۱۵:۴۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 01 May 2017
کد خبر: ۴۴۴۹۶
با نهایی شدن عملیات زیرسازی راه‌آهن همدان و نزدیک شدن به روزهای افتتاح آن، وزارت راه و شهرسازی پیگیری دیگر اولویت‌های خود در این عرصه را آغاز کرده که در صدر آنها طرح بزرگ راه‌آهن قزوین-رشت قرار دارد.

این پروژه ریلی که در طول ۱۶۵ کیلومتر و با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای حرکت قطارهای مسافری قزوین را به رشت متصل کرده و به این ترتیب شبکه ریلی ایران را به استان گیلان می‌رساند، در طول سال‌های گذشته با پیگیری‌های جدی به مراحل پایانی کار اجرایی خود رسیده و امروز در صف افتتاح نهایی پروژه‌ها قرار دارد.

همان‌طور که وزارت راه و شهرسازی وعده داده بود که پنج پروژه ریلی رشت، همدان، کرمانشاه، ارومیه و خط دوم تبریز را تا پیش از پایان این دولت به بهره‌برداری برساند، در حال حاضر بسیاری از این پروژه‌ها به گام‌های نهایی خود برای آماده‌سازی نزدیک شده‌اند که در میان آنها محور قزوین به رشت با پیچیدگی‌های بسیار گسترده‌ای روبه‌روست.

در کنار شرایط خاص آب و هوایی و موقعیت کوهستانی این پروژه که کار اجرایی را سخت کرده است نیاز به عبور از مناطقی که در نزدیکی رودها و کوه‌ها قرار گرفته‌اند باعث شده این پروژه به دشوارترین طرح‌های عمرانی تاریخ کشور و به پیچیده‌ترین طرح ریلی پس از انقلاب تبدیل شود، طرحی که بخش قابل توجهی از آن را تونل‌ها و پل‌های طولانی تشکیل می‌دهند.

علی‌اکبر مردی – سرپرست اداره کل ساخت و توسعه‌ راه‌آهن منطقه دو کشور _ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی ویژگی‌های فنی این پروژه، اظهار کرد: این طرح که به‌طول ۱۶۵ کیلومتر طراحی شده است به دلیل عبور از مناطق دشوار جغرافیایی به طراحی و ساخت تعداد قابل توجهی تونل و پل احتیاج داشته است.

به گفته وی، دراین پروژه ۵۴ دستگاه تونل به طول بیش از ۲۲ کیلومتر طراحی شده است که از این رقم تنها حفاری ۶۲۰ متر باقی مانده که می‌توان ظرف روزها و هفته‌های آینده این بخش را نیز به پایان رساند.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه‌ راه‌آهن منطقه دو کشور ادامه داد: در کنار این تونل‌ها حدود ۳۳۵۰ متر تونل گالری نیز در این پروژه طراحی شده که شامل تونل‌های مصنوعی می‌شود که به منظور افزایش ایمنی پروژه طراحی و ساخته شده‌اند.

مردی درباره‌ وضعیت پل‌های این طرح نیز اظهار کرد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته در این طرح به ساخت ۸۷۲۴ متر پل احتیاج داریم که تقریبا کار اکثر آنها به اتمام رسیده و تنها یک پل ۶۰۰ متری باقی‌مانده است.

وی اضافه کرد: با توجه به آنکه منطقه رودبار از نظر نوع خاک بسیار متنوع بوده و از نظر جغرافیایی نیز کار در آن سخت است ساخت این تعداد پل بسیار کار پیچیده‌ای بود که خوشبختانه بخش قابل توجهی از آن به پایان رسیده است.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه‌ راه‌آهن منطقه دو کشور خاطر نشان کرد: در سال‌های بعد از انقلاب هیچ پروژه‌ ریلی به بهره برداری نرسیده که تا این حد پیچیدگی عمرانی و فنی داشته باشد، اما خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و رساندن منابع مالی مورد نیاز این پروژه گام‌های نهایی خود را پشت سر می‌گذارد و ما امیدواریم تا پیش از پایان دولت یازدهم امکان بهره‌برداری از آن فراهم شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها پروژه ، عمرانی ، کشور
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
0
0
سخت نه بدمسیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
0
0
لطفا راه آهن کرمانشاه - قصرشیرین و راه اهن اصفهان - شهرکرد و راه آهن ازنا - الیگودرز - اصفهان را به سرانجام برسانید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
0
0
ساخت راه آهن همدان - سنندج ( زیرسازی و ریل گذاری ) باعث رونق صادرات بین استان های غربی ایران و عراق خواهد شد - یعنی اشتغال زایی و رفع محرومیت
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar