۰۹:۴۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - 10 August 2017
کد خبر: ۴۶۰۹۶
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی چکیده مهمترین اخبار حوزه راه ومسکن را دراختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.
مخالفان برجام از هواپیماهای ATR، شرط و شروط شورای عالی شهرسازی برای بنیاد در ساخت پلاسکوی جدید، ابلاغ سند ملی راهبرد انرژی کشور ، واکنش انبوه‌سازان به ادعای معاون آخوندی، تغییر جهت بازار مسکن تهران، انتقاد از زیان‌ده بودن ۸۰ درصد فرودگاه‌های کشور و... ازمهمترین اخبار حوزه راه ومسکن بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می آید:

انتشار جزئیات برنامه کاری وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

دراین هفته عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم، جزئیات برنامه کاری خود را اعلام کرد.«عباس احمد آخوندی» وزیر پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم است.

رویکرد بیطرف در وزارت نیرو دولت دوازدهم

درهفته ای که گذشت حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت نیرو در دولت دوازدهم، برنامه‌های خود را برای وزارت نیرو درحالی اعلام کرد که این برنامه‌ها حاکی از رویکرد جدیدی در این وزارتخانه است.بیطرف که در دولت های اول و دوم دولت اصلاحات وزیر نیرو بوده است، قرار شده که بار دیگر این مسوولیت را برعهده بگیرد. وی که در همین راستا برنامه‌های راهبردی خود را تبیین کرده، بر این باور است که وزارت نیرو به منظور سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، نظارت و همچنین تدوین ضوابط و مقررات، فعالیت های خود را در چارچوب اهداف و چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با تاکید بر اصول و ارزش های انقلاب اسلامی و متکی به ظرفیت های گسترده کشور با رعایت و گسترش اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی به انجام می رساند. در ایفای این ماموریت ها، رعایت استانداردها و معیارهای پذیرفته شده ی ملی و همچنین حقوق و رضایت آحاد جامعه مورد تاکید است.

نقد عجیب بعضی از مخالفان برجام از هواپیماهای ATR

در این هفته ایسنا نوشت :اگر تا چند ماه پیش بسیاری از دلواپسان به این موضوع امیدوار بودند که قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایران روی کاغذ باقی خواهد ماند و امکان ورود این هواپیماها به ایران فراهم نمی شود اما تحویل هفت هواپیمای برجامی امید آنها را ناامید کرد تا پس از چند هفته سکوت، پروژه جدید را کلید بزنند.پس از ابهام‌هایی که درباره سه ایرباس خریداری شده از سوی ایران مطرح شد که این هواپیماها دست دوم هستند یا از نظر کیفیت یا ایمنی با مشکلاتی مواجه خواهد بود، عملکرد این هواپیماها و البته پاسخ‌هایی که مسئولان صنعت هواپیمایی کشور دادند، نشان داد این ابهام‌ها با آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد، تفاوتی قابل توجه دارد.پس از کنار رفتن دور اصلی تخریب‌ها علیه هواپیماهای برجامی این بار نوبت به هواپیماهای ATR رسید تا مورد نقد عجیب بعضی از مخالفان برجام قرار گیرد. این هواپیماهای کوچک که در طول ماه‌های گذشته تنها چهار فروند آن به ایران تحویل شده، توانسته‌اند با دگرگونی قابل توجهی که در فرآیند کاری فرودگاه‌های کوچک به وجود می‌آورند، تعداد زیادی از شهرهای کوچک را با پروازهای برنامه‌ای گسترده همراه کنند و از این مسیر امید به توسعه صنعت هوایی را افزایش دهند.پس از چند هفته از آغاز به کار این هواپیماهای کوچک مشکل فنی که در یکی از پروازهای این هواپیما به وجود آمد، بهانه‌ای جدید دست داد تا این هواپیماهای نو مورد هجمه دلواپسان قرار بگیرد. هجمه‌ای که این بار با این بهانه شکل گرفت که هواپیماهای ATR خریداری شده از نظر اقلیمی با آب و هوای ایران سازگاری ندارد. این در شر ایطی است که ATRهای جدید اولین مدل از خانواده ATR نیستند که وارد ایران شده و طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این هواپیماها از ۲۰ سال قبل در آسمان ایران فعال شدند و خدمات قابل توجهی نیز به مردم عرضه کردند.بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اشکال مربوط به پرواز چند روز قبل مشهد به گرگان که با هواپیمای ATR انجام شده مربوط به سیستم هشداردهنده موتور عملیاتی می‌شود که خلبان در چهارچوب وظایف ایمنی خود درخواست فرود را ارائه کرده و پس از بررسی نهایی مشخص شده که مشکل به دلیل نقص در قطعات نبوده و نیاز به هیچ جابجایی وجود ندارد.ابهام درباره هواپیماهای ATR در شرایطی مطرح شده که طبق اعلام مدیرعامل این شرکت تاکنون بیش از ۱۰۰ کشور دنیا از این هواپیما استفاده و بهره‌برداری کرده‌اند. بر اساس صحبت های جیوبانی ATR به بیش از ۲۰۰ ایرلاین بین‌المللی ۱۴۰۰ فروند هواپیما فروخته و یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد فروش و افزایش تقاضا در بازارهای بین‌المللی برای این هواپیما کیفیت قابل تایید و برطرف کردن نیازهای شرکت‌های هواپیمایی به پروازهای برد کوتاه و ظرفیت مسافر پایین بوده است.با وجود آنکه بسیاری از دلواپسان امروز در سال‌های سخت تحریم‌ها و در شرایطی که بسیاری از هواپیماهای ایران برای انجام پروازهای خود با مشکلات فنی مواجه بوده سکوت کرده و ترجیح دادند اظهارنظری در این زمینه نداشته باشند، اما امروز با کوچک‌ترین ابهام موجی علیه هواپیماهای برجامی اتفاق می‌افتد که مشخص نیست هدف اصلی آنها چه خواهد بود. هواپیماهای جدید وارد شده به ایران در کنار خدمات‌رسانی قابل قبول به مردم، راه توسعه صنعت هوایی کشور را پس از چند دهه گشودند و به نظر می‌رسد با وجود تمام ابهام‌ها و بهانه جویی‌های مطرح شده اجماع مدیران کلان کشور در تداوم استفاده از هواپیماهای جدید و وارد کردن هواپیماهایی که طبق قراردادهای امضا شده در آینده به ایران تحویل می‌شوند، این روند مثبت ادامه پیدا خواهد کرد.

بدعهدی در زمینه تامین قطعات هواپیما نشده است

درهفته ای که گذشت سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، گفت: اینکه هواپیمای ای. تی. ار به علت نقص فنی فرود اضطراری داشته دلیلی بر کنار گذاشتن آن نیست.در روزهای اخیر برخی رسانه‌های مخالف با ورود هواپیماهای نو به ناوگان هوایی کشور اقدام به جوسازی کرده و با مطرح شدن موضوع خرابی‌های پی در پی، در صدد القای اشتباه خرید این هواپیماها از سوی دولت هستند. این در حالی است که بر اساس اظهارات سخنگوی کمیسیون عمران مجلس این موضوع اساسا اشتباه است و بر فرض عدم سازگاری این هواپیماها با شرایط آب و هوایی ایران با توجه به چهار فصل بودن ایران می‌توان از این هواپیما در شهرهایی که از آب و هوای بهتری برخوردار است استفاده کرد.صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نقص فنی دلیلی بر مناسب نبودن این هواپیماها نیست، زیرا هواپیماهای جدید هم می توانند دچار نقص شوند گفت: بدعهدی در زمینه تامین قطعات هواپیما نشده است.این نماینده مجلس با اشاره به فرود اضطراری یک فروند هواپیمای ATR که سیستم سوخت رسانی موتور شماره ۲ آن در اثر گرما و رطوبت در گرگان مختل شده بود، گفت: وجود نقص فنی دلیلی بر مناسب نبودن این هواپیماها نیست، زیرا هواپیماهای جدید هم می توانند دچار نقص شوند.وی با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، گفت: اینکه هواپیمای ای. تی. ار به علت نقص فنی فرود اضطراری داشته دلیلی بر کنار گذاشتن آن نیست.بدری در خصوص توقف یکی از هواپیماهای ATR در فرودگاه مهرآباد نیز گفت: در انتظار نصب یک قطعه برای این هواپیما بوده ایم که پس از ارسال قطعه پروازها از سر گرفته شد، از این رو بدعهدی در ارسال تامین قطعه صورت نگرفته اما باید رایزنی برای تسریع در ارسال قطعه صورت بگیرد.سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه باید ارسال قطعه برای هواپیماهای خریداری شده بدون وقفه انجام شود، افزود: بررسی قراردادهای هواپیماهای ای تی آر در کمیسیون عمران مجلس برای کاهش زمان ارسال قطعات مورد نیاز در دستور کار است.

شرط و شروط شورای عالی شهرسازی برای بنیاد در ساخت پلاسکوی جدید

دراین هفته پیروز حناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تصمیم بنیاد مستضعفان مبنی بر احداث ساختمان جدید پلاسکو اظهار داشت: پس از سال 1394 دیگر برای درخواست ساخت و ساز های بالای 12 طبقه مجوز و پروانه داده نمی شود اما تا کنون بحثی از میزان سطح و سطوح آن منطقه برای احداث ساختمان جدید نشده است، بحثی که مطرح شده این است که اگر برج پلاسکو با شرایط قبلی در منطقه کنونی ساخته شود با مشکل مواجه خواهد شد چراکه یک بخش پلاسکو جنب خیابان اصلی (جمهوری) بوده و دیگر عین ساختمان قبلی را نمی توان در آنجا ساخت.وی ادامه داد: ساختمان پلاسکو، نسل اول ساختمان های بلند در کشور بوده که در آن زمان در ساخت و سازها بسیاری از ضوابط را رعایت نمی کردند و اساسا ضوابط موجود در آن زمان مطرح نبود.معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر ساختمان جدید به صورت برج ساخته شود، باید حداقل چندین متر نسبت به خیابان جمهوری عقب نشینی کند.دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری درباره تعیین تکلیف ساختمان باقیمانده از پلاسکو و اینکه آیا امکان استقرار فروشندگان در آن بخش باقیمانده وجود دارد یا خیر، گفت: بخش باقیمانده ساختمان پلاسکو باید از لحاظ استحکام سازه ای ارزیابی شود که آتش سوزی و ریزش ساختمان تا چه حد بر آن بخش از ساختمان تاثیر گذاشته است که ارزیابی آن با دستگاه متولی یعنی شهرداری است اما در تمام این ارزیابی ها ایمنی اصل است.حناچی ادامه داد: اگر ساختمان باقیمانده به جهت ایمنی صدمه خورده باشد ، بحث های دیگری را می توان مطرح کرد اما اگر نتیجه ارزیابی این باشد که ساختمان سالم است، بنا بر این تخریب آن حجم عظیمی از نخاله های ساختمانی ایجاد می کند و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل شدت سانحه پلاسکو به نحوه بهره برداری از آن بر می گردد، گفت: آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به دلیل وجود انبارهایی متعدد در راه پله ها، زیر سقف های کاذب و فضاهای مختلف تا یک هفته ادامه داشت و تا زمانی که سوختن انبارها تمام نشدند آتش هم خاموش نشد اما در نمونه مشابه پلاسکو در لندن دیدیم که ساختمان لندن از آنجایی که فقط یک کاربری مشخص و معلوم داشت عملیات اطفای حریق در مدت زمان کوتاهی انجام شد.معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قطعا اگر پلاسکو بازسازی شود نحوه بهره برداری از آن دیگر به شیوه قبلی برنمی گردد و مانند ساختمان قبلی از آن بهره برداری نمی شود، ادامه داد: معتقدم یکی از دلایل تلفات سنگین این سانحه به دلیل نحوه بهره برداری از ساختمان بوده است.

شرکت مترو تهران حق بهره‌برداری از متروی فرودگاه امام را ندارد

دراین هفته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرداری با مراجعه به دادگاه، موفق به اخذ حکمی فقط برای افتتاح خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره) شده است و طبق حکم صادره تا زمان تایید از سوی شورای عالی فنی امور زیربنایی و اجرای آن بر روی این خط، حق بهره برداری ندارد.مهرداد تقی زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گفته‌های مسئولان شهرداری تهران در خصوص افتتاح و بهره‌برداری از خط مترو تهران-فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: در مکاتبات و مراجعاتیکه مسئولان شرکت مترو و شهرداری تهران با دادگستری بخش آفتاب داشته‌اند موفق به اخذ حکمی شده‌اند که فقط بتوانند این خط را افتتاح کنند اما طبق همین حکم تا زمانی که طرح ایمنی این خط در شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی مورد تائید قرار نگیرد و در ادامه اجرا نشود، شرکت مترو تهرانحق بهره‌برداری از این خط را ندارد.وی افزود: بنا بر این حکم، خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) امروز فقط افتتاح می‌شود و فردا هیچ قطاری از روی آن عبور نخواهد کرد.

ردپای بانك شهر در ماجرای پرونده ٤٠‌میلیاردی نظام مهندسی

درهفته ای که گذشت فارس نوشت :ماجرای پرونده ٤٠‌میلیاردی سازمان نظام مهندسی، به صدور قرار وثیقه دو‌ میلیاردی برای رئیس و معاونان شعب بانک شهر رسید. البته ماجرا هنوز هم ختم به خیر نشده و زوایای دیگری از تخلفات رونمایی شده است.رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران به‌تازگی در گفت‌وگویی، با پرداختن به چگونگی تخلف رخ‌داده، خبر داده این سازمان از برخی از اعضای هیئت‌مدیره ششم سازمان نظام مهندسی هم شکایت عام کرده است. به نظر این افراد، همان افرادی هستند که اکبر ترکان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور وقت، به آ‌نها اشاره کرده بود. ترکان این اتفاق را به اختلاس شبیه کرده بود و از دست‌داشتن مدیران وقت سازمان نظام مهندسی در ماجرا خبر داده بود.اما درهرحال، حسین قربانخانی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران، اختلاس را رد می‌کند و درباره آخرین وضعیت تخلفات مطرح‌شده هیئت‌مدیره دوره ششم سازمان نظام مهندسی برای سپرده‌گذاری ٤٠ میلیارد تومانی در بانک شهر می‌گوید: بحث اختلاس درباره ٤٠ میلیارد تومانی که در دوره ششم هیئت‌مدیره نظام مهندسی سپرده‌گذاری شد و دقیق نیست؛ چراکه اختلاس در موضوعات دولتی می‌تواند رخ دهد؛ بنابراین در بخش خصوصی می‌تواند خیانت در امانت نامیده شود.وی می‌افزاید: خیانت در امانت هم چند شرط دارد که در اینجا اصلا وجود ندارد. فردی در هیئت‌مدیره دوره ششم نظام مهندسی تهران اعلام کرد که اگر پول این سازمان را در بانک شهر سپرده‌گذاری کنید، این بانک به شرکت‌هایی که در بافت فرسوده واحد مسکونی احداث کنند، وام می‌دهد و به‌این‌ترتیب هم برای مهندسان ایجاد اشتغال می‌شود و هم به‌ نفع مردم است.قربانخانی ادامه می‌دهد: هیئت‌مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران هم به نیت خیرخواهانه ٤٠ میلیارد تومان پول را در بانک شهر سپرده‌گذاری کرد؛ اما در زمانی که این مبلغ را می‌خواستند سپرده‌گذاری کنند، شیطنتی انجام شد و یک فرم سفید‌امضا در وثیقه این پول هم گرفتند و شرکت «م» «ا» آمد روی سپرده‌های نظام مهندسی ساختمان وام گرفت. رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تصریح می‌کند: سازمان نظام مهندسی اقدام حقوقی دراین‌باره علیه بانک کرده است؛ چون بانک نمی‌توانسته این کار را انجام دهد و قاضی هم حکم داده که نمی‌توانسته‌اند سفید‌امضا بگیرند و سازمان بدون داشتن علم به این موضوع این کار را کرده است. البته سازمان نظام مهندسی هم شاید دراین‌باره خطایی انجام داده باشد؛ اما به‌هرحال دادگاه حکم داده تا تعیین‌تکلیف پرونده، این ٤٠ میلیارد تومان سر جای خود بماند و ماهانه هم سود ٢٠‌درصدی خود را دریافت کنیم.

هشدار نسبت به ریزش و یا کج‌شدن برج میلاد به علت گود مجاور

دراین هفته عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای‌شهر از احتمال ریزش و یا کج‌شدن برج میلاد در پی عدم‌ایمنی گود مجاور خبر داد.محمدمهدی تندگویان عضو شورای‌شهر تهران درباره گود رها شده جنب برج میلاد با بیان اینکه فاز ۲ برج میلاد شامل مرکز تجارت جهانی، مجتمع تجاری، پارکینگ هتل پنج ستاره و فضای نمایشگاهی در نظر گرفته شده است گفت: حدودا دو هکتار برای اجرایی کردن فاز دو برج میلاد در نظر گرفته شده است که بر این اساس برای مرکز تجارت جهانی ۱۲۰ هزار متر مربع و مجتمع تجاری ۶۳ هزار متر در نظر گرفته شده است.وی با بیان اینکه برای برج میلاد ۵۰۰۰ پارکینگ نیز پیش بینی شده بود که در این راستا از طراحان مختلف دعوت شد که نسبت به ارائه طرح‌های خود اقدام کنند، گفت: پس از بررسی‌های مختلف سرانجام طرح "زاها حدید" برای ساخت هتل برج میلاد در فاز دوم برنده شد؛ اما بنا به دلایلی شورای شهر طرح برنده شده را تایید نکرد.عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال ۹۰ طراحی از سوی مهدی چمران رد شد و قراردادی با شرکت "مهرآفرین ناجا" بدون هماهنگی با شورا و بدون برگزاری مناقصه بسته شد، ادامه داد: شهرداری تهران ساخت کل فاز دو برج میلاد شامل هتل مجتمع تجارت جهانی، مجتمع تجاری، پارکینگ، هتل پنج ستاره و نمایشگاه را به شرکتی وابسته به نیروی انتظامی داد.تندگویان با بیان اینکه در سال ۹۲ شورای شهر وقت متوجه این قرارداد می‌شود، گفت: شورا با مدل واگذاری مخالفت می‌کند چرا که بر اساس تقسیم‌بندی‌های انجام شده فیمابین پلیس و شهرداری مقرر شده بود که بعد از اتمام کار ساخت، ۳۱ درصد سهام به ناجا و ۵۱ درصد سهام نیز در اختیار شهرداری بماند و مابقی درصد مانده نیز به بنیاد تعاون ناجا تعلق گیرد که در کل درصد شهرداری از فاز دو برج میلاد ۵۱ درصد و سهم نیروی انتظامی نیز ۴۹ درصد می‌شد. که شورای وقت مخالفت کرد و مانع ادامه کار شرکت پیمانکار شد.وی با بیان اینکه شرکت مذکور برای ساخت هتل گودبرداری عمیقی انجام داده بود که پس از مخالفت شورای شهر با نوع و مدل قرارداد و واگذاری نیمه کاره رها شد، گفت: پس از اعتراض اعضای شورای شهر قرارداد با پیمانکار را لغو و مشارکت نیز ملغی می‌شود؛ اما هیچ کدام از طرفین مسئولیت گود رها شده کنار برج میلاد را نمی‌پذیرند.

آمار خانه‌های بدون مشتری در «پرند»

درهفته ای که گذشت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند با اشاره به مجموع 95 هزار ظرفیت پیش‌بینی شده برای ساخت واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر در شهر جدید پرند اظهار کرد: تاکنون حدود ۷۰ هزار واحد از ظرفیت پیش‌بینی شده مسکن مهر این شهر تکمیل شده است و ۲۵ هزار واحد مسکن مهر دیگر در شهر جدید پرند باقی‌مانده که نزدیک به ۷۵۰۰ واحد آن فاقد متقاضی گزارش شده است.مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند با اشاره به مجموع 95 هزار ظرفیت پیش‌بینی شده برای ساخت واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر در شهر جدید پرند اظهار کرد: تاکنون حدود ۷۰ هزار واحد از ظرفیت پیش‌بینی شده مسکن مهر این شهر تکمیل شده است و ۲۵ هزار واحد مسکن مهر دیگر در شهر جدید پرند باقی‌مانده که نزدیک به ۷۵۰۰ واحد آن فاقد متقاضی گزارش شده است.

سند ملی راهبرد انرژی کشور ابلاغ شد

دراین هفته معاون اول رئیس جمهوری مصوبه هیئت وزیران درباره سند ملی راهبرد انرژی کشور را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.هیئت وزیران در جلسه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۶ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد جز (۲) بند (الف) ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۹۵ را تصویب کرد.بر این اساس همه دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به انجام تمهیدات لازم جهت تحقق مفاد سند ملی راهبرد انرژی کشور که تایید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، اقدام کنند.اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری این مصوبه را برای اجرا به وزارتخانه‌های نفت، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

آخوندی: اقساط وام مسکن کاهش می‌یابد

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی از اقدامات جدید دولت در حوزه تسهیلات مسکن خبر داد و گفت: اقساط وام مسکن کاهش می‌یابد.عباس آخوندی با یادآوری افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از 20 میلیون تومان به 160 میلیون تومان (برای زوج‌های جوان) اظهار کرد: بخش اصلی مسکن کشور مربوط به قدرت خرید است، هرچه میزان قدرت خریدار بیشتر باشد بازار مسکن به رونق نزدیک‌تر می‌شود.وی با اشاره به برنامه دولت برای بخش مسکن، تصریح کرد: یکی از اقدامات اصلی در این بخش طولانی‌تر شدن دوره بازپرداخت تسهیلات است که با این اقدام میزان اقساط کاهش می‌یابد.وی ادامه داد: در صورت موافقت بانک مرکزی از طریق طولانی‌تر شدن دوره‌های اقساط و نیز کم شدن مدت سپرده‌گذاری میزان دسترسی خانوار‌ها به پرداخت تسهیلات بلندمدت افزایش می‌یابد.وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اکثر کشور‌های توسعه‌یافته با همین مدل در جهت تعهد قدرت خرید مسکن اقدام می‌کنند، اظهار کرد: طبق گزارش‌هایی که بانک مرکزی به‌طور مرتب ارائه می‌دهد، در بیشتر ماه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان خرید و فروش در بخش مسکن رشد داشته است.

توقف تصویب آیین نامه کنترل ساختمان در هیئت دولت

دراین هفته عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: تغییرات آیین‌نامه کنترل ساختمان، با آنچه با وزارت راه و شهرسازی توافق کرده بودیم تفاوت داشت که به همین دلیل، فعلا تصویب آیین‌نامه در هیات دولت متوقف شده است.به گزارش صما به نقل از خبرگزاری خانه ملت، شهرام کوسه غراوی درباره مشکلات به وجود آمده در تدوین آیین نامه کنترل ساختمان، گفت: این آیین نامه که وزارت راه و شهرسازی پیگیر ایجاد برخی تغییرات در آن است، پیش از نهایی شدن و تدوین آیین نامه جدید با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، هماهنگ و توافقاتی در خصوص اعمال برخی تغییرات بر روی آن، حاصل شد؛ اما تغییرات اعمال شده، مورد توافق طرفین نبود و بخش های دیگری از آیین نامه کنترل ساختمان از سوی وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد.نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: در پی این تغییرات، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از تغییرات ایجاد شده گلایه داشت و به همین دلیل دیروز جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی و مدیران مسکن این وزارت خانه برگزار کردیم و توافقاتی در خصوص توقف تصویب این آیین نامه در هیئت دولت داشتیم.این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: در این جلسه ۲ طرف به این نتیجه رسیدند که با توجه به در جریان بودن تغییر قانون نظام مهندسی ساختمان در کمیسیون عمران مجلس، تغییر آیین نامه کنترل ساختمان نیز متوقف شده و تغییرات مورد نظر یا در قالب قانون جدید نظام مهندسی اعمال شود یا آیین نامه کنترل ساختمان پس از تغییرات قانون نظام مهندسی و تصویب در مجلس، به تصویب هیئت دولت برسد تا با قانون جدید هماهنگ باشد.عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه آیین نامه جدید کنترل ساختمان هنوز در هیئت دولت به تصویب نرسیده گفت: نظر اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور این است که با تغییرات اعمال شده در آیین نامه کنترل ساختمان از سوی وزارت راه و شهرسازی، سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها به عنوان بزرگ ترین ان جی اوی کشور از چرخه نظارت بر ساختمان جدا می شوند که این موضوع مورد مخالفت اکثر قریب به اتفاق اعضا و مهندسان است.

انتقاد از زیان‌ده بودن ۸۰ درصد فرودگاه‌های کشور

درهفته ای که گذشت عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از زیان ده بودن بیش از ۸۰ درصد فرودگاه‌های کشور، گفت: توجه به قابلیت‌های گردشگری شهرهای دارای فرودگاه و ایجاد فضاهای چند منظوره رفاهی در درون آن ها می تواند بازدهی را افزایش دهد.شهرام کوسه غراوی، با بیان اینکه بسیاری از کشورهای موفق همچون آلمان از درآمد حاصل از فرودگاه ها بخش اعظمی از بودجه سالانه خود را تامین می کنند، گفت: متاسفانه نبود نگاه توسعه ای در کشور ما عملکرد فرودگاه های را در هاله ای از ابهام و همراه با زیان کرده است.نماینده مردم مینودشت، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وجود فرودگاه‌ها برای فعالیت اقتصادی مناطق مختلف کشور و افزایش GDP موثر است، افزود: باید فرودگاه ها به سمتی هدایت شوند که سودده بوده و بر مناسبات اقتصادی تاثیرگذار باشند.وی ایجاد مراکز تفریحی و خدماتی در فرودگاه ها را راهکاری برای برای درآمدزایی آن ها خواند و تصریح کرد: بسیاری از فرودگاه های کشورهای پیشرفته بیش از اینکه از پروازها کسب درآمد کنند از مراکز تجاری و تفریحی موجود در آن ها کسب درآمد می کنند.این نماینده مردم در مجلس دهم، بیان اینکه بی توجهی به نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل هوایی این ناوگان را زیان ده خواهد کرد، افزود: انتخاب کشوری مطمئن در فضایی رقابتی جهت عقد قرارداد برای اجاره یا خرید هواپیما می تواند تا حدود بسیاری از زیان ده بودن فرودگاه ها در کشور بکاهد.وی با اشاره به فرودگاه موجود در حوزه انتخابیه اش، گفت: فرودگاه کلاله با مساحتی زیاد در صورتی که با مدیریت بخش خصوصی اداره شود می تواند ارزآوری مثبتی برای منطقه و ایجاد اشتغال چشم گیری برای مردم داشته باشد که این موضوع در سایر فرودگاه ها نیز صحت دارد.کوسه غراوی با تاکید بر اینکه هزینه کرد درآمدهای فرودگاه های مختلف کشور در همان جا می تواند راهکار خوبی برای توسعه آن ها باشد، ادامه داد: متاسفانه هزینه کرد درآمدهای فرودگاه ها در جای دیگر امکان توسعه را از فرودگاه ها گرفته و آن ها را زیان ده کرده است.

هشدار درباره «بافت فرسوده مدرن»

دراین هفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، خانه‌های طرح مسکن مهر را «بافت فرسوده مدرن» خواند و درباره تبعات ساخت‌وساز با استفاده از مصالح نامرغوب و نبود نظارت واقعی و صحیح هشدار داد.محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با انتقاد از عمر پایین ساختمان‌ها و کیفیت نامطلوب بسیاری از ساختمان‌های نوساز گفت: یکی از عوامل کیفیت پایین ساخت‌و‌سازها در شهرهای کشور ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه است و این در حالی است که تمامی مجموعه‌های مرتبط با حوزه ساخت‌و ساز در مورد نظارت و جلوگیری از این روند مسوولیت سنگینی دارند. طی سال‌های گذشته همواره شاهد هستیم در حوزه ساخت‌و‌ساز همه مردم بدون هیچ پیش‌نیازی می‌توانند ورود کرده و به ساخت‌و‌ساز اقدام کنند. قسمت عمده سرمایه ملی در این حوزه به کار بسته می‌شود و قطعا ورود به آن مستلزم پیش‌نیازهایی است و باید توسط متخصصان این حوزه این امر صورت گیرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به جدی نبودن بحث مجری ذی‌صلاح در ساخت‌و‌سازها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با وجود پیش‌بینی حضور مجری‌های ذی‌صلاح در روند عملیات ساخت‌وساز، فقط ساخت‌و‌سازهای بیش از 2 هزار مترمربع مشمول این مقررات ساختمانی می‌شوند اما در حال حاضر این بخش از مقررات ساختمانی به‌صورت ناقص اجرایی می‌شود چراکه برخی از مجریان به‌صورت تمام وقت در پروژه‌ها حضور ندارند. درخصوص ساخت‌و‌سازهای کمتر از 2 هزار مترمربع نیز این بخش از مقررات ساختمانی اجرایی نمی‌شود. از این رو به نظر می‌رسد اعمال اصلاحات جدی در مقررات ملی ساختمانی ضروری است. این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی که کیفیت نامرغوب مصالح ساختمانی منجر به شکل‌گیری بافت فرسوده مدرن شهری می‌شود در ساخت‌و سازهای طرح مسکن مهر است. علاوه بر این در سایر نواحی شهر تهران نیز به دلیل پایین بودن کیفیت واقعی ساخت‌و‌ساز هم به لحاظ مصالح استاندارد و هم تکنولوژی‌های نوین و هم نظارت نامناسب، عمر ساختمان‌ها پایین است.

صندوق یکم بهترین روش خانه‌دار شدن است

درهفته ای که گذشت معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که صندوق پس‌انداز یکم بهترین روش برای خانه‌دار شدن زوج‌های جوان است، گفت: سود وام این صندوق ۹.۵ درصد است.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حامد مظاهریان با بیان این‌که در طرح جامع مسکن برنامه‌های متعددی برای پاسخگویی به نیاز مسکن در جامعه تهیه و ابلاغ شده است، اظهار کرد: تامین مسکن برای خانه اولی‌ها و گروه‌های کم در آمد از برنامه‌ها و اهداف اصلی این طرح است.وی با بیان این‌که زوج‌های جوان شاغل از صندوق پس‌انداز یکم توانایی خرید واحد مسکونی را پیدا می‌کنند، تصریح کرد:‌ سود این تسهیلات زیاد نیست و در بافت‌های فرسوده 8 درصد و در سایر بافت‌ها 9.5 درصد است.وی با بیان این‌که در حال حاضر تسهیلات صندوق مورد نظر دارای کمترین نرخ‌های سود بانکی و ارقام پرداختی نیز معقول است، افزود:‌استفاده از تسهیلات این صندوق بهترین روش برای خانه دار شدن زوج‌های جوان و افراد کم درآمد دارای شغل و فاقد مسکن در جامعه است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی باید برنامه روشنی برای مسکن داشته باشد

دراین هفته عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی باید برنامه روشنی برای مسکن داشته باشد، گفت:‌ یکی از راهکارهای تاثیرگذار در خروج مسکن از رکود تخصصی شدن بانک مسکن است.فرج‌الله رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به رکود دامنه دار مسکن در کشور، اظهار کرد: یکی از راه‌های عبور از رکود، فعال کردن مسکن است که باعث رونق صنایع وابسته پیشین و پسین وابسته به این بخش می‌شود.وی با تاکید بر این‌که مسکن بخش آشنایی برای مردم است، افزود: معتقدم وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم باید برنامه‌ روشنی برای خروج از رکود مسکن ارائه دهد،‌ در واقع توقع این است که وزیر آینده برنامه‌ای کارآمد و اجرایی در این حوزه ارائه کند.وی ادامه داد:‌این برنامه خواست ملی بوده و مسئله‌ای بخشی نیست، چراکه حدود 5 سال است که بازار مسکن به‌عنوان یکی از بازارهای مهم اقتصادی کشور در رکود به سر می‌برد.عضو کمیسیون عمران مجلس یکی از راهکاری تاثیرگذار در خروج مسکن از رکود را تخصصی شدن بانک مسکن عنوان کرد و افزود:‌ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم باید راهبرد روشنی را برای خروج مسکن از رکود ارائه دهد.

واکنش انبوه‌سازان به ادعای معاون آخوندی: بیراهه نرفته‌ایم

درهفته ای که گذشت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در واکنش به ادعای معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بیراه رفتن انبوه‌سازان گفت: اگر انبوه‌سازان راه را اشتباه رفته‌اند این مسئله ناشی از سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری غلط مسئولان بوده است.فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این‌که تسهیلات 1000 میلیارد تومانی برگرفته از قانون ساماندهی تولید مسکن است، اظهار کرد: بر اساس مجوزی که بانک مرکزی به بانک مسکن داده، این بانک از محل بازگشت وصولی اقساط طرح مسکن مهر برای بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی تسهیلاتی را به انبوه‌سازان پرداخت می‌کند.وی با بیان این‌که تسهیلات از کانال صندوق پس‌انداز یکم پرداخت می‌شود،‌ افزود: در این صندوق‌ها دولت یک کانال دریافت کرده که کسانی که از دولت سوبسید نگرفته‌اند از این محل بتوانند شرایط خرید خانه مسکن با قیمت مناسب برای آنها فراهم شود.وی در عین حال با اشاره به این‌که در تعریف جدید، بانک مرکزی اعلام کرده انبوه‌سازان برای دریافت تسهیلات باید در بانک سپرده‌گذاری کنند، تصریح کرد:‌ همکاران رغبتی به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ندارند، چون هیچ تولیدکننده‌ای حاضر نیست به‌مدت یک سال 40 میلیون تومان پولش را در بانک سپرده‌گذاری کند.وی با بیان این‌که "به‌ظن برخی دوستان حدود 2.5 میلیون خانه خالی در کشور داریم"، گفت: بر اساس قانون هر نهاد و هر ارگانی متولی یک قسمت از اقتصاد است، تکلیف وزارت راه و شهرسازی نیز در خصوص بخش مسکن مشخص است. این وزارتخانه مسئول سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تولید مسکن است.دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز کرد:‌ اگر به‌ظن دوستان به انحراف رفتیم احتمالاً سیاست و ریل گذاری دولت اشتباه بوده است.پورحاجت با تأکید بر این‌که "در رابطه با 2.5 میلیون خانه خالی قبلاً موضع گرفته‌ایم و اعتقاد داریم این تعداد واحد خالی از سکنه وجود دارد که باید آسیب‌شناسی شود"، اظهار کرد:‌ موضوع مهم این است که چرا در این بازه زمانی 1.8 میلیون خانوار به خانوارهای مستأجر اضافه شده است.

پیشنهاد افزایش ۳ سال در مدت بازپرداخت وام مسکن

دراین هفته معاون مسکن وزیر راه‌ و شهرسازی از ۳ پیشنهاد این وزارتخانه به بانک مرکزی برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن خبر داد و گفت: پیشنهاد دادیم طول مدت بازپرداخت تسهیلات ۸۰ مییلونی از ۱۲ به ۱۵ سال و نرخ سود آن کاهش یابد.حامد مظاهریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش اقساط تسهیلات 80 میلیون تومانی خرید مسکن از صندوق یکم در چه مرحله‌ای است، گفت: یکی از پیشنهادات عمده‌ای که وزارت راه و شهرسازی همواره در مذاکرات خود با بانک مرکزی ارائه می‌کند گسترش بازار رهن و تقویت قدرت خرید، خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی است.وی افزود: این پیشنهاد و درخواست در تمام مذاکرات به این شکل است که میزان تسهیلاتی که بانک‌ها برای خرید مسکن ارائه می‌کنند درصد بالاتری از خرید مسکن را پوشش دهد و بازپرداخت اقساط در توان خریداران مسکن باشد.مظاهریان تاکید کرد: پس برای پوشش بیشتر و بالا رفتن درصد این پوشش باید میزان وام افزایش یابد؛ چراکه در حال حاضر میزان پوشش وام در شهرهای کوچک برای خرید مسکن 80 درصد و تهران تا 50 درصد است.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مذاکرات با بانک مرکزی بر این موضوع تأکید کرده‌ایم که میزان وام باید افزایش یابد و طول مدت بازپرداخت اقساط از 12 سال به 15 سال برسد و نرخ سود این تسهیلات که در حال حاضر در بافت فرسوده 8 درصد و در سایر نقاط 9.5 درصد است کاهش یابد.وی تصریح کرد: هرچند معتقد هستیم که این سه خواسته ما به توان اعتباری بانک‌ها بستگی دارد و بانک مرکزی نیز به خوبی می‌داند که وزارت راه و شهرسازی طرفدار این موضوع است و از آن حمایت می‌کند.مظاهریان ادامه داد: بانک مرکزی با این سه خواسته و پیشنهادات در مذاکرات مخالفتی نداشته است اما به هر حال موافقت با این موضوع نیز به شرایط اعتباری بانک‌ها و رهایی بانک‌ها از دارایی‌های سمی بستگی دارد.

تغییر جهت بازار مسکن تهران

درهفته ای که گذشت ایسنان نوشت : نشانه‌هایی مبنی بر تغییر رویکرد سرمایه گذاران از ساخت و ساز در مناطق شمال شهر به هسته مرکزی با رشد ۵۶ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در نقاط بافت فرسوده تهران طی چهار ماه ابتدای سال جاری دیده می شود.بازار مسکن شهر تهران با چند ریزنوسان در بافت فرسوده، بخش املاک کوچک متراژ و ارزان قیمت از ابتدای سال ۱۳۹۶ نشانه های خروج غیرتورمی از رکود را این بار از جنوب شهر تهران بروز داده که پیشتازی منطقه ۱۲ به عنوان دربردارنده بیشترین پلاک‌های بافت فرسوده در رشد متوسط قیمت مسکن با افزایش ۱۳ درصدی طی تیرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۵۶ درصدی پروانه های ساختمانی در مناطق ۱۱ و ۱۲ طی چهار ماه و رشد ۴۹ درصدی تقاضا برای خرید واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال موید این مساله است.

انتهای پیام/

کدخبر: 0221

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar