۱۲:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - 31 July 2017
کد خبر: ۴۵۹۲۷
معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن ایران در گفت‌وگو با «صما» اعلام کرد:
صما- «ترانزيت» سهيم شدن در بازار بين‌المللي و اختصاص بخشي از ثروت نهفته در دروازه‌های تجارت بین‌الملل است. این بین ایران بر اساس موقعیت استراتژیک جغرافیایی خود قابلیت این را دارد که پس از نفت و گاز، ترانزیت کالا را به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی خود قرار دهد.
با این حال اگر ایران در آینده نزدیک برای توسعه حمل و نقل ریلی خود اقدام نکند، کشورهای دیگر به میدان آمده و با تکمیل حلقه‌های ارتباطی ریلی شرق به غرب و شمال به جنوب و ایجاد کریدورهای ریلی آسیا به اروپا، توان رقابت را از ایران می‌گیرند. به‌ویژه اینکه همجواری با کشورهایCIS (جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزسستان، قزاقستان، مولداوی، ترکمنستان، گرجستان و اوکراین) موقعیت ویژه‌ای را برای بهره‌برداری و توسعه ترانزیت ریلی ایران فراهم کرده است. حال با توجه به این مسئله و همچنین توجه به نقش حمل و نقل ریلی در ترانزیت کالا و اتصال به شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره شده در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، لزوم توسعه و قوت بخشیدن به این صنعت بیش از گذشته احساس می‌شود.

در این راستا سعی کرده‌ایم تا به بررسی جایگاه استراتژیک ایران در منطقه، کریدورهای ریلی موجود، تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در حوزه ترانزیت ریلی، وضعیت سرمایه‌گذاری، میزان بار ترانزیتی و همچنین برنامه‌های توسعه‌ای و تشویقی برای افزایش استقبال به انجام ترانتزیت ریلی بپردازیم.

ایران شاه‌راه ترانزیتی بین قاره‌ای

ابراهیم محمدی، معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار «صما» با اشاره به وجود دو نوع کشور محصور در خشکی (لاکلند) و محصور بین خشکی و دریا گفت: کشورهای لاکلند به فضای بین‌المللی برای عبور کالای خود دسترسی ندارند و نیازمند عبور از خاک کشور دیگر هستند اما کشورهای محصور بین خشکی و دریا قابلیت عبور کالاهای کشورهای دیگر را از خاک خود دارند که ایران نیز از این امتیاز ویژه و موقعیت خاص برخوردار است.

وی با بیان اینکه ایران از طریق خلیج فارس و دریای عمان به اقیانوس هند و از آنجا به آب‌های آزاد دسترسی دارد، افزود: این موقعیت شرایطی را فراهم کرده است که می‌توانیم کالای کشورهای CIS را از ایران به بندر شهید رجایی و از آنجا با کشتی به کشورهای هدف ترانزیت کنیم.

محمدی همچنین به کریدور راه ابریشم به عنوان مزیت منطقه‌ای ایران گریز زد و تصریح کرد: کالاهای کشورهای چین، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان برای رسیدن به کشورهای عربی همچون عمان، عمارت، قطر، عربستان، کویت و عراق باید از ایران عبور کند.

قرارگیری ایران بین سه اتحادیه بین‌المللی، مزیت دیگر ایران است که معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در توضیح آن اظهار داشت: ایران از طریق ترکیه، آذربایجان و گرجستان می‌تواند از راه دریای سیاه و مدیترانه به اتحادیه اروپا، از سوی دیگر به کشورهای اوراسیا و از سمتی هم به قاره اقیانوسیه متصل شود بنابراین کشورمان قادر به برقراری ارتباط بین قاره‌ای است.

کریدورهای چهارگانه ریلی ایران

بخش دیگری از گفتگو به مسئله اتصالات و کریدورهای ریلی ایران مربوط می‌شود؛ نکته‌ای که محمدی درباره آن توضیح داد: از مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه‌برون در استان گلستان به سرخس ترکمنستان و همچنین از آستارا به آستارا در خاک آذربایجان و رشت به آستارا متصل هستیم البته تکه‌ای از رشت به آستارا ریلی نیست.

وی ارتباط ریلی جلفا به نخجوان و مرز راضی به ترکیه و کریدور ریلی ترکیه را از دیگر راه‌های اتصالی ایران بیان کرد و گفت: همچنین از طریق بندرهای امام و خرمشهر به آب‌های آزاد و از طریق بندر شهید رجایی به خلیج فارس و دریای عمان می‌رسیم.

محمدی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: کریدور دیگر از مرز زاهدان به میرجاوه و پاکستان می‌رسیم و در سه هفته آینده نیز از طریق ریل وارد افغانستان می‌شویم.

اما اینکه کدام یک از کریدورهای موجود در حوزه ترانزیت ریلی فعال‌تر هستند، سئوالی است که معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به آن پاسخ داد و اظهار داشت: کریدوری قزاقستان، ازبکستان، ترکمستان و ایران که از مرز سرخس وارد می‌شود، جزو فعال‌ترین کریدورها به شمار می‌رود. گاهی کریدور ازبکستان، ترکمنستان و ایران نیز جزو کریدورهای نسبتا فعال ایران است.

ترانزیت ریلی یک میلیون و 200 هزار تن بار در سال گذشته

اما اینکه چه میزان بار از طریق ریل ترانزیت می‌شود، سئوالی است که معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اینگونه به آن پاسخ داد: در سال 94 حدود یک و نیم میلیون تن بار را به صورت ریلی ترانزیت کردیم که این رقم در سال 95 حدود یک میلیون و 200 هزار تن بوده ست و برای امسال نیز بر روی عدد 3 میلیون تن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

محمدی با بیان اینکه در حوزه ترانزیت تاکنون حدود 50 درصد رشد داشته‌اند، یادآور شد: سال گذشته در مجموع تا این تاریخ حدود 290 هزار تن حمل کرده بودیم که امسال تاکنون حدود 425 هزار تن جابه‌جا شده است که این اعداد نشان از رشد 50 درصدی دارد و که باید رشدمان تا پایان سال به 100 درصد برسد و در این مسیر نیز تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام

کد خبر: 0229




r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar