۱۱:۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - 24 August 2017
کد خبر: ۴۶۳۲۶
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما»:
صما- بسته خبری صما به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبار حوزه صنعت ساختمان وراه را دراختیارمخاطبان این حوزه قراردهد:
در هفته ای که گذشت رای مجدد مجلس به عباس آخوندی برای تصدی وزارتخانه راه وشهرسازی، بدترین خاطره حافظی از شورای چهارم شهر، علت غیبت عارف در آئین تحلیف شورای شهر، توضیح مجلس در خصوص علت اشتباه در شمارش آرای وزیر راه و شهرسازی، تشریح برنامه‌های وزارت راه در بخش حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی ریلی، تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر، توجه به برنامه ششم توسعه اولویت وزارت راه‌، تحمیل هزینه مضاعف به مردم برای تهیه نقشه تفکیکی ساختمان و.. مهمترین اخبارحوزه صنعت ساختمان و راه بوده اند که به شرح ذیل می‌آید:

بدترین خاطره حافظی از شورای چهارم شهر

دراین هفته رحمت الله حافظی عضو شورای شهر چهارم گفت: ارزان فروشی «شهروند» و «شهرآفتاب»، بدترین خاطره ام در شورای چهارم بود نمایشگاه شهر آفتاب را هزار میلیارد تومان واگذار کردند، اما حدود‌ هزار و ٦٠٠ یا‌ هزارو ٧٠٠ میلیارد تومان برای هزینه‌کرد آن مصوبه داشتند.مرد اصولگراي دولت احمدي‌نژاد كه خود را اخراجي آن زمان مي‌داند، وقتي وارد شوراي چهارم شد، به تفكري دلبسته بود كه مقابله‌كننده با فساد است اما يك‌ سال بعد وضعيت طور ديگري رقم خورد؛ «رحمت‌الله حافظی» متوجه شد كه رئيس شورا عزمي براي مبارزه با فساد‌هاي مديريت شهري ندارد به همين دليل در برابر او موضع گرفت و ديگر به او رأي هم نداد. يك‌بار هم قصد استيضاح محمد باقر قاليباف، شهردار تهران را داشت اما اعضا او را همراهي نكردند. افشاگري درباره گزارش تلفيق‌ سال ٩٠، گزارش حسابرسي شهرداري، واگذاري سوله‌هاي مديريت بحران، تغيير كاربري زمين‌هاي سبز، استخدام‌هاي بدون ضابطه در مترو و اين آخري‌ها هم نبود امنيت در خط ٧متروي تهران دردسرها و تنش‌هاي زيادي را براي او رقم زد. حافظي در فصل انتخابات شوراي شهر با شلوغ‌شدن صف‌هاي ثبت‌نام، غايب ثبت‌نام‌كنندگان بود و از ورود به جمع كانديداهاي شوراي پنجم انصراف داد. از حالا تا سال‌هاي بعد اما خيلي از مردم شورای چهارم شهر تهران را با نام «رحمت‌الله حافظی» به یاد خواهند آورد؛ نماینده‌اي مستقل، منتقد و ماندگار.او حالا به‌ عنوان رئيس سابق كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر تهران در صحبت از خاطرات خوب شوراي چهارم با «شهروند» كارنامه اينچنين دارد: «تعطيلي كارخانه شن و ماسه، رفع مشكل آلودگي آب برخي مناطق تهران و تعطيلي كارخانه ايرفو.» حافظي از تنش‌ها و درگيري‌ها دلگير نيست و آن را به حساب مسائل كاري خود مي‌گذارد و مي‌گويد: «بدترين خاطره‌ام در روزي رقم خورد كه فروشگاه شهروند و شهر آفتاب را به فروش گذاشتند

علت غیبت عارف در آئین تحلیف شورای شهر چه بود؟

درهفته ای که گذشت یک عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص غیبت محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در آئین تحلیف اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، گفت: معاینه پزشکی علت غیبت ایشان در این جلسه بوده است.رسولی در نخستین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در تذکری گفت: خوشبختانه قول‌هایی که توسط شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در تهیه لیست اعضای شورا داده شده بود محقق شد و 50 درصد لیست 21 نفره ما را خانم‌ها و جوانان تشکیل می‌دادند. در تداوم این راهبرد مردم تهران، ری و تجریش امروز سخنگوی شورا نیز جناب آقای علی اعطا از جوانان انتخاب شدند.وی افزود: سرکار خانم‌ها بهاره آروین و نژاد بهرام نیز به عنوان منشی‌ها از جوانان شورا در کنار آقای هاشمی فعالیت خواهند کرد.وی ادامه داد: علاوه بر مفاد سوگندنامه تلاش خواهیم کرد انسجام شورای شهر را آنچنان که در شأن جامعه اصلاح طلبان است تا انتها حفظ کنیم. بی تردید یکدستی شورا به معنی عدم تحقق نقش نظارتی آن نخواهد بود. لذا تلاش خواهیم کرد پاکدستی را در همه شئونات شهر تهران و شورا رعایت کنیم.وی با اشاره به انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران گفت: جناب آقای نجفی یکی از مدیران نسل اولی انقلاب هستند که کوچکترین برچسب و شائبه مالی به ایشان نمی‌چسبد. امیدواریم در وزارت کشور به گونه‌ای عمل شود که حکم شهردار تهران هر چه زودتر زده شود و در این حوزه مشکلی پیش نیاید.وی در بخش دیگری از تذکر خود به غیبت عارف رئیس فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آئین تحلیف اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش اشاره کرد و افزود: باید از ایشان تشکر کنم و اعلام کنم که علت عدم حضور ایشان در این جلسه یک معاینه پزشکی بود که بابت آن عذرخواهی کردند.

توضیح مجلس در خصوص علت اشتباه در شمارش آرای وزیر راه و شهرسازی

دراین هفته عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد رای اعتماد به عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در انتقال نوشتاری از برگه‌ای به برگه اصلی برای قرائت اشتباه شده بود، به نحوی که ۱۰ رای کمتر اعلام شد.اکبر رنجبرزاده با اشاره به شبهاتی مبنی بر افزایش تعداد آراء وزیر پیشنهادی نیرو به دنبال طرح موضوع افزایش تعداد آراء وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تعداد رای اعتماد به آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در انتقال نوشتاری از برگه ای به برگه اصلی برای قرائت اشتباه شده بود، به نحوی که ۱۰ رای کمتر اعلام شد.نماینده مردم اسدآباد در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد : به همین جهت مستحق بود که رای واقعی وزیری پیشنهادی اعلام شود و هیات رئیسه نیز با توجه به سوگندی که یاد کرده بود در شفاف سازی و اعلام حقایق، امروز افزایش ۱۰ رای آخوندی را قرائت کرد.وی با بیان اینکه تعداد آراء موافق آخوندی از ۱۸۸ به ۱۹۸ رای افزایش یافت، توضیح داد: از آنجایی که ۲۸۸ رای جمع شده بود در مجموع آرای وزیر راه و شهرسازی اشتباه رخ داده بود و بعد از بررسی مجدد مشخص شد در انتقال اعداد به برگه اصلی ۱۰ رای کمتر نوشته شده است، با این حساب تعداد آخوندی با ۱۹۸ رای موافق تصدی وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفت.این نماینده مجلس با بیان اینکه این تغییرات باعث شد برخی نمایندگان خواهان بازشماری آرای وزیر پیشنهادی وزارت نیرو شوند، گفت: این موضوع در صحن علنی مطرح شد و پزشکیان که اداره جلسه را بر عهده داشتند با بازشماری موافقت کردند و آراء بیطرف با حضور تعدادی از اعضای سه فراکسیون مجلس و بنده بازشماری شد.

تشریح برنامه‌های وزارت راه در بخش حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی ریلی

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که دولت با کمک مجلس و با عبور از مشکلات کارهای بزرگی انجام خواهد داد، گفت: وقتی ۷۰۰ میلیون نفر سفر فقط در تهران و حومه‌ شکل می‌گیرد و تردد‌های مشابه در سایر کلان‌شهر‌ها وجود دارد، پس سرمایه‌گذاری در این بخش بیانگر اهداف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است.عباس آخوندی در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که در شرکت راه‌آهن برگزار شد، ضمن قدردانی از اعتماد نمایندگان مجلس به وی اظهار داشت: امیدوارم طی این چهار سال بتوانیم به اتفاق یکدیگر کار بزرگی را انجام دهیم؛ اما الآن باید با عبور از مشکلات چند مسئله را هدف‌گذاری کنیم.وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه دستیابی به سهم ۳۰ درصدی از حمل‌ کالا در کشور توسط حمل‌ونقل ریلی به معنی این است که ۴۰ میلیون تن بار جابجا شده در سال ۹۵ باید در سال ۱۴۰۰ به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد؛ یعنی باید توسعه حمل‌ونقل ریلی حدود ۴ تا ۵ برابر افزایش یابد.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم حمل‌ونقل مسافر ریلی نیز بیان داشت: سهم جابجایی حمل‌ونقل مسافر توسط راه‌آهن نیز باید به ۲۰ درصد برسد. این در حالی است که سهم حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای در جابجایی مسافر حومه‌ای تهران حدود ۲ درصد است؛ یعنی حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی تهران باید یک رشد ۱۰ برابری را تجربه کند و در کل کشور این رقم باید به ۳.۵ برابر وضع موجود و معادل ۲۵۰ درصد افزایش یابد.عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به سوءتفاهم رخ‌داده در مورد بخش خصوصی و دولتی گفت: اینکه مرز بین بخش خصوصی و دولتی کجاست؛ به‌روشنی مشخص نشده است. اما آیا وقتی از بخش خصوصی صحبت می‌شود به معنی عدم سرمایه‌گذاری دولت در زیربناها است؟ در پاسخ به این رویکرد و با استناد به تجربه‌های بین‌المللی از جمله کشوری هماننند آلمان درمی‌یابیم که علی رغم نظام سرمایه‌داری حاکم بر آن کشور، بخش عمده‌ی سرمایه‌گذری در راه‌آهن در این کشور همچنان توسط دولت صورت می‌گیرد.آخوندی با بیان اینکه «در حمل‌ونقل حومه‌ای در بهترین حالت با ۵۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند» گفت: علت سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی سایر کشورها در حمل‌ونقل ریلی به دلیل مسائل جانبی آن است. مسائلی چون جلوگیری از آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، جلوگیری از اتلاف وقت مردم در ترافیک و ایمنی و رفاه مردم مسائلی هستند که برای دولت‌های بسیار مهم هستند. وقتی ۷۰۰ میلیون نفر سفر فقط در تهران و حومه‌ شکل می‌گیرد و تردد‌های مشابه در سایر کلان‌شهر‌ها وجود دارد، پس سرمایه‌گذاری در این بخش بیانگر اهداف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است.

تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر

دراین هفته معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح ۲۰ هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید طی هفته دولت خبر داد و گفت: با توجه به آمار موجود، از نظر ما مسکن مهر در شهرهایی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پروژه‌ها به دلیل برخی معارضات قانونی و عدم اقبال مردم در تکمیل آورده‌ها به تأخیر افتاده را تکمیل شده تلقی می‌کنیم.محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری دوشنبه ۳۰ مردادماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: خوشبختانه شرکت عمران شهرهای جدید طی هفته دولت در ۱۹ شهر جدید زیر مجموعه خود در سراسر کشور شاهد تحویل حدود ۲۰ هزار واحد مسکن مهر و خدمات روبنایی و زیربنایی خواهد بود که از این طریق برای حدودا ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در کشور سرپناه ایجاد خواهد شد.نریمان در ادامه با تأکید براینکه با افتتاحات هفته دولت پرونده مسکن مهر در اغلب شهرهای جدید بسته خواهد شد گفت: با توجه به آمار موجود، از نظر ما مسکن مهر در شهرهایی که بالای ۹۰ دصد پیشرفت فیزیکی دارند و پروژه‌ها به دلیل برخی معارضات فانونی و عدم اقبال مردم در تکمیل آورده‌ها به تأخیر افتاده را تکمیل شده تلقی می‌کنیم.معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن اشاره به برگزاری جشن اختتامیه مسکن مهر شهر جدید اندیشه در سال ۹۵ بیان کرد: در حال حاضر باقیمانده تعداد واحدهای این شهر دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد بوده و طبق برنامه‌ریزی دقیقی طی ماه‌های آینده تکمیل خواهد شد.مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه پرونده مسکن مهر شهر جدید بهارستان پس از واگذاری آخرین واحدها در هفته دولت سال جاری بسته خواهد شد گفت: با وجود آنکه مسکن مهر شهر جدید پردیس با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی طی عملکرد ۲ دولت نهم و دهم به دولت یازدهم تحویل داده شد، امروز شاهد پیشرفتی نزدیک به ۸۴ درصد تنها پس از ۴ سال در این دوره هستیم، شهری که با وجود شرایط جغرافیایی سخت و خشنی که داشت در حال حاضر دارای خدمات روبنایی و زیربنایی بسیاری بوده و عملکرد شاخص و قابل قبول دولت یازدهم را در طرح مسکن مهر به روشنی نشان می‌دهد.

مدیران و مالکان ساختمان‌ها مسئول حوادث آسانسوری شدند

درهفته ای که گذشت ایسنا نوشت:براساس ضوابط و الزامات مقررات ملی ساختمان مدیران دستگاه‌های اجرایی، مالکان و مدیران مجتمع‌های تجاری و مسکونی موظف به ایمن و استانداردسازی آسانسورهای مجموعه‌های متبوع خود هستند و هرگونه حادثه ناشی از عدم عقد قرارداد سرویس و نگهداری، بازرسی و اخذ تاییدیه آسانسور به عهده مدیر ساختمان یا مالک است.براساس بند ۲۲- ۱۰-۲ و ۲۲- ۲- ۶ مبحث مقررات ملی ساختمان مدیران و مالکان ساختمان‌ها در ارتباط با ایمن سازی و اخذ تاییدیه‌های مورد نیاز سیستم‌ها و تجهیزات منسوب شده مکلفند با توجه به ماهیت آسانسورها و پله‌های برقی برای حصول اطمینان از عملکرد مناسب و داشتن ایمنی کافی در دوره بهره‌برداری با انجام سرویس‌های ماهانه و سالانه اقدام کنند.بدین ترتیب، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مالکان و مدیران مجتمع‌های مسکونی و تجاری طبق قانون موظف به ایمن و استاندارد سازی آسانسورهای مجموعه‌های متبوع خود هستند.گواهینامه و تاییدیه‌های ایمنی و عمکرد صادر شده از سوی سازمان ملی استاندارد به شرط انجام سرویس‌های ماهانه توسط نصابان مجاز دارای اعتبار یکساله بوده و پس از آن نیاز به بازرسی مجدد و اخذ تاییدیه‌ سرویس‌های ماهانه توسط نصابان مجاز است.مدیران و مالکان اپارتمان‌ها به استناد مبحث ۲۲-۲- ۶ مقررات ملی ساختمان موظفند، ضمن عقد قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه با شرکت‌های نصاب در مورد بهره گیری از خدمات شرکت‌های بازرسی واجد صلاحیت از سازمان ملی استاندارد ایران برای انجام بازرسی ادواری (سالانه) و اخذ تاییدیه ایمنی و عملکرد از طریق مراجعه و ثبت نام در سایت سازمان ملی استاندارد اقدام کنند.لازم به ذکر است؛ بسیاری از آسانسورهایی که در برج‌های قدیمی مانند آتی‌ساز و اکباتان پیش از اجباری شدن استاندارد آسانسورها نصب شده‌اند، مدیران آنها باید برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی سریعا برای استاندارد سازی آسانسورهای خود اقدام کنند.

توجه به برنامه ششم توسعه اولویت وزارت راه‌

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولویت این وزارتخانه در دولت دوازدهم تاکید کرد: گروه‌های حاشیه نشینان، ساکنان بافت‌های فرسوده، خانه اولی‌ها و کم درآمد‌ها در بخش مسکن و در بخش حمل‌ونقل علاوه بر توجه به مسائل ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی، انتقال بار و مسافر از جاده به روی ریل در اولویت‌ برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نخستین جلسه دولت در جمع خبرنگاران با قدردانی از نمایندگان مجلس به دلیل دادن رای اعتماد به او اظهار کرد: نحوه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم بسیار مناسب و با دقت انجام گرفت و مباحث طرح شده در کمیسیون‌ها کارشناسانه بود و باعث شد که تعامل بسیار خوبی ایجاد شود.وی گفت: این نحوه رسیدگی به صلاحیت وزرا نه‌تنها به کار دولت و مجلس می‌آید بلکه باعث می‌شود که مردم به تصمیماتی که دولت و مجلس اتخاذ می‌کنند، اعتماد کنند.وزیر راه و شهرسازی همچنین به بیان برخی اولویت‌های خود در دولت دوازدهم پرداخت و با تاکید بر اینکه کارهای مفصلی برای دولت دوازدهم داریم، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین اولویت پیش روی وزارت راه و شهرسازی توجه به برنامه ششم توسعه است.وی اظهار کرد: در حوزه مسکن اصلی‌ترین مساله رسیدگی به چهار گروه اولویت‌دار است. نخستین گروه حاشیه‌نشینان با حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت و گروه دوم ساکنان بافت‌های فرسوده با حدوده هشت میلیون نفر جمعیت هستند. همچنین خانه‌اولی‌ها و گروه‌های کم‌درآمد از دیگر گروه‌های اولویت‌داری هستند که باید در بخش مسکن به وضعیت آنها سامان داده شود.آخوندی در ادامه با اشاره به اولویت‌های وزارتخانه متبوعش در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل علاوه بر توجه به بخش ناوگان هوایی، زمینی و ریلی موضوع تبدیل حمل‌ونقل از خودرو محور به ریل‌پایه از جمله دیگر اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید وضعیت ریل را در شرایطی قرار دهیم که بتوانند در کشور با خودرو رقابت کنند.آخوندی ادامه داد: از طرفی ریل پایه شدن حمل و نقل از دیگر برنامه های ما خواهد بود به گونه‌ای که ریل بتواند با خودرو رقابت کند.

حادثه پلاسکو تلخ ترین خاطره آقای شهردار

درهفته ای که گذشت شهردار تهران گفت: حادثه ساختمان پلاسکو یکی از تلخ ترین و سخت ترین روزهای فعالیتم در پلاسکو بود.محمدباقر قالیباف در حاشیه آخرین جلسه شورای معاونین در جمع خبرنگاران درخصوص تلخ ترین و شیرین ترین روزهای فعالیتش در شهرداری گفت: حادثه ساختمان پلاسکو یکی از تلخ ترین و سخت ترین روزهای فعالیتم در پلاسکو بود و واقعا این حادثه خیلی به من سخت گذشت و همیشه به شهدای آتش نشان افتخار می کنم زیرا باعث نجات جان افراد شدند و تا زنده هستم به یاد آنها و در خدمت خانواده آنها خواهم بود.شهردار تهران افزود: لذت بخش ترین فعالیتم سرکشی به خانواده محرومین و معلولین بود که باید در این راه بیشتر تلاش کنیم.قالیباف گفت: مهمترین چالش نیز نبود مدیریت یکپارچه شهری و نبود درآمد پایدار است که باید مسئولان شهری در آینده فکری به این موضوع کنند.وی افزود: من در دوران زندگیم هیچ وقت برای کارم جایی را مشخص نکردم و هیچ وقت داوطلب جایی نبودم و سعی کردم هر کجا مسئولیتی واگذار شود آن را به نحو احسن انجام دهم و فرق نمی کرد که آن مسئولیت مهم یا کوچک باشد.شهردار پایتخت ادامه داد: ۱۲ سال فعالیت در شهرداری را منطبق با برنامه کار کردم و خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد برنامه هایم انجام شد.قالیباف درخصوص فعالیتش پس از پایان مدیریت شهری افزود: با اعتماد مقام معظم رهبری و لطف ایشان در تشخیص مصلحت نظام در خدمت دوستان هستم و هیچ وقت در زندگی فکر نکردم کجا باید بروم بلکه خدمت به مردم را در سرلوحه کارهایم قرار می دهم.

تحمیل هزینه مضاعف به مردم برای تهیه نقشه تفکیکی ساختمان

دراین هفته دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که تهیه نقشه تفکیکی ساختمان وظیفه ثبت اسناد است نه سازمان‌های نظام مهندسی، گفت:‌ به دلیل تفاهم سازمان ثبت اسناد و نظام مهندسی مردم برای تهیه نقشه‌های تفکیکی ساختمان باید هزینه‌های مضاعفی را پرداخت کنند.فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: بر اساس تفاهم سازمان نظام مهندسی و سازمان ثبت اسناد، تهییه نقشه‌های تفکیکی ساختمان اعم از مساحت،‌ پارکینگ‌ها،‌ انباری‌ها و... را مهندسان نظام مهندسی انجام می‌دهند.وی با بیان این‌که این اقدام غیرقانونی است، تصریح کرد:‌ سه سال پیش دیوان عدالت اداری این موضوع را بررسی کرد و رای به ابطال تفاهم مذکور داد.وی با یادآوری این‌که علی‌رغم این رای همچنان سازمان ثبت اسناد وظیفه تهیه نقشه‌های تفکیکی ساختمان را به مهندسان تفویض کرده است، افزود:‌مردم برای دریافت این خدمات باید دو بار هزینه پرداخت کنند، یکبار به سازمان نظام مهندسی و یکبار هم به سازمان ثبت اسناد.دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید کرد:‌با استناد به قانون، مسائل مربوط به نقشه‌برداری حاکمیتی بوده و قابل تفویض نیست، اما متاسفانه هیچکدام از این سازمان‌ها به قانون تمکین نکرده و در این بین مردم بلاتکلیف هستند.به گزارش تسنیم، در حال حاضر مالکان برای تهیه نقشه تفکیکی ابتدا باید به سازمان ثبت اسناد مراجعه کرده تا این سازمان آنها را به سازمان های نظام مهندسی ساختمان ارجاع دهد و کارهای مربوطه طی روندی نسبتا طولانی انجام شود.

پیمانکار مسکن مهر هسا خلع ید شد

درهفته ای که گذشت عضو هیئت مدیره شرکت عمران پرند از خلع ید پیمانکار مسکن مهر هسا خبر داد.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدمهدی اسماعیل نسب با اشاره به تحویل هرچه سریعتر واحدهای مسکن مهر به متقاضیان اظهار کرد:‌ 2013 واحد مسکن مهر از پروژه 9996 واحدی هسا واقع در فاز 6 به دلیل تاخیر در تحویل از پیمانکار قبلی گرفته و ادامه کار به پیمانکار جدید واگذار شد.وی با اشاره تاکید مدیران عالی رتبه وزارت راه و همچنین مدیرعامل شرکت عمران پرند مبنی بر تکمیل و تحویل تمام واحد های مسکن مهر به متقاضیان تا پایان سال 96، تصریح کرد: با توجه به برنامه زمان بندی شرکت عمران پرند هر کدام از پیمانکاران مسکن مهر که در تحویل پروژه های خود تاخیر کنند، از آن پروژه خلع ید و پیمانکاران جدید جایگزین آنها می‌شوند.وی یادآور شد:‌ پیمانکار جدید متعهد شده تا پایان سال جاری، 2013 واحد پروژه مربوطه را تکمیل و به متقاضیان تحویل دهد.

آخوندی، هر بار بهتر از بار قبل

دراین هفته تابناک نوشت :اهالی خانه ملت در روز یکشنبه و در بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم، به عباس آخوندی رای اعتماد دادند. آخوندی توانست با کسب ۱۹۸ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۸۸ نماینده حاضر، برای دومین بار به عنوان وزیر راه و شهرسازی برگزیده شود. در چهارسال گذشته آخوندی، عملکرد آخوندی همواره با مخالفت های فراوانی روبه رو بوده است و حتی عده ای بر سر تصادفات قطار خواهان استعفاء وی شدند. در این جا عملکرد وی در دوره گذشته را مورد بررسی قرار می دهیم و سعی می کنیم که تصویری از عملکرد آینده این وزارت خانه ترسیم کنیم.به گزارش تابناک اقتصادی، عباس آخوندی متولد نجف و نوه ی علامه عبدالحسین امینی است. وی فعالیت سیاسی خود را در اوایل انقلاب و با عضویت در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی شروع کرد. در آن زمان وی مسئولیت امور استان‌ها را بر عهده داشت و پس از شروع جنگ ایران و عراق مسئولیت پشتیبانی جبهه‌های جنگ را نیز برعهده گرفت. در مرداد ماه سال ۱۳۶۱ آخوندی به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور برگزیده شد. وی در این دوران دبیری شورای امنیت کشور، ریاست شورای تأمین ویژه غرب کشور، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر، ریاست شورای هماهنگی امور افاغنه، برگزاری انتخاب اولین دوره مجلس خبرگان، برگزاری چهارمین دوره ریاست جمهوری ایران و دومین دوره مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. در بهمن ۱۳۶۵ آخوندی به عنوان مشاور رئیس بنیاد مسکن و مسئول بازسازی مناطق سیل‌زده و در بهمن ۱۳۶۶ به عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب شد.پیش از نشستن بر کرسی وزارت راه و شهرسازی در دولت روحانی، آخوندی پیشتر تجربه وزارت را در دولت ششم کسب کرده بود. وی در دولت دوم آيت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شد. در دولت اول روحانی او توانست با کسب ۱۵۹ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه تصدی وزارت راه و شهر سازی را به دست آورد. وی در این دوران دوبار استیضاح شد، یک بار توسط مجلس نهم و یک بار توسط مجلس دهم، ولی در هر دو بار او توانست مجددا اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند و به وزارت خود ادامه دهد.پیش از این در طرح استیضاح آخوندی در مجلس دهم، اغلب امضا کنندگان از طیف نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری بودند، ولی ناکام ماندن این استیضاح را می توان حاصل عملکرد فراکسیونی دانست. اجماع نمایندگان حامی دولت که در دو فراکسیون مستقلان ولایی و اصلاح‌طلبان(امید) حضور دارند، یکی از موثرترین ابزارهایی بود که به ابقای آخوندی در وزارت راه کمک کرد. این بار نیز عباس آخوندی که یک اعتدالگراست، احتمالا توانسته است رای اکثریت منتخبین اصلاح طلب مجلس را به خود اختصاص دهد. همچنین وی احتمالا در بین منتخبین اصولگرا جایگاه چندانی نداشته و باقی رای خود را نیز از منتخبین مستقل، اقلیت های مذهبی و 3 نماینده مشترک میان لیست ها کسب نموده است. مقایسه آرای اعتمادی که به آخوندی از سال ۹۲ داده شده است نشان می دهد که او در هر بار توانسته نمایندگان بیشتری را با خود همراه کند. در سال ۹۲ برای پست وزارت و در سال ۹۴ و ۹۵ برای دو استیضاح ناموفق، او توانسته از نمایندگان به ترتیب ۱۵۹، ۱۷۵ و ۱۷۶ رای اعتماد کسب کند و اینبار این عدد به ۱۹۸ رای ارتقا یافته است. نکته ای که نباید از آن غافل بود تاثیر رای کمیسیون عمران به وی میباشد. به نظر می رسد که آخوندی توانسته است اعتماد نمایندگان این کمیسیون را به خود جلب کند.شاید برای پیش بینی عملکرد وی در دولت دوازدهم، بهترین شواهد و مدارکی که در دست باشد، نحوه ی عملکرد و مدیریت زنگنه در ۴ سال گذشته باشد. مهمترین اقداماتی که در ۴ سال گذشته از سوی وزارت نفت صورت گرفته را شاید بتوان به این صورت لیست کرد: شکستن حبس شبکه ریلی و گسترش آن به فراسوی مرز های کشور، توسعه بخش ریلی، فرودگاهی و نوسازی ناوگان هوایی و جاده‌ای، کاهش میزان تلفات جاده ای، طراحی بافت ها تاریخی و فرسوده، رشد ۳۲.۴ درصدی صادرات غیرنفتی از بنادر کشور و همچنین رشد 1.4 درصدی پروازهای کشور، تجهیز بیش از 16 کیلومتر راه‌های روستایی و بهره‌برداری از بزرگترین پایانه کشور، تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه و همچنین بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه ارتقاء مسکن در کشور.در مقابل این اقدامات، مهمترین نقد هایی که در دوره پیش به آخوندی وارد شده است رکود در بخش مسکن و عدم داشتن نگاهی مدون و مشخص برای رفع مشکل مسکن، سانحه ریلی قطار مشهد-تبریز و کشته شدن ۴۷ نفر از هموطنان، و وضعیت نا بسامان مسکن مهر بوده است. در ۵ آذر ۱۳۹۵، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد و در پی آن ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند. پس از این حادثه، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.» این در حالی ست که بسیاری ضعف مدیریتی را عامل این حادثه می دانستند و خواهان استعفاء آخوندی از سمت وزارت بودند. حال به نظر می رسد که بعد از انتخاب مجدد وی، آخوندی سعی کند که در همان مسیر قبلی پیش برود و بیش از هر چیز بر روی مشکلات مسکن و نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و جاده ای تمرکز کند. وی اظهار داشته است که وضعیت مسکن، وضعیت خوبی نیست و باید به آن رسیدگی جدی شود. می توان گفت که اصلی ترین برنامه های او، همان طور که خود اعلام کرده است، افزایش سهم ترانزیت ایران در سیستم حمل و نقل منطقه، بهبود فرآیند جابه‌جایی بین مرزی در حوزه بار و گردشگری، تشویق برقراری خطوط دریایی، هوایی، زمینی و ریلی در حوزه ایران و جهان اسلام، تسهیل دسترسی آزاد به شهروندان به اطلاعات حوزه راه، تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش طول خطوط اصلی ریلی، نوسازی و تکمیل سامانه‌های ارتباطی، تجهیز و توسعه امکانات بنادر، اجرای طرح جامع پارک‌های لجستیکی، ارتقاء رویکرد بازرگانی بخش خصوصی از طریق واگذاری مدیریت بنادر با آنها، جلب سرمایه گسترده ملی و بین المللی در فرودگاه امام و هفت فرودگاه دیگر، کاهش شدت مصرف سوخت، فراهم آوردن زمینه‌ی تولید مسکن مطابق برنامه ششم، توسعه مسکن روستایی، تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر واجد متقاضی و هماهنگی جهت احداث خدمات زیربنایی مورد نیاز این واحدها می باشد.

نوسازی تجهیزات پشتوانه سامانه کنترل پرواز‌ در ساعات کم‌پروازی

درهفته ای که گذشت عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هواپیمایی با اشاره به ضرورت نوسازی تجهیزات پشتوانه سامانه کنترل پروازی در زمان پایان عمر مفید آنها، گفت: این فعالیت‌‌ها در زمان‌های کم‌پروازی بین ساعات ۱۲ تا ۱۴ انجام می‌شود.ابراهیم مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، با اشاره به نوسازی و به روز سازی بخشی از تجهیزات پشتوانه سامانه کنترل پروازی در روز جاری اظهار داشت: تجهیزات پشتیبان سامانه کنترل پروازی و رادارها نیز همانند قطعات هواپیما مدت زمان عمر مفید (Life Time) دارد و هر وقت این زمان به پایان رسید، ضروری است نوسازی شود. وی با اشاره به اینکه این نوسازی اغلب در ساعات کم‌پروازی و زمان‌هایی که پیک پرواز نداریم انجام می‌شود، ادامه داد: در کشور ما کمترین پروازها بین ساعات 12 تا 14 در طول روز است که پروازهای داخلی کمتری در این ساعات انجام می‌شود. مرادی اظهار داشت: ما تلاش کردیم‌ UPS مرکز کنترل فضای کشور را جابجا کردیم و هم اکنون هم سیستم رادار زیر بار رفته است و مشکلی ندارد.عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هواپیمایی ایران گفت: در برخی سایت‌ها صحبت از تعطیلی مرکز کنترل فضای کشور شده است که آن را تکذیب می‌کنیم و چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و نقص فنی در کار نبوده است.

ظهور پیش‌نشانه‌های رونق در بازار مسکن

دراین هفته معاون وزیر راه، با بیان اینکه شاهد پیش‌نشانه‌های رونق واقعی مبتنی بر نیاز واقعی مصرف‌کننده در بازار هستیم گفت:باید بتوانیم به خواسته عمومی مردم مبنی بر داشتن مسکن ایمن پایبند باشیم.حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش نشانه‌های رونق در بخش مسکن گفت: ایستادگی طی چند سال گذشته و در دولت یازدهم برای اینکه رونق در بازار از نوع رونق سفته‌گرایانه نباشد، کمک بسیاری کرده است و هم‌اکنون نیز پیش‌نشانه‌های رونق واقعی و مبتنی بر نیاز واقعی مردم و مصرف‌کننده را در بازار شاهد هستیم که این وضعیت به ثبات بازار کمک می‌کند.وی ادامه داد: ما باید تفاوتی بین رونق سفته‌بازی با رونق واقعی قائل باشیم. عموما رونق سفته‌بازی، اینگونه است که با دخالت در بازار، تزریق منابع مالی و اجرای سیاست‌های منع یا تشویق می‌شود رونق صوری در بازار، ایجاد کرد. ما در طول ۴۰ سال گذشته دوران رکود و رونق را توامان داشتیم. به عنوان نمونه، شاهد بودیم که در سال ۸۶، ناگهان با افزایش ۶۰ درصدی قیمت مسکن روبه‌رو شدیم. این افزایش قیمت به گونه‌ای رخ داد که رونق واقعی را در بازار ایجاد نکرد. به همین دلیل نیز رکود بلافاصله شروع می‌شد.معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آنچه که سیاست دولت یازدهم بود و در دولت دوازدهم نیز تداوم پیدا می‌کند ایجاد رونق واقعی در بازار مسکن است. بدین‌معنا که مسکن از یک کالای سرمایه‌ای تبدیل به بازاری شود که نیاز مصرف‌کننده را پاسخ دهد. اگر بتوانیم این سیاست را تداوم بدهیم آن وقت شاهد افزایش قیمت‌های ناگهانی و بی‌منطق نخواهیم بود و سود معقول و منطبق با شرایط بازار ایجاد می‌شود. در این حالت، مصرف‌کننده واقعی که همان مردم هستند راضی هستند و منفعت لازم نیز عایدشان خواهد شد.مظاهریان تاکید کرد: هدف نهایی این است که در نهایت بتوانیم به خواسته عمومی مردم که داشتن مسکن ایمن و در توان مالی‌شان هست پایبند باشیم. بنابراین باید شرایط بازار را در وضعیت ثبات نگه داریم. در حال حاضر، قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم است و بنابراین برنده این بازار، مصرف‌کننده و خانوار ایرانی است.مظاهریان یادآور شد: در دوران افزایش قیمت ناگهانی و رونق سفته‌بازانه شاهد بودیم که کیفیت قربانی می‌شد. زیرا همه می‌خواستند این محصول (مسکن) را که سود زیادی داشت به پایان برسانند و بفروشند به همین دلیل نیز عموما، کیفیت قربانی می‌شد. اما در حال حاضر، چه خریدار و چه سازنده‌های انبوه، قدرت خوبی برای مذاکره در بازار دارند و این کمک می‌کند تا محصولاتی که تولید می‌شود با کیفیت مناسبی ارایه شود.


r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar