۰۹:۲۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۵ - 28 December 2016
کد خبر: ۴۲۹۱۳
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با«صما»:
یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از ترافیک بالای تهران گفت: در کلان شهرهای دنیا مثل توکیو، مسکو و لندن مشکل ترافیک را با گسترش حمل ونقل عمومی به شهرهای اقماری شهرهای پایتخت حل کرده اند، در حالی که در تهران همچنان مشکل موجود در زمینه توسعه حمل ونقل عمومی را حل نکرده ایم.
هادی حق شناس، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با «صما» ادامه داد: در چنین شرایطی طبیعی است که ترافیک هر روز بیشتر می شود و مردم برای اینکه در مسیر رفت و آمد خود در ترافیک نمانند، در تهران یا سایر کلان شهرها سکونت می کنند که این موضوع هم باز منجر به افزایش ترافیک می شود.

وی همچنین با انتقاد از پرترافیک بودن مسیر تهران- کرج گفت: یکی از دلایل پرترافیک بودن مسیر تهران- کرج این است که اکثریت با خودروی شخصی تردد می کنند، در حالی که اگر مترو یا حمل ونقل عمومی سریع و منظم انجام گیرد، طبیعی است که مردم تمایل دارند در زمان کوتاهی با مترو این مسیر را طی کنند و عقل سلیم حکم نمی کند که با چند ساعت رانندگی به مقصد برسند.

حق شناس افزود: اما وقتی حرکت مترو منظم نیست و نیز به لحاظ کمبود مترو، تعداد افرادی که می خواهند سوار شوند، چندبرابر ظرفیت واقعی واگن هاست و حرمت شهروندان حفظ نمی شود، مردم ترجیح می دهند که ترافیک جاده را تحمل کنند و این برای آنها قابل تحمل تر از ازدحام مترو یا معطل ماندن در ایستگاه های مترو جهت جابه جایی است.

هزینه ها به درستی برآورد نمی شود

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت بودجه لازم برای توسعه حمل ونقل عمومی و امکان اجرای چنین طرحی را دارد گفت: واقعیت آن است که دولت در برخی موارد هزینه ها را به درستی برآورد نمی کند. برای مثال امروزه متوسط مصرف بنزین خودروی ایرانی به طور میانگین دوبرابر خوردوی خارجی است. اما کسی جرات ندارد ایران خودرو را تعطیل و استدلال کند که تولید ایران خودرو زیان ملی را به دنبال دارد.

حق شناس تاکید کرد: درنتیجه ما خودروی ایرانی را سوار می شویم و نه تنها آن را گران می خریم و به دلیل پایین بودن کیفیت خودروی ایرانی سالانه ده ها هزار کشته می دهیم، بلکه مضاف بر این روزانه 70 تا 80 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم، در حالی که اگر خودروی مشابه خارجی استفاده کنیم، حداقل اتفاق مثبت در حمل و نقل، این است که به طور قطع حداقل تا یک سوم در مصرف بنزین صرفه جویی می شود. اما متاسفانه چنین تصمیماتی گرفته نمی شود.

وی با بیان اینکه همین موضوعات در مورد سایر موضوعات حمل و نقل نیز مطرح است، اظهار داشت: برای مثال در لایحه بودجه سال جاری، 320 هزار میلیارد تومان مربوط به منابع عمومی بودجه است که از این رقم، 20 درصد آن یعنی 62 هزار میلیارد تومان شامل بودجه عمرانی است که البته از این مبلغ قطعا 30 تا 40 درصد آن تخصیص داده نخواهد شد.

این اقتصاددان تاکید کرد: لذا با یک بودجه 320 هزار میلیارد تومانی که 260 هزار میلیارد تومان از آن مربوط به تملک مالی و بودجه جاری کشور است و با 60 هزار میلیارد تومان باقی مانده به عنوان بودجه عمرانی که بخش عمده ای از آن تخصیص پیدا نمی کند، نمی توان یک اقدام اساسی در بخش حمل و نقل عمومی انجام داد و در برخی موارد باید صرفه جویی های دیگری انجام شود.

بهبود حمل ونقل عمومی و تولید، اهدافی که محقق نشد

وی همچنین با انتقاد از نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تصریح کرد: زمانی که هدفمند کردن یارانه ها مطرح شد، گفته می شد که اگر قیمت بنزین، گاز، آب و برق واقعی شود، بخش عمده مسائل حمل و نقل عمومی کشور حل می شود؛ اما مشکلی حل نشد چون هر مبلغی که از این محل نصیب دولت شد، مقداری هم از سایر منابع روی آن گذاشتند و بین مردم توزیع کردند.

حق شناس با بیان اینکه فلسفه هدفمند کردن یارانه ها در سال 89 بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و بخش تولید بود گفت: اما متاسفانه نه بخش تولید و نه حمل و نقل بهبود نیافت، چرا که قانون هدفمند کردن یارانه ها به درستی اجرایی نشد و فقط آن بخشی که توزیع یارانه به مردم بود، به درستی انجام شد و آن بخشی که قرار بود موجب اصلاح تولید و حمل و نقل عمومی شود، اصلاح نشد.

وی خاطرنشلن کرد: بنابراین وقتی چنین سیاست هایی به کار گرفته می شود، نباید انتظار داشت که تحولی در حمل و نقل عمومی انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
5
تمام بودجه عمرانی دولت صرف پرداخت حقوق و پاداش و اضافه کاری 2 میلیون نفر کارمند دولت میشود - به همین علت اغلب طرح های عمرانی تعطیل شده است- ایجاد صندوق های پروژه در بورس - انتشار اوراق خزانه اسلامی و انتشار اوراق صکوک از روش های تامین مالی پروژه های راهسازی وآزادراه سازی و ریلی و بیمارستان سازی و متروسازی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
5
بودجه جاری ۹۰ درصد و بودجه عمرانی ۱۰ درصد بودجه کل کشور را شامل میشود , در حالیکه میزان اشتغال زایی طرح های عمرانی بسیار پایدارتر و تولید ثروت در جامعه بسیار فراگیر تر است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
4
افزایش بی رویه حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال های اخیر باعث افزایش نقدینگی در جامعه و افزایش بودجه جاری و کسری بودجه عمرانی دولت شد, به طوریکه الان بخش اعظم حقوق کارمندان و بازنشستگان در بانک ها پس انداز میشود چون بیش از نیاز آنهاست و مابقی صرف خرید کالاهای لوکس و مصرفی میشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
5
ساخت مترو فرودگاه امام خمینی تهران و مترو پرند و قطار برقی تهران - رودهن - لاریجان - آمل نیازمند جذب اعتبارات عمرانی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
5
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و از رده خارج کردن اتوبوس های فرسوده و آلاینده و گازسوز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
5
قطارهای حومه ای اولویت اول شهر تهران
معاون نظارت شورای شهر تهران بر ضرورت ایجاد تعامل میان شهرداری و دولت تاکید کرد و گفت: با کنترل ورود خودروهای شهرهای حاشیه ای می توانیم تاثیر چشمگیری بر رفع آلودگی و ترافیک شهر تهران داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما عباس جدیدی در بازدیدهای نظارتی خود از شرکت بهره برداری مترو تهران ، مترو را قلب تپنده شهر دانست و افزود: مترو به عنوان موضوعی استراتژیک در شهرها مطرح است و حل تمام مسائل و مشکلات شهر تهران به مترو منتهی می شود در نتیجه مهمترین و نخستین اولویت شهر تهران، مترو است.
معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیشینه 30 ساله شکل گیری مترو در شهر تهران اظهار داشت: میزان عملکرد در مترو تهران در طول 10 سال گذشته قابل قیاس با زمان پیش از آن نیست و بیشترین کارها در 5 ساله گذشته انجام شده است.
جدیدی ادامه داد: کشور ایران در طول سال های اخیر با تحریم مواجه بوده است و از طرفی چالش های میان دولت و شهرداری تاثیر مستقیم بر توسعه مترو دارد و اگر با عینک بی طرفی بخواهیم اقدامات مترو را بسنجیم؛ مترو کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشته که یکی از مهمترین دلایل آن همیت مدیران و کارکنان مترو به این موضوع بوده است.
وی ادامه داد: روزانه در حدود 4 تا 5 میلیون خودرو از 13 ورودی وارد شهر تهران می شوند و نتیجه آن ویرانی و سونامی سرطانی است که امروز در شهر دیده می شود و در واقع این موضوع ظلمی در حق مردم است.
معاون نظارت شورای شهر تهران اظهار داشت: راهکار پیشگیری از ورود این خودروها به صورت روزانه به شهر تهران، ساخت خطوط مترو در حومه شهر است و تا زمانی که ساکنان شهرهای اطراف تهران برای برآورده ساختن نیازهای روزانه همچون اشتغال، تحصیل و درمان ناچار به ورود به شهر هستند، مهمتر از ساخت خطوط حومه ای کاری باقی نمی ماند.
جدیدی ادامه داد: در حالی ساخت این خطوط می تواند بخش عمده ای از مشکلات آلودگی و ترافیک شهر تهران را حل کند که امروز شاهد توقف ساخت این خطوط که مسئولیت ذاتی آن با دولت است، هستیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
0
5
مدیر پروژه راه آهن غرب، با اشاره به پیشرفت مناسب مسیرریلی اراک-کرمانشاه، گفت: با توجه به کمبود منابع مالی، خط ریلی کرمانشاه تا مرز خسروی تا سال ۹۷ تکمیل نمی شود.
نورالدین گندمی در گفتگو با مهر، افزود: راه آهن غرب کشور از اراک تا کرمانشاه، ۲۶۷ کیلومتر و از کرمانشاه تا خسروی ۲۶۰ کیلومتر است که در بخش اول شرایط به خوبی پیش می رود اما اجرای بخش دوم نیامند منابع مالی است.
وی ادامه داد: پروژه ساخت راه آهن کرمانشاه به خسروی مطابق برنامه ریزی، حرکت نمی کند اگرچه تمهیدات ویژه ای برای انجام این پروژه در نظرگرفته شده است.
این مقام مسئول اظهار داشت: فرآیند احداث این پروژه نیازمند هزینه و زمان بسیاری است و تا سال ۹۷ هم به اتمام نمی رسد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
4
ریشه بسیاری از آسیب ها و مشکلات اجتماعی مثل اعتیاد و گورخوابی و کارتن خوابی و فحشا و نوزاد فروشی , سومدیریت شهری است چون وقتی استخدام کارمندان شهرداری ها با پارتی بازی و رابطه بازی انجام شود (فرزند شهردار, فرزند اعضای شورای شهر, فرزند رییس حراست فلان اداره کل,....)افراد بی انگیزه و ناکارآمد وارد سیستم شهرداری میشوند و سپس همین کارمندان شهرداری از مردم رشوه و یا شیرینی چند میلیونی دریافت میکنند تا زودتر پروانه ساخت صادر کنند یا این کارمندان شهرداری پول میگیرند تا برای یک قطعه زمین بدون تامین پارکینگ, مجوز ساخت دهند, وقتی یک خانه بدون پارکینگ ساخته شود قطعا در یک خیابان یا یک کوچه, ترافیک و راه بندان ایجاد میشود, وقتی کارمندان شهرداری اقدام به فروش تراکم ساختمانی یا اضافه زیربنا یا اضافه ارتفاع ساختمان میکنند پس مناطق حاشیه نشین و سکونت گاه های غیردایم به شکل کاملا قانونی در نقاط مختلف شهر ایجاد میشوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
0
4
❗️ تذکر محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد درخصوص توضیح علت عدم پرداخت هیچگونه یارانه ای به سازمان های اتوبوسرانی سراسر کشور با توجه به عدم توان شهرداری در حمایت، تذکر به وزیر کشور درخصوص ساماندهی سرویس های عمومی حمل و نقل برای جلوگیری از آلودگی هوا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
3
براساس آمار 26 درصد از بودجه‌ عمرانی در 8 ماهه امسال پرداخت و تراز عملیاتی بودجه به دلیل کاهش درآمدها منفی‌تر شد.

به گزارش فارس، در 8 ماه نخست سال جاری 58 هزار و 200 میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی محقق شد.

بر این اساس، رقم مصوب بودجه این درآمدها در 8 ماهه بالغ بر 69 هزار و 900 میلیارد تومان بوده است و حدود 11 هزار میلیارد تومان عدم تحقق دارد.

براساس آمارها از وضعیت بودجه عمومی دولت درآمدها 78 هزار و 500 میلیارد تومان بوده و سهم منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی 36 هزار و 700 میلیارد تومان محقق شد.

بر این اساس در 8 ماهه 122 هزار و 600 میلیارد تومان به پرداخت‌های جاری اختصاص یافته است؛ همچنین از 57 هزار و 400 میلیارد تومان مصوب پرداخت‌های عمرانی در 8 ماهه بالغ بر 14 هزار و 900 میلیارد تومان پرداختی وجود داشته که نسبت به مصوب آن (38 هزار و 700 میلیارد تومان) حدود 23 هزار میلیارد تومان عدم تحقق دارد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی نسبت درآمدها به پرداخت‌های هزینه‌ای 64 درصد بوده در صورتی که پیش‌بینی‌ها برای 8 ماهه امسال بالغ بر 73.6 درصد برآورده شده بود که به نظر می‌رسد، از برنامه‌ریزی و اهداف ترسیمی عقب است.

همچنین نسبت مجموع درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌‌ای به مجموع پرداخت‌های هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 84 درصد ثبت شده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
0
تکمیل طرح دو خطه کردن راه آهن قزوین - کرج و در پی آن قزوین – زنجان از مطالبات مهم مردم است. احداث راه آهن قزوین - بویین زهرا - قم جزو طرح های عمرانی و موثر در کاهش ترافیک برون شهری است
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar