۱۳:۰۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۶ - 20 July 2017
کد خبر: ۴۵۷۳۹
بسته خبری پنج‌شنبه‌های«صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به‌صورت هفتگی شاخص‌ترین اخبار حوزه راه و مسکن را در اختیار مخاطبان این صنعت قرار دهد:
در این هفته پشت‌پرده ادغام وزارتخانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد از زبان پیروز حناچی، تازه‌ترین زمان رونق مسکن اعلام شد، تاکید رجبی بر اصلاح قانون نظام‌مهندسی با تشریک‌مساعی، تشریح تفاوت‌های شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی ساختمان، راه‌اندازی سامانه شناسایی خانه‌های خالی برای اخذ مالیات و.. از مهم‌ترین اخبار منتخب صنعت راه و ساختمان بودند که مشروح آن‌ها به شرح ذیل می‌آید:

پشت‌پرده ادغام وزارتخانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد از زبان پیروز حناچی

در این هفته معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نه پافشاری صرف برای ادغام و نه پافشاری صرف برای انفکاک وزارتخانه‌ها، هیچ‌کدام دارای اصالت نیست؛ این بستگی دارد که شما در کدام مسیر حرکت و چه هدفی را دنبال می‌کنید. پیروز حناچی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبر آنلاین در واکنش به طرح جداسازی وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: زمانی که ادغام صورت گرفت، این کار اصلاً کارشناسی نبود. یعنی بر اساس یک مطالعه عمیق این اتفاق نیفتاده بود. وی افزود: آقای بهبهانی، وزیر سابق راه و ترابری که در مجلس رأی نیاورد و استیضاح شد، رییس دولت هم از روی لج‌بازی خاصی دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را به بهانه قانون برنامه پنجم توسعه ادغام کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این کار خیلی کارشناسی نبود. تا چند سال هم تلاطم شدیدی وجود داشت. حناچی عنوان کرد: من می‌گویم هر اقدامی انجام می‌دهیم، فضای کارشناسی را برای آن باید فراهم کنیم. فرض کنید وزارت راه و شهرسازی منفک شد و به 14 سال قبل برگشتیم. مگر بازگشت به 14 سال قبل با شرایط حاضر خیلی لطفی دارد؟ وی ادامه داد: ما در آن زمان یک نقیصه‌هایی داشتیم و الان هم آن نقیصه‌ها را داریم. وقتی انفکاک را صورت می‌دهیم، آن نقیصه‌ها را باید برطرف کنیم. منظور من دقیقاً چیست؟ این‌که مسئولیت و اختیارات را متناسب با یکدیگر بدهید. معاون وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: همه مردم از ما به‌عنوان وزارت مسکن سابق انتظار دارند که شهرهای متعادلی را طراحی کنیم. بخشی از این موضوع دست ماست، همه این پروسه‌ها دست ما نیست. کنترل عالیه‌اش دست ما است. حناچی گفت: ما می‌گوییم از این فرصت باید استفاده کنیم تا نقیصه‌ها را برطرف کنیم. هر کاری هم می‌کنیم، زمینه کاری و مشخصی داشته باشد و هدف نیز مشخص باشد. وی افزود: ما باید الزامات را فراهم کنیم تا به نقطه هدف دست پیدا کنیم؛ وگرنه نه به‌قول‌معروف پافشاری صرف برای ادغام و نه پافشاری صرف برای انفکاک، هیچ‌کدام دارای اصالت نیست. این بستگی دارد که شما به کدام مسیر حرکت می‌کنید و چه هدفی را دنبال می‌کنید.

تازه‌ترین زمان رونق مسکن اعلام شد

در هفته‌ای که گذشت باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور نوشت: شاهد رونق بازار مسکن در نیمه دوم هستیم و البته این رونق ناگهانی و شتاب‌دار نخواهد بود. حسام عقبایی با اشاره به اینکه از اول تا یازدهم تیرماه در کشور ۱۳ هزار و ۴۹۲ قرارداد خریدوفروش و ۱۸ هزار و ۹۷۰ قرارداد اجاره داشته‌ایم، اظهار داشت: در شهر تهران هم ۴ هزار و ۵ قرارداد خریدوفروش و ۵ هزار و ۴۴ قرارداد اجاره داشتیم که این آمار‌ها حاکی از بهبود روند معاملات است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه در خردادماه ۵۳ هزار و ۲۳۱ قرارداد خریدوفروش در کشور و ۷۱ هزار و ۸۶۵ قرارداد اجاره و با سایر قرارداد‌ها داشته‌ایم تصریح کرد: درمجموع تمامی قرارداد‌های خریدوفروش رهن و اجاره به ۱۲۶ هزار و ۴۲۶ قرارداد در کشور می‌رسد. عقبایی توضیح داد: در خرداد ۹۶ در شهر تهران نیز ۱۷ هزار و ۱۷۷ قرارداد خریدوفروش و ۲۰ هزار و ۹۱۹ قرارداد اجاره داشتیم و سایر قرارداد‌ها پیش‌فروش و درمجموع کل قرارداد‌های شهر تهران ۳۸ هزار و ۴۳۵ می‌رسد. وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی این است که تا پایان فصل تابستان روند معاملات صعودی و حجم معاملات افزایشی خواهد بود، گفت: شاهد رونق بازار مسکن در نیمه دوم هستیم و البته این رونق ناگهانی و شتاب‌دار نخواهد بود. عقبایی اظهار داشت: رونق در بازار مسکن به‌مرورزمان خواهد بود که البته استارت آن از اوایل بهار زده‌شده و امیدواریم تا اواخر بهمن بتوانیم تلقی بازگشت رونق به بازار را داشته باشیم.

اصلاح قانون نظام‌مهندسی با تشریک‌مساعی صورت می‌گیرد

در این هفته رئیس شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان با بهره‌گیری از نظرات تمامی عناصر مرتبط با حوزه ساخت‌وساز صورت خواهد گرفت تاکید کرد: خوشبختانه در این مسیر بین ارکان و سازمان‌های مرتبط با ساخت‌وساز ونیز تشکل‌های مردم‌نهاد مرتبط با حوزه ساختمان تعامل و اجماع خوبی صورت گرفته است و به نظرمی رسد که درمجموع به یک نتایج مثبتی در این زمینه دست پیدا کنیم. به گزارش خبرنگار ما مهندس فرج‌الله رجبی ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار «صما» با اشاره به طرح اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان با یادآوری این موضوع که در حال حاضر وزارتخانه راه و شهرسازی رویکرد مثبت و نگاه مثبتی به موضوع مربوط به اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان دارد اظهار داشت: به‌منظور بررسی همه‌جانبه و نیز بهره‌گیری از نظرات تمامی ارکان مرتبط با ساخت‌وساز کمیته‌ای در این زمینه در کمیسیون عمران متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، نظام‌مهندسی ساختمان، شهرداری، سازمان برنامه‌وبودجه ونیز تشکل‌های مرتبط با صنعت ساختمان نظیر انجمن انبوه‌سازان ونیز سازمان کاردانی تشکل شد. رجبی با یادآور این موضوع که باگذشت بیست سال از تصویب قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان انجام یکسری تغییرات در این قانون الزامی است و نیز باید با بهره‌گیری تشریک‌مساعی از تشکل‌های مردم‌نهاد و ارگان‌های مرتبط با ساخت‌وساز در جهت اصلاح بهینه این قانون گام برداریم خاطرنشان ساخت: ابهام‌زدایی از بخش‌هایی از موارد مبهم قانون نظام‌مهندسی ونیز الحاق مواد و تبصره‌هایی که در جهت ابهام‌زایی از برخی از مواد قانونی حرکت کند می‌تواند منتج به اصلاح بهینه قانون نظام‌مهندسی ساختمان شود. رئیس شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشوردرهمین حال با یادآوری این موضوع که ماهیت سازمان‌های نظام‌مهندسی بزرگ‌ترین دغدغه درروند اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان کشوراست درهمین حال اظهار داشت: اگر بتوانیم به این مهم پاسخ درخور و شایسته‌ای بدهیم می‌توانیم بگویم که در سایرمسایل مرتبط با سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به یک جمع‌بندی و تعریف دقیقی رسیده‌ایم.

گزارش مدیرعامل راه‌آهن از برنامه‌هایش برای تقویت و توسعه خطوط ریلی در نشست با کمیسیون انرژی

در هفته‌ای که گذشت مدیرعامل راه‌آهن در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گزارشی از برنامه‌های این شرکت برای تقویت و توسعه خطوط ریلی را به اعضای کمیسیون انرژی ارائه کرد. علی ادیانی با اشاره به نشست عصر امروز کمیسیون انرژی با وزیر راه با مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در این جلسه مدیرعامل راه‌آهن گزارشی از فرآیند کار و نحوه کنترلی که شرکت راه‌آهن نسبت به خطوط ریلی باید داشته باشد و همچنین برنامه‌های این شرکت برای تقویت و توسعه خطوط ریلی آسیب‌ها و فرصت‌ها و نیازهای ناوگان ریلی ارائه شد. نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با توجه به احکامی که در تدوین برنامه ششم در این زمینه وجود داشت و اعضای کمیسیون انرژی هم نقش جدی در آن‌ها داشتند این جلسه برگزار شد تا مدیرعامل شرکت راه‌آهن برنامه‌های خود را بیان کنند. نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اگر ناوگان ریلی در کشور توسعه پیدا کند انرژی کمتری مصرف می‌شود و در سایر حوزه‌ها مانند بنزین و دیگر حامل‌های انرژی صرفه جوی جدی صورت می‌گیرد. وی در پایان بیان کرد: ما ناظر بوده و کمک خواهیم کرد تا احکامی که در برنامه ششم در نظر گرفت شده و منابع مالی که باید برای توسعه خطوط ریلی و برقی شدن خط راه‌آهن اختصاص یابد عملیاتی شود.

اصلاح قانون نظام‌مهندسی سبب ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها می‌شود

در این هفته رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در حاشیه بیستمین اجلاس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه اصلاح قانون نظام‌مهندسی به‌منظور ارتقای کیفیت ساختمان امری لازم است درعین‌حال خواستار حضور افراد متخصص در فرآیند جلسات کارشناسی مرتبط با اصلاح قانون نظام‌مهندسی شد. به گزارش خبرنگار «صما» حسن قربانخانی ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار «صما» و بیان اینکه اصلاحات در قانون نظام‌مهندسی ساختمان به دو صورت شکلی و ماهوی می‌بایست صورت بگیرد اظهار داشت: به‌عنوان‌مثال درباره تغییرات شکلی قانون نظام‌مهندسی موضوع حدنصاب برای راه‌اندازی و امکان تأسیس سازمان‌های نظام‌مهندسی، امری است که باید حتماً تغییر پیدا کند، چراکه با توجه به افزایش تعداد مهندسان این امر تغییری اجتناب‌ناپذیر است و لازم است که کارشناسان در فرایند تغییر و بازنگری اصلاح قانون نظام‌مهندسی به این موضوع توجه داشته باشند. وی گفت: حضور اهل‌فن و صاحب‌نظران در جلسات کارشناسی مرتبط با اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان باعث خواهد شد که یک جمع‌بندی مفیدی برای اصلاح بهینه قانون نظام‌مهندسی ساختمان حاصل شود. رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه درباره تغییر ماهوی در قانون نظام‌مهندسی ساختمان به موضوع ارتقای کیفیت ساختمان تاکید کرد و گفت: فرایند اصلاح و بازنگری قانون نظام‌مهندسی ساختمان باید به‌گونه‌ای باشد که شرایط به سمت تسریع در رشد کیفیت ساختمان‌ها باشد و اگر ما خواهان افزایش ایمنی ونیز ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها هستیم باید حتماً در بخش‌های از قانون نظام‌مهندسی به این مهم توجه کنیم و از این منظر قانون را موردبازنگری و بازبینی قرار دهیم. قربانخانی با یادآوری این مهم که به‌منظور تسهیل و تسریع در دستیابی به هدف مذکور لازم آ ست که در جلسات و کارگروه‌های مرتبط با اصلاح قانون نظام‌مهندسی از اظهارات و نقطه نظرات کارشناسان مربوطه استفاده شود یادآور شد تاکید کرد: اگر خواهان دستیابی به ساختمان‌های ایمن ونیز ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها هستیم لازم است که در قانون نظام‌مهندسی یکسری اصلاحات انجام دهیم و انجام این اصلاحات با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی اهل‌فن باشد.

تشریح تفاوت‌های شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی ساختمان

در هفته‌ای که گذشت مدیرکل دفتر مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در تشریح تفاوت‌های دو مدرک شناسنامه فنی ملکی و شناسنامه فنی، مواردی را به شرح زیر عنوان کرد: ۱. منشأ قانونی شناسنامه فنی ملکی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ و منشأ قانونی شناسنامه فنی قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ است.۲. دارای لفظ و عنوان قانونی متفاوت شامل شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی هستند.۳. شناسنامه فنی و ملکی در زمان پایانکار و شناسنامه فنی هنگام صدور پروانه ساختمان صادر می‌شود.۴. شناسنامه فنی و ملکی حاوی چگونگی رعایت مقر