۱۱:۰۳ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - 04 February 2017
کد خبر: ۴۳۴۲۷
مدیرکل کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز درگفت‌وگو با«مجله ساختمان»:
مدیرکل کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز با بیان اینکه مدیریت شهری از تجارهای خطی به تجاری‌های متمرکز مثل مال‌ها گرایش پیدا کرده است گفت:تجاری‌ها خطی دیگر آنچنان مورد قبول مدیریت شهری نیست و این تفکر درست است چرا که وقتی قصد ساخت تجاری‌های خطی داشته باشید باید مسئله پارکینگ، ایمنی و ... در نظر گرفته شود و تجاری‌های خطی از این نظر پاسخگو نیستند.

در شیراز هم سیستم مدیریت شهری به همین شکل است و از تجاری2های خطی فاصله گرفته است. متن زیر گفت وگوی مجله ساختمان با محمدرضا نجیمی درباره روند ساخت و ساز دراملاک تجاری درشیراز است که به شرح ذیل می آید:

آقای نجیمی لطفا درابتدا یک توضیح کلی درباره روند صدور پروانه‌های تجاری درشیراز بفرمایید.

اگر درصد پروانه‌های ساختمانی از سال‌های 93 تا دی ماه سال 95 را درنظر بگیریم می‌بینیم که آمار مربوط به پروانه‌های تجاری در این مدت تقریبا 12 درصد بوده است و در تمام این سال‌ها هم نرخ تغییرات آنچنانی را نداشته و در بیشترین تغییرات حدود 14 درصد نوسان داشته است. البته این آمار مختص واحدهای صرفا تجاری است و اگر آمار مربوط به پروانه‌های مختلط تجاری و مسکونی یا تجاری و اداری را در نظر بگیریم حدود 20 درصد است و اگر همه این نوع واحدها را با هم در نظر بیگریم حدود 40 درصد ساختمان‌های تجاری در این پروانه‌ها می گنجد. اما با این وجود آمار صدور پروانه‌های ما به شدت کاهش پیدا کرده است. البته این مشکل گریبانگیر اکثر کلان شهرها است. چرا که در دوران رکود مسکن قرار داریم و با توجه به قیمت زمین و عوارض پروانه و هزینه ساخت و ساز، تولید مسکن برای سازندگان حرفه‌ای مقرون به صرفه نیست و در حال حاضر اکثر کسانی که در بازار مسکن مشغول به فعالیت هستند افرادی هستند که ساخت وساز حرفه اصلی آنها است وبا توجه به شرایط روانی بازار دست به سرمایه گذاری نمی زنند و صرفا دلخوش به این هستند که سرمایه آنها در حال گردش است .

در حال حاضر در خصوص شهر شیراز عنوان می شود که شهرداری مجوزهای زیاد را اعطا کرده و انتقادهایی وجود دارد که بیش از ظرفیت‌ها مجوز تجاری سازی اعطا شده است.

به طور کلی در خصوص این مسائل باید به صورت مستند صحبت کرد. اینکه گفته شود مجوزهای اعطا شده مازاد وبیشتر از تقاضا است واقعا مشخص نیست که بر چه اساس و اطلاعاتی است. همین الان شما اگر به عنوان یک شهروند در شهر شیراز قدم بزنید چنین پدیده ای را مشاهده نمی کنید و واحدهای تجاری خالی نمی بینید. در حال حاضر هم در قوانین کشور چنین چیزی وجود ندارد که شهرداری‌ها با تقاضای ساخت واحدهای تجاری از سوی افراد مخالفت کنند. از سوی دیگر تقاضا برای تجاری‌سازی در شیراز وجود دارد. در همین حال ساخت واحدهای تجاری براساس ضوابط طرح تفصیلی شهرها و براساس نیاز فعلی و آتی شهرها است وهمچنین براساس مطالعات علمی صورت می گیرد.

چقدرضوابط شهرسازی ومخصوصا ملاحظات ترافیکی دراحداث واحدهای تجاری رعایت می شود؟

زمانی که بر اساس طرح تفصیلی یک پهنه‌ای را تفکیک و برای آن ضابطه ، تراکم و سطع اشغال تعریف می‌کنند از بحث2های اصلی مسئله ترافیکی، ایمنی ، خدمات رسانی، پدافند غیرعامل و ... است و یکی از شرایط در نظر گرفته شده عرض گذر است و این خود نشان دهنده توجه به مسائل ترافیکی است.

به طورکلی فکرمی کنید در این مسیر حقوق شهروندان رعایت می‌شود؟

ببینید یکی از مسائل که در حال حاضر چالش برانگیز شده است این است که ما به خوبی در کشور قانون می نویسیم اما در اجرای آن ضعیف هستیم. در واقع ما برای کنترل بسیاری از مشکلات، قوانین خوبی داریم اما در اجرای آن ضعیف عمل می شود. به عنوان مثال در کنترل معضل ترافیک و یا معماری ایرانی و اسلامی و... قوانینی وجود دارد اما در عمل به آن خیلی توجه نمی شود و کسانی که به این قوانین بی توجه هستند شامل سیاست‌های تنبیهی نمی‌شوند. به طور کلی سیاست‌های تنبیهی آنقدر ناکارآمد و ضعیف هستند که برای فرد بازدارنده نیست و افراد با پرداخت هزینه تخلف می‌کنند بنابراین درصورت رعایت قوانین بالادستی به صورت جامع و کامل قطعا به صورت همزمان رعایت حقوق شهروندی دراین مسیر نیز محقق خواهد شد.

روند رسیدگی به تخلفات درکمیسیون ماده 100 چگونه است؟

این اواخر آمار نسبتا امیدوار کننده2ای در این خصوص به دست آمده است و اکثر رای تخریب‌هایی که کمیسیون ماده 100 در مناطق مختلف شهرداری شیراز صادر شده، اجرا شده است. الان متاسفانه در دیگر شهرهای کشور شاهد هستیم مثلا ساختمانی که باید با توجه به ضوابط شهرسازی 4 طبقه باشد تا 6 طبقه ساخته شده و افراد هم جریمه این تخلف را پرداخت می کنند . اما آیا معضلاتی که در آینده از این رهگذر به وجود می آید را در نظر می گیرند؟ چرا که قطعا در آینده علاوه بر مشکلات ترافیکی در هنگام بروز آتش سوزی، زلزله و... برای ساکنان این خانه‌ها مشکلات عمده‌ای به وجود می آید .اینها مسائلی است که در کمیسیون ها باید به صورت جدی‌تر و تخصصی‌تر به آن پرداخته شود.

در حال حاضر ساخت مال‌ها به چالش بزرگ در کلان‌شهرها تبدیل شده است. در شهر شیراز شرایط به چه صورت است و ساخت این مال‌ها چقدر با نیاز شهر تناسب دارد.

فکر می‌کنم نه تنها در شیراز بلکه در شهرهای دیگر هم به این صورت باشد که مدیریت شهری از تجاری‌های خطی به تجاری‌های متمرکز مثل مال‌ها گرایش پیدا کرده است. تجاری‌ها خطی دیگر آنچنان مورد قبول مدیریت شهری نیست و این تفکر درست است. چرا که شما وقتی قصد ساخت تجاری‌های خطی داشته باشید باید مسئله پارکینگ ، ایمنی و ... در نظر گرفته شود و تجاری‌های خطی از این نظر پاسخگو نیستند. در شیراز هم سیستم مدیریت شهری به همین شکل است و از تجاری‌های خطی فاصله گرفته است.

منبع: (مجله ساختمان شماره بهمن ماه - 95)

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
0
تراکم فروشی = منبع درآمد شهرداری ها برای تامین حقوق های چند ده میلیونی شهردار و معاونان شهردار
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar