۱۱:۱۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۵ - 10 January 2017
کد خبر: ۴۳۰۹۷
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و گو با «صما» تاکید کرد:
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم تمرکز کمپین «ساختمان پایدار، محیط زیست پایدار» بر موضوع هوای پاک گفت: «ساختمان‌ها نقش قابل‌توجهی در آلودگی محیط‌زیست دارند و حدود یک‌سوم تا 40درصد آلودگی هوا، ناشی از ساختمان‌ها و موتورخانه‌ها است.»

متن مصاحبه «صما» با محمدرضا انصاری به شرح ذیل است:

به نظر شما راه‌اندازی کمپین «ساختمان پایدار، محیط زیست پایدار» چه تاثیرات مثبتی می‌تواند روی محیط زیست و صنعت ساختمان داشته باشد؟

ایجاد این کمپین اثرگذار است، منتهی باید آن را به یک مطالبه عمومی تبدیل کرد و در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند و مجتمع رسانه ای ساختمان (صما) هم به‌عنوان یک مرکز می تواند آن را در رسانه‌ها اشاعه دهد.

اما به نظر می‌رسد که این کمپین باید روی هوای پاک مانور دهد و به‌سراغ نهضت هوای پاک برود، چون شاید عموم مردم به‌درستی متوجه مفهوم ساختمان پایدار یا ساختمان سبز نشوند، اما عامه مردم و همه ارگان‌ها به خوبی هوای پاک را احساس و از هوای پاک طرفداری و حمایت می‌کنند. پس شما باید نهضت هوای پاک را هدف بگیرید که بخشی از آن هم مربوط به ساختمان پایدار است، چراکه مردم به خوبی آن را حس و با صرف هزینه شخصی از آن حمایت می‌کنند، لذا تحقق اهداف آن کار دشواری نیست. حال که مجتمع رسانه‌ای ساختمان ابتکار عمل دارد، پیشنهاد می‌کنیم که کمپین هوای پاک را راه‌اندازی کند و قطعا مسئولان و مقامات هم از آن حمایت می‌کنند. چراکه بسیاری از بیماری‌ها و مرگ‌ومیرها در تهران ناشی از آلودگی هواست و همه شهروندان تهرانی از آن آسیب می‌بینند.

بخش اعظمی از آلودگی‌های زیست‌محیطی در کلان شهر تهران، بیشتر از ساختمان‌ها و موتورخانه‌ها ناشی می‌شود و این معضل به ویژه در فصل زمستان افزایش می‌یابد. در این زمینه، احداث ساختمان‌های سبز یا انرژی صفر چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد؟

طبیعتا ساختمان سبز در رفع این معضل بسیار اثرگذار است. چراکه ساختمان‌ها نقش قابل‌توجهی در آلودگی محیط‌زیست دارند و حدود یک‌سوم تا 40درصد آلودگی هوا، ناشی از ساختمان‌ها و موتورخانه‌ها است. در بخش موتورخانه‌ها مردم باید بهبود ایجاد کنند تا بتوانند به هوای پاک دسترسی پیدا کنند. درحقیقت ساختمان پایدار عمدتا به سمت ساختمان سبز یا انرژی صفر حرکت می‌کند که البته هرچند کاهش مصرف انرژی در ساختمان ممکن است، اما رسیدن به انرژی صفر دشوار است. در اروپا هم مجموع ساختمان‌های اروپا، انگلیس و یا آمریکا با انرژی صفر کار نمی‌کنند، بلکه با حداقل انرژی کار می‌کنند. برای مثال یک خودرو با کیفیت پایین20لیتر بنزین در100کیلومتر می‌سوزاند، اما امروز در اروپا خودرو‌های بسیار خوبی ساخته شده که سه لیتر بنزین در این مسافت مصرف می‌کنند. یا اینکه در دوره‌ای قبل از سال 1972، جداره ساختمان‌های اروپا تبادل حرارتی بسیار زیادی داشت و حرارت زیادی از شیشه پنجره‌ها تبادل می‌شد. درنتیجه مردم مجبور بودند سوخت زیادی در موتورخانه‌ها مصرف کنند تا بتوانند ساختمان خود را گرم نگه‌دارند. اما با تدابیری که آژانس بین‌المللی انرژی در سال 73-1972 انجام داد و به‌تدریج با جوایزی که به مردم داد، مردم به بهینه‌سازی اقدام کردند و این مسئله برطرف شد. در ایران هم این کار انجام شد و چندین سال است که یک سازمان ذیربط به ساختمان‌هایی که شیشه دوجداره می‌زنند یا دیوار خود را برای کاهش ضریب تبادل حرارتی عایق می‌کنند، به صورت متری جایزه می‌دهد، منتهی آن‌طور که باید اثرگذار نبوده است.

ولی علاوه بر این، برای دستیابی به هوای پاک، اصلاح کردن وضعیت سوخت در خودروها و موتورسیکلت‌ها الزامی است. چون در ترافیک‌ها، یک‌سوم آلودگی توسط موتورسیکلت‌ها ایجاد می‌شود. آمارهای قابل اتکایی از تاثیرات خودروها و ترافیک، موتورسیلکت‌ها، موتورخانه‌ها و ساختمان‌ها در ایجاد آلودگی تهران وجود دارد. کنترل آلودگی هوا از طریق اصلاح سوخت، هرچند هزینه‌بر است، اما در این هزینه در قبال فواید آن به چشم نمی‌آید. مثلا سوخت گازوئیل در کشور ما دارای مواد سمی و مضر 500 تا 600 ppm است، در حالی که در اروپا این رقم 15 است و حتی برخی از کشورهای اروپایی در حال رساندن آن به صفر هستند. پس باید وضعیت سوخت را اصلاح و آن را به یک نهضت تبدیل کنیم. در حال حاضر همه پالایشگاه‌های اروپا را اصلاح کرده‌اند و به این ترتیب سوختی که اکنون تولید می‌شود، یورو 5 یعنی با آلودگی صفر است.

با این حال طبق معاهده بین‌المللی ما متعهدیم که تا 12.5 درصد از میزان آلاینده کم کنیم که از این رقم 7 درصد آن مربوط به ساختمان‌ها است. با این حساب ما باید بیش از 50 درصد کاهش مصرف انرژی را در ساختمان‌ها ایجاد کنیم. آیا بهبود وضعیت ساختمان‌ها بهتر از اصلاح سوخت نیست؟

ممکن است نقش ساختمان‌ها در کاهش مصرف سوخت بیشتر باشد و در عین حال کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها هم آسانتر از اصلاح وضعیت سوخت باشد. اگرچه در بند ق بر تنظیم موتورخانه‌ها تاکید شده است، اما بخش‌های ذیربط در این زمینه موفق عمل نکردند و وزارت نفت زیاد به این مسئله رسیدگی نکرد. ولی این بند درخصوص موتورخانه‌ها همچنان می‌تواند برقرار باشد، چون هنوز معتبر است و برای کاهش مصرف سوخت وضعیت می‌توان موتورخانه‌ها را اصلاح کرد. همچنین طبق بند ق می‌توان ساختمان‌ها را اصلاح و کنترل درجه حرارت در ساختمان‌ها نصب کرد که البته هزینه دارد، اما موجب می‌شود که موتورخانه فقط در مواقع نیاز کار کند. چراکه موتورخانه‌ها به طور دائمی کار می‌کنند و مردم مجبور می‌شوند که در فصل زمستان پنجره‌ها را باز بگذارند تا خانه زیاد گرم نشود.

انتهای پیام/

کدخبر:0224


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
مبحث 19 مقررات ملی ساختمان توسط مالکان رعایت نمیشود
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar