دستور رئیسجمهور برای جمعبندی مسکنهای مهر سراسر کشور
در این هفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: دستور رئیس جمهور برای جمع بندی مسکن های مهر سراسر کشور تا پایان سال ۱۳۹۶ صادر شده است.احمد اصغری مهرآبادی در جلسه شورای مسکن بندر مرزی آستارا که با حضور مقامات وزرای راه و شهرسازی و کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از پروژههای مسکن مهر در کشور هستند که با مشکل مواجه هستند.وی ادامه داد: بخش عمده پروژههای مشکل دار به پروژه هایی برمی گردد که تعاونی ها به خصوص تعاونی های مشاغل آزاد آنها را احداث می کنند.وی با بیان اینکه تعاونی های شناسنامه دار مشکل خاصی را ندارند، افزود: پروژه هایی که برای آنها تفاهمنامه سه جانبه امضاء شده است، مشکلات بسیار کمتری دارند.اصغری مهرآبادی با بیان اینکه خوشبختانه پروژه های مسکن مهر در سطح کشور رو به اتمام هستند، خاطر نشان کرد: از آستارا به اردبیل می رویم که به همراه مسئولان آن خطه، مقدمات بسته شدن پرونده مسکن مهر آنجا را تا پایان مهر سال جاری فراهم کنیم و روز چهارشنبه (۱۱ مرداد) نیز به یزد جهت برپایی جشن اختتام مسکن مهر آن استان نیز سفر خواهیم کرد.وی با اشاره به حجم انبوه کار مسکن مهر در سطح کشور، اضافه کرد: به طور یقین در ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مسکنی که در استان های مختلف شروع شده است، مشکلاتی هم پیش خواهد آمد که باید مدیریت شود.قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از دسته بندی مشکلات مسکنهای مهر سخن گفت و افزود: حدود ۶۰ هزار واحد است که دارای مشکل هستند و به تفکیک استان ها مشخص شده اند و جهت بررسی و تصمیم نهایی نیز جلساتی با مسئولان مربوطه نیز تشکیل خواهد شد.وی در خصوص تخلفات رخ داده در مسکن مهر ۹۰۰ واحدی آستارا، اذعان کرد: مسئولان قوه قضائیه با دقت به این تخلفات رسیدگی خواهند کرد.وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود ۴۰۰ واحد نیز بین ۸۰ الی ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، تلاش می شود تا متقاضیان نیز در اسرع وقت به واحدهای خود برسند.اصغری مهرآبادی با تأکید بر اینکه کارگروه مربوطه باید اعضای ذیصلاح را شناسایی کنند تا بر اساس اولویت ها نیز واحدهای آماده به آنها تحویل شود، گفت: تأمین زمین، پیگیری و تأمین تسهیلات بانکی، از وظایف اصلی راه و شهرسازی می باشد و از هر طریق که بتوانیم، برای جمع بندی این پروژه ها ورود خواهیم کرد.
دعوای لفظی چمران و جدیدی در جلسه شورا
درهفته ای که گذشت سیصد و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران با دعوای لفظی چمران و جدیدی خبرساز شد.امروز در سیصد و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران عباس جدیدی مانند هر هفته تذکر پیش از دستور داشت که در این جلسه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهرانبا توجه به اینکه تذکر وی در موعد قانونی سه دقیقه به پایان رسیده بود از جدیدی درخواست کرد که تذکر خود را به اتمام برساند و آن را به صورت مکتوب به وی بدهد اما جدیدی به صحبت ها و خواسته های چمران توجه ای نکرد و به صورت میکروفونخاموش به توضیحات خود ادامه داد.چمران رئیسشورای اسلامی شهر تهرانهم زمانی که دید جدیدی همچنان به تذکر خود ادامه می دهد خطاب به وی گفت: شما با قالیباف دعوا دارید، بروید خودتان مشکلتان را حل کنید، چراکه حرف های شما ربطی به گزارش و تذکر ندارد.جدیدی خطاب به چمران گفت: این ها تذکر نیست، حرف های مردم است که باید به گوش شهردار برسد.چمران مجدد خطاب به جدیدی گفت: وقت تذکر تمام شده و بنده دیگر نمیگذارم صحبت کنید.جدیدی به صورت میکروفونخاموش و ایستاد و خطاب به چمران گفت:چهار سال نگذاشتید صحبت کنم، بنده هم اگر رئیس شورای شهری چون شما داشتم، قطعا ۱۲ سال شهردار تهران بودم.چمران در پاسخ به صحبت های جدیدی گفت: کنایه نزنید، وقت قانونی دارید که آن هم تمام شده در کشتی هم زمان سه دقیقه است و وقتی زمان تمام شود از تشک بیرون میاندازنتان، نمیتوانید 10 دقیقه کشتی بگیرید. ما قبل از شما کشتیگیر بودیم، از تختی مردانگی و شرافت را یاد بگیرید.جدیدی نیز گفت: بقیه که صحبت میکنند را ننه عقدی زائیده، من را ننه صیغهای که نمی گذارید صحبت کنم؟چمران به وی گفت: لطفا سر جای خود بنشینید و بگذارید آقای مختاباد تذکر خود را ارائه دهند.
اختصاص ۵۰۰میلیارد برایحلمشکلحاشیهنشینی
دراین هفته دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری گفت: سازمان برنامه و بودجه از محل تملک دارایی های دولت، ۵۰۰ میلیارد تومان به رفع مشکلات حاشیه نشینی تخصیص داد.محمدسعید ایزدی در گفتگو با مهرگفت: ستاد بازآفرینی شهری به منظور هم راستاسازی برنامه، منابع و ایجاد وحدت رویه در عملکرد دستگاه های مختلف دخیل در موضوع حاشیه نشینی، از سال ۹۴ تا کنون ۳۲ جلسه با ۳۳۵ مصوبه ملی برگزار کرده است.وی درباره رفع مشکلات اجتماعی حاشیه نشینان در ستاد بازآفرینی افزود: در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و کودکان ساکن در بافت های حاشیه ای، این ستاد ۴۱ میلیارد تومان در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داد؛ ضمن اینکه ستاد ملی بازآفرینی تفاهم نامه هایی نیز با صندوق کارآفرینی امید در خصوص توسعه کسب و کارهای خرد و با هدف توسعه اشتغال در مناطق حاشیه ای شهرها، به امضاء رسانده است.دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری درباره همکاری این ستاد با قوه قضائیه در خصوص اجرای روش های پیشگیری از جرم در مناطق حاشیه ای ادامه داد: با همکاری معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه، دستورالعمل احداث کمربند سبز در حاشیه شهرها در ۱۴ استان تهیه و ابلاغ شده که شامل استان های تهران، البرز، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، هرمزگان، یزد و گلستان می شود.وی تصریح کرد: همچنین در ۷ استان شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، لرستان، خراسان شمالی، کرمانشاه، اردبیل و یزد نیز با همکاری قوه قضائیه، برنامه های پیشگیری از مهاجرت دسته جمعی تدوین شده است.
تحویل ۸۰ هزار تن ریل تا پایان سال جاری به وزارت راه و شهرسازی
درهفته ای که گذشت معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان از تحویل ۸۰ هزار تُن ریل ملی به وزارت راه و شهرسازی تا پایان امسال خبر داد و گفت:بر اساس توافق انجام شده، ذوب آهن اصفهان تا پایان سالجاری ۴۰ هزار تُن ریل به راه آهن و ۴۰ هزار تُن ریل به شرکت ساخت و توسعه زیربنایی تحویل میدهد.روابط عمومی ذوب آهن روز یکشنبه به نقل از احسان دشتیانه اعلام کرد: بر اساس توافق انجام شده، ذوب آهن اصفهان تا پایان سالجاری ۴۰ هزار تُن ریل به راه آهن و ۴۰ هزار تُن ریل به شرکت ساخت و توسعه زیربنایی تحویل می دهد.وی دلیل تأخیر در تحویل ریل به راه آهن را که قرار بود تا پایان سال گذشته انجام شود، وجود پاره ای مشکلات در قرارداد و ضمانت نامهها اعلام کرد.وی افزود: قرارداد ذوب آهن با شرکت راه آهن برای تولید ریل بصورت ارزی بود که آن را به ریالی تبدیل کردیم.معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن تصریح کرد: همچنین در ضمانتنامهها مشکل هایی وجود دارد که برای برطرف شدن آنها به زمان نیاز داریم.دشتیانه با اشاره به اینکه مسئولان شرکت توسعه زیرساخت و راه آهن، امکان واردات از طریق فاینانس و عدم توانایی در پرداخت نقدی و ارائه اوراق بجای بودجه نقد را مشکل اصلی خرید ریل از ذوب آهن اعلام کرده اند، گفت: برای برطرف شدن مشکل نقدی تامین ریل ملی، نیاز است دولت در قراردادهای بعدی، بودجه نقدی برای وزارت راه در نظر بگیرد تا خرید ریل ها بصورت نقدی انجام شود.وی تصریح کرد: ذوب آهن در حال حاضر برای گشایش فاینانس داخلی با مشکلهای متعددی روبرو است.معاون ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه این شرکت سرمایه گذاری سنگینی برای پروژه تولید ریل انجام داده است، گفت: کارشناسان راه آهن و سایر شرکت های داخلی مصرف کننده، خطوط نورد ریل و آزمایشگاههای این شرکت را که بر اساس استانداردهای روز دنیا و فناوریهای کشور آلمان تاسیس شدهاند، مورد ارزیابی قرار داده و کیفیت ریل ملی تولید شده در این شرکت را تایید کرده اند.
کاهش حق دسترسی به شبکه ریلی به متوسط 23 درصد
دراین هفته صما- معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن ایران با بیان اینکه اقدامات گستردهای در زمینه جذب سرمایهگذاری برای توسعه خطوط ریلی انجام شده است، گفت: با اقتصادی کردن سرمایهگذاری در حوزه راهآهن سعی در فراهم کردن جذابیت اقتصادی برای سرمایهگذاران داشتهایم که یک نمونه آن کاهش حق دسترسی به شبکه ریلی از متوسط 58 درصد به متوسط 23 درصد بوده است.نورا... بیرانوند در گفتوگو با خبرنگار «صما» با اظهار اینکه کاهش حق دسترسی موجب افزایش جذابیت سرمایهگذاری در حوزه ناوگان شامل لوکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری شده است، افزود: علاوه بر این آنهایی که در حوزه واگن باری اقدام به سرمایهگذاری کنند، تا سه سال و نیم از پرداخت هرگونه حق دسترسی معاف هستند همچنین در حوزه مسافری نیز اصلا حق دسترسی نمیگیریم.وی همچنین به انجام تفاهمهایی با کشورهای خارجی از جمله روسیه در خصوص تامین منابع مالی اشاره و تصریح کرد: موفق به انجام توافق با روسیه و موسسات بیمه این کشور شدهایم که اکنون برای خرید و تامین ناوگان از طرف این کشور تامین مالی انجام و با همکاری شرکتهای داخلی ساخت، تولید و تحویل میشود.بیرانوند علاوه بر این به فراهم کردن بسترهای قانونی دیگر برای سرمایهگذاری در حوزه زیرساخت گریز زد و گفت: در مدلهای مشارکت عمومی و خصوصی در حال مذاکره با شرکتهای زیادی هستیم که در حوزه زیربنایی هم بتوانند سرمایهگذاری کنند.معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن ایران به توضیح نمونهای از این رویکرد پرداخت و اظهارداشت: برای نمونه در حال مذاکره با شرکتهای بزرگ معدنی مانند گل گهر یا شرکتهای فولادی که بار زیادی برای جابهجایی دارند، هستیم تا با مشارکت این شرکتها اقدام به ایجاد خطوط تجاری و اصلی کنیم که امروز برای تقویت حمل و نقل فولاد و معادن نیاز است.وی همچنین توافق با وزارت نفت برای پرداخت اصل و فرع سرمایهگذاری در حوزه راهآهن به سرمایهگذاران خصوصی به میزان 7 و نیم میلیارد دلار گریز زد و گفت: هماکنون برخی از این طرحها اجرایی شده و برخی دیگر نیز در حال بررسی است اما در مجموع این رقم 7 و نیم میلیارد دلاری ظرف پنج سال به سرمایهگذاران حوزه ریلی بابت بازپرداخت اصل و فرع سرمایه آنها پرداخت خواهد شد.
رشد 50 درصدی ترانزیت ریلی در سال جاری
درهفته ای که گذشت صما نوشت: «ترانزيت» سهيم شدن در بازار بينالمللي و اختصاص بخشي از ثروت نهفته در دروازههای تجارت بینالملل است. این بین ایران بر اساس موقعیت استراتژیک جغرافیایی خود قابلیت این را دارد که پس از نفت و گاز، ترانزیت کالا را به عنوان یکی از اصلیترین منابع درآمدی خود قرار دهد.با این حال اگر ایران در آینده نزدیک برای توسعه حمل و نقل ریلی خود اقدام نکند، کشورهای دیگر به میدان آمده و با تکمیل حلقههای ارتباطی ریلی شرق به غرب و شمال به جنوب و ایجاد کریدورهای ریلی آسیا به اروپا، توان رقابت را از ایران میگیرند. بهویژه اینکه همجواری با کشورهایCIS (جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزسستان، قزاقستان، مولداوی، ترکمنستان، گرجستان و اوکراین) موقعیت ویژهای را برای بهرهبرداری و توسعه ترانزیت ریلی ایران فراهم کرده است. حال با توجه به این مسئله و همچنین توجه به نقش حمل و نقل ریلی در ترانزیت کالا و اتصال به شبکههای ریلی منطقهای و بینالمللی اشاره شده در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، لزوم توسعه و قوت بخشیدن به این صنعت بیش از گذشته احساس میشود.در این راستا سعی کردهایم تا به بررسی جایگاه استراتژیک ایران در منطقه، کریدورهای ریلی موجود، تفاهمنامههای منعقد شده در حوزه ترانزیت ریلی، وضعیت سرمایهگذاری، میزان بار ترانزیتی و همچنین برنامههای توسعهای و تشویقی برای افزایش استقبال به انجام ترانتزیت ریلی بپردازیم.ابراهیم محمدی، معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار «صما» با اشاره به وجود دو نوع کشور محصور در خشکی (لاکلند) و محصور بین خشکی و دریا گفت: کشورهای لاکلند به فضای بینالمللی برای عبور کالای خود دسترسی ندارند و نیازمند عبور از خاک کشور دیگر هستند اما کشورهای محصور بین خشکی و دریا قابلیت عبور کالاهای کشورهای دیگر را از خاک خود دارند که ایران نیز از این امتیاز ویژه و موقعیت خاص برخوردار است.وی با بیان اینکه ایران از طریق خلیج فارس و دریای عمان به اقیانوس هند و از آنجا به آبهای آزاد دسترسی دارد، افزود: این موقعیت شرایطی را فراهم کرده است که میتوانیم کالای کشورهای CIS را از ایران به بندر شهید رجایی و از آنجا با کشتی به کشورهای هدف ترانزیت کنیم.
سکونت ۱۹ میلیون نفر در بافتهای فرسوده و سکونت گاههای غیررسمی
دراین هفته عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران از زندگی ۱۹ میلیون تن در بافت فرسوده و سکونت گاههای غیر رسمی سراسر کشور خبرداد.دکتر مجید روستاعضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: مطالعات مختلفی در رابطه با مقوله حاشیهنشینی صورت گرفته و آماری در این رابطه به دست آمده است.وی افزود: بر اساس بررسیهای صورت گرفته، در حال حاضر ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافتهای فرسوده، تاریخی و سکونتگاههای غیر رسمی زندگی میکنند.مدیر کل دبیر خانه ستاد ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی با اشاره به آمار مختلف ارائه شده در رابطه با حاشیه نشینی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار، ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را حاشیه نشینها تشکیل میدهند و سایر آمار ارائه شده مورد تایید نیست.دکتر روستا از بررسیهای صورت گرفته در رابطه با وضعیت برخی از محلات کشور اظهارکرد: در یک مطالعه، وضعیت ۲ هزار و ۷۰۰ محله که در مناطق حاشیه قرارداشتند مورد بررسی قرار گرفت و این مطالعه در مساحتی به وسعت ۱۴۰ هزار هکتار صورت گرفته است.وی از طرح موضوع سکونت گاههای غیر رسمی در شورای اجتماعی کشور خبرداد و خاطرنشان کرد: مسئله سکونت گاههای غیر رسمی به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و موضوعات مرتبط با آن، اکنون در شورای عالی اجتماعی کشور مورد بررسی قرار میگیرد.
احتمال تغییر جزیی در آییننامه کنترل ساختمان
درهفته ای که گذشت طبق توافق صورت گرفته بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی قرار است اصلاحاتی جزیی در متن «آییننامه کنترل ساختمان» اعمال شود.آییننامه کنترل ساختمان که در روز چهارشنبه هفته گذشته توسط کمیسیون امور زیربنایی دولت به تصویب رسید طی نشستی که در روزهای آینده بین وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار خواهد شد، مورد بازنگری جزیی قرار میگیرد.به دنبال اعتراض سازمان نظام مهندسی به برخی مفاد آییننامه، تفاهمی صورت گرفته تا طی نشستی با حضور عباس آخوندی و فرجالله رجبی سوءتفاهماتی که ممکن است در خصوص آییننامه برای سازمان نظام مهندسی ایجاد شده باشد برطرف شود. قرار بود امروز صبح رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان نشستی خبری با اصحاب رسانه داشته باشد که لغو شده و ظاهرا توافق با وزیر راه و شهرسازی علت این لغو بوده است.شنیدهها حاکی از آن است که تغییراتی در حد ۲ درصد در متن اصلی اعمال خواهد شد و عباراتی تغییر میکند. یکی از مفاد اصلاحی مربوط به بازبینی نقشهها است که قرار است در بعضی مواقع ضروری توسط سازمان نظام مهندسی انجام شود.البته به احتمال زیاد متن اصلی آییننامه تغییر کلی نخواهد داشت و فقط طبق بازخوردهایی که در روزهای اخیر ایجاد شده اصلاحات حدود ۲ درصد اعمال خواهد شد و به نظر میرسد این آخرین مشکل در راه اجرای آیین نامه کنترل ساختمان خواهد بود.
سال ۹۶ سال طلایی افتتاح شبكه ریلی كشور است
دراین هفته مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در آیین افتتاح بخشی از كریدور شماره ۱۰ در استان كردستان: خبرداد كه تمام ۱۴۸۰ كیلومتر كریدور شماره ۱۰ تعیین تكلیف شده است و با اشاره به برنامه دولت برای توسعه شبكه ریلی گفت: با بهرهبرداری از ۹۱۹ كیلومتر محور جدید ریلی در سال جاری امسال را سال طلایی در بخش افتتاح شبكه ریلی كشور مینامیم.خیراله خادمی مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای كشور در آیین افتتاح بخشی از كریدور شماره ۱۰ در استان كردستان گفت: باید این كریدور را به اسم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به ثبت رساند.وی با توضیح اینكه با تدبیر وزیر راه و شهرسازی ۱۰ كریدور به تصویب رسید و به عنوان رفع موانع شبكه راهی كشور ابلاغ شد افزود: هدف این كریدورها رفع تنگناهای ترانزیتی بود اما نهایتا تنها ۲ كریدور بود كه توانست ردیف اعتباری بگیرد.خادمی توضیح داد: كریدور شماره ۱۰ با تاكیدات وزیر راه و شهرسازی توانست ردیف اعتباری خاص و متولی مشخصی بگیرد. بنابراین لازم میدانم از شما برای این كار مهم تشكر كنم.این مقام مسئول ادامه داد: كل این كریدور ۱۴۸۰ كیلومتر طول دارد كه ۸۲۰ كیلومتر آن در برنامه كاری و مابقی یا به صورت آزادراه است كه اجرا شده یا از قبل كامل شده بود، بنابراین تمام ۱۴۸۰ كیلومتر این مسیر تعیین تكلیف شده است.وی ادامه داد: بیشتر كریدور شماره ۱۰ در استان كردستان واقع شده است و به همین دلیل از ۲ سال گذشته بیشتر كارهای فنی و اجرایی این محور هم در كردستان و باقی استانها تعیین تكلیف شده است. هماكنون مراحل انتخاب پیمانكار و مراحل شروع عملیات اجرایی در محورهای باقیمانده این كریدور در این ۵ استان مراحل پیشرفت خود را طی میكند.خادمی با بیان اینكه بیشترین توجه به كردستان در دولت یازدهم در بخش جادهای و ریلی انجام شد گفت: اعتباراتی كه برای تكمیل این كریدور در استان كردستان اختصاص داده شد قابل مقایسه با دوره قبل نیست. تنها ۱۰۳ میلیارد تومان برای تكمیل راههای روستایی كردستان اختصاص یافت كه عدد قابل توجهی است.مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای كشور با بیان اینكه به طور كلی در كلیه بخشها هماكنون پیشرفت خوبی حاصل شده است گفت: امسال سال طلایی توسعه حمل ونقل ریلی كشور است. ۳۴۰۰ كیلومتر اجرای عملیات ریلی داریم كه ۹۱۹ كیلومتر از آن امسال به بهرهبرداری میرسد و این در حالی است كه پیش از این متوسط ساخت ریل ۲۰۰ كیلومتر در سال بوده است.
تسهیلات جدیدنظام بانکی به انبوهسازان
درهفته ای که گذشت معاون وزیر راه و شهرسازی در معرفی تسهیلات تشویقی ویژه انبوهسازان گفت: این تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی تنها به انبوهسازان تعلق میگیرد و سود این تسهیلات بسته به بافت شهری هشت و ۹.۵ درصد است.محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه تنوع بخشیدن به ساخت و ساز در کشور از اهداف این وزارتخانه است، افزود: تا پیش از این، تسهیلات تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان بود اما تسهیلات جدید بیشتر روی انبوه سازان متمرکز است.به گفته ایزدی این مجوز بانک مرکزی به بانک مسکن تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال به انبوه سازان داده شده که نرخ سود این تسهیلات برای بافت فرسوده هشت درصد و برای سایر بافتهای شهری ۹.۵ درصد اعلام شده که هر دو جنبه خرید و ساخت و ساز را پوشش میدهد.معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که تسهیلات تشویقی جدید تنها ویژه انبوهسازان است و به سازندگان شخصی تعلق نمیگیرد، اعلام کرد: این سپردهگذاری در چارچوب صندوق یکم طراحی شده که در دوره یک ساله و با سپردهگذاری ۴۰ میلیون تومان میتوان تا سقف ۸۰ میلیون تومان دریافت کرد.ایزدی با بیان اینکه انتظار وزارتخانه از انبوهسازان این است که در این طرح سرمایهگذاری و شراکت فعالی در این ریسک داشته باشند، گفت: این تسهیلات برای کل کشور و همه محدودههای دارای بافت فرسوده تعریف شده است، ما بیش از ۴۹۰ محدوده بافت فرسوده در کشور داریم ومردم میتوانند با مراجعه به سایت شرکت عمران و بهسازی به بررسی بافت شهری محل زندگی خود بپردازند که بافت محل زندگیشان فرسوده است و یا خیر.وی با اشاره به اینکه دولت به دنبال پرهیز از روشهای ناپایدار است، افزود: این مصوبه تنها مدل اعطای تسهیلات به بافتهای شهری نیست و سرفصلهای جدیدی در دست اقدام است.
شکایت حقوقی از اسنپ به دلیل سفرهای برونشهری
دراین هفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه برقراری سفرهای برون شهری فقط در حیطه خودروهای پلاک ع (عمومی) است، گفت: با شکایت حقوقی از اسنپ مقرر شد پیشنهاد سفرهای برونشهری از روی این اپلیکیشن برداشته شود.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همایش اجرای طرح شبکه سیر شرکتهای عمومی جادهای مسافری، امروز با حضور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مدیران عامل شرکتهای مسافربری جادهای و دستاندرکاران حمل و نقل عمومی مسافری بین شهری در حال برگزاری است. در این مراسم، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار داشت: در هر فعالیت اقتصادی دو فاکتور اصلی سرمایه و مدیریت باید مدنظر باشد. داود کشاورزیان افزود: آنچه در قالب شبکه سیر همنام تعبیر میشود تقویت مدیریت است، ضروری است مدیریت وارد بخش حمل و نقل شود. وی اظهار داشت: انتظاری که از اجرای طرح شبکه سیر همنام داریم این است که به ارتقاء ایمنی، ارتقاء کیفیت خدمات و ارزیابی کیفیت خدمات بینجامد که در این حوزه، مدیریت نقش اساسی ایفا میکند. کشاورزیان ادغام شرکتهای خرد در شرکتهای اصلی و برند را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: این شرکتها میتوانند در قالب شرکتهای بزرگ کار کنند و نام آن شرکتها را بر سر در خود داشته باشند و آن شرکت فقط میتواند با شرکت اصلی و مادر که نام آن را بر سر در خود درج کرده است، کار کند و تحت نظارت آن شرکت مادر قرار گیرند. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: در طرح شبکه سیر همنام، احکامی لازمالاجرا است. اتوبوس باید با شرکت مادر که همکاری میکند، نام آن شرکت را بغلنویسی کند و راننده هم فقط با همان شرکت در قالب یک قرارداد کار کند.کشاورزیان توضیح داد: این منطقی نیست که یک راننده صبح از خواب بیدار شده و به پایانه جنوب برود و نداند که مسیر مشخصشده کجاست و یا اینکه با هر شرکتی که شد، قرارداد ببندد، باید راننده بداند که با چه شرکتی و در چه مسیر فعالیت میکند، ضمن آنکه اتوبوس هم باید فقط در شرکت مادر و با مسیر مشخص حرکت کند.
راهکار جلوگیری از جهش قیمت مسکن
درهفته ای که گذشت یک استاد دانشگاه راهکارهای جلوگیری از جهش قیمت مسکن در کشور را تشریح کرد و گفت: شوک بازار مسکن باعث شد تا پیشبینی تولیدکنندگان برای این بازار درست از آب در نیاید.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قلیزاده با بیان اینکه وظیفه مهم دولت این است که مالیاتهای مازاد بر سرمایه را بهصورت عملیاتی در بیاورد و طرحی کارشناسی و امتحانشده در بازار جهانی را پیاده کند تا مانع از بروز شوک و جهش قیمت مسکن شود، اظهار کرد: شوک بازار مسکن باعث شد تا پیشبینیهای درست از سوی تولیدکنندگان برای بازار مسکن انجام نشود و اشتباه در پیشبینیها باعث شد تا مقدار تولید بهمراتب بیشتر از نیاز باشد و این افزایش شدید تولید در آن زمان بهاضافه مسکن مهر، سطح تولید مسکن را بهمراتب بالاتر از آن چیزی که نیاز بود رساند.وی افزود: این مسئله منجر به افزایش خانههای خالی در سطح گسترده شد بهگونهای که بر اساس سرشماری سال 95 در سطح کشور بیش از 5 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی و شبهخالی داریم.وی کاهش سرانه قدرت خرید مسکن و افزایش تولید مسکن را از جمله عوامل رکود در بازار مسکن دانست و تصریح کرد: اگر میبینیم تولید کم شده به این دلیل است که تولیدکنندهها قادر به فروش نیستند در نتیجه تا واحد مسکونیهای خود را نفروشند اقدام به تولید جدید نمیکنند، این شرایطی است که در بازار وجود داشته است.قلیزاده با بیان اینکه در ارتباط با اتفاقات بازار مسکن دو مؤلفه مهم اثرگذار هستند، اظهار کرد: یکی مؤلفههای درونبخشی و دیگری مؤلفههای برونبخشی. چیزی که در کلانشهرها از نظر عوامل درونبخشی تعیینکننده است، تقاضای سوداگری و بورسبازی است که هضم آن کوچک ولی اثرگذاریاش زیاد است بنابراین خیلی شواهد متقنی نداریم که عوامل درونبخشی بتواند موجب پیدایش شوک شود.
پیشنهادهای جذاب آخوندی به آلمان
دراین هفته وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم پیشنهادی از طرف آلمانها برای برقی کردن راه آهن تهران-تبریز دریافت کنیم که بدون شک وضعیت ریلی را در مسیر اروپا بهتر میکند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، کارگروه مشترک همکاریهای ریلی، دریایی و بندری ایران و آلمان با خضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و زیرساخت های دیجیتال آلمان برگزار و به بررسی نحوه اجرای قراردادها و همکاریهای مربوط پرداخت.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه در جریان سفر به کشور آلمان در نشست کارگروه مشترک ریلی و کارگروه مشترک دریایی و بندری که با حضور از نمایندگان شرکتهای بزرگ بخش خصوصی آلمان در حوزه حمل و نقل برگزار شد حضور یافتند.در ابتدای این نشست دوبرینت وزیر حمل ونقل و زیرساخت های دیجیتال آلمان ضمن خوش آمدگویی به وزیر و هیئت همراه و اعلام خبر تشکیل کارگروه مشترک بنادر و ریلی و دستورکار نشست به آمادگی 2 کشور برای گسترش همکاریها در زمینه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: هدف ما از تشکیل کارگروهها ایجاد یک گفتگوی بین بخشی در ایران و آلمان بوده که ما نیز از نظر سیاسی، از طرف دولتها از این گفتگو و همکاریها حمایت میکنیم، قطعا این گروه کاری میتواند از کمکهای دفتر مربوطه در وزارت اقتصاد آلمان نیز بهرهمند شود.وی در ادامه تأکید کرد: همکاریهای ایران و آلمان دارای فرصتهای زیادی است که باید مورد بهرهبرداری قرار گیرد، ایران دومین اقتصاد بزرگ را در منطقه دارد و این نشست فرصت مناسبی را برای آشنایی نمایندگان شرکتهای المانی با فعالیت این کارگروهها فراهم کرده است.وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست با ابراز خوشحالی از روند روبه گسترش همکاریهای بین 2 کشور و همچنین افتتاح کارگروههای مشترک ریلی و دریایی و بندری در این حوزه به شرح روند اجرای پروژهها بویژه اختصاص Fast Trackt Credit (حدود سه میلیارد دلار) توسط آلمان پرداخت و همچنین توضیحاتی در مورد روند مذاکرات, انعقاد قرارداد و اجرای آنها برای برخی از پروژهها در حوزههای نوسازی ناوگان هوایی, زیرساخت ریل, نوسازی ناوگان ریلی, سیستمهای سیگنالینگ ریلی, سیستمهای مدیریت شبکه ریل و مذاکرات در این زمینه با برخی از شرکتهای آلمانی, امضای یادداشت تفاهم همکاری برای راهآهن قم-اراک با ایتالیاییها, انعقاد قرارداد و تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران –مشهد به نشست ارائه کرد.آخوندی در ادامه بیان کرد: امیدواریم پیشنهادی از طرف آلمانها برای برقی کردن راه آهن تهران-تبریز دریافت کنیم که بدون شک وضعیت ریلی را در مسیر اروپا بهتر میکند.
جزییات اوراق مسکن رایگان برای خانه اولیها
درهفته ای که گذشت عصراقتصادنوشت: اوراق تسهیلات مسکن که به «تسه» مشهور است در واقع یک حق امتیاز برای دریافت وام است. بانک مسکن برای جذابتر کردن سپردهگذاری در این بانک نسبت به بانکهای دیگر علاوه بر دادن سود با شرایط خاصی به مشتریان اوراق هم میدهد. با هر برگ اوراق میتوان از بانک مسکن 5 میلیون ریال وام گرفت .معصومه آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه پیشنهادی در کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر ارایه هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به صورت مجانی به خانه اولیها خبرداد و گفت : این طرح را برای جوانان و کسانی پیشنهاد کردیم که برای اولین بار قصد خرید مسکن دارند .آقاپور با بیان اینکه یکی از راهکارهای خروج اقتصاد از رکود، ایجاد رونق در بخش مسکن است و رونق این بخش باعث ایجاد اشتغالزایی درکشور می شود، افزود: درشرایط فعلی قیمت مسکن در تهران و بسیاری از نقاط کشور با درآمد بسیاری از خانوارها متناسب نیست. وی تصریح کرد: نرخ هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حال حاضر بالا است، با توجه به اینکه یکی از اهداف در ارایه وام مسکن، تسهیل شرایط برای خانه دار شدن مردم است؛ بنابراین باید از رویکرد صرفا اقتصادی در حوزه مسکن پرهیز شود.وی با بیان اینکه باید با استفاده از سامانه اطلاعاتی شرایط متقاضیان مشخص شود، افزود: این طرح به راحتی قابل پیگیری است و از طریق آمایش اطلاعات چک می شود و فقط شامل افرادی می شود که خانه اولی باشند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن عنوان کرد : باید در راستای ترویج امر ازدواج شرایط خانه دار شدن مردم و خانه اولی ها را تسهیل کرد. وی با اشاره به ضرورت هدایت نقدینگی به بخش های مولد اقتصاد، ادامه داد: بی توجهی به افزایش نقدینگی به رشد مجدد تورم منتهی می شود و کاهش قدرت خرید خانوار را در پی دارد. اقاپور در خصوص منابع این طرح اظهار کرد : یکی از منابع این طرح دربخش هدفمندی یارانه ها است که افرادی که در طرح هدفمندی حذف می شوند منابع یارانه آن ها در اختیار بانک مسکن برای این امر قرار گیرد .وی در ادامه با بیان اینکه 5/1 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بخش روستایی در نظرگرفته شده است، تصریح کرد: بهتر است قسمتی از این مبالغ برای تهیه مسکن روستایی در شهرهای کمتر از 10 هزار نفر اختصاص یابد . بنابراین روستاییان با گرفتن اوراق تسهیلات مسکن می توانند صاحب خانه شده و از مهاجرت افراد جلوگیری می شود .عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار مسکن حداقل با 285 شغل در ارتباط است ، ادامه داد : با کمترین هزینه که همان اوراق مشارکت است می توانیم شرایط اشتغال را بدون نیاز به هزینه ای از طرف دولت فراهم کنیم .آقا پور یادآور شد : اگر شرایط مسکن و ازدواج جوانان را درکشور محیا کنیم، قدم اول این است که شرایط برای جوانان بهتر می شود و باعث کاهش نرخ بیکاری می شود و همچنین افزایش گردش نقدینگی و خروج جامعه از رکود را شاهد خواهیم بود .