۱۲:۱۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - 07 September 2017
کد خبر: ۴۶۵۷۲
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین و شاخص‌ترین اخبار حوزه راه و مسکن را در اختیار مخاطبان این حوزه قرار دهد.
در هفته ای که گذشت دستور ویژه رییس قوه قضاییه برای اولویت دادن به پرونده‌های مسکن مهر، تشريح آخرين وضعيت ساخت آزادراه جنوبی تهران، لزوم ایمن‌سازی گود برج میلاد، جزئيات ديدار وزیر راه و شهرسازی ایران با امیر قطر، ورود ۹ شرکت خصوصی به تامین مالی مسکن و... مهمترین اخبار حوزه راه و مسکن بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می‌آید:

دستور ویژه رییس قوه قضاییه برای اولویت دادن به پرونده های مسکن مهر

درهفته ای که گذشت تسنیم نوشت: قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از دستور رییس قوه قضاییه برای طرح مسکن مهر خبر داد. احمد اصغری‌مهرآبادی اظهار کرد: از مجموع 2.2 میلیون واحد مسکن مهر کار ساخت یک میلیون و 960 هزار واحد به پایان رسیده که پس از کسر واحدهای فاقد متقاضی و واحدهایی که پرونده‌های آن‌ها در دستگاه قضایی مطرح است حدود 90 هزار واحد باقیمانده که تلاش می‌کنیم همه آن‌ها را تا پایان امسال تکمیل کنیم.وی یادآور شد: 36 هزار پرونده مسکن مهر در دادگاه‌ها در حال بررسی است که با دستور ریاست قوه قضائیه پرونده‌ها در اولویت قرار دارد.وی با بیان این‌که برای 14 هزار پرونده رأی قطعی صادر شده است،‌ افزود:‌ در کشور 110 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی داریم برای واگذاری آن‌ها همه شرایط را از جمله شرط تأهل، 5 سال سکونت و نداشتن مالکیت خصوصی و نگرفتن زمین از دولت حذف شده است.

بخش راه‌آهن ایمن‌ترین مسیر برای مسافران

دراین هفته مدیرکل راه‌آهن هرمزگان (بندرعباس) بابیان اینکه بر اساس آمارهای اعلام‌شده تعداد جان‌باختگان حوادث ریلی در سال ۱۳۸۹ درمجموع ۴ نفر بوده که ۲ نفر مسافر و دو نفر مأمور شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بودند. گفت: در سال ۱۳۹۰ نیز درمجموع ۵ نفر به علت حوادث ریلی کشور جان خود را از دست دادند که همه این ۵ نفر از مأموران راه‌آهن بودند، اما هیچ مسافری در این سال در این حوادث کشته نشد.محمد پور فخری بهابادی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: در سال ۱۳۹۱ تعداد جان‌باختگان حوادث ریلی در کشور ۶ نفر بود که یک نفر آن مسافر و ۵ نفر دیگر مأموران راه‌آهن بودند. با ادامه روند کاهش تلفات حوادث ریلی در کشور در سال ۱۳۹۳ تعداد جان‌باختگان حوادث ریلی به دو نفر رسید که یک نفر آن مسافر و یک نفر دیگر از مأموران شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود.وی افزود: همچنین در پایان سال ۱۳۹۴ آمارها نشان داد درمجموع ۴ نفربر اثر حوادث ریلی کشور جان خود را از دست دادند که یک نفر آن مسافر و ۳ نفر مأموران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بودند.پور فخری گفت: در 8 ماه سال ۱۳۹۵ شاهد هیچ حادثه منجر به فوتی در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور نبودیم، اما صبح پنجم آذر به همراه نقص فنی، باعث کشته شدن ۳۶ تن از هم‌وطنان آذری و ۴ مأمور راه‌آهن در حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت‌خوان سمنان شد. ضمن اینکه در این حادثه ۱۰۳ نفر از مسافران مصدوم شدند. البته این مورد یک استثنا در شبکه ریلی کشور بود.وی بابیان اینکه به‌هرحال کشته شدن حتی یک نفر از هم‌وطنان را در حوادث ریلی، رانندگی و جاده‌ای زیاد می‌دانند اما آمارها نشان می‌دهد روزانه به‌طور میانگین ۴۸ نفربر اثر حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست می‌دهند.پور فخری افزود: جلوگیری از تلفات مسافران در شبکه حمل‌ونقل کشور یکی از مهم‌ترین اصول دولت‌ها بوده و وزارت راه و شهرسازی با ارائه برنامه‌ها و طرح‌های مختلف درصدد است هرسال میزان تلفات مسافران را در شقوق حمل‌ونقل هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ای به حداقل کاهش دهد.

تشريح آخرين وضعيت ساخت آزادراه جنوبی تهران

درهفته ای که گذشت معاون وزیر راه و شهرسازی احداث آزادراه جنوبی تهران را از معدود پروژه هایی دانست که از برنامه مصوب جلوتر است و افزود: با میانگین روزانه سه هزار تن آسفالت ریزی در قطعه چهار، کار در مراحل نهایی است و امیدواریم کل پروژه را زودتر از برنامه زمان‌بندی شده تحویل دهیم.خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازیاین آزادراه رازمینه ساز انتقال تردد وسایل نقلیه عبوری از کلان شهر تهران و کمربندی موجود به خارج از شهر تهران دانست و گفت: آزادراه جنوبی تهران علاوه بر ایجاد ارتباط بین کریدورهای منتهی به پایتخت موجب تکمیل، تسهیل و افزایش ایمنی ارتباط بین آزادراه‌های غرب و شهر تهران می‌شود و با حذف بخشی از بار ترافیک آزادراه قزوین- کرج، ترافیک را کاهش می‌دهد.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرایند ساخت آزادراه جنوبی تهران جلو‌تر از برنامه در حال انجام است، تاکید کرد: پیشرفت فیزیکی قطعه چهار این آزادراه از قم تا گرمسار به طول ۳۸ کیلومتر امروز به ۶۳ درصد رسیده و پیشرفت فیزیکی کل پروژه بیش از ۳۰ درصد است.وی افزود: در قطعه چهار به طور میانگین روزانه سه هزار تن آسفالت‌ریزی انجام می‌شود و به منظور رفاه حال هموطنان ساختمان‌های جانبی محدوده آزادراه مانند مجتمع‌های خدمات رفاهی نیز همزمان با افتتاح آزادراه به بهره‌برداری خواهد رسید.مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه درخت‌کاری در هزار هکتار از مسیر این آزادراه را برای نخستین بار در کشور اقدامی مهم دانست و بیان کرد: در راستای معماری و منظر راه، دو طرف این آزادراه با گونه‌های طبیعی سازگار با اقلیم منطقه درخت‌کاری می‌شود و این اقدام علاوه بر زیباسازی مسیر و ارتقای بهداشت روانی رانندگان و مسافران، در بیابان زدایی و جلوگیری از ریزگردها و حفظ و نگهداری حریم آزادراه اثرات قابل توجهی دارد.این آزادراه به طول ۱۵۸ کیلومتر در نقطه‌ای از آزادراه کرج- قزوین در محدوده صنعتی آبیک آغاز و پس از عبور از مناطق نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، آزادراه تهران - ساوه را قطع کرده و از محدوده جنوبی فرودگاه امام خمینی می‌گذرد و در محدوده شهرک صنعتی چرمشهر در تلاقی با آزادراه قم - گرمسار پایان می‌یابد و هم اکنون قطعه چهار حدفاصل قم تا گرمسار که جزو اولویت‌های اساسی در شبکه آزادراهی کشور است مراحل پایانی کار را طی می‌کند.

تهیه پیش‌نویس صلاحیت بازرسی در آیین‌نامه کنترل ساختمان

دراین هفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در دومین نشست بازرسان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها از تهیه پیش‌نویس صلاحیت بازرسی ساخت خبر داد و گفت: در بحث کنترل با دو مقوله نظارت و بازرسی روبه رو هستیم و تشخیص صلاحیت بازرسی از مسائل مهمی است که با تصویب آیین‌نامه کنترل ساختمان باید به آن پرداخته شود.دومین نشست بازرسان نظام مهندسی‌های ساختمان استان‌ها با حضور حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، فرج الله رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان و حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.محورهای این نشست بررسی آیین‌نامه کنترل ساختمان و جمع‌آوری نظرات بازرسان همچنین بررسی وظایف و اختیارات بازرسان در امور محوله بود.دراین نشست، حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درسخنانی هدف از برگزاری این نشست را ایجاد همفکری و فضای گفت‌وگوی دو طرفه برای آشنایی بازرسان با مواضع وزارت راه و شهرسازی و نیز دریافت نظرها و مسائل بازرسان برای رسیدن به راه‌حل‌ها عنوان کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان خانه حرفه‌ای ماست که در خود قانون ظرفیت‌های خوبی برای اصلاح آن وجود دارد و روح اصلی حاکم بر قانون، فرایند اصلاح از درون با سه ابزار بازرسان، شورای انتظامی و نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی است. البته ۲۲ سال از تدوین این قانون گذشته و از آن تجربه‌های مختلفی به دست آورده‌ایم و احتمالا نیازمند تغییراتی است.

چهار انتصاب جدید در وزارت راه‌و شهرسازی

درهفته ای که گذشت وزیرراه و شهرسازی در احکامی معاون معماری و شهرسازی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید، مشاور معماری‌و شهرسازی و قائم‌مقام امور استان‌ها را انتخاب کرد.به گزارش «صما»عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی حکمی حبیب‌الله طاهرخانی را به سمت مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، منصوب کرد.همچنین وزیر راه و شهرسازی طی حکمی محمدسعید ایزدی را به سمت معاون معماری و شهرسازی خود در دولت دوازدهم انتخاب کرد.در دیگر احکامی که از سوی آخوندی صادر شد به ترتیب محسن نریمان را به سمت قائم‌مقام خود در امور استان‌ها و پیروز حناچی به عنوان مشاور معماری و شهرسازی وزیر انتخاب شدند.

بدهکاری شهرداری مانع گسترش متروی تهران

دراین هفته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از جزئیات طرحی برای مترو تهران خبر داد که اجرای مشروط آن می‌تواند مشکل کمبود ناوگان اتوبوس و مترو تهران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کند.محمد علیخانی با اشاره به کمبود 2000 واگن مترو در تهران، گفت: از آنجاکه منابع مالی شهرداری تهران با محدودیت مواجه است، بهترین روش برای تامین این کسری و رسیدن به سطح قابل‌قبول خدمت‌رسانی، استفاده از فاینانس 20 ساله است.وی بهره‌گیری از منابع فاینانس را مشروط به رفع یک مانع دانست و اظهار کرد: با توجه به بدهی چندهزار میلیارد تومانی شهرداری تهران به بانک‌ها،‌ اکنون امکان استقراض جدید وجود ندارد و این بدهی به مانعی بر سر راه فاینانس جدید تبدیل شده است.تنها راه رفع این مانع در حال‌حاضر، استمهال پنج ساله بدهی‌های انباشته شهرداری تهران است تا بتوان از فاینانس‌های جدید دولتی برخوردار شد. به گفته وی، دولت امتیاز 5/ 2 میلیارد دلار فاینانس خارجی را به رفع کمبودهای حمل‌ونقل عمومی پایتخت اختصاص داده است که این رقم در صورت استمهال بدهی کنونی شهرداری از سوی بانک‌ها قابل تخصیص است.در این‌صورت امکان استفاده از فاینانس جدید با بازپرداخت 20 ساله و در نظر گرفتن یک دوره استراحت پنج ساله به منظور بازپرداخت بدهی‌های فعلی شهرداری فراهم خواهد شد. به گزارش دنیای اقتصاد، ارزش این فاینانس رقمی بیش از سه‌برابر بودجه کل مترو تهران در سال‌جاری بوده و تقریبا نصف بودجه سالانه کل شهرداری تهران است.با استفاده از منابع مالی فاینانس 5/ 2 میلیارد دلاری حمل‌ونقل عمومی تهران از وضعیت بحرانی کنونی نجات پیدا می‌کند، چراکه این رقم برای تامین توامان حدود 1000 دستگاه واگن مترو (با میانگین قیمت 5/ 3 میلیارد تومان) و 5000 دستگاه اتوبوس به قیمت زیر یک میلیارد تومان کفایت می‌کند.

منابع «صفر» برای مسکن اجتماعی

در هفته ای که گذشت عدم دسترسی مجری طرح مسکن اجتماعی به دو ابزار مادر برای اجرای طرح تامین مسکن دو دهک اول کم‌درآمد جامعه باعث شده که این طرح با گذشت بیش از 6 ماه از تصویب در هیات دولت همچنان در ایستگاه اول متوقف بماند.دولت در ایستگاه اول اجرای طرح مسکن اجتماعی با تصویب مصوبه تامین سالانه 100 هزار واحد مسکونی برای دو دهک اول کم‌درآمد، تکلیف دستگاه‌های اجرایی مربوط از بابت واگذاری واحدهای مسکونی ملکی و استیجاری اجتماعی تا پایان برنامه ششم توسعه را ابلاغ و بنیاد مسکن را به‌عنوان مجری اصلی این طرح معرفی کرد. این درحالی است که با گذشت بیش از 6 ماه از ابلاغ این مصوبه، هم‌اکنون بنیاد مسکن به‌عنوان مجری طرح مسکن اجتماعی برای تامین دو ابزار عمده اجرای این طرح به منظور شروع فازهای بعدی طرح مسکن اجتماعی، با چالش مواجه شده است.مطابق مصوبه مسکن اجتماعی، بنیاد مسکن برای اجرای این طرح به دو ابزار کلیدی شامل «منابع مالی یارانه‌ای» و «زمین» نیازمند است که یافته‌های «دنیای اقتصاد» از آخرین وضعیت اجرای طرح مسکن اجتماعی حاکی است هم‌اکنون مسکن اجتماعی در اولین مرحله اجرا متوقف شده است و تاکنون ریالی بابت تامین منابع مالی برای اجرای طرح در اختیار مجری قرار نگرفته است. این درحالی است که یافته‌ها همچنین از عدم تامین زمین مناسب و مورد نیاز برای اجرای این طرح خبر می‌دهد. مطابق با اظهارات متولیان مسکن اجتماعی، تاکنون منابع مالی مورد نیاز برای اجرای فاز اول مسکن اجتماعی(تکلیف بنیاد مسکن برای تامین 100 هزار واحد مسکونی برای دو دهک اول درآمدی جامعه)تامین نشده است که به واسطه این نارسایی مالی، هم‌اکنون حرکت به سمت دومین ایستگاه اجرای طرح مسکن اجتماعی با وقفه مواجه شده است.

لزوم ایمن‌سازی گود برج میلاد

دراین هفته عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران نسبت به ایمن‌سازی سالن همایش‌های برج میلاد هشدار داد.افشین حبیب‌زاده در تذکر خود که در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران پس ارائه سوگندنامه نجفی بیان شد، درباره وضعیت بلاتکلیف گود مجاور برج میلاد تهران، ابراز داشت: ضروری است شهرداری هر چه سریع تر نسبت به پایدارسازی این گود اقدام کرده و بازرسی سنسورهای جابه‌جایی و سیستم‌های ابزار دقیق آن صورت گیرد.در ادامه جلسه، محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران به بیان توضیحاتی درباره این گود پرداخت و تصریح کرد: قبل از رسمیت شورای پنجم موضوعی در رسانه ها ازطرف یکی از اعضای شورای شهر چهارم مطرح شد که به دلیل خاکبرداری طولانی مدت و رها شده در کنار برج میلاد، خطراتی این برج را تهدید می‌کند.به گزارش ایسنا، وی گفت: البته در همان زمان اعلام شد که چنین خطری متوجه برج میلاد نیست اما کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم با جدیت بیشتری به موضوع نگاه کرد. در نهایت معلوم شد خطری برج میلاد را تهدید نمی‌کند ولی سالن همایش‌های کنار برج میلاد مورد خطر واقع شده است.رییس شورای شهر تهران ابراز داشت: به دلیل سوء تفاهم‌ها بین شهرداری تهران، شورای شهر چهارم و کمیسیون عالی معماری و شهرسازی درباره طرح ساختمانی که قرار بوده در مجاور برج میلاد ساخته شود، این پروژه متوقف شد. در آن زمان گود برداری توسط سرمایه‌گذار انجام شده اما بیش از دو سال است که این گود رها شده است.وی افزود: در این گود عملیات نیلینگ انجام شد اما دو سال از عمر آن می‌گذرد، همچنین کارشناسان با استفاده از ابزار دقیق حرکت خاک را کنترل می‌کنند.هاشمی گفت: خارج از اختلاف نظر بین شورای چهارم و شورای عالی معماری و شهرسازی، شهرداری باید هر چه سریع‌تر نسبت به تحکیم گود اقدام کند تا هیچ خطری متوجه سالن همایش‌ها نشود.

جزئيات ديدار وزیر راه و شهرسازی ایران با امیر قطر

در هفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی که به دعوت رسمي امیر قطر برای حضور در مراسم افتتاح «بندر حمد» به اين كشور سفر كرده است در حاشیه این مراسم با شیخ تميم بن حمد آل ثانی ملاقات و سپس با نخست وزیر این کشور پیرامون همكاری‌های فی‌مابين دو كشور به‌ويژه در حوزه راه و شهرسازی گفت‌وگو کرد.عباس آخوندی و هیئت همراه درحاشيه مراسم افتتاحيه بندر حمد قطر با امير قطر شيخ تميم بن حمد آل ثاني ملاقات كرد.وزیر راه و شهرسازی همچنین در جریان این سفر ضمن ملاقات با نخست وزير قطر شيخ عبدالله بن ناصر بن خليفه آل ثانی،پيرامون توسعه همكاری‌هایفیمابين دو كشور به‌ويژه در حوزه راه و شهرسازیگفت‌وگو کرد.گفتنی است در این سفر که به دعوت وزیر قطر انجام گرفته،امضای یادداشت تفاهم تسهیل حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر و جمهوری ترکیه نیز انجام می‌شود.شایان ذکر است، بهره‌برداری از این بندر که برای ساخت آن ۷.۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است می‌تواند مسیرهای جدیدی را برای قطر به سمت کشورهایی نظیر هند، عمان، ترکیه و پاکستان فراهم کند.

آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای تامین منابع طرح مسکن‌اجتماعی

دراین هفته معاون امور شهری بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی با بیان این که برای اجرای طرح مسکن اجتماعی دو پیشنهاد به دولت ارائه کرده‌ایم، گفت: پیشنهاد بنیاد مسکن برای تامین منابع اجرای طرح مسکن اجتماعی استفاده از منابع برگشت اقساط مسکن مهر و استفاده از زمین دولتی برای اجرای پروژه‌های مشارکتی برای ساخت مسکن اجاره‌ای است.جواد حق‌شناس با اشاره به آخرین تصمیم گیری ها برای اجرای طرح مسکن اجتماعی، اظهار داشت: در طرح مسکن اجتماعی برای تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد ۷ برنامه دیده شده است که اجرای ۶ برنامه این طرح منوط به تامین یارانه و تسهیلات‌بانکی است.وی ادامه داد: چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه و ۲۴۰۰ میلیارد تومان هم تسهیلات بانکی مورد نیاز برای اجرای طرح مسکن‌اجتماعی در سال جاری است. طبق آخرین تصمیمات، بانک‌مرکزی، بانک‌مسکن را به عنوان بانک عامل برای تامین منابع این طرح قرار داده و ابلاغ هم شده است. برای اجرا منتظر تامین یارانه مورد نیاز هستیم.این مقام مسئول افزود: هر چند که سازمان برنامه و بودجه هم قول تامین یارانه را داده اما تا کنون پیگیری‌ها به نتیجه روشنی نرسیده است.حق‌شناس با اشاره به پیشنهادات بنیاد مسکن برای تامین منابع اجرای این پروژه گفت: پیشنهاد بنیاد مسکن به طور مشخص این است که بخشی از این منابع مورد نیاز برای اجرای مسکن اجتماعی از محل برگشت اقساط مسکن مهر تامین شود. سقف برگشت اقساط مسکن مهر چیزی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است دولت می‌تواند بخشی از این منابع را در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار دهد تا طرح مسکن اجتماعی را عملیاتی کنیم.

سه دستاورد مهم در اجرای آیین‌نامه کنترل ساختمان

در هفته ای که گذشت مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه مهم‌ترین موضوع در مسئولیت مهندسان، ایمنی و توجه به‌سلامت بهداشت و ساخت‌وساز است، گفت: تخلفات ساختمانی به میزان تعهدات دست‌اندرکاران، ضوابط، معیار‌ها و آیین‌نامه‌ها بستگی دارد.حامد مانی‌فر بابیان اینکه تصویب آیین‌نامه کنترل ساختمان در دستور کار دولت قرار دارد به «صما» گفت: تمامی ساخت‌وساز‌ها در چهارچوب همین آیین‌نامه پیش‌بینی می‌شود.مانی فر بابیان اینکه تصویب و اجرای این آیین‌نامه به نفع افرادی خواهد بود که به‌صورت حرفه‌ای در صنعت ساخت‌وساز کشور فعال هستند، گفت: ایجاد تحول بنیادین در فرآیند ساخت‌وساز از مهم‌ترین اهداف اجرایی آیین‌نامه کنترل ساختمان در کشور است.مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: این آیین‌نامه با انجام مطالعات تخصصی و بررسی تمام جوانب تهیه‌شده است، تمام گروه‌های ذی‌نفع فرصت دارند با بررسی‌های کارشناسی و علمی در آیین‌نامه جدید کنترل ساختمان نقطه‌نظرهای خود را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کنند.مانی فر حمایت از حقوق بهره‌برداران، ارتقای خدمات مهندسی و افزایش کیفیت ساخت‌وساز در کشور را سه دستاورد در اجرایی شدن این آیین‌نامه در کشور عنوان کرد و گفت: در این آیین‌نامه مسئولیت‌های همه افراد مشخص‌شده و اجرایی شدن آن درمجموع به نفع مردم خواهد بود.

اعلام آمادگی تهران برای همکاری با آفریقا در زمینه صدور خدمات فنی‌و مهندسی

دراین هفته رییس جمهور در دیدار رییس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی ، روابط تهران – پرتوریا را روابطی صمیمی ، دوستانه و رو به پیشرفت دانست و تاکید کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران تحکیم روابط همه جانبه با کشورهای قاره آفریقا و بویژه آفریقای جنوبی است.حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در این دیدار، با اشاره به حمایت مردم ایران از مبارزات مردم آفریقای جنوبی به رهبری نلسون ماندلا علیه نژاد پرستی ، از توسعه و تقویت روابط تهران – پرتوریا طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز خرسندی کرد.رییس جمهور، نقش پارلمانهای دو کشور را در توسعه و تقویت همکاری های مشترک بسیار مهم خواند و با تاکید بر ضرورت توسعه این همکارها ، گفت: تهران از تقویت بیش از پیش همکاری‌های خود با پرتوریا در حوزه اقتصادی و از جمله معادن و انرژی استقبال می کند و آماده همکاری و صدور خدمات فنی و مهندسی به آفریقای جنوبی است.دکتر روحانی، سفر سال گذشته رییس جمهور آفریقای جنوبی به تهران را در تقویت همکاری های دوستانه و صمیمی دو کشور بسیار تاثیرگذار برشمرد و با اشاره به نقش تقویت همکاری‌های مالی در توسعه روابط اقتصادی، ابراز امیدواری کرد که همکاری های دو کشور در حوزه بانکی نیز توسعه یابد.رییس جمهور در ادامه به موضوع گردشگری و اهمیت آن در افزایش رفت و آمد مردم دو کشور اشاره کرد و گفت: با تقویت همکاری های مشترک در حوزه گردشگری ، مردم دو کشور می توانند با فرهنگ و جاذبه های طبیعی و تاریخی یکدیگر آشنا شده و این موضوع در استحکام و تقویت همکاری‌ها مؤثر است.

برنامه‌ دولت دوازدهم برای خداحافظی رکود در بازارمسکن

در هفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای مسکن توجه به ساکنان بافت‌فرسوده، حاشیه‌نشینان، خانه‌اولی‌ها و گروه‌های‌کم‌درآمد از اولویت‌های برنامه‌های مسکن دولت است، گفت: در حوزه مسکن اصلی‌ترین برنامه دولت، تمرکز بر تقاضاست که در چهار حوزه تقاضای جدی وجود دارد.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه های دولت دوازدهم برای خداحافظی با رکود در بازار مسکن توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: در حوزه مسکن اصلی‌ترین برنامه دولت، تمرکز بر تقاضاست که در چهار حوزه تقاضای جدی وجود دارد.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از این حوزه ها مسکن حاشیه‌نشین ها است که جمعیت آن ها حدود ۱۱ میلیون نفر است افزود: حوزه دیگر بافت‌های‌فرسوده است که ساکنان آن نیز حدود ۸ میلیون نفر هستند و در مجموع ۱۹ میلیون نفر جمعیت هدف این دو حوزه را شامل می‌شود.آخوندی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر خانه اولی ها هستند که می خواهند برای اولین بار خانه‌دار شوند.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گروه‌های کم درآمد جامعه نیز گروه بعدی هستند که برای تامین مسکن خود با مشکل مواجه هستند، گفت: در برنامه ششم مطرح کردیم که اگر برنامه توسعه کشور بخواهد وارد بخش مسکن شود باید روی همین چهار حوزه اصلی متمرکز شود و مجلس نیز در قانون برنامه این موضوع را تصویب کرد.وی تاکید کرد: نقد عمده ای که ما به بحث مسکن مهر داشتیم این بود که مسکن مهر نتوانست مسئله و مشکل حاشیه نشینان را حل کند و مشکل آن ها سر جای خود باقی ماند.عضو کابینه دولت دوازهم در ادامه خاطرنشان کرد: سئوال این جاست که آیا می شود مسئله بافت های فرسوده مرکز شهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز را در بیابان ها حل کرد؟ که پاسخ قطعا منفی است چراکه باید مشکل بافت فرسوده را در خود بافت فرسوده حل کرد.وی ادامه داد: اگر بخواهیم واقعی حرف بزنیم باید به این موضوع توجه کنیم این ۱۹ میلیون نفری که در بافت‌های فرسوده و حاشیه ای ساکن هستند در ۲۷۰۰ محله در کشور زندگی می کنند و باید این موضوع را محله به محله مورد بازآفرینی شهری قرار داد چراکه هر محله ویژگی خاص خودش را دارد به این معنا که مسئله محله سیروس با جوادیه و مسگر آباد در تهران متفاوت است.

تهیه نقشه راه جامع شهرسازی و معماری برای تهران

دراین هفته محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از اولویت های کمیسیون متبوع خود در شورای پنجم گفت.محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بابیان اینکه یکی از اولویت های کمیسیون شهرسازی در شورای پنجم برقراری ارتباط با تشکل ها و انجمن های حرفه ای حوزه شهرسازی و معماری پایتخت است، گفت: در نظر داریم با کسب نظر از این تشکل ها بتوانیم به یک پلن و نقشه راه جامعی در حوزه شهرسازی و معماری دست یابیم.سالاری افزود: پایش و ارزیابی طرح های جامع و تفصیلی و سایر طرح های موضوعی و موضعی پایتخت به عنوان سند فرادستی حوزه شهرسازی و معماری و بررسی های لازم برای اصلاح و ساماندهی حوزه کمیسیون های ماده 100 شهرداری تهران، همچنین هوشمندسازی کامل و نهایی سامانه شهرسازی و معماری از دیگر اولویت های کمیسیون شهرسازی است.وی گفت: کمیسیون شهرسازی در ابتدای شورای چهارم برای نخستین بار شکل گرفت و توانست نسبت به سایر کمیسیون های شش گانه شورا عملکرد قابل قبولی داشته باشد.در مراسم تحلیف شاهد بودیم که ریاست شورا کلیپی از عملکرد شورای چهارم ارائه داد. هر چند این کلیپ خیلی جامع نبود، اما 6 الی 7 مصوبه را به تصویر کشید که 3 مورد از کمیسیون معماری و شهرسازی بود. همین مهم نشان دهنده عملکرد قابل قبول کمیسیون شهرسازی است. از همین رو معتقدم با توجه به اینکه کمیسیون شهرسازی کمیسیونی نوپاست، اما عملکرد مثبتی داشته است.

ترکیب خانه‌های خالی مشخص شود

در هفته ای که گذشت عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تاکید کرد: «ترکیب خانه‌های خالی به صورت تفکیکی اعلام شود تا سازندگان بدانند که در کجاها خانه ساخته شده و روی دست مانده است.»ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به وضعیت تعداد خانه‌های خالی اظهار داشت: دولت باید ترکیب این خانه‌ها را اعلام کند و تفکیک شود که این خانه‌ها در کجاست؛ این‌که خانه‌های روستایی است، بافت‌های فرسوده است، یا خانه‌های متروکه است، یا خانه‌های لوکس؟وی افزود: بارها هم خواستیم که این آمارها را تفکیک کنیم و اعلام کنید که ببینید باید کجاها خانه بسازیم. اصلا کار دولت هم همین است. اگر آمار نفوس و مسکن سال 95 آمده و برای این آمارها هزینه شده است، پس چرا در اختیار ما قرار نمی‌دهد؟عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تصریح کرد: ما که سرمایه‌گذار و بخش خصوصی هستیم، نمی‌خواهیم در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که خانه‌ها روی دستمان بماند. ما می‌خواهیم هم خانه‌ها فروش برود و هم این‌که واحدهای مسکونی به درد مردم بخورد و در جایی باشد که مردم استفاده کنند.رهبر عنوان کرد: ما تاکنون هر کاری کردیم که این آمار را در اختیار ما بگذارید تا بدانیم واحدهای مسکونی در کجاها اضافه و در کجاها کم است، این اتفاق نیفتاده است.وی با بیان این‌که ما باید برنامه برای بخش مسکن و ساخت‌وساز داشته باشیم، متذکر شد: سازندگان باید بدانند که کجا خانه ساخته شده که روی دست مانده است.

ورود ۹ شرکت خصوصی به تامین مالی مسکن

دراین هفته ایسنا گزارش داد: تا کنون ۹ شرکت تامین سرمایه در بخش مسکن شکل گرفته که مجموعا توانسته اند ۲۱۰۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام دهند.تیرماه سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهن ثانویه از سوی بانک مسکن برای افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها منتشر شد که در کسری از دقیقه به فروش رسید. در روزهای اخیر نیز مدیرعامل بانک مسکن خبر داد که در آینده نزدیک فاز دوم انتشار اوراق رهنی در راه است.انتشار اوراق رهنی که تحت‌عنوان MBS در دنیا شناخته می‌شود روشی است که از طریق آن بانک، چندین هزار میلیارد تومان تسهیلاتی را که تحت‌عنوان وام به متقاضیان واگذار کرده و طی مدت زمان طولانی و با اقساط ماهیانه توسط مردم به بانک بازمی‌گرداند را با این روش، به دارایی امروز خود تبدیل می‌کند و از این طریق قدرت اعطای تسهیلات بیشتری پیدا می کند. در این روش بانک مسکن از طریق MBS درآمدهای آتی خود را از بازپرداخت اقساط ماهیانه توسط متقاضیان تنزیل می‌کند و اقساط توسط اشخاص، سازمان‌ها و ارگان هایی که اوراق را خریداری می‌کنند دریافت خواهد شد. بدین ترتیب بانک مسکن همواره خود را به روز خواهد کرد و دارایی هایش نیز در گردش مداوم خواهند بود.در روزهای اخیر، مدیرعامل بانک مسکن از شکل گیری ۹ شرکت تامین سرمایه در کشور تا کنون خبر داد و گفت: این شرکت ها که نقش واسط را در انتشار اوراق بهادار میان بانکی و بازار سرمایه ایفا می کنند، تا کنون مجموعا توانسته اند دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام دهند، این در حالی است که یک بانک به تنهایی چنین سرمایه ای در اختیار دارد. بنابراین به نظر می رسد شرکت های تامین سرمایه باید مانند بانک ها نسبت کفایت سرمایه خود را بهبود ببخشند.محمدهاشم بت‌شکن با بیان اینکه هنوز در کشور موسسات رتبه بندی شکل نگرفته است، گفت: با وجود اینکه در قانون سال ۸۴ بازار اوراق بهادار، به ضرورت تشکیل این موسسات اشاره شده، اما هیچ نهاد اعتبار سنجی رسمی و قابل اتکایی که ریسک اعتباری ناشر اوراق را مشخص کند، وجود ندارد و در نتیجه هنوز بازار سرمایه در زمان انتشار اوراق، برای تضمین اصل و سود اوراق به سراغ بانک ها می آید. بنابراین استقلالی که بازار سرمایه باید نسبت به بازار پول داشته باشد، اکنون وجود ندارد.وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه می‌تواند به عنوان مکمل و به نوعی کمک‌کننده «بازار پول» ایفای نقش کند، گفت: این در حالی است که بار اصلی تامین مالی کشور اکنون روی دوش شبکه بانکی است، به این ترتیب که سهم تامین مالی پروژه‌ها از طریق نظام‌بانکی در کشور حدود ۹۰ درصد است.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar