۱۱:۵۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - 30 August 2017
کد خبر: ۴۶۴۳۵
در گفت‌وگوی «صما» با اعضای شورای شهر تهران مطرح شد:
صما- امروزه در بسیاری از شهرهای کشور نحوه کسب درآمد توسط شهرداری ها به چالشی بزرگ تبدیل شده است، کسب در آمد از منابع پایدار در طول زمان موجب تقویت شهرداری می شود که این خود سبب می شود. شهرداری نقش فعال تر و مفیدتری در محیط شهری ایفا کند و پاسخگویی مناسبی به نیاز های شهروندان در محیط شهری داشته باشد.
به گزارش «صما» به عقیده اعضای جدید شورای شهر پنجم کلان‌شهر تهران بخش عمده‌ای از درآمدهای حاصله توسط شهرداری‌های کشور، با مفاهیم پایداری و مطلوب بودن همخوان نبوده و عمدتاً از منابع ناپایدار کسب می‌شوند در حالی که منابع پایدار همچون عوارض نوسازی، مالیات بر زمین و مستغلات و درآمدهای حاصله از فروش خدمات به طور نسبی مغفول مانده‌اند، تمرکز بر درآمدهای ناپایدار ازجمله عوارض فروش تراکم، عوارض تخلفات ساختمانی و جرائم ماده صد سهم خود را در کل درآمدها افزایش داده‌اند. این امر می‌تواند در بلندمدت اتکا شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار را نهادینه نماید که در این صورت دستیابی به توسعه پایدار شهری را ناممکن می‌سازد.

3 راهکاری حیاتی برای نجات کلان‌شهرها

در همین زمینه منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بابیان اینکه شورای شهر پنجم نگاه منزجر گرایانه نسبت به بخش تراکم فروشی دارد، گفت: کلان‌شهرهای ایران به خصوص تهران نیازمند منابع درآمد پایدار است زیرا در جامعه به وضوح می بینیم عدم توجه به مبحث بسیار مهم زندگی را برای شهروندان مشکل کرده است.

زهرا نژاد بهرام بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: به‌هرحال سلامتی روحی و جسمی شهروندان و حفظ کیفیت محیط شهری و توسعه زیرساخت‌ها برای ایجاد و ارائه خدمات به شهروندان در بلندمدت نیاز به برنامه‌ریزی صحیح و دقیق در جهت کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار و حرکت به سوی اتکا به درآمدهای پایدار دارد.

وی بابیان اینکه کسب درآمد از تراکم فروشی برای حیات شهر خطرناک است. گفت: شورای شهر پنجم تلاش خواهد کرد با سه راهکار حیاتی یعنی عوارض، کاهش هزینه‌های شهرداری و افزایش ظرفیت گردشگری می‌توان به درآمد پایدار دست یافت.

نژاد بهرام در ادامه گفت: متأسفانه در چند سال اخیر اتکا به حراج شهر آسان‌ترین و ساده‌ترین راهکاری برای نگهداشت شهر محسوب می‌شده است. به‌هرحال زمان آن فرارسیده که این رویه از ریشه قطع و معدوم شود؛ زیرا دیگر کلان‌شهر تهران قطعه برای فروش وجود ندارد.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بابیان اینکه در حال حاضر شهرداری‌ها با هزینه بالایی اداره می‌شود تصریح کرد: کاهش هزینه‌های شهرداری‌ها می‌تواند اولین راهکاری حیاتی برای شهر محسوب شود.

وی گفت: استراتژی اصلی شورای شهر پنجم توجه به نیاز مردم است باید در این سیاست به سؤالاتی از قبیل اینکه شهر برای چه کسانی و برای چه منظوری پی‌ریزی شده است پاسخ دهند.

نژاد بهرام بابیان اینکه رویکرد شورای پنجم بر اساس مردم محوری است تأکید داشت: طبعتا برای رسیدن به این رویکرد باید نگرش تازه‌ای به موضوعاتی مانند شفافیت و پاسخ‌دهی داشته باشیم.

وی گفت: بنابراین ضروری است به‌منظور برخورداری از درآمدهای پایدار ابتدا ماهیت و نحوه شکل‌گیری اقلام درآمدی تعریف و سپس آن‌ها را با ملاک‌های پایداری سنجید.

نژاد بهرام بابیان اینکه رویکرد مدیریت شهری در تهران بیش از آنکه نرم‌افزاری باشد سخت‌افزاری است. گفت: نگاه ما به تهران در شورای پنجم مدیریت نرم‌افزاری است؛ در مدیریت نرم‌افزاری این انسان‌ها هستند که پایه و اصول کار را شکل می‌دهند و همه‌چیز حول روابط انسانی شکل می‌گیرد. ساختار برنامه‌ریزی و مدیریت شهری نیز بر اساس انسان‌محوری شکل خواهد گرفت.

یکپارچه گرایی فلسفه وجودی شورای شهر جدید

وی بابیان اینکه مدیریت شهری کلان‌شهرها ازجمله تهران نیاز به تولید دوباره دارد تأکید کرد: چنانچه مهدی هاشمی رئیس شورای شهر پنجم نیز در سخنان خود مکرر اعلام کرده است عملکرد شورای پنجم به‌صورت یکپارچه خواهد بود و در این محفل جایی برای ابراز سلیقه وجود ندارد.

نژاد بهرام در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر ناکارآمدی رویکرد امروز مدیریت شهری تهران، خاطرنشان کرد: این رویکرد شاید تا امروز توانسته شهر را مدیریت کند، اما مردم به این نتیجه رسیدند که مطالبات امروزشان با این رویکرد به نتیجه نخواهد رسید. امروز بیشتر به دنبال معماری ایرانی و اسلامی هستیم برای آنکه شیوه زندگی تغییر کرده است و پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. شیوه‌های موجود در دو دهه گذشته، نتوانستند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

وی در خصوص چالش‌های پیش‌روی شورای پنجم تهران گفت: چهار موضوع تراکم فروشی، فساد ، نادیده گرفتن اقشار مختلف مردم در طراحی و برنامه‌ریزی شهری و آلودگی هوا از چالش‌های بزرگ شورای شهر است که بدون تردید برای حل این مسائل به ناچاریم در مقابل ناهنجاری‌هایی متعددی با ایستیم.

وی با اشاره به فسادهای شکل گرفته در شهرداری نیز گفت: اگرچه همه بدنه شهرداری درگیر فساد نیست، اما حتی یک مورد فساد نیز قابل‌قبول نیست. راهکار از میان بردن فساد نیز فقط شفاف‌سازی است و این امر فقط با نظارت اجتماعی مردم و رسانه‌ها ممکن خواهد شد؛ در حقیقت اطلاعات شهری باید به‌صورت شفاف در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

نژاد بهرام درنهایت در خصوص آلودگی و ترافیک گفت: هوای آلوده تهران را از درون می‌پوساند و آن‌قدر شدت پیداکرده است که در خاک، پوشش گیاهی و آب نیز گسترش‌یافته است. به یاد می‌آورم آزمایش‌ها یک گروه تحقیقاتی، 15 سال پیش، نشان داد دندان‌های کودکان خیابان منطقه 12 بیش از کودکان منطقه 1 حاوی سرب است، چراکه در آن زمان منطقه 12 مرکز آلودگی محسوب می‌شد.

80 درصد درآمد شهرداری‌ها از طریق فروش تراکم بود

در ادامه همین مبحث عضو دیگر شورای شهر تهران بابیان اینکه مدیریت شهری نیازمند دو مقوله زمان کافی و بودجه است گفت: در دوره 12 ساله شهرداری قبلی این دو مقوله فراهم بود اما متأسفانه این مدیریت به بیراهه رفت.

زهرا صدراعظم نوری با بیان مطلب فوق به «صما» گفت: متأسفانه هرساله وابستگی شهرداری تهران در خصوص تراکم فروشی بیشتر می‌شود. در چند سال اخیر حدود 80 درصد درآمد شهرداری‌ها از طریق فروش تراکم است.

وی بابیان اینکه در مدت 12 سال اخیر طرح جامع شهری بارگذاری ناصحیحی داشته است گفت: اداره شهر با فروش تراکم همانند اداره کردن کشور از راه نفت است؛ که این موارد باید از شرایط کنونی کشور حذف و تغییر جهت دهد؛

این کارشناس محیط زیست گفت:عدم وجود ثبات یکی از خطرات این نوع وابستگی‌ها است. در طول این ۱۲ سال تعهداتی صورت گرفته که بدهی‌هایی برای شهر باقی‌مانده که مقدار این بدهی‌ها باید شفاف شود.

صدراعظم نوری گفت: شورای شهر جدید به دنبال راهکاری حیاتی برای ایجاد یک درآمد پایدار است و بدون تردید این مورد بسیار زمان‌بر خواهد بود.

وی بابیان اینکه یکی از راهکارهای جدی در بخش درآمد پایدار توجه به عوارض شهری است گفت: در حال حاضر 100 آیتم اخذ عوارض شهری غیرفعال بوده و استفاده نمی‌شود.

این کارشناس محیط‌زیست شهری گفت: بدون تردید اگر این عوارض به‌درستی اخذ شود رقم قابل‌توجهی بدنه شهرداری وارد می‌شود.

این منتخب شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه در چند سال اخیر نگاه به اداره شهر چیزی جز رفتن به پاستور نبوده و این طرز نگاه در چند دوره اخیر به‌خوبی قابل‌مشاهده بوده است.

صدراعظم نوری گفت: اعضای شورای شهر پنجم نمایندگان و وکیل مردم هستند و بدون تردید برای احقاق حق آن‌ها سکوت نخواهند کرد.

به دنبال ایجاد فضای ناامن نیستیم

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: قرار بر این نیست که شورا و شهردار جدید ناامنی و بی‌ثباتی شغلی برای نیروهای شهرداری ایجاد کند.

این عضو شورای شهر گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که بسیاری از نیروهای شهرداری نیروهای خدومی هستند که سال‌ها به مردم تهران خدمت کرده‌اند و دارای تخصص و تعهد هستند و نباید چون تعداد زیادی نیروی بی‌رویه جذب‌شده است به چنین نیروهایی که در شهرداری حضور دارند احساس بی‌ثباتی و ناامنی منتقل شود.

این کارشناس محیط‌زیست شهری بابیان مطلب فوق تأکید کرد: شهردار تهران برنامه‌ای برای ساماندهی منابع انسانی و کیفیت‌بخشی، متناسب با کمیت نیروها ارائه خواهد کرد تا ساختار و نیروهای شهرداری متناسب باکارها و مأموریت باشد.

وی درنهایت بابیان اینکه باید به مردم احترام قائل شویم. گفت: باید این مردم را در فعالیت‌ها شریک و در شفافیت‌ها سهیم بدانیم تا فعالیت‌ها به نحو احسن پیش برود.

باید به طرح جامع و طرح تفصیلی بها بدهیم

در همین زمینه یک عضو دیگر شورای شهر پنجم با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در یک دهه گذشته در اداره شهر تهران رو به افزایش است و به منشأ مشکلات ثانویه هم تبدیل شده بحث منابع درآمدی شهرداری‌هاست.

علی اعطا با بیان مطلب فوق افزود: قبل از سال 62 عمده منابع درآمدی شهرداری‌ها ازطریق کمک‌های دولتی تامین می‌شد. در لایحه بودجه سال 62 این موضوع مطرح شد که شهرداری‌های کشور به لحاظ مالی باید خود کفا شوند.

وی افزود: با اجرای این موضوع شهرداری‌ها به لحاظ مالی رها شدند و عمده درآمد شهرداری‌ها حذف و کاسته شد. دولت موظف گردید لایحه‌ای را برای درآمد شهرداری‌ها به تصویب برساند که تا همین اواخر این لایحه تصویب نشد. در طول این سال‌ها شهرداری‌ها به سوی تامین درآمد از طریق عوارض ساخت و ساز حرکت کردند.

وی ادامه داد: این روند باعث شده شهرداری که باید مدافع حقوق شهروندان باشد دائما جریان ساخت و ساز در تهران را تشویق کند و به همین علت شهر تهران پر از پروه‌های ناهنجار شده است و شهروندان دائما در تعجب هستند که چرا درکنار یک خیابان با عرض خیلی کم مجتمع‌های بزرگ تجاری ساخته می‌شود یا ساختمان‌های بلند مرتبه در مراکز پرتراکم ساخته می‌شود. وی اظهار کرد: این موضوع باعث می‌شود دستگاه شهرداری که باید مدافع حقوق دیگران باشد به عاملی برای ساخت و ساز بی‌ضابطه تبدیل ‌شود. به همین علت مردم تهران ظرف دو روز تعطیلی به شمال کشور کشور پناه می‌برند.

این عضو شورای شهر گفت: هرچند برخی موارد مانند موضوعی که در مورد درآمد شهر تهران وجود دارد به مدیران فعلی باز نمی‌ شود، اما منشأ بخشی از مشکلات در نوع مدیریت مدیران شهری است.

اعطا در نهایت گفت: پایتخت شهر تهران دارای طرح‌های توسعه‌ای است که به صورت کلی قابل دفاع است. این طرح در مورد ساختار توسعه‌ای و حوزه گردشگری برنامه دارد. اگر مدیران در12 سال گذشته به طرح جامع و طرح تفصیلی بها می‌دادند، بسیاری از مشکلات وجود نداشت.

مهم ترین مسئله تدوین لایحه مدیریت شهری محلی است

در ادامه همچنین محمدسالاری عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حدودا 70درصد مجموع بودجه شهرداری تهران درآمد ناشی از ساخت و ساز است، گفت: بودجه مصوب شهرداری تهران در سال گذشته هفده هزار و 800 میلیارد تومان است که 12 هزار و یکصد میلیارد تومان آن از محل عوارض ساختمانی و تغییر کاربری‌ها تأمین می‌شود.

سالاری در گفت‌وگو با «صما» با بیان اینکه شهرداری کلانشهرها عمده اعتباراتشان را از این محل تأمین می کنند افزود: اتکاء اصلی شهرداری تهران در دهه گذشته در تأمین درآمد از محل عوارض ناشی از ساخت و ساز و تغییر کاربری ها بوده که محل اشکال است.

وی با تاکید بر اینکه باید درآمدهای پایداری برای شهرداری ایجاد شود که شهرداری‌ها برای تأمین درآمد به سمت تراکم فروشی نروند، گفت: 72 درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می کنند ، 43 درصد مجموع این جمعیت در 13 کلانشهر و شهر بزرگ ساکن هستند که این مسئله لزوم توجه جدی به مدیریت شهری و درآمدهای آن را نشان می دهد.

سالاری با بیان اینکه مهم ترین مسئله تدوین لایحه مدیریت شهری محلی است گفت: هم اکنون عمده درآمدهای شهرداری ها در کلانشهرها از حوزه سخت افزاری است که باید به سمت حوزه نرم افزاری تغییر یابد.

عضو شورای پنجم شهر تهران با اشاره به اینکه پیش از این شهرداری تهران بزرگترین املاک و اراضی را در کشور داشته است افزود: شهرداری تهران می تواند از محل درآمدهای اجاره ای درآمدهای پایداری بدست آورد.


انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar