۰۹:۴۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - 07 September 2017
کد خبر: ۴۶۵۷۰
«صما» گزارش می‌دهد:
صما- بر اساس آمارهای ارائه شده میزان سوانح بخش ریلی در مقایسه با بخش جاده‌ای بسیار جزئی است، در حال حاضر سالانه حدود 20 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان می‌بازند در حالی که این رقم در سوانح ریلی متوسط سالانه 4 الی 5 نفر است.

به گزارش «صما» حمل و نقل یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه هر جامعه ای محسوب می شود. از میان شقوق مختلف آن، حمل و نقل ریلی اهمیت زیادی دارد، زیرا از یک طرف سرمایه گذاری زیادی روی آن انجام شده و از طرف دیگر به دلیل پایین بودن هزینه های سوخت، آلودگی محیط زیست و همچنین بالا برودن ایمنی آن در سال های اخیر مورد توجه مسئولین قرار گرفته است.

در خصوص ظرفیت های بالایی این حوزه در بخش ایمنی سال‌ها سیاست گذاران اقتصادی کشور در تلاش هستند تا حمل و نقل ریلی را به عنوان وسیله ایمن و کم‌هزینه‌تر جایگزین حجم انبوه سفرهای جاده‌ای به ویژه در بخش بین‌شهری کنند.

با حادثه اخیر جاده‌ای که منجر به فوت 16 تن از دانش آموزان هرمزگانی شد، مسئولان بر انتقال مسافران از جاده به ریل تاکید کردند. در همین زمینه مدیران کل راه‌آهن هرمزگان و اهواز در گفت‌و‌گو با «صما» وضعیت ایمنی حمل‌ونقل ریلی را تشریح کرده و در خصوص ابلاغیه شرکت راه‌آهن کشور برای جابه‌جایی مسافران اعلام آمادگی کردند.

بخش راه‌آهن ایمن‌ترین مسیر برای مسافران

در این خصوص مدیرکل راه‌آهن هرمزگان (بندرعباس) بابیان اینکه بر اساس آمارهای اعلام‌شده تعداد جان‌باختگان حوادث ریلی در سال ۱۳۸۹ درمجموع ۴ نفر بوده که ۲ نفر مسافر و دو نفر مأمور شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بودند. گفت: در سال ۱۳۹۰ نیز درمجموع ۵ نفر به علت حوادث ریلی کشور جان خود را از دست دادند که همه این ۵ نفر از مأموران راه‌آهن بودند، اما هیچ مسافری در این سال در این حوادث کشته نشد.

محمد پور فخری بهابادی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: در سال ۱۳۹۱ تعداد جان‌باختگان حوادث ریلی در کشور ۶ نفر بود که یک نفر آن مسافر و ۵ نفر دیگر مأموران راه‌آهن بودند. با ادامه روند کاهش تلفات حوادث ریلی در کشور در سال ۱۳۹۳ تعداد جان‌باختگان حوادث ریلی به دو نفر رسید که یک نفر آن مسافر و یک نفر دیگر از مأموران شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: همچنین در پایان سال ۱۳۹۴ آمارها نشان داد درمجموع ۴ نفربر اثر حوادث ریلی کشور جان خود را از دست دادند که یک نفر آن مسافر و ۳ نفر مأموران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بودند.

پور فخری گفت: در 8 ماه سال ۱۳۹۵ شاهد هیچ حادثه منجر به فوتی در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور نبودیم، اما صبح پنجم آذر به همراه نقص فنی، باعث کشته شدن ۳۶ تن از هم‌وطنان آذری و ۴ مأمور راه‌آهن در حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت‌خوان سمنان شد. ضمن اینکه در این حادثه ۱۰۳ نفر از مسافران مصدوم شدند. البته این مورد یک استثنا در شبکه ریلی کشور بود.

وی بابیان اینکه به‌هرحال کشته شدن حتی یک نفر از هم‌وطنان را در حوادث ریلی، رانندگی و جاده‌ای زیاد می‌دانند اما آمارها نشان می‌دهد روزانه به‌طور میانگین ۴۸ نفربر اثر حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

پور فخری افزود: جلوگیری از تلفات مسافران در شبکه حمل‌ونقل کشور یکی از مهم‌ترین اصول دولت‌ها بوده و وزارت راه و شهرسازی با ارائه برنامه‌ها و طرح‌های مختلف درصدد است هرسال میزان تلفات مسافران را در شقوق حمل‌ونقل هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ای به حداقل کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه بخش راه‌آهن ایمن‌ترین مسیر برای مسافران محسوب می‌شود گفت: البته به دلیل نبود مسیرهای راه‌آهن یکپارچه از مبدأ تا مقصد در برخی از استان مسیرها اندکی طولانی اما با ایمنی بالایی انجام می‌گیرد.

مدیرکل راه‌آهن هرمزگان گفت: به‌طور مثال راه‌آهن هرمزگان خطوط مستقیم و تک مسیر به شیراز ندارد بلکه این مسیر با دو توقف انجام می‌گیرد.

پور فخری بابیان اینکه اما با برنامه‌ریزی می‌توان از کل مسیرهای ریلی کشور بهره برد گفت: به‌طور مثال امکان این موضوع وجود دارد که اردوها، نشست‌ها و جلسات گروهی و دسته‌جمعی از طریق ریلی برگزار شود اما نیازمند اندکی برنامه‌ریزی است.

وی در خصوص ابلاغ آمادگی کامل شرکت راه‌آهن برای جابه‌جایی دانش‌آموزان در اردوهای آموزشی به‌واسطه ایمنی بیشتر این وسیله حمل‌ونقلی یادآور شد: این موضوع می تواند بسیار مبارک باشد زیرا امینت، آسودگی و هزینه کمتر خطوط ریلی برای حمل‌ونقل مسافران جزمزایای این حوزه ریلی است.

وی گفت: البته در خصوص مسیرهای دوطرفه باید هماهنگی‌های خاصی اعمال شود که با توجه به آنلاین بودن مسیر خطوط کار سخت و مشکلی نیست.

مدیرکل راه‌آهن هرمزگان در پاسخ به این سؤال که آیا چالشی در بخش ریلی استان وجود دارد گفت: به‌طورکلی نه اما به‌طور اخص در برخی از مسیرها در حمل‌ونقل خودرو مسافران با قطار با کمبود واگن روبرو هستیم.

وی درنهایت گفت: با توجه به اینکه برخی مناطق کشور از زیرساخت‌های جاده‌ای مناسب برخوردار نیستند، بهتر است برای جابجایی به سمت حمل‌ونقل ریلی استفاده کنیم.

رشد اقتصادی درگرو توسعه ریلی

در همین زمینه مدیرکل راه‌آهن جنوب (اهواز) بابیان اینکه با توجه به سوانح جاده‌ای و افزایش آمار تلفات در کشور، استفاده از حمل‌ونقل ریلی لازم‌الاجرا است گفت: چراکه این وسیله حمل‌ونقلی دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش ایمنی و آسودگی مسافران دارد.

عبدالکریم درویش زاده بابیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر به علت حوادث متعدد جاده‌ای توجهات به سمت‌وسوی ریل تغییر جهت داده است در حال که نباید تأثیر غیرقابل‌انکار توسعه حمل‌ونقل ریلی بر رشد اقتصادی را فراموش کرد. در حال حاضر بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برای افزایش رشد اقتصادی خود دست به دامان توسعه صنعت ریلی و ایجاد زیرساخت جدید برای پیش راندن رشد اقتصادی کشورشان شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه عمده گرایش جهانی به سمت‌وسوی خطوط ریلی به دلیل سه مسئله است. گفت: ایمنی بالا، مصرف اندک سوخت و توسعه رشد اقتصادی باعث شده جهان نگاه جامع‌تر و متفاوت‌تری به بخش ریلی داشته باشد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب با اعتقاد به اینکه تغییر جهت اردوهای دسته‌جمعی از بخش جاده‌ای به ریلی می‌تواند در کاهش تلفات مؤثر باشد گفت: آمار نشان داده است که مسافرت‌های ریلی از ایمنی بیشتری نسبت به مسافرت‌های جاده‌ای برخوردارند٬ اگر مسافرت‌های ریلی را با مسافرت‌های جاده‌ای مقایسه کنیم، می‌بینیم که خطر تصادف جاده‌ای حدود ۲۴ برابر بیشتر از مسافرت‌های ریلی است.

درویش زاده گفت: به‌هرحال راه‌آهن جنوب اعلام آمادگی دارد برای تمامی شهروندان سفری آرام و بدون دغدغه را هدیه کند و در این زمینه زیرساخت‌های این بخش در استان خوزستان قابل‌قبول و مثبت ارزیابی‌شده است.

وی در بخش دیگر از سخنانش در خصوص وضعیت ریلی اهواز گفت: محدوده راه‌آهن جنوب که شامل هفت‌تپه به اهواز، بندر امام و خرمشهر، در کل تمام خطوط به‌جز یک بلاک 11 کیلومتری (حدفاصل ایستگاه کارون به میاندشت) به‌صورت کامل با ریل‌های آل 60 و تراورس‌های بتنی که بهترین نوع روسازی در شبکه‌های راه‌آهن است، بازسازی‌شده است و خط فرسوده‌ای در محدوده اداره کل راه‌آهن جنوب وجود ندارد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب در خصوص چالش‌های راه‌آهن جنوب گفت: در حال حاضر به‌جز عبور و مرور غیرمجاز وسایل نقلیه از روی خطوط راه‌آهن هیچ مشکلی دیگری وجود ندارد.

وی درنهایت گفت: حفظ سلامت شهروندان امر مهمی است که با استفاده از حمل‌ونقل سالم مانند ریل می‌توان به بالاترین ظرفیت موجود دست‌یافت.

انتهای پیام /

کد خبر:0227

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar