۱۰:۱۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - 27 July 2017
کد خبر: ۴۵۸۵۸
در گفت‌وگو با «صما» مطرح شد:
عضو هیئت مدیره و دبیر کمیسیون آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در حال حاضر وقتی یک مهندس از دانشگاه فارغ ‌التحصیل می‌شود، متاسفانه با حرفه ساخت و ساز آشنا نیست و در چنین شرایطی وقتی وارد حرفه می‌شود، سرخورده می‌شود.
شمس نوبخت در گفت ‌و گو با «صما» با بیان این مطلب توضیح داد: در واقع وقتی مهندسان با اصول حرفه و کار آشنا نیستند، نیروهای فعال در کارگاه های ساختمانی مثل استادکاران نمی‌توانند آنها را به عنوان سرپرست خود قبول کنند و در اینجا مهندسان سرخورده می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش های تخصصی و کاربردی باید در حین تحصیل در دانشگاه‌ها به مهندسان ارائه شود گفت: به لحاظ اینکه در حین تحصیل در دانشگاه‌ها آموزش های لازم به مهندسان داده نمی‌شود، طبیعتا مهندسان از مهارت کافی در حرفه برخوردار نخواهند بود.

دبیر کمیسیون آموزش سازمان نظام مهندسی استان تهران در عین حال تاکید کرد: بهترین حالت این است که مهندسان بعد از فارغ ‌التحصیلی از دانشگاه و قبل از ورود به حرفه، دوره کارورزی را در کارگاه‌های ساختمانی سپری کنند و به عنوان یک کارورز با کارهای عملی و کاربردی از نزدیک آشنا شوند.

نوبخت در پاسخ به اینکه سازمان نظام مهندسی در زمینه فراهم کردن زمینه های لازم برای آموزش عملی و کاربردی مهندسان چه نقشی بر عهده دارد گفت: در این راستا سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی این تصمیم را گرفته‌اند که قبل از ورود مهندسان به حرفه، گذراندن دوره کارورزی را برای آنها عملیاتی کنند.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران با اشاره به موانع اجرای این تصمیم اظهار داشت: ولی متاسفانه صاحبان شرکت‌ ها حاضر به صرف هزینه در این زمینه نیستند، چون بر این باورند که حضور مهندسان کارورز در حین اجرای پروژه های ساختمانی دست‌ و پای آنها را می ‌بندد و موجب می شود تا کار کندتر پیش برود.

نوبخت در ادامه سخنان خود تاکید کرد: برای حل این مسئله باید قانونی وضع شود که شرکت ‌ها و مجریان ساختمانی حتما ملزم به انجام این کار باشند. علاوه بر این دانشگاه‌ها باید از سوی وزارت علوم ملزم شوند که حتما کارگاه‌های خود را تجهیز کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه در سال های گذشته اغلب دانشگاه‌ها مجهز به کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی بودند تصریح کرد: در سال های پیش از انقلاب اسلامی بیشتر دانشگاه‌ها از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی برخوردار بودند.

نوبخت با ارائه مثالی تشریح کرد: برای مثال دانشگاه علم و صنعت از 8 کارگاه اجباری و 5 کارگاه تخصصی در اختیار داشت که دانشجویان باید در آنها حضور می یافتند و آموزش های لازم را فرامی گرفتند. اما بعد از انقلاب متاسفانه فعالیت این کارگاه‌ها کمرنگ شد و طبیعتا وقتی این مسئله پیش آمد، دانشجویان کمتر با اصول کار آشنا شدند.

دبیر کمیسیون آموزش سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: به مرور هم که دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی و علمی- کاربردی روی کار آمدند و اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های مهندسی کردند، به طور کلی این کارگاه‌ها جمع شدند و در حال حاضر اغلب دانشگاه‌ها اصلا آزمایشگاه و کارگاهی ندارند.

وی خاطر نشان کرد: نتیجه این روند این شد که امروز وقتی یک مهندس وارد حرفه می‌شود حتی نمی‌داند چیدن آجر باید به چه صورت باشد، یا فرضا برای مخلوط بتن باید چه نوع شن و ماسه و چند درصد آب و سیمان استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar