«صما» اظهار داشت: هم‌اکنون پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمامی در کشور است که دولت به‌تنهایی قادر به اتمام این پروژه‌ها نیست و با برنامه‌ریزی‌های اساسی و رایزنی‌های انجام‌شده بین دولت و مجلس درصدد هستیم این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا روند اجرای عملیات پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور سیر صعودی به خود گیرد.

وی بابیان اینکه متأسفانه در بخش‌های مختلف شاهد خیل عظیم پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور هستیم،‌ افزود: این امر مشکلات زیادی را برای دولت به وجود آورده و در حال حاضر با توجه به محدودیت مالی که دولت با آن روبه‌رو است امکان اتمام این پروژه‌ها به‌تنهایی توسط دولت وجود ندارد.

نماینده مردم اردبیل، نیز، نمین و سرعین در مجلس تصریح کرد: از گذشته بسیاری از پروژه‌های بزرگ اقتصادی در کشور فقط کلنگ زنی شده‌اند و تنها این پروژه‌ها پیشرفت بسیار کمی داشتند و هم‌اکنون برای اتمام این پروژه‌ها نیازمند هزاران میلیارد تومان اعتبار هستیم که باید در این زمینه بخش خصوصی ورود یابد.

بدری با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بری اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی یک اولویت اساسی برای مجلس است، افزود: در این زمینه کمیسیون عمران نیز اقدامات لازم را انجام داده تا بتوانیم روند اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور آر با حمایت بخش خصوصی شتاب دهیم.

وی بابیان اینکه تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام وزارت راه و شهرسازی نیازمند 50 هزار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: اختصاص این مبلغ به‌هیچ‌وجه توسط دولت قابل تأمین نیست و تنها راه تحقق اجرای عملیات اجرایی این طرح‌ها منوط به ورود بخش خصوصی است که باید در این زمینه همگان اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بودجه سال آینده بیشترین اختصاص اعتبار مربوط به بخش ریلی بوده است و انتظار می‌رود با اختصاص این اعتبارات گام بزرگی در اجرای عملیات بخش ریلی برداشته شود و راه‌آهن اردبیل-میانه نیز مستثنا از این امر نیست.

بدری اظهار کرد: هم‌اکنون هیچ پروژه جدیدی در کشور اجرا نمی‌شود چراکه اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه پروژه‌هایی با پیشرفت بالای 60 درصد از اولویت اساسی برای دولت و مجلس برخوردارند.

دلایل گره خوردن پروژه‌های عمرانی

همچنین یک کارشناس مسکن بابیان اینکه شهرداری‌ها با ارائه تفکر جهادی بدون پشتوانه منطقی باعث گره خوردن پروژه‌های عمرانی شده‌اند گفت: متأسفانه در کشور ما نیازسنجی دقیقی بر پروژه‌ها، نحوه تأمین مالی و برآوردهای سرمایه‌گذاری برای اجرای هر پروژه انجام نمی‌گیرد.

افشین پروین پور بابیان مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار«صما» افزود: در حال حاضر اغلب پروژه‌های شهری بدون انجام مطالعات و نیازسنجی‌های دقیق اقتصادی بارگذاری شده که نه‌تنها سودی برای شهر ندارند بلکه باعث هدر رفت انرژی و سرمایه نیز شده‌اند.

این کارشناس مسکن گفت: در چند سال گذشته در اکثر شهرهای ایران ابتدا کلنگ پروژه‌های زده‌شده بعد به فکر اهمیت پروژه و نحوه تأمین مالی آن افتادند.

پروین پور بابیان اینکه عدم مدیریت شهر به‌واسطه فروش تراکم بدترین بخش تأمین مالی پروژه‌های عمرانی است. شهردار شهر را می‌فروشد تا شهر را حفظ کند. درحالی‌که می‌تواند با تأمین مالی پایدار و اولویت‌دهی به پروژه‌ها جلوی شهر فروشی را بگیرد.

این کارشناس گفت: هم‌اکنون حجم قابل‌توجهی از این پروژه‌ها که به دلیل تنگناهای مالی، وسعت پروژه و سایر خصوصیت‌های موجود، ممکن است سال‌ها و حتی دهه‌ها بخش عمده‌ای از توان مالی و اجرایی مدیران شهری را مصروف خود کند وجود دارد که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد.

پروین پور در ادامه تأکید داشت: در حال حاضر اکثر پروژه‌ها بدون تأمین مالی و نقشه راه اجرایی می‌شوند و بدون تردید این فعالیت‌ها شهرداری فعلی و آینده در قضایایی درگیر خواهد شد که برون‌رفتی در آن وجود ندارد.

وی درنهایت گفت: این پروژه‌های بدقواره فولادی و سیمانی بدون کار آیی مناسب به‌جز هدر رفت سرمایه‌های ملی چیزی عاید کشور نمی‌کند.

نیمه کاره‌های پردردسر دست‌پخت عدم مطالعات دقیق

همچنین کارشناس دیگر مسکن بابیان اینکه باید رابطه منطقی بین شروع پروژه و حجم سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد گفت: تقدم بحث تأمین مالی در تعریف پروژه‌ها مهم‌ترین خصلت اقدامات مدیریت شهری در شهرهای پیشرفته دنیا محسوب می‌شود، این درحالی‌که است که این روند در کشور ما کاملاً برعکس است.

مهدی سلطان محمدی بابیان مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار«صما» افزود: نیمه کاره‌های پردردسر دست‌پخت عدم مطالعات دقیق در اهمیت و نحوی سهم دهی بودجه‌ها است.

وی در ادامه افزود: شهرداری‌ها با فروش تخلف و اخذ جریمه‌های از مردم شهر بودجه شهر را از راه خلاف تأمین می‌کند

سلطان محمدی بابیان اینکه پروژه‌های نیمه‌کاره تمام رویکرد مدیریت شهری را برهم می‌زند تأکید کرد: عملاً درگیر بودن مدیران شهری با پروژه‌های عمرانی باقی‌مانده از دوره قبل، مانع از اجرای رویکردها و سیاست‌های جدید آن‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرداری‌ها بابت اجرای پروژه‌های عمرانی متعدد در سطح شهر درگیر بدهی‌های کلانی به بانک‌ها هستند. گفت: این ارگان مجبور به پرداخت سودهای 20 تا 30 درصدی هستند و شهرداری‌ها ساده‌تر ین راه پرداخت این بهره‌ها را درفروش تخلف می‌دانند و البته این رویه از شهر اصفهان شروع‌شده و با ورود به تهران الگوی ساده‌ای برای تمام شهرهای ایران شده است.

وی گفت: به‌طورکلی این حجم اضافه و تحمیل‌شده ناشی از پروژه‌های نیمه‌تمام شهری هیچ خروجی دیگری جز ضربه به اقتصاد شهر و در بسیاری موارد اقتصاد ملی ندارد

وی درنهایت گفت: هر بی‌نظمی عملکرد نامطلوبی را در پی دارد. در حال حاضر بی‌تدبیری در تعداد، نحوی سرمایه‌گذاری به چالش بزرگی برای شهرداری‌ها تبدیل‌شده است.

انتهای پیام/

کدخبر:0227

.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
5
50 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی واگذار شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
5
اغلب پروژه های عمرانی چند میلیاردی بدون مناقصه به قرارگاه های سازندگی سپاه و شرکت های متعلق به نزدیکان شهردار یا آشنایان اعضای شورای شهر یا آقا زاده های ولایی واگذار می شود , فارغ التحصیلان بدبخت که به امید رسیدن به کار و درآمد مناسب یک شرکت با گرید ۵ ابنیه تاسیس کردند باید غاز بچرانند و بیکار باشند, باید سازمان نظام پیمانکاری در ایران ایجاد شود و سیستم ارجاع کار نوبتی در بین پیمانکاران ساختمانی و راهسازی ایجاد شود تا هیچ شرکتی بیکار نماند و هیچ شرکتی ۲ کار همزمان در طی یکسال نداشته باشد, باید دست دلالان و پورسانت بگیران و کارچاق کن ها از سیستم پیمانکاری ایران قطع شود
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
5
فساد اداری در شهرداری ها بیداد میکند - بیشتر مناقصات شهرداری ها با ترک تشریفات به افراد خاص واگذار میشود - برندگان مناقصات از قبل مشخص شدند - برخی پرسنل شهرداری ها با دریافت شیرینی چندصد میلیونی , این مناقصات را بین افراد خاص تقسیم میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
5
ساخت راه آهن ملایر - کرمانشاه و ساخت راه آهن ساوه-همدان و دو خطه کردن راه آهن قم - تهران از جمله پروژه های ناتمام هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
0
5
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد‎‎‏؛
ساخت آزاد راه با سرمایه پیمانکاران بخش خصوصی,
معاون برنامه ریزی و منابع وزیرراه و شهرسازی، بهره گیری از منابع مالی پیمانکاران بخش خصوصی در تبدیل بزرگراه به آزاد راه‏ را روشی برای حمایت از آنها دانست.
امیر امینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با کمبود منابع موجود امکان اجرای پروژه‌های راهسازی و راهداری وجود ندارد زیرا مطالبات پیمانکاران این حوزه در حال افزایش است.
وی ادامه داد:درسه سال گذشته(۹۲ تا ۹۵)نسبت به سه سال قبل مشابه آن(۸۹ تا ۹۱)، پروژه های حوزه راهداری و راهسازی پیشرفت قابل قبولی داشته است.
به گفته معاون برنامه ریزی و منابع وزیر راه و شهرسازی، اگرچه تاکنون منابع لازم برای اجرای پروژه های عمرانی صنعت حمل و نقل از طریق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و بهره وری حاصل از فعالیت های سازمان راهداری تاحدودی تامین شده است اما ادامه وضع موجود غیر ممکن است.
امینی اظهار داشت:درصورتی که مطالبات پیمانکاران پرداخت نشود تداوم شرایط موجود امکان پذیر نیست و پیمانکاران تغییر حرفه می دهند.
وی بیان کرد: برای حمایت از پیمانکاران بخش خصوصی، آنها را در سرمایه گذاری طرح هایی مانند تبدیل بزرگراه به آزاد راه مشارکت می دهیم تا پیمانکاران از این طریق در چرخه حمل و نقل عمومی باقی بمانند.
این مقام مسئول درباره مفاد لایحه بودجه سال ۹۶ درباره صنعت حمل و نقل، گفت: برنامه های حوزه حمل و نقل چند بعدی هستند و نمی توان به یک بخش خاص توجه ویژه داشت و سایر بخش ها را نادیده گرفت بلکه توسعه همه جانبه را باید در دستور کار قرار دهیم.
امینی افزود: درصورتی که ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی در سال آینده به بخش حمل و نقل اختصاص یابد می توانیم به برنامه های ذکر شده در لایحه برنامه ششم توسعه نزدیک شویم.
وی اضافه کرد: اهداف برنامه ششم توسعه، ‌ افزایش ظرفیت حمل ونقل جاده ای، ریلی به ویژه توسعه راه های شریانی، آزاد راه ها و بزرگراه ها است که با تامین منابع می توانیم به اهداف طرح جامع حمل و نقل در افق ۱۴۰۴، ‌ دست یابیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
0
5
ساخت مترو تهران_ شهرقدس _ شهریار _ ملارد با فروش اوراق مشارکت شهرداری ها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
0
5
دوخطه کردن راه آهن اراک - قم و راه اندازی ترن ست برقی اراک - تهران به عنوان یک پروژه ملی و زیرساختی, نیازمند جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است , ساخت راه آهن اراک - خمین - دلیجان - اصفهان _
۲ پروژه عمرانی با سودعالی = ساخت کنارگذر شمالی اراک به طول ۵۲ کیلومتر هم باعث کاهش مسافت سفر هم کاهش آلودگی هوا و هم کاهش تصادفات جاده ای میشود, ساخت مترو اراک _ شهرجدید مهاجران در ۷…ایستگاه میدان شریعتی اراک, میدان انقلاب اراک, دانشگاه علوم پزشکی, دانشگاه پردیس اراک , شهرک سنجان, پالایشگاه و پتروشیمی شازند _
احداث و بهره برداری آزادراه اراک - آشتیان تا تقاطع آزادراه ساوه -سلفچگان (مجتمع آفتاب ) به عنوان یک پروژه سرمایه گذاری در بورس معرفی شود،
ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی اراک (۱۰۰۰۰ میلیارد ریال ), ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی جایگزین شهید مدرس ساوه (۱۱۰ میلیارد ریال ), ساخت بیمارستان امام رضا شهرستان مامونیه (۱۰ میلیارد ریال ), ساخت کارخانه ذوب آهن امیرکبیر اراک در شهرک صنعتی خیر آباد اراک (۱۳۶ میلیارد ریال) در زمینه تولید شمش فولادی ساده کربنی و کم آلیاژی ،آهن اسفنجی به شکل بریکت,,, احداث کارخانه فولاد ماهان زرندیه (شهرک صنعتی مامونیه (۳۵ میلیارد ریال ),,, احداث کارخانه آرمان فولاد امیرکبیر_ فراهان _ شهرک صنعتی فرمهین (۲۳۶ میلیارد ریال), احداث تاسیسات تصفیه خانه شماره چهارم فاضلاب اراک (۲۰۰۰ میلیارد ریال ) _ ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر شازند و آستانه (۹۰۰ میلیارد ریال), ایجاد دهکده گردشگری و پارک آبی الماس اراک,... هلدینگ ها و شرکت های داخلی و خارجی میتوانند با ایجاد صندوق های سرمایه گذاری پروژه در توسعه شهرها و اشتغال زایی جوانان, کمک کنند
،
متاسفانه وزارت بهداشت و درمان و وزارت راه و شهرسازی هیچ برنامه ریزی مشخصی برای جذب سرمایه گذاران داخلی ندارند ((در بخش بیمارستان سازی )), مثلا همین بیمارستان مامونیه که ۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داره, با یک فراخوان استانی قابل ساخت هست, خود بنده فوق لیسانس عمران و مهندس مجری بیکار نظام مهندسی هستم و ۱۱۰ میلیون تومان سرمایه نقد واسه سرمایه گذاری دارم, اگه ۹ نفر سرمایه گذار دیگه با همین مبلغ پیدا بشه, کار ساخت این بیمارستان آغاز میشه و هم باعث ارتقای بهداشت و سلامت مردم زرندیه میشه, هم باعث محرومیت زدایی از این شهرستان کوچک میشه, هم جلوی مهاجرت مردم زرندیه به مرکز استان برای یک جراحی ساده را میگیره, هم اشتغال پایدار برای جوانان زرندیه ایجاد میکنه, از نگهبان بیمارستان, منشی بخش, صندوقدار, تلفن چی, نظافت چی, آشپز بیمارستان تا سوپروایزر پرستاری و پزشکان همه مشغول به کار میشوند،
تکمیل آزادراه ساوه _همدان و آزادراه ساوه _ تهران تا شهرستان بویین زهرا با جذب سرمایه گذاری از طریق انتشار اوراق اجاره بورس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
5
ساخت تقاطع غیرهم سطح میدان شریعتی اراک بعد از ۲ سال از شروع پروژه, بلاتکلیف رها شده و چون این میدان در مرکز شهر اراک و در خیابان اصلی و پرتردد اراک قرار گرفته, مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده مثلا ترافیک و راه بندان و گل و شل, متاسفانه وقتی یک پیرمرد فسیل چندشغله که بازنشسته بنیاد تعاون سپاه است در سن ۸۰ سالگی به سمت شهردار کلانشهر اراک منصوب میشود, نتیجه این میشود که حقوق شهروندان نادیده گرفته میشود و با تاخیر در پروژه های عمرانی و سومدیریت در شهرداری, اموال بیت المال و سرمایه های مردم و وقت مردم به هدر میرود, باید یادبگیریم که چندشغله بودن برخی شهرداران, بزرگترین نقض حقوق شهروندی است چون فرصت کار و تلاش را از یک مدیر لایق و جوان و خلاق گرفته, از همه بدتر اینکه این شهرداران وابسته به سپاه و دیگر ارگان های نظامی باشند که در واگذاری مناقصات شهرداری به قرارگاه های سازندگی سپاه , رعایت عدل و مساوات را نادیده بگیرند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
0
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
5
متاسفانه شهرداری ها کارکرد اصلی خود که همان ارایه خدمات مطلوب به شهروندان است فراموش کردند, متاسفانه شهرداریها به جای مدیریت امور شهری به پایگاهی برای فعالیت های اقتصادی نهادهای نظامی تبدیل شدند, یک بازنشسته نظامی در سن ۸۰ سالگی و در حالیکه یک پایش لب گور است با خرید مدرک کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی عمران یا معماری از یک دانشگاه بی اعتبار (دانشگاه علمی کاربردی امام حسین واحد اراک ), به راحتی به سمت شهردار منصوب میشوند (ابراهیم عباسی شهردار اراک ) و از این تاریخ به بعد, موجی از بی لیاقتی و بی کفایتی و سومدیریت به بدنه شهرداری وارد میشود, در ابتدای امر این شهردار نظامی قوانینی تصویب میکند تا بتواند حقوق ۱۸ میلیونی دریافت کند و تمام بودجه عمرانی شهرداری را از بین ببرد, سپس تمام دوستان و آشنایان خود را در سمت معاون شهردار منصوب میکند (مراد علی عباسی معاون خدمات شهری شهرداری اراک ) و در آخر الامر تمام پروژه های عمرانی شهرداری را بدون مناقصه واگذار میکند تا ساخت هر پروژه ۲۰ سال طول بکشد و موجی از نارضایتی بین مردم ایجاد شود (ساخت تقاطع غیرهم سطح میدان شریعتی اراک)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
3
استاندار سیستان و بلوچستان:
20 برابر نقدینگی پروژه های عمرانی استان به مردم یارانه پرداخت می شود
زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: 20 برابر نقدینگی پروژه های عمرانی استان، به مردم یارانه پرداخت می شود که این مساله در روند پیشرفت پروژه ها تاثیر منفی گذاشته است.
20 برابر نقدینگی پروژه های عمرانی استان به مردم یارانه پرداخت می شود
به گزارش ایرنا، علی اوسط هاشمی روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از ابتدای امسال تا کنون 9 هزار میلیارد ریال یارانه به مردم استان پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: از 20 اسفند امسال تا 20 فروردین سال آینده پروژه های بسیار بزرگی در سیستان و بلوچستان بهره برداری می شود.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه های شاخص، توسعه در سیستان و بلوچستان ارتقا پیدا می کند.
وی با اشاره به اثرات قابل مشاهده برجام خاطر نشان کرد: تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار از آلمان خریداری و بارگیری شده و به زودی به این شهرستان می رسد که این یکی از اثرات ملموس برجام است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برجام علاوه بر بهبود بخشی از وضعیت اقتصادی کشور و کم کردن فشارهای خارجی از ایران، آرامش را بر جامعه حاکم کرد.
هاشمی بیان کرد: دولت تدبیر و امید در شرایط بحران اقتصادی توانست کشور را مدیریت کند.
وی افزود: هزار میلیارد ریال برای پروژه راه آهن چابهار - زاهدان در نظر گرفته شده که به زودی پرداخت می شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
1
ساخت اتوبان بین المللی بروجرد - توره ناتمام رها شده - تعریض و 4 بانده کردن جاده شازند - اراک ( حدفاصل روستای خانه میران تا سنجان ) بلاتکلیف رها شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar