۱۰:۵۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - 15 August 2017
کد خبر: ۴۶۱۶۸
واکنش اقتصادانان به بازگشت مجدد آخوندی به وزارت راه‌ و شهرسازی:
صما- دو تن از کارشناسان برجسته حوزه اقتصاد با یادآوری این موضوع که انتخاب عباس آخوندی به عنوان گزینه نهایی وزارت راه دربردارنده نتایج مثبتی برای این وزارتخانه هستند، با برشمردن اقدامات مطلوب وزیر راه‌وشهرسازی درحوزه مسکن وحمل نقل، بازگشت مجدد عباس آخوندی به حوزه راه ومسکن را برای این صنایع مطلوب ارزیابی کردند.
صما- دو تن از کارشناسان برجسته حوزه اقتصاد با یادآوری این موضوع که انتخاب عباس آخوندی به عنوان گزینه نهایی وزارت راه دربردارنده نتایج مثبتی برای این وزارتخانه هستند، با برشمردن اقدامات مطلوب وزیر راه‌وشهرسازی درحوزه مسکن وحمل نقل، بازگشت مجدد عباس آخوندی به حوزه راه ومسکن را برای این صنایع مطلوب ارزیابی کردند.

آخوندی با همه توان درحوزه راه ومسکن کارکرد

در این زمینه بهمن آرمان در گفت‌وگو با «صما»، گفت: در میان افراد اعلام شده به نظر می‌رسد دو وزیر مطابق انتظار و خواسته جامعه کارشناسان و مردم هستند، این دو وزیر آقایان حجتی و آخوندی هستند، وزرای راه و شهرسازی و کشاورزی به دلیل عملکرد مثبتی که در طول دوره اول وزارتشان داشته اند ، طبیعتا در میان گزینه‌های اعلام شده، مورد پذیرش هستند.

وی ادامه داد: در مورد آقای حجتی باید بگویم در طول دوران مدیریت ایشان، برای دو سال پیاپی جشن خودکفایی گندم را در ایران برگزار شد. در همین حال، تولید شکر به رقم بی سابقه 1.6 میلیون تن در تاریخ 120 ساله این صنعت رسید. مافیای واردات کالاهای گوناگون عملا قطع شد.

این اقتصاددان در توضیح عملکرد و نقاط قوت مدیریتی عباس آخوندی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه وشهرسازی توضیح داد: در همین حال، در مورد وزیر راه و شهرسازی نیز باید این نکته را متذکر شوم که آقای آخوندی تقریبا هر چیزی که برای اداره بهتر امور در توان داشت انجام داد. وزیر راه وشهرسازی دولت یازدهم توانست پروژه های کلیدی را که سال ها معلق و بی نتیجه رها شده بودند را سروسامان داد. آخوندی پروژه هایی را که دچار رکود بودند را نیز زنده کرد. از دیگر عملکردهای مثبت این وزیر پیشنهادی می توان به آزادراه تهران –شمال ، آزادراه تبریز-بازرگان ، آغاز عملیات اجرایی بازرگان –بندرامام، رساندن راه آهن به 5 استان کشور و نوسازی ناوگان هوایی اشاره کرد که همگی دستاوردهای بسیار بزرگی بودند و مردم نیزانتظار داشتند که این اتفاق بیفتد و این دو وزیر برای بار دوم در این وزارتخانه ها باشند.

آخوندی دیدگاه کلانی نسبت به حوزه اقتصاد دارد

درهمین حال دراین زمینه هادی حق شناس کارشناس اقتصادی نیز درگفت وگو با با صما با بیان اینکه اگر بخواهیم کابینه پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهیم حضور آقایان آخوندی ، زنگنه ، بی طرف و حجتی جزو نقاط قوت هستند اظهارداشت: آقای آخوندی به لحاظ اینکه هم مهندس بوده و هم دکترای اقتصاد سیاسی دارد ، گزینه ای مناسب برای وزارت راه وشهرسازی محسوب می شود. چرا که اصولا اقتصاد یک دید کلان به مدیران می دهد.

وی افزود : به عبارت ساده تر اگر واژه هایی مثل سرمایه گذاری، تولید و اثر آن روی کاهش نرخ بیکاری و تورم در ذهن مدیران کشور عجیب بشود و چنین مدیرانی در بخش هایی مثل راه وشهرسازی قرار بگیرند حتما اثرگذار خواند بود. چرا که در وزارت راه وشهرسازی با دو مقوله بسیاری مهم مواجه هستیم. یک مقوله زیرساخت حمل و نقل کشور است . چرا که در دنیا کشوری وجود ندارد که زیرساخت حمل و نقل آن ناقص باشد ولی به توسعه دست پیدا کرده باشد.

حق شناس با یادَآوری این موضوع که شرط لازم برای دستیابی به توسعه قطعا داشتن زیرساخت حمل و نقل اعم از راه آهن ،دریایی و هوایی و آزاد راه است و آنچه که از عملکرد اقای آخوندی در 4 سال گذشته در بخش زیرساخت ها دیده ایم توجه ویژه به این بخش است اظهارداشت: اگر چه به دلیل کمبود اعتبارات ومنابع و خشکسالی منابع مالی در دولت یازدهم نتوانست به همه اهدافی که مورد پیش بینی بود دست پیدا کند اما مهم جهت گیری کلی بود.

وزیر راه به بخش خصوصی باور دارد

وی با یادآوری این موضوع که دومین ویژگی آقای آخوندی که می تواند منجر به بهبود بحث حمل و نقل شود جهت گیری فکری ایشان به بخش خصوصی است اظهارداشت: واقعیت این است که در حالی که دولت با کسری بودجه مواجه است و از سوی دیگر با تاکید اصل 44 قانون اساسی و سهم بخش 85 درصدی دولت در اقتصاد منجر به این شده است که منابع محدودی برای ساخت زیرساخت ها داشته باشیم.این انتخاب بخش خصوصی برای شریک شدن در اقتصاد با دولت یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. طبیعی است مدیرانی که به موضوع باور دارند می توانند کمک حال دولت باشد. آقای آخوندی هم باور به بخش خصوصی دارد و مدیریت خوبی در بخش تکمیل زیرساخت ها دارد.

وی با ذکر مثالی اظهارداشت: به عنوان مثال ما حدود 60 فرودگاه داریم ولی هواپیمای کافی برای پرواز نداریم .این نگاه و در کناررفع تحریمهای ظالمانه و با تدبیر آقای آخوندی که به سراغ نوسازی شرکت های هواپیمایی هما و خرید هواپیما را که سه دهه گریبانگیر صنعت هوانوردی کشور است بسیار ارزشمند است.

حق شناس با تاکید براینکه در بخش راه آهن هم موضوع به همین صورت بوده تاکید کرد: امروز در بخش پروژه های راه آهن هم اگر تامین اعتبار شود تحولی در صنعت حمل و نقل ریلی به وجود می آید. در بخش دریایی هم چون در حدفاصل کریدور شمال به جنوب واقع شده ایم ، مدیریت این حوزه بسیار مهم است.

آخوندی تحت تاثیربساز وبفروش ها قرار نگرفت

این اقتصاد دان درهمین حال در بخش دیگری از اظهارات خود درباره نحوه عملکرد اخوندی درحوزه مسکن گفت: یک ویژگی آقای آخوندی این است که تحت تاثیر جو بساز و بفروش ها قرار نگرفت. آماری که ما در سال 95 وجود دارد این است که تقریبا 5میلیون مسکن اضافه بر 24 میلیون خانوار داریم . وزیر راه دولت یازدهم با تدبیر بازار مسکن را که عرضه بیش از تقاضا بود را کنترل کرد. آقای آخوندی با دو ویژگی شاخص شامل مهندس و اقتصاددان بودن می توانند با تجربه ای که در 4 سال اول داشته اند در 4 سال دوم تحول اساسی در زیرساخت های بخش حمل و نقل کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/

کدخبر: 0221

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar