۱۱:۲۸ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - 31 August 2017
کد خبر: ۴۶۴۵۷
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما»:
بسته خبری صما به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین وشاخص ترین اخبار حوزه راه ومسکن را دراختیار مخاطبان این حوزه قرار دهد.

بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین و شاخص‌ترین اخبار حوزه راه و مسکن را در اختیار مخاطبان این حوزه قرار دهد.

در این هفته انتشار کتاب اخلاق مهندسی، برگزاری اولین نشست تخصصی آیین نامه کنترل ساختمان،تاکیدیک نمانیده بر افزایش 46درصدی نرخ اجاره بها،انتشار عملکرد وزارتخانه راه در حوزه راهسازی،ماجرای میلیاردرشدن یک خانم درپردیس،تاکید معاون وزیرراه برنقش انبوه سازان درایجاد معضل خانه های خالی ازسکنه،شناسایی دستگاه های مقصر درحادثه پلاسکو و... از مهمترین اخبار حوزه صنعت ساختمان و راه بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می‌آید:

كتاب اخلاق مهندسی‌ منتشر شد

دراین هفته «کتاب مروری بر مفاهیم، مصادیق و منشورهای اخلاق مهندسی» در راستای اجرای اهداف كمپین اخلاق مهندسی‌ به همت مجتمع رسانه‌ای ساختمان منتشر شد.مجتمع رسانه‌ای ساختمان در راستای برنامه‌های کمپین اخلاق مهندسی «کتاب مروری بر مفاهیم، مصادیق و منشورهای اخلاق مهندسی» را که در مراسم جشن روز مهندس در اسفندماه 1395 توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران رونمایی کرده بود، منتشر و به جامعه مهندسی‌ كشور عرضه کرد.به گزارش«صما» این كتاب كه در چهار فصل و 130 صفحه توسط مهندس حامد خانجانی گردآوری و تألیف شده است، مقدمه مبسوط و ارزشمند آقایان دکتر عباس آخوندی و دكتر علی‌ خاكی‌ صدیق را در سرآغاز خود دارد.فصل اول این كتاب به مفاهیم اخلاق نظری پرداخته و تعاریفی چون علم اخلاق و مسئولیت‌های اخلاقی را ارائه می‌دهد. نسبت اخلاق و قانون و نسبت اخلاق و اقتصاد مباحث بعدی این فصل را تشکیل می‌دهند. گزیده‌ای از آیات قرآن کریم در زمینه اخلاق کاربردی نیز در انتهای این فصل ارائه‌شده است.در فصل دوم مباحث اخلاق حرفه‌ای مهندسی ارائه می‌شود. تعریف و محدوده اخلاق مهندسی، پذیرش و اشتراک در مسئولیت، حل دوراهی‌های اخلاقی، اصول و موازین اخلاقی، اخلاق مهندسی و توسعه پایدار از بخش‌های اصلی این فصل محسوب می‌شوند.در فصل سوم به معرفی و ارائه مفاد آیین‌های مهم و معتبر اخلاق مهندسی پرداخته می‌شود. منشورهای اخلاقی انجمن ملی مهندسان حرفه‌ای آمریکا و نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان کشور ازجمله این آیین‌نامه‌ها است.در کشور ما مستندات و گزارش‌های اندکی در زمینه مصادیق و مثال‌های اخلاق کاربردی و به‌خصوص اخلاق مهندسی وجود دارد. در تهیه این کتاب سعی بر این بوده است تا تجربیات مدیران وطنی به‌عنوان الگویی برای جوانان متخصص در نحوه ارائه خدمات مهندسی مطرح شود.از این‌رو فصل چهار به‌عنوان نخستین اقدام در راستای مستند‌سازی‌ گزارش‌ها و تجربیات اخلاقی‌ در صنعت ساختمان كشور به گفتارهایی از پیشكسوتان و مدیران ارشد صنعت ساختمان خانم دکتر گیتی اعتماد، آقایان مهندس محمدرضا انصاری، مهندس صدرهاشمی نژاد، مهندس هرمزد رامینه، مهندس محسن بهرام غفاری، دکتر منوچهر شیبانی و مهندس عباس زرکوب اختصاص دارد. برای تهیه این کتاب می‌توانید با 22853530 تماس حاصل فرمایید.

مقابله با مجوزهای انحصاری در شهرداری

درهفته ای که گذشت در جریان جلسه علنی شورای شهر تهران در دور پنجم، بررسی اعتراض فرمانداری به ارائه کارت بلیت الکترونیک شهر تهران به بانک خصوصی با رای ٢١ نفر برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های حمل‌ونقل و بودجه برگردانده شد.مطابق با اظهارات محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، قرارداد کارت بلیت با یک بانک خصوصی تا سال١٤٠٠ منعقد شده است.محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی نیز در توضیح چرایی تصویب این طرح در روزهای پایانی شورای شهر چهارم این‌طور توضیح داد: این طرح با هدف یکپارچه‌سازی در کارت بلیت‌های الکترونیک به صحن شورا آمد. این کارت‌ها شامل خدمات گوناگون کارت شهروندی، بلیت مترو و اتوبوس و... است که می‌تواند در راستای یکپارچه‌سازی در مقایسه با سایر کلان‌شهرها در تهران نیز اجرایی شود. اگرچه نماینده این بانک در جلسه روز گذشته عنوان کرد هدف ما یکپارچه‌سازی کارت بلیت‌‌ها در کلان‌شهرها است و این مهم در راستای حذف پول خرد است و بهتر است سود پول مردم به این بانک خصوصی که متعلق به مردم است برگردد اما شورای شهر به‌دلیل وجود ابهامات متعدد در این طرح تصمیم گرفت برای بررسی مجدد به کمیسیون حمل‌ونقل شورا بازگردد.در چند سال اخیر بخش عمده‌ای از امتیازات شهرداری تهران برای دریافت خدمت به شهر فقط به یک بانک خصوصی ارائه شده است. به عنوان مثال در این چند سال مشاعات پایتخت در اختیار کابین‌های خودپرداز یک بانک عامل اختصاص پیدا کرده است. اگرچه این کابین‌ها می‌تواند خدماتی را به شهروندان پایتخت ارائه دهد اما ارائه این‌گونه خدمات در ازای استفاده از رانت منحصربه فرد شهرداری به این بانک برای شهروندان تهرانی قابل دسترس شده است. این روند طی سال‌های گذشته با انتقادات زیادی از سوی کارشناسان شهری مواجه شد. کارشناسان شهری معتقدند در صورتی که چنین امتیازاتی به صورت انحصاری فقط به یک بانک ارائه نشود می‌تواند زمینه رقابت میان بانک‌های مختلف را برای ارائه خدمت به شهروندان تهرانی فراهم کند تا نهایتا به‌دلیل رقابت ایجاد شده میان بانک‌های مختلف، خدمات به شکلی آسان‌تر و ارزان‌تر در دسترس شهروندان پایتخت قرار گیرد.

انتقاد از قرارنگرفتن موضوع تفحص از املاک نجومی شهرداری در مجلس

دراین هفته نماینده تهران نسبت به قرار نگرفتن موضوع تحقیق و تفحص از املاک نجومی شهرداری تهران در مجلس انتقاد کرد.مصطفی کواکبیان در جلسه علنی (چهارشنبه) در تذکری مطرح کرد: بعد از گذشت دو ماه و نیم از تقاضای ما برای انجام تحقیق و تفحص از املاک نجومی شهرداری تهران هنوز این موضوع برای انجام پروسه کاری اش در گردش کار مجلس قرار نگرفته است که انتظار می رود هیئت رئیسه هرچه سریعتر در این‌باره تصمیم گیری کند.وی گفت: همانطور که کمیسیون عمران برای حادثه پلاسکو دوبار گزارش تهیه کرد ما نیز در این تفحص می خواهیم درباره املاک نجومی شهرداری تهران پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.علی مطهری رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت که این موضوع را پیگیری می کنیم.

اجرای ۱۶۴طرح عمرانی در شبکه ریلی کشور با پیشرفت ۷۴ درصدی

درهفته ای که گذشت معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر که ۱۶۴ طرح عمرانی با اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریال در شبکه ریلی کشور در حال اجراست گفت: پیشرفت این تعداد طرح را ۷۴ درصد به صورت تجمیعی است که از این تعداد طرح، ۲۱ مورد برای سرمایه گذاری خارجی تعریف شده است.در آیین بهره برداری از ۲ طرح اداره کل راه آهن قم، پیشرفت این تعداد طرح را ۷۴ درصد به صورت تجمیعی عنوان کرد.وی افزود: از این تعداد طرح،۲۱ مورد برای سرمایه گذاری خارجی تعریف شده است که با اعلام آمادگی سرمایه گذاران وارد مذاکره شده ایم.یزدانی ادامه داد: با وجود وضعیت اقتصادی دولت، طرح های عمرانی در همه نقاط کشور با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجراست و هیچ کدام از طرح ها تعطیل نشده است.وی با اشاره به این که باید به طرح های زیربنایی نگاه اقتصادی داشت گفت: به گونه ای مدیریت و برنامه ریزی صورت بگیرد که به میزان هزینه کرد در طرح های عمرانی، شاهد بهره وری هرچه بیشتر باشیم.یزدانی افزود: یکی از اولویت های راه آهن جمهوری اسلامی اهتمام به ارتقاء خطوط ریلی باری است، چراکه این امر باعث صرفه جویی در سوخت و کاهش هزینه ها، تصادف ها، استهلاک جاده ای و تبعات اجتماعی می شود.وی با اشاره به طرح های عمرانی شبکه ریلی قم نیز گفت: در صورتی که ایستگاه قم را ارتقا بخشیم شاهد تسریع در حمل و نقل باری و مسافران در سطح کشور خواهیم بود.معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این که در استان قم ظرفیت ارتقای زیرساخت های خطوط ریلی وجود دارد گفت: با ارتقاء این زیرساخت ها باید خدماتی در شان زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) انجام شود.

فراخوان ساخت خانه‌های ویلایی با تراکم پایین

دراین هفته مدیرعامل شهر جدید پرند با تأکید براینکه در صورت تسریع در کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان شرکت عمران می‌تواند ۶ هزار واحد آماده افتتاح را تا دو ماه آینده به متقاضیان تحویل دهد گفت: تلاش می‌کنیم تا پرونده مسکن مهر پرند را تا پایان سال ۹۶ بسته و جشن اختتامیه آن را برگزار کنیم.علی اکبر طاهری مدیرعامل شهر جدید پرند در حاشیه آیین افتتاح ۲۸۶۵ واحد مسکن مهر فاز ۶ این شهر در جمع خبرنگاران اعلام کرد: سایت مسکن مهر پرند با ۹۵ هزار واحد از سال ۸۸ آغاز و تا کنون ۷۰ هزار واحد آن تکمیل شده است.طاهری در ادامه با تأکید براینکه ۲۵ هزار واحد باقیمانده بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند گفت: خوشبختانه امروز موفق به افتتاح ۲۸۶۵ واحد مسکن مهر دیگر به همراه یک پروژه رفاهی-خدماتی و یک مدرسه ۱۵ کلاسه با ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز شدیم که قطعا باعث آسایش بیشتر ساکنان این منطقه خواهد شد.مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند همچنین از افتتاح دفتر اجتماعی – فرهنگی شهر پرند خبر داد و گفت: این دفتر در حوزه مشاوره و آسیب‌شناسی با همکاری اساتید دانشگاه تهران فعالیت خواهد کرده و خدمات خوبی را به شهروندان خواهد داد.به گفته این مقام مسئول شهر جدید پرند در مجموع ۷ هزار واحد فاقد متقاضی و ۶ هزار واحد آماده افتتاح دارد که بهره‌برداری از این تعداد به دلیل عدم برخوداری از خدمات زیربنایی به تعویق افتاده است.

آغاز عمليات اجرايی قطار برقی پرديس از سال ۹۷

درهفته ای که گذشت بر اساس گزارش معاونت حمل و نقل و ترافيك شركت عمران شهرهای جديد عملیات اجرایی قطار برقی شهر جدید پردیس با توجه به رشد و افتتاح پروژه‌های مسکن مهر و همچنین در جهت فراهم آوردن دسترسی ایمن و آسان برای ساکنان این شهر از سال آینده خواهد شد.جلسه واریانت نهایی قطار حومه‌ای پردیس که با حضور مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه وشهرسازی،حبیب‌اله طاهرخانی عضو هیات مدیره شركت عمران شهرهای جدید، نمایندگان معاونت حمل نقل شهرداری تهران‌، سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، نماینده استانداری تهران و سایر بخش‌های ذیربط در شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد.در این جلسه مباحثی از جمله توجه به مبانی شهرسازی ریل پایه و اجرای ToD در ایستگاه‌های قطار برقی در شهرهای جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.همچنین در این جلسه اتصال قطار برقی شهر جدید پردیس به پایانه شرق مترو تهران و توجه به هماهنگی لازم با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و معاونت حمل نقل وزارت راه و شهرسازی مورد تاکید اعضا قرار گرفت.در بخش دیگری از جلسه با توجه به تأكید براینكه استفاده از شیوه‌های تامین مالی علاوه بر استفاده از اعتبارات ملی در اجرای این طرح از الزامات این خط ریلی به شمار می‌رود ، مقرر شد تا مطالعات مذکور از طریق مشاور ذیصلاح از سوی شرکت عمران پردیس هرچه سریعتر انجام گیرد.قابل ذكر است كه عملیات اجرایی قطار برقی شهر جدید پردیس با توجه به رشد و افتتاح پروژه‌های مسکن مهر و همچنین در جهت فراهم آوردن دسترسی ایمن و آسان برای ساکنان این شهر از سال آینده خواهد شد.براساس گزارش ارائه شده از سوي مشاروان اين طرح با توجه به مطالعات اولیه این پروژه و اهمیت بالای نكات محیط زیستی در عملیات اجرایی آن مواردی از جمله توصیف موقعیت جغرافیایی منطقه و تعیین محدوده‌های كاری از لحاظ اثرات زیست‌محیطی، تهیه تراكم جمعیتی در اطراف پروژه، تعیین آثار زیست‌محیطی پروژه در مرحله اجرا، شناسایی موقعیت ایستگاه‌های سنجش آلودگی خاك و هوا، آلودگی صوتی و ارتعاش، فازبندی پروژه در ۲ مرحله ساختمانی و بهره‌برداری و مشخص كردن فعالیت های هر فاز، شناسایی اكوسیستم‌های حساس و قابل حفاظت منطقه، شناسایی منابع آب تأثیرپذیر از اهم مطالب مورد بررسی در مطالعات ارزیابی محیط زیست طرح مذكور به شمار می‌رود.

برگزاری اولین نشست تخصصی بررسی آیین‌نامه کنترل ساختمان

درهفته ای که گذشت اولین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های بررسی آیین نامه کنترل ساختمان عصر سه شنبه با حضور محسن بهرام غفاری، حسن محمدحسن زاده، سعید سعیدیان و حامد خانجانی در محل مجتمع رسانه‌ای ساختمان «صما» برگزار و به صورت زنده در لینک اینستاگرام پخش شد.به گزارش «صما» محسن بهرام غفاری، عضو شورای به‌روزرسانی مقررات ملی ساختمان در ابتدای نشست تخصصی بررسی آیین نامه کنترل ساختمان گفت: دو سال است که همه از کلیات آیین نامه بد می گویند و از آن انتقاد دارند، بدون اینکه درباره جزییات موضوع بحث شود. آنچه جامعه امروز به آن نیاز دارد، این است که درباره جزییات آیین‌نامه بحث شود و اینکه کدام بندهای آن دارای اشکال است.وی درخصوص چرایی تدوین این آیین‌نامه گفت: از سال 73-72 که قانون آزمایشی نظام مهندسی ساختمان مورد تجدیدنظر قرار می‌گرفت تا به قانون فعلی تبدیل شود، این خواسته و بحث مطرح بود که ما در کنار قانون نظام مهندسی یک نظام و سیستم قانونی درباره کنترل ساختمان در کشور نیاز داریم و آن زمان مقارن با آغاز تراکم‌فروشی‌ها و اقدامات لگام گسیخته شهرداری‌ها بود که طرح جامع را نقض می‌کردند.بهرام غفاری افزود: در همان زمان قانونی تحت عنوان کنترل ساختمان در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد که حتی بر قانون نظام مهندسی اولویت داشته باشد، چون ماموریت آن انتظام بخشیدن به حرفه و امور مهندسان بود؛ اما کنترل ساختمان امری است که تمامی شئونات جامعه امروز و ساخت وسازهای شهری را پوشش می‌دهد و به این ترتیب از ماده 30 تا 35 به انتهای قانون اضافه و وعده داده شد که بعدها قانونی تحت عنوان کنترل ساختمان داشته باشیم که هرچند امروز انتقاد می‌شود این قانون کپی‌برداری از کشورهای پیشرفته است، اما اصلا چنین نیست و کشورهای غیرپیشرفته هم این قوانین را دارند.به گفته وی بعد از تصویب نظامات اداری در سال 84 و با اجرای آن احساس شد که از قانون کنترل ساختمان بی‌نیاز هستند؛ اما بعدها مشاهده کردند مفاسدی درون آن نهفته که بودنش به مراتب مضرتر از نبودن آن است و همه احساس کردند که این بر صوری گرایی افزوده است. همه این مباحث منجر شد به اینکه بازنگری در مبحث دوم یا نظامات اداری یا آیین‌نامه ماده 33 صورت بگیرد و به آیین‌نامه جامعتری به نام کنترل ساختمان برسد و ذیل ماده 43 قانون، وزارت راه مکلف به تدوین آیین‌نامه‌ها ظرف مدت 6 ماه شد.این مسئول ادامه داد: این آیین‌نامه ابتدا در بیش از 200 بند با مطالعات تطبیقی گروه های کارشناسی آماده شد و بعد که عصاره آن به دولت ارجاع شد، کشمکش بین دستگاه‌ها یعنی شهرداری‌ها و وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی به عنوان ذی‌نفعان این آیین‌نامه آغاز شد و مقاومت کردند. کار به جایی رسید که آیین‌نامه را به پیش‌نویس 46 ماده‌ای تقلیل دادند که به دولت رسید و از آخرین وضعیت آن خبری نداریم.

دولت یازدهم چقدر "راه" ساخت؟

دراین هفته شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به مناسبت رسیدن به هفته دولت گزارشی از عملکرد زیرمجموعه‌های این سازمان در طول چهار سال دولت یازدهم ارائه کرده است.این شرکت که به طور کلی در دو حوزه راه‌آهن و راهسازی فعالیت می‌کند، عملکرد خود را در این دو بخش ارائه کرده که زیرسازی و ریل‌کشی حدودا ۲۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن جدید و ساخت بیش از ۱۵۰۰۰ کیلومتر راه جدید اصلی‌ترین بخش کارنامه این شرکت به حساب می آید.در حوزه ریلی طبق برآوردهای صورت گرفته در عرصه زیرسازی بیش از ۱۲۲۸ کیلومتر زیرسازی جدید ریلی صورت گرفته که بر این اساس آمار ثبت شده در سال ۱۳۹۴، بالاترین عملکرد را نشان می‌دهد.طبق این برآوردها ۱۴۹ کیلومتر زیرسازی در سال ۱۳۹۲، ۳۳۵ کیلومتر در سال ۱۳۹۳، ۳۶۵ کیلومتر در سال ۱۳۹۴، ۲۳۹ کیلومتر در سال ۱۳۹۵ و ۱۴۰ کیلومتر نیز در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۶، زیرسازی ریلی در کشور صورت گرفته است.در حوزه ریل‌گذاری نیز آمارها نشان از رشد قابل توجه عملکرد در سال ۱۳۹۶ دارد. بر این اساس ۱۲۰ کیلومتر ریل‌گذاری در سال ۱۳۹۲، ۱۶۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۳، ۱۷۵ کیلومتر در سال ۱۳۹۴، ۲۰۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۵ و ۲۰۹ کیلومتر ریل‌گذاری در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۶ صورت گرفته است. این آمارها نشان از ان دارد که می توان امید داشت تا پایان سال جاری هدف‌گذاری وزارت راه و شهرسازی برای رسیدن به اولویت ۹۰۰ کیلومتر ریل جدید در سال ۱۳۹۶ هدفی در دسترس خواهد بود.در حوزه راهسازی نیز آمارها حاکی از رشد شاخص در بسیاری از بخش‌هاست. طبق اعلام شرکت ساخت در دولت یازدهم ۳۴۲ کیلومتر آزادراه جدید ساخته شده است که ۹۵ کیلومتر آن مربوط به سال ۱۳۹۲، ۱۵۵ کیلومتر سال ۱۳۹۳، ۲۸ کیلومتر سال ۱۳۹۴، ۳۳ کیلومتر سال ۱۳۹۵ و ۳۱ کیلومتر نیز در ماه های ابتدایی سال ۱۳۹۶ اجرایی شده است.شرکت ساخت پیش از این اعلام کرده بود که با نهایی شدن اتصال ریلی استان‌های اولویت‌دار این شرکت تمرکز اصلی خود را بر روی ساخت و تکمیل آزادراه‌های نیمه‌تمام خواهد گذاشت. در حوزه احداث بزرگراه نیز دولت یازدهم به عملکرد ۱۹۱۷ کیلومتری در دوران چهار ساله رسیده است. بر این اساس ۳۷۷ کیلومتر در سال ۱۳۹۲، ۴۸۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۳، ۳۵۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۴، ۶۱۱ کیلومتر در ۱۳۹۵ و ۹۷ کیلومتر در ماه‌های ابتدایی سال جاری بزرگراه جدید در کشور ساخته شده است.

نجفی:سال مالی سختی را پیش رو داریم

درهفته ای که گذشت شهردار تهران با اشاره به مشکلات مالی پیش رو در مسیر انجام طرحها و برنامه ها گفت: باید خود را برای یک سال سخت مالی آماده کنیم.وی همچنین، ساعات بامدادی روز سه شنبه به صورت سرزده در تعدادی از محلات محروم منطقه 12 حضور یافت و ضمن آشنایی با مشکلات و آسیب های اجتماعی شهر تهران، از نزدیک در جریان آخرین اقدامات مدیریت شهری به منظور پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی قرار گرفت.به گزارش خبرآنلاین، محمدعلی نجفی در دیدار با شهرداران مناطق 22 گانه پایتخت گفت: براساس گزارش های رسیده در حوزه درآمدهای نقدی، کمتر از ٧٥ درصد درآمدهای پیش بینی شده تا پایان شهریورماه محقق شده است.وی گفت: طبق برنامه شهرداری تهران می بایست پنج هزار و ٣٧٠ میلیارد تومان درآمد کسب می کرد که تا کنون ٤ هزار میلیارد آن محقق شده است.نجفی افزود: میزان وصولی امسال نیز حدود ١٥٠ تا ١٦٠ میلیارد تومان کمتر از سال گذشته بوده، در حالی که با تورم ١٠ درصدی، این میزان باید در درآمدها جبران می شد.به گفته شهردار تهران، قرار بود امسال میزان درآمدهای نقدی شهرداری تهران سه هزار و ٧١٠ میلیارد تومان باشد که تاکنون حدود یک هزار و ٦٧٠ میلیارد تومان آن محقق شده است.وی گفت: در حال حاضر نیز برخی حقوق ها در مجموعه شهرداری تهران پرداخت نشده و این اصلا برای این مجموع پسندیده نیست.شهردار تهران با تاکید بر ضرورت تکریم ارباب رجوع گفت: برخی مناطق برای اینکه کار منطقه را بهتر انجام دهند به کار کل شهرداری لطمه می زنند و درآمد نقدی را غیرنقدی نشان می دهند یا درآمد را دیرتر از موعد به خزانه می ریزند.وی توجه به مناطق محروم و نقاط آسیب زا را از جمله برنامه های مهم شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: حدود ١٠٠ ناحیه در تهران وجود دارد که در ارزیابی های انجام شده از سطح متوسط پایین تر هستند که باید به این بخش ها بیشتر توجه شود.نجفی گفت: شهرداری تهران مسئولیت فقرزدایی ندارد اما می تواند در این خصوص نقش ایفا کند.

آیا هواپیماهای مسافری روسی به ایران می آیند؟

دراین هفته یک رسانه نوشت : در طول چند هفته گذشته بار دیگر بعضی از منابع روسی خبر از پیشنهادهای ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیمای مسافرتی سوخو داده‌اند. خبری که هر چند هیچ یک از مقامات ایرانی هنوز هم به طور رسمی تایید نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد امکان پیگیری آن همچنان وجود خواهد داشت.مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره خبرهای مطرح شده از سوی منابع روس اظهار کرد: فارغ از آنکه کدام کشور تولیدکننده هواپیما باشد، آنچه بیشترین اهمیت را دارد، بحث پیگیری دریافت مجوز لازم از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) است.به گفته وی، متاسفانه با قید در نظر گرفته شده، در تمام مسافرت ایران هر هواپیمایی قصد ارائه شدن به ایرلاین‌های ایرانی را داشته باشد، نیاز به دریافت مجوز اوفک دارد و هواپیماهای روس نیز از این قاعده مستثنی نیستند.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه مذاکره دقیقی برای خرید هواپیمای مسافری سوخو ۱۰۰ میان ایرلاین‌های ایرانی با مقامات این شرکت روس نهایی نشده، توضیح داد: آنچه که بحث آن در طول هفته‌های قبل مطرح بود، اجاره تعدادی هواپیمای سوخو برای وارد کردن به ناوگان کشور بود.وی ادامه داد: در این راستا مذاکراتی با مقامات روس صورت گرفت اما مشخص شد که حتی بر ای اجاره این هواپیماها نیز نیاز به دریافت مجوز اوفک خواهد بود.به گفته اسعدی سامانی، به دنبال این اتفاق مشخص شد مقامات شرکت سوخو اگر قصد داشته باشند به ایران هواپیما بفروشند یا حتی اجاره دهند نیاز به دریافت مجوز از آمریکا خواهد بود و از این رو این مسئله باید از سوی آنها پیگیری شود.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خاطرنشان کرد: در صورت کسب موفقیت‌های لازم برای دریافت مجوز فروش یا اجاره هواپیما به ایران از سوی شرکت سوخو این امکان وجود دارد که ایرلاین‌های ایرانی نیز به این گزینه فکر کنند در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نزدیک هواپیمایی از سوی این شرکت هواپیماساز روس به ایرلاین های ایرانی تحویل شود.

منطقه ۲۲ قطب حاشیه‌نشینان لوکس پایتخت

درهفته ای که گذشت عضو مجمع نمایندگان تهران با انتقاد از وضعیت ساخت‌و ساز در منطقه ۲۲، گفت: تخریب واحد‌های نیمه‌کاره حداقل کار مدیریت شهری برای احقاق حقوق مردم است.علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در خصوص ساماندهی منطقه ۲۲ تهران، گفت: مهم‌ترین معضلی که در کمین منطقه ۲۲ تهران آتش‌سوزی است، متاسفانه این سازه‌ها علاوه بر اینکه مانع تونل ورودی هوای تهران است، به شکلی ساخته شده که هر آتش سوزی بحران ساز می‌شود؛ زیرا هیچ نردبان آتش‌نشانی به اندازه سازه‌های این منطقه نداریم.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجهیزات ناچیز آتش‌نشانی، تصریح کرد: ساختمان‌های ۲۵ تا ۳۰ طبقه اگر دچار حریق شود، خطراتی چون آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را به همراه خواهد داشت. متاسفانه منطقه‌ای پر خطر احداث شده است.وی به خانه ملت، گفت: از سوی دیگر امکانات، مسجد، مدرسه و همه خدمات رفاهی در منطقه ۲۲ مختل است لذا هزینه بسیاری به هزینه‌های شهری اضافه خواهد شد تا این امکانات را فراهم کنند، در حقیقت به جای استفاده از معماران با تجربه از افرادی استفاده شده که در منطقه ۲۲ تهران تنها به ساخت سازه های بلند مرتبه پرداخته‌اند.محجوب با بیان اینکه منطقه ۲۲ به حاشیه‌ای لوکس و آپارتمان نشین تبدیل شده است، تصریح کرد: مدیریت شهری جدید باید نسبت به سنجش نسبت جمعیت به فضا بپردازد، در غیر این صورت علاوه بر اینکه در آینده شاه‌ راه تنفسی شهر مسدود می‌شود، خود منطقه نیز فاقد به لحاظ جمعیت بسیار فضای تنفسی می‌شود.عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بسیاری از واحد‌ها در این منطقه هنوز در حال ساخت است که در صورت تکمیل، بر مشکلات اضافه می کند بنابراین بهتر است مدیریت شهری جدید باید برای صیانت از هوای پایتخت و جلوگیری از بروز مشکلات بحرانی، تخریب واحد‌های نیمه‌کاره حداقل کاری است که برای احقاق حقوق مردم تهران می‌تواند انجام دهد.

لغو طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

دراین هفته دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با نابسامان دانستن بافت فعلی پیرامونی حرم مطهر رضوی گفت: از این پس دیگر شاهد ساخت سازه های مرتفع در اطراف این مکان مقدس نخواهیم بود.شورای عالی شهرسازی ومعماری در جلسه ای در تاریخ ۱۹ تیرماه امسال اجرای طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی (ع)که در سال ۱۳۸۷ در همین شورا به تصویب رسیده بود را لغو و مقرر کرد تا زمان تهیه طرح جدید، روند بهسازی و نوسازی بافت های پیرامونی این حرم مطهر بر اساس ضوابط شورای عالی شهرسازی و معماری اجرا شود.در سال ۸۷ شورای عالی شهرسازی و معماری با توجه به وضعیت نابسامان بافت های مسکونی و تجاری اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) تصمیم می گیرد تا جدای از طرح های تفصیلی و جامع شهر مشهد، طرحی برای منطقه مرکزی این شهر و اصلاح این بافت که از تراکم و ریزدانگی بالایی برخوردار بود تدوین و اجرا کند.این طرح که اجرای آن به خصوص تملک اراضی و تجمیع آنها هزینه بالایی داشت، مشکلاتی نیز برای ساکنان اصلی بافت ایجاد کرد که مهم ترین آن تغییر وضعیت بافت مرکزی مشهد از سکونت دائم شهروندان به اقامت موقت مسافران بود به این معنا که مالکان اصلی خانه ها و کوچه های قدیمی مشهد از این منطقه کوچ داده شدند و به جای آن تعداد زیادی اقامتگاه ساخته شد. علت این امر این بود که به مشاور طرح گفته شده بود اجرای این بهسازی و نوسازی اطراف حرم نباید از محل بودجه عمومی باشد و می بایست هزینه های آن از خود طرح تأمین شود. این اقدام سبب شده بود تا مجری طرح (شهرداری مشهد) نیز از محل صدور پروانه های ساختمانی هزینه های تملک اراضی گران بهای تجاری اطراف حرم را تأمین کند که به گفته برخی کارشناسان همین موضوع ابتدای انحراف از اهداف اولیه بوده است.از دیگر مشکلات ایجاد شده برای حرم مطهر رضوی (ع) و زائران و مجاوران آن حضرت، ایجاد ترافیک شهری در اثر صدور مجوزهای متعدد اقامتی است؛ با این حال می توان چنین ایراداتی را با این توجیه که دیگر با وجود این تعداد مراکز اقامتی در مشهد، مانند سابق شاهد سرگردانی مسافران میان مسافرخانه ها و هتل ها نیستیم، عبور کرد؛ اما مسأله اغتشاش دید افقی اطراف حرم مطهر به دلیل ساخت بلندمرتبه های متعدد که عملا عدول دستگاه مجری طرح از ضوابط آن در اجرا محسوب می شود، قابل اغماض نیست.با این حال شورای عالی شهرسازی و معماری دولت های یازدهم و دوازدهم مصوبه شورای اواخر دولت نهم را لغو کرد و همین مساله موجب شدشائبه سیاسی کاری بوجود بیاید؛به خصوص که در تمام سال های اجرای این طرح، دستگاه ناظر و مجری محلی (شورای شهر و شهرداری مشهد) در سوی مخالف دیدگاه سیاسی دولت یازدهم قرار داشت و درست پس از آنکه شورای شهر پنجم از افرادی کاملا همسو با این دیدگاه توانستند شورای شهر را در دست بگیرند، شورای عالی شهرسازی و معماری طرح مصوب سال ۸۷ را پس از ۹ سال از زمان اجرا مغایر با ضوابط شهرسازی دانست. شائبه ای که پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری آن را رد کرده و این مصوبه را کاملا منطبق با سیاست های حرفه ای شهرسازی و معماری به دور از هر گونه سیاسی کاری می داند.

اجاره مسکن ۴۶ درصد گران شد

درهفته ای که گذشت نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نرخ اجاره بها باید متناسب با تورم باشد، افزود: با وجود تک رقمی شدن تورم، رشد اجاره بها دورقمی شده است.مجید کیان پور با اشاره به برخی اخبار مبنی بر رشد 30 درصدی نرخ اجاره بها در ماه‌های اخیر گفت: متاسفانه از ابتدای تابستان تاکنون نرخ اجاره بها در برخی مناطق تهران تا 46 درصد رشد داشته که این با هیچ منطقی سازگار نیست.کیان پور با نفی تاثیرپذیری اجاره بها از کاهش نرخ سود بانکی، ‌به خانه ملت بیان داشت: در حال حاضر متاسفانه نرخ تورم تک رقمی شده اما رشد نرخ اجاره بها دو رقمی یا حتی بیشتر است.نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه عرضه باید با تولید برابری کند، افزود: وقتی در بازار اجاره بها عرضه کمتر و تقاضا بیشتر است، قطع به یقین افزایش نرخ رخ می‌دهد.کیان پور با تاکید بر اینکه از خرداد تا اوایل مهرماه فصل نقل و انتقالات مسکن است، تصریح کرد: اگر خواهان ساماندهی بازار مسکن به ویژه اجاره بها هستیم باید سیاستی توام با حمایت در دستور کار باشد.وی ادامه داد: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی و همچنین اتحادیه مشاوران املاک باید با اتحاد و همکاری مشترک و با ارایه بسته های حمایتی و تشویقی متناسب با نرخ تورم نرخ ها را در بازار اجاره بها تعریف کنند.این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در نظر گرفتن نرخ اجاره بها متناسب با تورم از سوی موجران باید با تشویق های بسیاری همراه شود، گفت: در حال حاضر متاسفانه نرخ تورم تک رقمی شده اما نرخ اجاره بها دو رقمی یا حتی بیشتر است.کیان پور با تاکید بر اینکه بهانه مالکان برای افزایش بیش از 30 درصدی نرخ اجاره بها غیرقابل پذیرش است، افزود: کاهش نرخ سود بانکی یکی از بهانه های موجران برای رشد نرخ اجاره بها است در حالی که این کاهش در طی یک هفته اخیر رخ داده اما رشد نرخ اجاره بها برای فصل تابستان است.وی ادامه داد: دیگر بهانه موجران برای افزایش نرخ اجاره این است که بازار فعالیتی در بخش صنعت و امور مولد نداشته از این رو بهترین راه برای کسب درآمد خود را در افزایش نرخ اجاره بها می دانند.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس افزود: سرمایه‌گذاری موجران در بخش مسکن و اخذ بهره مناسبی از پول خود دلیل دیگری است که در آغاز نقل و انتقالات فصل اجاره مسکن مقداری بازار تحریک می شود و این تحریک بازار معمولا بیش از نرخ تورم اتفاق می افتد.

ایزدی: انبوه‌سازان؛ مقصر افزایش خانه‌ های خالی

دراین هفته معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که انبوه سازان مقصر افزایش خانه های خالی به ۳ میلیون واحد هستند از حاشیه نشینی ۱۱ میلیون نفر در ۱۱۰ شهر خبر داد و گفت: ۱۴۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد در کشور داریم.محمدسعید ایزدی به فاصله چند سال پس از برگزاری آخرین نشست خبری همزمان با هفته دولت رودروی خبرنگاران قرار گرفت. وی در این نشست اظهارات نیمه مردادماه خود درباره انبوه سازان و عملکرد ضعیف آنها در بافت های فرسوده را تکرار کرد. وی انبوه سازان را مقصر خالی از سکنه شدن 3 میلیون واحد مسکونی معرفی و به آنها توصیه کرد از ساخت و ساز در باغ ها به سمت احیای بافت های ناکارآمد تغییر مسیر دهند تا سرمایه گذاری آنها قفل نشود.ایزدی در ابتدای نشست خبری با اشاره به این که بهسازی و نوسازی در کشور عمرانی دیده می شد یعنی بیل و کلنگی، اظهار کرد: آیا می توانیم به اثری که 10 سال پیش ساخته ایم افتخار کنیم. اگر بخواهیم معماری خوب در شهر تهران داریم باید به چه چیزی اشاره کنیم.وی با بیان این که از 10 اثر معماری 9 اثر مربوط به 30 سال قبل و تنها یکی مربوط به سال های اخیر است به سیاست های چهار سال آینده حوزه بهسازی و نوسازی اشاره کرد و افزود: روندی که برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده طی می شود مانند یک جنگل بوده و آشوب است.وی با اشاره به این که در بحث اشتغالزایی ضعف داریم، تصریح کرد: بازآفرینی شهری مجموعه ای از اقدامات است که کیفیت معیشت زندگی را در همه ابعاد آن ارتقا می یابد.مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این که بازآفرینی فقط جوی و جدول نیست، اظهار کرد: تمام تلاش ما از ابتدای دولت یازدهم این بوده که به جای واژه بافت فرسوده از واژه بافت "ناکارآمد" استفاده کنیم.

بسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان امسال

درهفته ای که گذشت مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از تعیین تکلیف همه تعاونی‌های مسکن مهر تا قبل از پایان امسال خبر داد و گفت: حوادث ناشی از کار در سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است.حاتم شاکرمی، با اشاره به رشد تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در دولت یازدهم اظهارکرد: از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۵ با افزایش تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی مواجه بودیم به نحوی که در بحث انجمن‌های صنفی نزدیک صد درصد رشد، شوراهای اسلامی کار ۲۸ درصد رشد و تشکل‌های کارفرمایی ۱۲ درصد رشد داشتیم.وی افزود: این امر نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید در این چهار سال در خصوص افزایش تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و زمینه حضور این تشکل‌ها در مراجع تصمیم‌گیری توجه قابل ملاحظه‌ای داشته که در دهه گذشته بی سابقه بوده است.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در ادامه با تاکید بر تعیین تکلیف همه تعاونی‌های مسکن مهر تا قبل از پایان سال ۱۳۹۵، گفت: در حال حاضر ساخت و ساز مسکن مهر در برخی شهرستانها به اتمام رسیده و امیدواریم تا قبل از پایان امسال پرونده همه تعاونی‌های مسکن مهر بسته شود.شاکرمی افزود: در بعضی مناطق مثلا در شهرری تعاونی‌های زیر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تعیین تکلیف هستند و تعاونی‌های بالای ۴۰ درصد در حال اتمام ساخت و سازند ولی بخش اعظمی از تعاونی های مسکن بالای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.وی همچنین از کاهش ۱۱ درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته خبر داد و گفت: حوادث ناشی از کار در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ کاهش ۱۱ درصدی داشته و عملکرد سال ۱۳۹۵ در این زمینه نسبتا مطلوب بوده است.البته بیشتر حوادث کار مربوط به بخش ساختمان است ولی با نظارتها و بازرسی‌های دقیقی که افزایش داده و آموزش‌هایی که ارائه کرده‌ایم به سمت کاهش حوادث پیش رفته‌ایم.

کاهش تخفیف در معاملات ملک

دراین هفته یک رسانه نوشت : متوسط نرخ تخفیف در معاملات مسکن 9 منطقه شهر تهران – که بیش از 60 درصد خریدهای ملکی در آنجا انجام می‌شود - از حدود 10 درصد سال گذشته به نزدیک 5 درصد رسیده است. اگرچه در منطقه یک، تحت‌تاثیر مازاد عرضه واحدهای لوکس، همچنان شکاف دو رقمی -3/ 12 درصدی- بین «قیمت پیشنهادی» و «قیمت قطعی» وجود دارد، اما در مناطق مصرفی و پرفروش، شرایط دریافت تخفیف برای متقاضیان سخت‌ شده است. چالش کاهش نرخ تخفیف در فایل‌های کم‌متراژ، در صورت تجهیز بازار به یک ابزار مالی دو منظوره، رفع می‌شود.کاهش نرخ «تخفیف» در فروش آپارتمان‌ها، آلارم بازار ملک برای سیاست‌گذاران از بابت «پیامد اولیه غفلت از ابزار مالی تعادل‌ساز در معاملات مسکن» را به صدا درآورد. گزارش «دنیای‌اقتصاد» درباره آخرین وضعیت سطح قیمت‌ فایل‌های فروش ملک نشان می‌دهد: در مناطقی از تهران که محل انجام 63 درصد معاملات ماهانه مسکن شهر تهران است، فاصله همیشگی بین «قیمت پیشنهادی» و «قیمت قطعی» فروش واحد مسکونی، از حدود 10 درصد در سال گذشته به نزدیک 5 درصد در تابستان امسال رسیده است که از نصف شدن شکاف بین این دو نوع قیمت در بازار ملک و «سخت شدن امکان دریافت تخفیف بیشتر از فروشنده‌ها» حکایت دارد. هم‌اکنون میانگین «قیمت پیشنهادی» یا همان «قیمت اولیه» آپارتمان -که با اعلام فروشنده در فایل‌های عرضه درج می‌شود- در مناطق یک تا 8 و منطقه 13، متر مربعی 6 میلیون و 170 هزار تومان برآورد می‌شود و متوسط «قیمت قطعی» آپارتمان‌های فروش رفته نیز متری 5 میلیون و 880 هزار تومان است.این دو سطح قیمتی مشخص می‌کند: ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها در جریان چکش‌کاری توسط دلالان و انجام مذاکره بین طرفین معامله، در نهایت به‌طور میانگین با «تخفیف» 6/ 4 درصدی همراه و به انجام قطعی معامله منجر می‌شود.

رونمایی از طرح‌های زیربنایی شرکت راه‌آهن به مناسبت هفته دولت

دراین هفته همزمان با هفته دولت، شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل و نقل كشور در ۷ استان ۱۴ پروژه در بخش ریلی را با اعتباری بالغ بر ۸۴۴۷ ميليارد ريال به بهره‌برداری می رساند.به مناسبت هفته دولت ۱۴ پروژه در بخش ریلی توسط شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور جمعا با اعتباري بالغ بر ۸۴۴۷ ميليارد ريال به بهره‌برداري مي‌رسد.۵پروژه در خصوص زيرسازي و روسازي خطوط ریلی، احداث تقاطع غيرهمسطح و احداث ساختمان‌ها و تأسيسات جانبي با اعتباري بالغ بر ۷۴۴۰ ميليارد ريال توسط شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور به بهره برداری خواهد رسید.هم چنین در زمينه احداث تقاطع غير همسطح ۵ پروژه با اعتبار ۸۸۳ ميليارد ريال و در زمينه علائمی‌نمودن ايستگاه ۴ پروژه با اعتبار ۱۲۴ ميليارد ريال به بهره برداری خواهد رسید.

نهادهای مقصر حادثه پلاسکو مشخص شدند

درهفته ای که گذشت رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش این کمیسیون درخصوص حادثه پلاسکو بیش از ۴۰ روز پیش تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است،گفت:نهادهای مقصر در این حادثه مشخص شده اند.محمدرضا رضایی کوچی، با اشاره به تقدیم گزارش نهایی کمیسیون عمران مجلس از حادثه پلاسکو به هیأت رئیسه مجلس، گفت: این طرح در بیش از یک ماه گذشته به هیات رئیسه ارسال شده و در حال حاضر در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس با تعیین نوبت از سوی هیات رئیسه قرار دارد.نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تعیین سهم تقصیر دستگاه‌های مسئول در این حادثه در گزارش مذکور، افزود: در بروز این حادثه شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کنار مالک پلاسکو به نسبت‌های مختلفی مقصر تشخیص داده شدند که البته در گزارش نهایی درصدی برای این تقصیرها تعیین نشده است.این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه برخی از دستگاه های مسئول در خصوص نظارت بر پلاسکو و وظیفه خود در این رابطه بی اطلاع بوده اند، تصریح کرد: متاسفانه عدم اطلاع این دستگاه ها از وظیفه نظارتی خود نیز در بروز این حادثه دخیل بوده است.وی با تاکید بر اینکه متاسفانه شهرداری و دو وزارت راه و شهرسازی و تعاون،کار و رفاه اجتماعی قدرت و توانایی لازم برای برخورد با کسبه بی‌توجه به مسایل ایمنی و کارگاهی پلاسکو را نداشته اند، گفت:دستگاه‌های مسئول می توانستند مانع از بروز این حادثه شوند؛اما متاسفانه غفلت دسته جمعی مسولان،بروز این حادثه را رقم زد.این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مشابه پلاسکو درکشور به ویژه تهران بیشمار است، افزود:به طورحتم بی توجهی به ایمنی ساختمان ها حوادث مشابه همچون پلاسکو را دوباره رقم می زند.رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص حادثه پلاسکو به شرایط ساختمان های مشابه نیز اشاره شده تا قبل از وقوع حوادث جلوی آن ها گرفته شود.

ماجرای میلیاردر شدن یک زن در پردیس

درهفته ای که گذشت ایسنا نوشت:بعد از آن‌که فعالیت‌های بی‌قاعده در فضای مجازی منجر به سودهای بی‌حساب و کتاب از طریق خرید و فروش مسکن مهر پردیس شد دادستانی پردیس خبر از دستگیری شش متهم داد. ماجرای نفوذ دلالان به بحث خرید و فروش مسکن مهر پردیس با استفاده از امکانات فضای مجازی، در روزهای اخیر به دستگیری شش نفر منجر شد. گفته می‌شود طی حدود یک سال اخیر یک خانم با خرید و فروش مسکن مهر پردیس بیش از یک میلیارد تومان سود برده است. به همین دلیل شنیده شده هر نوع فعالیت در گروه‌های اجتماعی به منظور خرید و فروش مسکن مهر ممنوع خواهد بود.آلارم نسبت به فرآیند دلال‌بازی در پردیس زمانی قرمز شد که مدیرعامل شرکت عمران این شهر با بیان این‌که طی ۱۴ ماه اخیر میراث‌دار مسائل عجیب و غریبی بودم، از تلاش برخی افراد برای به دست آوردن شماره تلفن ۸۰ هزار متقاضی مسکن مهر پرده برداشت و گفت که این افراد قصد دارند واحدها را با قیمت‌های نازل از چنگ متقاضیان درآورند. البته ظاهرا برخی بنگاه‌داران و دلالان طی چهار پنج سال اخیر سودهای خوبی به جیب زده‌اند و تنها در یک فقره، خانمی طی حدود یک سال، یک میلیارد تومان از طریق خرید و فروش مسکن مهر با زد و بندهای خاص سود کرده است.با این حال تهدید وجود فضای کاسبی از طریق مسکن مهر پردیس به قوت خود باقی است. با نگاهی اجمالی به خیابان‌های این شهر می‌توان تعداد بی‌شمار بنگاه‌های املاک را مشاهده کرد که عمده فعالیتشان به خرید و فروش مسکن مهر اختصاص دارد. بعضی مشاوران املاک البته کوشاتر هستند و با پلاکاردهایی با مضامین "خرید و فروش مسکن مهر" در مسیر فازهای پردیس می‌نشینند.خیزش بی سر و صدای مشاوران املاک به زون‌ها و فازهای پردیس از ابتدای کلنگ‌زنی این پروژه کلید خورد و به نظر می‌رسد ابلاغ "دستورالعمل اجرایی معاملات ثانویه مسکن مهر اعم از واحدهای تمام شده و نیمه تمام" در ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ هم نتوانست جلوی کسب و کار بی‌قاعده بعضی دلالان پردیس را بگیرد. این ابلاغیه در آن شرایط به عنوان راهکاری برای رونق بخشیدن به واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر سراسر کشور، جلوگیری از خرید و فروش‌های غیررسمی و احترام به حق مالکیت در نظر گرفته شد. خرید و فروش‌ها نیز با ثبت در سامانه مسکن مهر کنترل می‌شود اما ظاهرا توفیقی در کنترل دلال‌بازی حاصل نشده است.گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت آزاد برخی واحدها در فاز ۱۱ به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده که البته این رقم بجز ۴۰ میلیون تومان تسهیلات است. در حالی که تا یک سال پیش که هنوز واحدها افتتاح نشده بود ارقام حدود ۷۰ میلیون تومان می‌چرخید.اوضاع به گونه‌ای پیش رفت که به تازگی یک باند قوی متشکل از دلالان و واسطه‌های مسکن مهر شهر پردیس از اعضای هیأت مدیره عمران این شهر بخواهند شماره تلفن‌های ۸۰ هزار متقاضی مسکن مهر این شهر را در اختیار آنها قرار دهند. البته مدیرعامل عمران پردیس در برابر این خواسته مقاومت کرد و از متقاضیان خواست با توجه به ارزش افزوده واحدها در آینده از طریق ایجاد راه‌های ارتباطی و احداث مترو، واحدهای خود را ارزان نفروشند.در روزهای اخیر نیز با دستور دادستانی پردیس شش نفر از دلالان مسکن مهر که به تحریک مردم جهت خرید و فروش سهام مسکن مهر اقدام می‌کردند، دستگیر شدند. البته شنیده شده تعداد مظنونان ۱۴ نفر است. حیدر فتاحی در خصوص دستگیری شش نفر گفت: متهمین موصوف با راه‌اندازی چند شبکه اجتماعی از جمله در شبکه اجتماعی تلگرام با نشر اکاذیب و خبرهای دروغ و با تحریک افرادی که دارای سهام مسکن مهر بودند در نظم عمومی اخلال به وجود می‌آوردند.این موضوع که دستگیری و ایجاد محدودیت در فضای مجازی در بحث خرید و فروش واحدهای مسکن مهر پردیس تا چه حد می‌تواند جلوی این فرآیند را بگیرد خود جای سوال است اما قطعا فعالیت گروه‌های سازماندهی شده در این خصوص نه تنها به نفع متقاضیان واقعی نیست بلکه ممکن است منجر به حباب قیمتی شود که دودش به چشم سرمایه‌گذاران خواهد رفت؛ زیرا گران شدن بی‌قاعده و حباب گرفتن احتمالی، در آینده منجر به حبس سرمایه و خالی ماندن واحدهای پردیس می‌شود.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar