۱۰:۰۴ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - 19 August 2017
کد خبر: ۴۶۲۱۲
وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:
صما- وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم امروز شنبه ۲۸ مردادماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی،در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از برنامه‌های خود برای وزارت راه و شهرسازی دفاع کرد.
به گزارش «صما» وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنانش با تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور و تشکر از مجلس برای رسیدگی به صلاحیت وزرا طی روزهای گذشته گفت: از ۱۳۲ نماینده‌ای که برای دفاع از من ثبت‌نام کرده و کسانی که از من دفاع کرده‌اند و همچنین کسانی که در مخالفت با من رنج نقد را به جان خریدند، تشکر می‌کنم.

عباس آخوندی بابیان اینکه برنامه وزرا همان برنامه پنج‌ساله ششم است که در مجلس به تصویب رسیده و وزرا باید برای اجرای آن برنامه داشته باشند، اظهار داشت: با توجه به مسائل مطرح‌شده در حوزه مسکن ابتدا دراین‌باره سخن می‌گویم. بخش مسکن دستکاری‌شده‌ترین بخش در اقتصاد ملی ایران است.

۴۷۰ میلیارد دلار در ایران خانه خالی وجود دارد؛ ۴ برابر ارزش بازار بورس ایران

تعداد خانوار موجود در ایران، حدود ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار مسکن است و ما حدود تعداد ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خانه‌داریم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: بیشتر از خانوار در کشور، خانه‌داریم ولی این آمارها نشان‌دهنده وضع مسکن خوب است؟ قطعاً خوب نیست.

آخوندی بابیان اینکه آمار سال ۹۵ نشان می‌دهد دو میلیون و ۵۸۷ هزار خانه‌داریم که ظرف پنج‌ساله کشور دو میلیون خانه خالی در کشور افزوده‌شده است، تصریح کرد: دو میلیون و ۱۰۰ هزار خانه به‌عنوان خانه دوم در کشور وجود دارد. مجموع این خانه‌های خالی و خانه‌های دوم نشان می‌دهد حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت کشور در قالب خانه‌های خالی و خانه‌های دوم ائتلاف شده است. این وضعیت بازار دستکاری‌شده مسکن در ایران است.

او افزود: در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قیمت زمین در تهران ۹ برابر افزایش‌یافته و قیمت آپارتمان نیز شش برابر شده است درحالی‌که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از آپارتمان بود. ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند.

وی در ادامه بابیان اینکه در پایان دولت دهم در سال ۹۲، ارزش زمین ۹ برابر شروع دولت نهم شده بود. این درحالی‌ است که آن دولت شعار حذف قیمت زمین را می‌داد.

این مقام مسئول گفت: ظرف ۵ سال دو میلیون واحد خانه خالی اضافه شد! فقط در منطقه یک تهران ۳۱ هزار واحد مسکونی خالی داریم.

وی در ادامه افزود: آمار سال ۹۵ نشان می‌دهد دو میلیون و ۵۸۷ هزار واحد خانه خالی داریم و این یعنی از سال ۹۰ که تعداد خانه‌های خالی ۶۰۰ هزار واحد بود، ظرف ۵ سال دو میلیون واحد خالی اضافه شد. در حال حاضر مجموع تعداد خانه‌های خالی و خانه دومی‌ها به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد می‌رسد.

وی در ادامه تأکید داشت: ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت این کشور در خانه‌های دوم و واحدهای خالی قفل‌شده است با ارزشی بیش از ۴ برابر ارزش بازار بورس ایران.

آخوندی در ادامه افزود: بخش مسکن دستکاری‌شده‌ترین بخش در حوزه اقتصادی ملی ایران است، تعداد خانوار موجود 24 میلیون و 190 است و تعداد خانه در ایران 25 میلیون 400 هزار خانه است پس به‌ظاهر خانه زیادتر داریم اما اوضاع خوب نیست.

این مقام مسئول گفت: آمار سال 95 نشان می‌دهد 2 میلیون 587 هزار خانه خالی داریم این تعداد در سال 90 حدود 630 هزار خانه بوده است، یا 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در ایران داریم مفهوم این است که اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیرید چیزی حدود 470 میلیارد دلار ثروت مملکت بدون استفاده در خانه‌های خالی انباشته شده است بیش از 4 برابر کل ارزش بازار بورس ایران.

حل مسئله مسکن دردرون بافت‌ها

وی بابیان اینکه در مسکن اجتماعی بنیاد مسکن و حساب 100 امام را هماهنگ کننده گذاشتیم که مسکن ایجاد کند و ما هم به آن‌ها تسهیلات دهیم و از سال جدیدی سالی 100 هزار واحد احداث می‌شود. گفت: باور کنید امکان اینکه این دو پروژه یعنی مسکن مهر و اجتماعی را انجام دهیم نبود.

وی همچنین در این خصوص گفت: ما جلوی تراکم فروشی و شهرفروشی را گرفتیم اگر می‌بینید تورم مسکن از میانگین تورم کلی هم پایین‌تر است به این دلیل بود که من یک تنه جلوی شهرفروشی ایستادم.

وی در ادامه سخنانش عنوان کرد: فکر می‌کنم وزارتخانه‌ای که بعد از برجام در استفاده از منابع بین المللی پیشتاز بود ما بودیم

آخوندی در ادامه گریزی به مبحث اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان زد و در این خصوص بابیان اینکه در این چند روزه به شما پیامک‌های مختلفی راجع به نظام مهندسی شده است گفت: قانون نظام مهندسی را خودم در سال 74 نوشتم و یکی از مدافعین اصلی توسعه مهندسی در ایران هستم اما شما نمایندگان کم با این سؤال مواجه شدید که ما در این بخش با امضا فروشی مواجه هستیم؟

وی گفت: مالک باید بتواند خودش مهندس خود را انتخاب کند و کل پول باید در اختیار مهندس باشد و مهندس محور اجرایی باشد.

آخوندی تأکید کرد: تمام ایده من این است که واسطه بین مهندسان و مالکان را حذف کنیم.

سال گذشته رکورد حمل‌ونقل ریلی زده شد

وی در ادامه سخنانش گریزی به بخش حمل‌ونقل زد و گفت: در بخش حمل‌ونقل، در ایران 217 هزار کیلومتر راه داریم از روستایی تا آزادراه، در برابر این چقدر ریل داریم، کل ریل ایران 13 هزار کیلومتر است. در سال گذشته چیزی حدود 428 میلیون تن بار جابجا شده است.

آخوندی گفت: در حومه تهران سالانه 700 میلیون سفر انجام می‌شود، تنها دو درصد ریلی است.

وی همچنین اظهار داشت: در برنامه ششم ما را مکلف کردید که 30 درصد بار باید برود روی ریل، یعنی باید این 40 میلیون در سال 1400 بشود 200 میلیون.

به دنبال تقویت مدیران نسل آینده هستم

وی گفت: من یک کار بسیار سخت در ایران داشتم، ازیک‌طرف متعهد بودم که خانه به خانه تمام تعهدات دولت قبل نسبت به مسکن مهر را انجام دهم 900 هزار خانه را به‌صورت کامل تمام کردم و تحویل دادم، می‌توانستم یک وزیر محبوب باشم، 900 هزار واحد یعنی بیش 400 بار افتتاح می‌توانستم هر سه روز یک‌بار بروم یک افتتاح انجام دهم معروف شدم به کسی که نسبت به مسکن مهر بی‌مهری کرده است همه را تمام کردم من داوطلبانه از تمام فرصت‌های تبلیغاتی خودم استفاده نکردم که نشان دهم این پروژه‌ای که اتلاف منابع ملی دارد را نباید ادامه داد.

آخوندی بابیان اینکه از پشت همین تریبون شما نمایندگان، وزرا و رئیس‌جمهور و همه می‌گویند که کشور مشکل ساختاری دارد آیا باید مسیر را تغییر دهیم یا خیر آیا باید مسکن مهر را تغییر دهیم و به سمت تغییر ساختار برویم؟ گفت: این کشور نیاز به وزرایی دارد که از خودشان بگذرند و نسبت به تغییرات ساختار اقدام کنند. من در بحث تغییر جهت مسکن هیچ‌وقت نترسیدم، در اینکه بایستم روبروی سوداگران شهری بایستم نترسیدم، بله هزاران تهمت به من می‌زنند.

وی درنهایت گفت: از کمیسیون اصل 90 بپرسید که یک مورد اتهاماتی که به من زدند صحت دارد، من می‌فهمم چه می‌کنم، من می‌خواهم مسئله مسکن را حل کنم من می‌خواهم مسئله بافت حاشیه‌ای را حل کنم.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه میانگین توسعه خطوط ریلی در دوره گذشته به طور سالانه کمتر از ۱۸۰ کیلومتر بود گفت: ما به فضل خداوند و به کمک شما ان‌شالله در سال جاری ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی را مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد که اتفاقی بزرگ و امری بی‌سابقه در صنعت حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز شنبه ۲۸ مردادماه در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی در خصوص حوزه حمل و نقل در کشور بیان کرد: در ایران ۲۱۷ هزار کیلومتر از انواع راه روستایی تا آزادراه در دست داریم ولی باید به این نکته توجه کنیم که در برابر این رقم تا چه اندازه ریل در کشور داریم؟ در حقیقت کل ریل اصلی و فرعی کشور تنها ۱۳ هزار کیلومتر است.

وزیر راه و شهرسازی در این‌باره افزود: در سال گذشته چیزی حدود ۴۲۸ میلیون تن بار جابه‌جا شده که تنها ۴۰ میلیون تن از آن توسط ریل انجام گرفته است، این در حالی است که در سال گذشته رکورد حمل و نقل ریلی زده شده و شاهد ۳۰ درصد رشد در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ بوده‌ایم.

آخوندی همچنین با تأکید براینکه سالانه ۷۰۰ میلیون سفر از حومه به مرکز شهر تهران و برعکس انجام می‌شود که تنها ۲ درصد از آن توسط ریل صورت می‌گیرد گفت: متأسفانه این بحث در سایر کلانشهرهای کشور نیز دیده می‌شود، قطعا اگر شما بخواهید کاری بکنید کارستان و این تعادل را برهم بزنید بدون شک کارهای بسیار بزرگی باید در ایران انجام دهید.

به گفته این مقام مسئول مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم ما را مکلف کرد که ۳۰ درصد بار باید بر روی ریل منتقل شود که با توجه به افزایش حجم میزان بار به معنای افزایش میزان بار از ۴۰ میلیون تن در سال جاری به حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار انتقال ۲۰ درصد مسافر از جاده به روی ریل شده‌اند که برابر با رشدی ۶ درصدی خواهد بود، به واقع آیا این امری شدنی است؟ من در پاسخ به این سؤال می گویم با توجه به عملکرد ما در ۴ سال گذشته اگر شما نمایندگان به کمک ما بیایید حتما این امر به وقوع خواهد پیوست.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه میانگین توسعه خطوط ریلی در دوره گذشته به طور سالانه کمتر از ۱۸۰ کیلومتر بود گفت: ما به فضل خداوند و به کمک شما ان‌شالله در سال جاری ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی را مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد که اتفاقی بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی به شمار رفته و امری بی‌سابقه به شمار می رود.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص چگونگی اجرای برنامه‌ها در دولت دوازدهم بیان کرد: قطعا تأمین منابع مالی بین‌المللی یکی از راهکارهای ما در این دوره خواهد بود، در مدت حضور من در وزارتخانه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان، برقی کردن قطار تهران- مشهد به ارزش ۲ میلیارد دلار از همین روش تأمین مالی شد. ما برای نخستین‌بار در این دوره از کشور هند برای توسعه چابهار مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار گرفتیم.

وی در این‌باره اضافه کرد: ما همچنین در این دوره موفق به دریافت اعتبار در بخش ترنسلیت‌ها برای توسعه ملی از کره‌ای‌ها شده و از سویی دیگر برای خط چابهار به سمت زاهدان و از آنجا به سمت زابل- بیرجند- مشهد با هندی‌ها در حال مذاکره بوده و همچنین در بخشی دیگر برای خط آهن اصفهان- اهواز بیش از ۳.۵ میلیارد دلار پیشنهاد از سوی کره‌ای‌ها دریافت کرده‌ایم.

نوسازی ناوگان هوایی با استفاده از منابع بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت: وزارتخانه‌ای که از بحث منابع در دوران برجام، بیشترین استفاده را کرد، وزارت راه و شهرسازی بود. چقدر قراردادها را در بحث نوسازی ناوگان هوایی بستیم که در ارزش شرکتی بیش از ۳۳ میلیارددلار است که این به معنای استفاده از منابع بین‌المللی است.

آخوندی ادامه داد: کار دیگری که ما انجام دادیم استفاده از منابع بخش خصوصی است. عزیزان و نمایندگان مجترم مجلس، در حال حاضر میزان آزادراه های کشور در حدود ۲۲۳۰ کیلومتر است که این میزان را باید به ۵ هزار کیلومتر ارتقا دهیم و در این رابطه باید حدود ۳هزار کیلومتر آزادراه جدید بسازیم. آیا امکان اینکار از طریق بودجه وجود دارد؟ خیر.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم همچنین یادآور شد: برای توسعه راه‌آهن بر اساس برنامه ششم باید ظرف این پنچ سال، ۱۰۴ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری کنیم. فقط در بخش حمل و نقل باید ۱۹۰ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری کنیم و من می‌فهمم که چنین پولی در بودجه وجود ندارد. بودجه در مجلس تصویب می شود و همه می‌دانیم که وضع بودجه چگونه است.

پیشتازی وزارت راه و شهرسازی در استفاده از منابع بین‌المللی

به گفته آخوندی، کاری که باید انجام شود، این است که باید از منابع بین‌المللی استفاده کنیم و فکر می‌کنم وزارتخانه‌ای که در استفاده از منابع بین‌المللی پیشتاز بوده و هست، وزارت راه و شهرسازی بود. برای استفاده از بخش خصوصی دوستان عزیز ما فقط در سال جدید ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کردیم که فعال است. شما برگردید به تاریخ این وزارتخانه و ببینید که چنین وضعیتی هیچ وقت وجود داشته است؟

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم ادامه داد: هم اکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان قرارداد دیگر در هیات وزیران به تصویب رسیده و در حال قرارداد شدن است که مجموع آن به رقمی بالغ بر ۴۱ هزار میلیاردتومان می‌رسد.

آخوندی گفت: بیش از ۶۰ هزار میلیاردتومان توافق‌نامه امضا کرده‌ام. تاکنون در ایران برای بخش زیرساخت‌ها هیچوقت بخش خصوصی غیر از آزادراه‌ها فعال نبوده است.

وی در بیان مجموعه اقداماتی که برای فعال‌کردن بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل در کشور در طول دولت یازدهم انجام شد، گفت: برای اولین‌بار ریل سیرجان به کرمان در ۲۰۰ کیلومتر به مبلغ حدود ۸۰۰ میلیاردتومان بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری است.

آخوندی افزود: برای اولین بار در فرودگاه‌ها، فرودگاه شیراز به مبلغ ۲۸۰ میلیاردتومان بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری است. برای نخستین بار در ترمینال سلام در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی بیش از ۵۵۰ میلیاردتومان بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری است. برای اولین‌بار، در بخش بنادر ۴۰۳ میلیون دلار بخش غیر دولتی تسهیلات گرفته تا بندر چابهار را توسعه داده و از ۲و نیم میلیون تن به ۸ و نیم میلیون تن ظرفیت برساند.

وی یادآور شد: معلوم است که امکان ساخت و توسعه بندر چابهار با بودجه دولتی امکانپذیر نبود. این کار از کارهای بزرگی است که در وزارت راه و شهرسازی، توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

تامین مالی احداث و توسعه بندر چابهار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: برای اولین‌بار است که در ایران توانستیم منابع صندوق توسعه ملی را در حوزه حمل و نقل بیاوریم. هم بندر چابهار را از طریق صندوق توسعه ملی، تامین مالی کردیم و هم ان شاء الله راه آهن نقاب به اسفراین را کل کارهای قراردادی اش انجام شده و ظرف چند ماه آینده می توانیم این راه آهن را از طریق بخش خصوصی تامین مالی کنیم. اینها اقدامات بزرگی است که در این وزارتخانه اتفاق افتاده است.

تاسیس صندوق توسعه حمل‌ونقل

آخوندی گفت: کار دیگری که ما در حوزه حمل و نقل در حال انجام آن هستیم بحث تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل است که شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در احکام دائمی تاسیس کردید. مفهوم اش این است که از دارایی‌ها که در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرار دارد استفاده بهتری شود. بدین معنا که من (وزیر راه و شهرسازی) یک ایستگاهی دارم که تنها برای پیاده شدن و سوار شدن است اما شما به بنده این اجازه را دادید که این ایستگاه را به مرکز توسعه شهر تبدیل کنم. تا از این طریق، هم مشکلات مردم را حل کنم و هم منابع برای توسعه حمل و نقل ایجاد کنم.

وی در پایان گفت: موفق شدیم طراحی بیش از ۳۰ ایستگاه کشور را انجام دهیم که می‌توانیم بیش از هزاران میلیاردتومان از منابعی که خود ایجاد کرده ایم، استفاده کنیم.


r_sar مطالب مرتبط r_sar
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
انشاا... كه موفق باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar