۱۲:۵۱ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - 14 September 2017
کد خبر: ۴۶۶۶۵
بسته خبری پنج شنبه های «صما»:
صما- بسته خبری صما به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین رویدادهای حوزه مسکن وراه را دراختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.

در این هفته اخباری نظیر وعده وزیرراه‌وشهرسازی بر کاهش اشتهای به تخریب در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، افشای دو منفذ فساد مالی و اتمام حجت با مدیران شهرداری، ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به پرونده تصادفات جاده‌ای، اظهار نظر معاون وزیر راه درباره نحوه خرید خانه اش، مرگ سالانه ۱۶هزار نفر در حوادث جاده‌ای، تغییر و تحولات عباس آخوندی در حوزه دریانوردی و... مهمترین اخبار حوزه مسکن و راه بوده‌اند که مشروح آنها به شرح ذیل می‌آید:

افشای دو منفذ فساد مالی و اتمام حجت با مدیران شهرداری

دراین هفته شهردار تهران با اشاره به مشکلات اصلی شهر تهران در مقطع کنونی، طراحی سیستم برای مقابله با دو منفذ فساد مالی در مجموعه شهرداری تهران را تشریح کرد.محمد علی نجفی شهردار تهران، اولین منفذ فساد مالی در مجموعه شهرداری را در نحوه برخورد ماموران شهرداری با عوامل سدمعبر در نواحی مختلف شهر عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی این مشکل بسیار از هم گسیخته است. به‌طوری که باب شده تمام سوپرمارکتی‌ها و میوه فروشی‌ها پیاده روی جلوی مغازه خود را به تصرف درمی‌آورند این در حالی است که مطابق بررسی‌های انجام شده برخی در شهرداری از عوامل ایجاد سد معبر پول می‌گیرند. یا آنکه در موضوع ساختمان‌های در حال ساخت نیز سد معبر با ایجاد حصاری در پیاده‌رو برای شهروندان ایجاد می‌شود.او ادامه داد: اگرچه باید برای جمع‌آوری عوامل سدمعبر فرصت داده شود اما با این موضوع برخورد می‌شود. شهردار تهران راهکار مقابله با این مشکل در معابر شهری و فساد موجود در این بخش را طراحی قاعده روشن و شفاف دانست و افزود: به‌عنوان مثال درخصوص ساخت‌وسازهایی که با سدمعبر در پیاده‌روها انجام می‌شود؛ مالک باید علی‌الحساب هزینه‌ای را بابت ایجاد مزاحمت برای شهروندان به شهرداری پرداخت کند تا مالکان به انگیزه عدم پرداخت هزینه اضافی، از طولانی شدن پروسه کار جلوگیری کنند.

وزارت کار به پرونده تعاونی‌های مسکن متخلف ورود کند

درهفته ای که گذشت معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه 90 درصد ساخت مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر به پایان رسیده است، گفت: برخی از پروژه های مسکن مهر درگیر سوء مدیریت های تعاونی ها هستند که وزارت کار باید به این پروندها ورود کند.جواد حق‌شناس، معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان این که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئولیت ساخت 348 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر را برعهده دارد گفت: کار ساخت این میزان واحد مسکن مهر در 850 شهر زیر 25 هزار نفر شروع شد و تا به امروز ساخت بالغ بر 315 هزار واحد به اتمام رسیده است.وی ادامه داد: 9 هزار واحد مسکن مهر هم تحت حوزه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال تکمیل است. باید توجه داشته باشیم که برخی از این واحدهای مسکن مهر دیرتر از سایر پروژه‌ها کلنگ‌زنی شدند اما در حال حاضر رشد پیشرفت فیزیکی این واحدها قابل قبول است.معاون بنیاد مسکن با اشاره به دلایل تاخیر در تحویل برخی از پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر گفت: برخی از این پروژه‌ها مشکلات حقوقی دارند و پرونده آنها در مراجع قضایی در جریان است. برخی دیگر به دلیل مشکلات تعاونی‌ها دچار تاخیر در تحویل شده‌اند و تعدادی هم به دلیل کمبود خدمات زیربنایی مورد توجه متقاضیان قرار نگرفته‌اند و متقاضیان تمایلی برای سکونت در این واحدها ندارند.

مظاهریان: مسکن هنوز سودده نیست

دراین هفته معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به این که افزایش قیمت مسکن ۵.۶ درصد و تورم حدود ۱۰ درصد است، پس هنوز بازار مسکن سودده نیست.حامد مظاهریان، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: چهار سال است که قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم بوده و خریداران واقعی خرید می‌کنند که خبر خوبی است. باید درصد افزایش قیمت مسکن را با تورم سالیانه مقایسه کرد. اگر افزایش قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم باشد نشان می‌دهد که این بازار خالی از دست سفته‌گران است و خریداران واقعی وارد این بازار شده‌اند که هم‌اکنون اینگونه است.وی درباره تحولات چند ماه اخیر بازار مسکن گفت: اینها را پیش نشانگرهای رونق و رکود می‌نامیم. هم‌اکنون ۵.۶ درصد افزایش قیمت مسکن داریم. در تهران میانگین قیمت ۴.۶۵ میلیون تومان است. شاید در مناطق مختلف این رقم متفاوت باشد ولی این میانگین افزایش در کل کشور است. با توجه به اینکه افزایش قیمت ۵.۶ درصد و تورم حدود ۱۰ درصد است پس هنوز بازار مسکن سودده نیست. لذا کسی به این نتیجه نرسیده که پول را از بانک بیرون بیاورد و وارد بازار مسکن شود.

چاره‌اندیشی برای جلوگیری از رشد خانوارهای اجاره‌نشین در کشور

درهفته ای که گذشت مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ضمن تشریح برنامه‌های دولت برای اصلاح پدیده بدمسکنی در حاشیه شهرها،گفت: دراوایل انقلاب به ازای هر ۱۲۷ خانوار فقط ۱۰۰ واحد مسکونی بود، اما امروز ارقام متفاوت شده است و در ازای ۲۴ میلیون خانوار، حدود ۲۲.۸ میلیون واحد مسکونی داریم. یعنی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار ایرانی صاحب مسکن نیستند و به اشکال دیگری زندگی می‌کنند.وزارت راه و شهرسازی برنامه گسترده ای برای اصلاح پدیده"بدمسکنی" خانوارها در حاشیه شهرهای بزرگ درنظر گرفته که اجرای آن نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات بانکی است.علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در چهارمین نشست مدیران مسکن و ساختمان منطقه ۴ کشور به تشریح این برنامه و آینده اقتصاد مسکن در کشور پرداخت.چگنی گفت: یکی از مهمترین بحث‌ها در این حوزه ارتباط نهاد اصلی با سازمان‌های اجرایی است و اگر این ارتباط وجود نداشته باشد اتفاقاتی که می‌افتد اهداف کلی را تامین نخواهد کرد و به همین دلیل نیز فکر می‌کنم ارتباط باید خیلی نزدیک باشد.به گفته وی براساس سرشماری سال ۹۵، بالغ بر ۲۴ میلیون خانوار در ایران وجود دارد. دراوایل انقلاب به ازای هر ۱۲۷ خانوار فقط ۱۰۰ واحد مسکونی بود، اما امروز ارقام متفاوت شده است و در ازای ۲۴ میلیون خانوار، حدود ۲۲.۸ میلیون واحد مسکونی داریم. یعنی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار ایرانی صاحب مسکن نیستند و به اشکال دیگری زندگی می کنند.وی ادامه داد: در مقابل این آمار حدود ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که مسکن دوم خانوار محسوب می‌شوند و از این تعداد حداقل ۸۰۰ هزار واحدمسکونی در روستاها قرار دارند. جدا از این موضوع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که زندگی در آنها متناسب با توان خانوار یا درخواست افراد نیست.

ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به پرونده تصادفات جاده‌ای

دراین هفته یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به پرونده تصادفات جاده‌ای خبر داد.بهرام پارسایی، اظهار کرد: موضوع تصادفات جاده‌ای پس از بحث و بررسی در هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ به کمیته اقتصادی این کمیسیون که مسئولیتش به عهده من است، ارجاع شد و این پرونده در کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.وی افزود: تلفات جاده‌ای موضوعی جدی است که همه مردم با آن دست به گریبان هستند. سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند و چندین برابر این عدد مصدوم و نقص عضو از این حوادث به جای می ماند. ضمن اینکه تبعات اجتماعی متعددی به دنبال دارد.پارسایی با بیان اینکه سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از تصادفات جاده‌ای به کشور تحمیل می شود، یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را از نظر ایمنی راه و خودروها مورد بررسی قرار می‌دهد تا بتوانیم به حذف عوامل مرگ آفرین در جاده‌ها کمک کنیم.

دستور ویژه جهانگیری برای تهیه نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده‌های کشور

درهفته ای که گذشت معاون اول رییس جمهور با اشاره به وضع ایمنی جاده های کشور و حوادث رانندگی و خسارت های جانی و مالی ناشی از آن، بر ضرورت انجام اقدامات اساسی در این خصوص تاکید کرد و گفت: باید نقشه راهی برای بهبود اوضاع در بازه زمانی مشخص تهیه کرد.اسحاق جهانگیری پس از مطالعه گزارش دفتر هیات دولت در خصوص « ارزیابی ایمنی جاده ای ایران » در پی‌نوشتی خطاب به وزرای کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد:جنابان آقایان دکتر آخوندی، دکتر شریعتمداری، دکتر رحمانی فضلی، دکتر نوبخت، دکتر هاشمی و سردار اشتری

با سلام، وضع ایمنی جاده‌ها و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن، به یک مسأله بسیار مهم تبدیل شده است. علیرغم تلاش های انجام گرفته و کاهش تعداد افراد فوت شده، باید یک اقدام اساسی انجام داد و نقشه راه را برای بهبود اوضاع در بازه زمانی مشخص تهیه کرد. ضمن بررسی، پیشنهاد لازم را ظرف دو ماه تهیه و گزارش نمایید.

خاموشی 12ساله مانیتورینگ نظارت بر عملکرد شهرداری

دراین هفته صما نوشت - سامانه استعلام طرح تفصیلی به‌عنوان یک ابزار شفاف‌سازی به ترکیب جدید مدیریت شهری پایتخت ارائه شد. که از آن به عنوان تلاش شهرداری تهران برای حذف رانت از مجوزهای ساختمانی یاد شده است.به گزارش «صما» در فاز اول انتشار عمومی اطلاعات شهری با ارزش، افشای کاربری‌ املاک موجود در تهران عنوان‌شده است که برای تحقق آن باید امکان دسترسی نامحدود همه شهروندان به داده‌های سامانه استعلام طرح تفصیلی فراهم شود. در این بین اعضای شورای شهر نیز، راه مهار ساخت‌و‌سازهای رانتی و مسدود شدن راه‌های دریافت مجوزهای مغایر با ضوابط بالادست را اطلاع عمومی از ریزکاربری‌ها و میزان تراکم مجاز می‌دانند.عضو شورای پنجم شهر تهران در خصوص این سامانه بابیان اینکه سامانه افشای کاربری املاک در تهران می‌تواند درروند وعده تحقق شفاف‌سازی شهرداری مؤثر باشد، گفت: مقرر شده در این سامانه استعلام طرح تفصیلی تهران که ریز اطلاعات مربوط به جزئیات کاربری تک‌تک املاک و قطعات مسکونی و غیرمسکونی موجود پایتخت، بر اساس ضوابط از پیش نوشته و مورد تائید شورای عالی شهرسازی و شهرداری، در آن بارگذاری شود.زهرا بهرام نژاد بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: طرح تفصیلی تهران، مجموعه ضوابط و مقررات ملاک عمل شهرداری برای صدور جواز ساخت در همه مناطق پایتخت را شامل می‌شود که مطابق اطلاعات آن، میزان دقیق تراکم ساختمانی (تعداد طبقات مجاز)، نوع کاربری و همچنین مساحت قابل اشغال برای احداث بنا در زمین برای هر قطعه از املاک شهر، بر اساس اسناد بالادست پایتخت (طرح جامع تهران)، تعیین و رعایت آن‌ها، اجباری عنوان‌شده است.

اصلاح آئین نامه کنترل ساختمان به هیئت دولت رفت

درهفته ای که گذشت وزیر راه وشهرسازی از طرح پیشنهاد اصلاح ساختار پس‌انداز در صندوق پس‌انداز مسکن یکم با رئیس‌جمهوری خبر داد.عباس آخوندی گفت: پیشنهاد من به رئیس‌جمهوری این است که طول دوره انتظار برای اعطای تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم را از هر ۶ ماه یک برابر به هر پنج ماه یک برابر کاهش یابد. به این معنا که متقاضیان خانه‌اولی بتوانند به جای انتظار یکساله برای دریافت تسهیلات،بعد از 10 ماه سپرده‌گذاری در این صندوق تسهیلات خود را دریافت کنند. آخوندی درحالی از طرح پیشنهاد اصلاح ساختار پس‌انداز در صندوق پس‌انداز مسکن یکم خبر می‌دهد که از هفته‌ها قبل این پیشنهاد در قالب دو تغییر مهم در شرایط پس‌انداز و دریافت تسهیلات برای خانه‌اولی‌ها به نفع رونق بازار مسکن و حمایت از گروه‌های مصرفی،در قالب کاهش مدت زمان انتظار برای دریافت تسهیلات و همچنین کاهش مبلغ اقساط ماهانه به واسطه افزایش طول دوره بازپرداخت مطرح شده بود.به اعتقاد وزیر راه و شهرسازی برنامه‌های آتی در دولت، مجلس و شهرداری برای دو دهه آینده باید بر این مطلب متمرکز باشد که چگونه کیفیت زندگی در بافت‌های شهری ارتقا یابد.آخوندی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کیفیت زندگی نازل شهری سبب ناخرسندی بسیاری است، گفت: اقدامات عملیاتی وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای کیفیت زندگی شهری توانمندکردن مردم است که در بحث توانمندکردن مردم در بافت‌های فرسوده و غیر فرسوده با تکیه بر نظام پس‌انداز و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم و افزایش میزان تسهیلات به مردم و همچنین کاهش نرخ سود، تلاش‌های قابل توجهی انجام شده است.

اشتهای به تخریب در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را کاهش دهیم

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه مبنای ارزیابی آینده شهرهای ایران کیفیت و نه کمیت است بر مداخله حداقلی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تاکید کرد.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم گفت: بسیار خوشبختم که در این جلسه حضور دارم و می‌خواهم راجع به مسئله مهمی باهم گفتگو کنیم. در این جلسه من بیشتر از آنکه بخواهم راجع به پروژه‌ها صحبت کنم در نظر دارم توجه همگان را به یک بحث بسیار مهم که همان سیاست‌گذاری در حوزه مسکن و شهرسازی است جلب کنم و این مسئله‌ای است که معتقدم نیاز به اجماع دارد زیرا به عقیده بنده درک پراکنده‌ای از آن وجود دارد.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که قبل و بعد از انقلاب حدود ۱۰ برنامه توسعه در کشور اجرا شد افزود: نتیجه اجرای ۱۰ برنامه توسعه در ایران که میلیاردها تومان هزینه در بر داشته است به وضعیت مناسبی ختم نشده است. در جمعی که امروز حضور دارید براساس آمارها ۳۶ درصد جمعیت شهری استان خراسان رضوی در وضعیت بدمسکنی و ناهنجاری زندگی می‌کنند و متأسفانه مسئله بدمسکنی، مسئله تمامی شهرهای ایران است.

تحویل ۳۰۰ هزار مسکن مهر پس از تامین خدمات زیربنایی

درهفته ای که گذشت قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در صورت تامین خدمات زیربنایی به متقاضیان واگذار می شود، گفت: سالانه ۲۲۰ هزار مسکن مهر در کشور تکمیل می‌شود.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احمد اصغری مهرآبادی با یادآوری این که از سال 86 تا امروز یک میلیون و 960 هزار مسکن مهر در کشور ساخته شده است، اظهار کرد: هم اکنون 300 هزار واحد مسکن مهر در صورت تامین خدمات زیربنایی به متقاضیان واگذار می شود.وی با بیان این که 900 هزار مسکن این طرح در دولت یازدهم به متقاضیان تحویل شده است، افزود: سالانه 220 هزار مسکن مهر در کشور تکمیل می‌شود.مهرآبادی با اعلام این‌که پرونده مسکن مهر استان‌های یزد و زنجان بسته شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه مسکن مهر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، چهارمحال بختیاری، کهگلویه و بویراحمد و اردبیل تا پایان آبان امسال مختومه می شود.

مرگ سالانه ۱۶هزار نفر در حوادث جاده‌ای

دراین هفته عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه ۱۶هزار نفر به‌دلیل حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و باید مسئولان در این باره چاره‌ای بیندیشند.علیم یار‌محمدی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به حادثه سقوط اتوبوس مسافربری که بامداد روز گذشته در جاده جاجرود رخ داد، اظهار داشت: همه مسئولان باید دست به دست هم دهند و چاره‌ای برای حوادث جاده‌ای بیندیشند تا این‌گونه حوادث تقلیل یابد.وی با بیان اینکه کمیسیون عمران واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی را بررسی کرده و قرار است گزارشی را به صحن علنی مجلس ارائه دهد، خاطرنشان کرد: کمیسیون عمران به‌عنوان کمیسیون تخصصی به سقوط اتوبوس در جاده جاجرود هم ورود پیدا می‌کند و ابعاد گوناگون این حادثه را بررسی می‌کند.عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه "تعداد کشته‌های حوادث جاده‌ای در کشور ما از کشورهای دیگر بالا‌تر‌ است"، تصریح کرد: سالانه در حدود 15 الی 16 هزار نفر در سر صحنه حادثه تصادف کشته می‌شوند.یا‌رمحمدی با اعلام اینکه در این حوادث 50 هزار نفر هم دچار معلولیت‌های مختلف می‌شوند، ادامه داد: در هر سال حدود 75 هزار نفر از افرادی که می‌توانند برای کشور مفید باشند دچار حادثه می‌شوند که برای این معضل باید چاره‌ای اندیشید.

اصلاح آئین نامه کنترل ساختمان به هیئت دولت رفت

درهفته ای که گذشت معاون وزیر راه و شهرسازی از بررسی اصلاح آئین‌نامه کنترل ساختمان در هیئت دولت خبر داد.حامد مظاهریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره آئین‌نامه کنترل ساختمان اظهار کرد: اصلاح آئین‌نامه مذکور در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته است و برای چندمین بار این آئین‌نامه به نظرخواهی گذاشته شد.وی با بیان این‌که در این زمینه پیشنهاداتی دریافت شد، تصریح کرد:‌خوشبختانه به نظر می‌رسد بحث‌ها در این باره به کفایت رسیده و صحبت‌ها در رابطه با اصلاح آئین‌نامه کنترل ساختمان شنیده شده است.وی با بیان این که هم اکنون این آئدین‌نامه در پروسه تصویب در هیئت دولت است، افزود:‌ با توجه به این که وزاری جدیدی در دولت هستند مشورت‌های بیشتری برای این آئین‌نامه انجام می‌شود.به گزارش تسنیم، مهم‌ترین هدف وزارت راه و شهرسازی از اصلاح آئین نامه کنترل ساختمان جلوگیری از امضافروشی مهندسان و ارتقای کیفیت ساخت و سازها در کشور است.

۸۱۳ میلیارد تومان پول متقاضیان مسکن مهرپردیس صرف تونل‌سازی شد

دراین هفته نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با بیان اینکه مشخص نیست شرکت عمران ۳۰ میلیون تومان از هر متقاضی مسکن مهر را که دریافت کرد در کجا هزینه می‌کند، گفت: متأسفانه از پول متقاضیان حدود ۸۱۳ میلیارد تومان در ساخت تونل هزینه شد.ایرج رهبر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که مدیرعامل پردیس تهدید کرده است اگر انبوه‌سازان در ساخت مسکن مهر همچنان کُند باشند قرارداد آنها را لغو می‌کنیم، گفت: سوال این است که آیا شرکت عمران پردیس اعلام نکرد اشکال کار از خودشان است و یا اینکه آیا سایر سایت‌های مسکن مهر با سرعت در حال فعالیت کردن هستند؟وی افزود: پیرو این مطالب حدود 20 روز پیش جلسه‌ای در پردیس و با حضور مهرآبادی معاون وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر و طاهرخانی مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید که آن روزها هنوز این سمت را نداشت برگزار و صورت‌جلسه‌ای تنظیم شد که تمام مسئولان متقاعد شدند اشکال از شرکت عمران پردیس است.نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان افزود:‌ این صورت‌جلسه در چند بند تنظیم و به امضای همه حاضران در این جلسه رسید و تمام تعیین‌تکلیف‌ها برای همه مشخص شد که 4 بند از این صورت‌جلسه مربوط به شرکت عمران پردیس بود.رهبر گفت: در این صورت‌جلسه تأکید شده بود که باید صورت وضعیت‌ها در طول یک هفته پرداخت و تعیین تکلیف مسائل فنی آماده‌سازی از لحاظ اجرایی که یک سال و نیم بر روی آن تأکید داشتیم نهایی شود.

آخوندی تحولات دولت جدید را از دریا کلید زد

دراین هفته ایسنا نوشت: پس از ماه‌ها بحث و بررسی درباره کنار رفتن مدیرعامل سابق بنادر و دریانوردی از جایگاه خود، سرانجام عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - تصمیم به نهایی کردن جابه‌جایی در این سازمان مهم اقتصادی گرفت.محمد سعیدنژاد که از ابتدای دولت یازدهم و با کنار رفتن فتح الله صدر با عنوان رییس سازمان بنادر و دریانوردی ایران کار خود را آغاز کرده بود، پس از یک دوره تقریبا چهار ساله به ماموریت خود در این سازمان پایان داد تا محمد راستاد که تاکنون به عنوان معاون دریایی سازمان بنادر فعالیت می‌کرد، جایگزین او شود.محمد راستاد که در کارنامه خود حضور فعال در بندر بوشهر را دارد و در دو دوره مختلف به عنوان مدیرکل بنادر و دریانوردی این استان فعالیت کرده از امروز به عنوان رییس جدید سازمان بنادر و دریانوردی مشغول به کار خواهد شد.راستاد در ماه‌های پایانی دولت احمدی نژاد از سمت خود در بنادر و دریانوردی بوشهر کنار رفت و به عنوان مشاور رییس وقت این سازمان فعال شد، اما پس از آغاز به کار دولت یازدهم بار دیگر به عنوان مدیر دریانوردی بوشهر به این استان اعزام شد. او که در طول سال‌های گذشته سمت معاونت دریایی سازمان بنادر را برعهده داشته، در شرایطی به عنوان رییس جدید این سازمان کار خود را آغاز کرد که با توجه به اجرایی شدن بسیاری از برنامه‌های اقتصادی در چارچوب برجام این سازمان وظایف جدی‌ای را پیش‌روی خود می‌بیند، موضوعی که درحکم رسمی وزیر راه و شهرسازی در انتصاب راستاد نیز مشخص می‌شود.آخوندی در این متن هشت اولویت مهم دریایی کشور را برشمرده که سازمان بنادر و دریانوردی باید برای آنها نیز برنامه ریزی جدی داشته باشد. نخستین اولویت که از سوی آخوندی به عنوان مهم ترین عامل مطرح شده، تلاش برای وضع و اجرای مقررات به منظور افزایش اطمینان، رفاه، بهبود کیفیت خدمات و حفاظت از حقوق شهروندان است.در کنار آن بحث ایمنی و استاندارد قوانین در عملیات دریانوردی، حمل و نقل دریایی مبتنی بر آزاد سازی، توسعه رقابت و بیشینه کردن سهم بخش خصوصی و همچنین نقش‌ آفرینی دریا در تسهیل تجارت، توسعه صادرات و افزایش تولید اصلی ترین اولویت‌های این سازمان خواهند بود.آخوندی درحکم خود بار دیگر به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و آسیا نیز اشاره کرده و دسترسی گسترده کشور به آب‌های آزاد و دریای خزر را علت اهمیت زندگی دریایی در آینده اقتصادی ایران در نظر گرفته است.آخوندی همچنین از رییس جدید سازمان بنادر و معاون خود خواسته برنامه ریزی‌های دقیق در زمینه‌ی مصرف انرژی، افزایش ایمنی و افزایش بهره‌وری در شرایط حمل و نقل را به وجود آورد تا با استفاده از مدیریت دقیق و راهبری خطوط در بنادر با هماهنگی راه‌آهن امکان حمل و نقل یکپارچه بین دریا و ریل فراهم شود.

ماجرای دردسرمظاهریان برای بازپرداخت اقساط خانه اش

درهفته ای که گذشت ایسنا نوشت: حامد مظاهریان، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: بنده مالک هستم و مسکن را به صورت اقساطی تهیه کردم. بازپرداخت اقساط نیز دردسرهای خود را داشت. وی دراین برنامه تلویزیونی همچنین افزود :چهار سال است که قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم بوده و خریداران واقعی خرید می‌کنند که خبر خوبی است. باید درصد افزایش قیمت مسکن را با تورم سالیانه مقایسه کرد. مظاهریان همچنین درخصوص تفاوت مسکن اجتماعی با مسکن مهر گفت: مسکن اجتماعی برای محرومین و کسانی است که حمایتی نیستند و خودشان نمی‌توانند برای مسکن اقدامی کنند. این برنامه در دنیا به عنوان مسکن اجتماعی نام برده می‌شود. مسکن مهر هم به نوعی مسکن اجتماعی است ولی با سیاست متفاوت و به زعم من اشتباه انجام شد. مسکن اجتماعی بخش عمده‌اش کمک به پرداخت اجاره و ودیعه مسکن و بخشی هم به ساخت اختصاص پیدا می‌کند. این طرح سالیانه ۱۰۰ هزار خانوار را به مدت پنج سال تحت پوشش قرار می‌دهد. وی در پاسخ به این سوال که آیا خود شما مالک هستید یا مستاجر، گفت: بنده مالک هستم و مسکن را به صورت اقساطی تهیه کردم. بازپرداخت اقساط نیز دردسرهای خود را داشت.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar