۱۲:۰۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - 17 September 2017
کد خبر: ۴۶۶۹۱
«صما»از روند اجرای یک پروژه خطرآفرین در پایتخت گزارش می‌دهد:
صما- اینجا جردن است، جایی در منطقه یک تهران که تاور کرین‌ها، هر روز آسمان را شکافته و دسته‌های آهنی آن از بالای سر ساختمان‌های کوتاه‌قد و ویلایی جردن می‌گذرد.
بی اعتنایی ارگان‌ها در توقف پروژه‌های بحرانی/ فریاد بی‌صدای مهندسان ناظرمقرر شد در تقاطع جردن – ستاری پروژه 22 طبقه مسکونی ساخته شود آن‌هم 9 طبقه زیر زمین و 13 طبقه روی زمین ، زیر بنای این ساختمان قلدر در سال 92 با مالکیت موسسه فرشتگان (کاسپین)گذاشته‌شده و باوجود 4 سال از آغاز این پروژه و با منحل شدن موسسه فرشتگان به علت مشکلات مالی، عدم توجه به اصول اخلاق حرفه ای، اتمام و بهره‌برداری این ساختمان در هاله‌ای ابهام قرار داشته و با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است.

به گزارش «صما»آن‌طور که گفته می‌شود، سرمایه‌گذار این ساختمان موسسه فرشتگان بوده و نام مالک آن به علت منحل شدن این موسسه چند وقتی است که از روی تابلوهای زرد جلوی پروژه پاک‌شده است. از طرف دیگر اهالی محل می‌گویند، مالکیت جدید آن مربوط به آستان قدس رضوی است.

خطر انسانی بیخ گوش پروژه جردن – ستاری

به گفته یکی از اعضای نظام‌مهندسی تهران این ساختمان تاکنون باعث ناامنی بی‌شماری برای همسایه‌ها شده است. مجوز ساخت‌و ساز این ساختمان در سال 92 صادر و دو ماه بعد این پروژه آغاز به کارکرد در ابتدای امر برای اجرای 9 طبقه زیر زمین حفاری‌های عظیمی صورت گرفت که این امر باعث ایجاد شکاف‌های جدی در ساختمان همسایگان شده است.

این کارشناس در گفت‌وگو با «صما» می‌گوید: همسایگان با بررسی شکاف‌های کنج دیوارهای حمال خود دریافتند این ترک‌ها بر اثر نشست تحکیمی نبود و متأسفانه ترک زنده بوده و ضخامت ترک به‌مرور در حال افزایش است. با توجه به عمق زیاد گودبرداری و عدم امکان گودبرداری به‌صورت مایل و پله‌ای و استفاده بهینه از زمین و همچنین انجام عملیات گودبرداری در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از روش نیلینگ (میخکوبی خاک) در این پروژه استفاده شده است.

استفاده از روش نیلینگ به‌عنوان یک سیستم حفاظت جداره ترانشه و گود در مناطق شهری و فضاهای محدود بسیار کارا بوده و به دلیل امکان هم‌زمانی اجرا در چند جبهه کاری از سرعت خوبی برخوردار است. با توجه به درجه پایداری، امکان اجرای گود قائم وجود داشته و همچنین در انواع شرایط خاک، اجرای آن امکان‌پذیر بوده که مهم‌ترین ویژگی این روش محسوب می‌شود همچنین برای سازه‌های زیرزمینی به خصوص در فضاهای محدود شهری مانند ایستگاه‌های مترو مناسب است.

آنطور که کارشناسان نظام مهندسی می‌گویند به علت رطوبت و دو قنات موجود در این پروژه اکثر نیلینگ ها از دیوارها جداشده و باعث به صدا درآمدن زنگ خطر جدی در این پروژه شده است؛ چراکه هیچ مسئله‌ای به‌اندازه وجود آب نمی‌تواند موجب اخلال در یک پروژه گودبرداری شود. این مسئله می‌تواند موجب کاهش ظرفیت باربری سطحی، تخریب پیشانی خاکی گود و شولی باشد حتی درصورتی‌که این مسئله به‌طور مؤثر، مدیریت و کنترل شود؛ و در حال حاضر این پروژه در مرحله از هم گسیختگی است.

در این مسیر وظیفه سازمان نظام‌مهندسی ایجاب می‌کرد تا گزارش‌ها به‌صورت تمام و کمال در اختیار شورای شهر و معاونت شهرداری تهران قرار بگیرد ؛ درحالی که این اقدام بارها صورت گرفته اما متأسفانه تاکنون پاسخ مناسبی از شورای شهر و معاونت شهرداری تهران برای توقف و جلوگیری از ادامه روند اجرای پروژه صورت نگرفته است.

بر اساس تبصره 14 ماده 55 قانون شهرداری پروژه‌هایی که خطر انسانی ایجاد می کند باید هرچه سریع تر متوقف شود؛ اما به نظر می‌رسد در این پروژه گوش‌ها و چشم‌ها بسته‌شده و جلوگیزی از اجرای این پروژه خطر آفرین مورد اغماض قرارگرفته است.

مشکل درون سازمانی پروژه باعت وضعیت بحرانی شده است

اما بر اساس گفت‌وگویی که خبرنگار «صما» با مهندس ناظر این پروژه انجام داده مشکلات درون سازمانی عوامل اجرایی پروژه باعث تشدید در وضعیت بحرانی آن شده است. به گفته این مهندس ناظر نامه‌نگاری‌های زیادی برای توقف و اصلاح پروژه صورت گرفته است اما متاسفانه به نظر می‌رسد تا اتفاق جانی و مالی جدی در این خصوص به وقوع نپیوندد هیچ ارگانی وارد عمل نخواهد شد.

او می‌گوید: متاسفانه گزارشات مجري ذي صلاح شركت زيبا نقش آسمان نیز به دلیل اینکه دستور شهردار وقت، كه مجري الزامي نيست از طرف كارفرماها جدي گرفته نشد .

آنطور که مهندس ناظر این پروژه می‌گوید در حال حاضر 2 قنات فعال در این پروژه قرار دارد که نیاز فوری به مهار و زهکشی استاندارد است، حجم آب وارد شده به ساختمان 6 اینج و خارجه 1 اینج است، ژنراتور کنونی قابلیت خارج کردن این حجم آب از پروژه راندارند و البته برق این دستگاه ژنراتور نیز شائبه غیر مجاز بودن دارد. بنابراین این پروژه به‌شدت نیازمند اقدام فوری است زیرا تمام بناهای اطراف این طرح درخطر جدی قرار دارند لذا شهرداری باید راهکار فوری برای خروج آب و اقدامات جدی برای پایداری سازی دیوارها با استفاده از بتن‌های استاندارد انجام دهد.


او می‌گوید: سازمان نظام‌مهندسی در این مقوله وظیفه خود را انجام داده و برای احقاق حق شهروندان به‌صورت مکرر نامه‌نگاری کرده است، اما به نظر می رسد فریاد مهندسان ناظر بی صدا است.

علیرغم مکاتبات مکرر با ارگان‌های ذی‌ربط همچنان این پروژه به علت مشکلات درون‌سازمانی و عدم تأمین مالی از طرف کارفرما چندین ماه است که در وضعیت بحرانی به حال خود رهاشده و در این مدت متولی‌ای جهت ایمن‌سازی گود و دیوارهای آن معرفی نشده است.


انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar