۱۱:۰۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - 28 September 2017
کد خبر: ۴۶۸۹۳
بسته‌خبری پنج شنبه‌های«صما»:
صما- بسته خبری پنج شنبه‌های «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبار حوزه مسکن و ساختمان و نیز حوزه راه را دراختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.
در هفته ای که گذشت تاکید هرمز فامیلی بر امضا فروشی برخی از مهندسان ، ورود هواپیماهای برجامی از امروز، بهره‌برداری از متروی تهران- کرج- هشتگرد تا پایان سال جاری، ممانعت شهرداری از اجرای مجری ذی‌صلاح با استناد به رای دیوان، افزایش۶ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور و.. ازمهمترین اخبار هفته درحوزه صنعت ساختمان و راه بوده اند که به شرح ذیل می‌آید:

ماجرای برگه فروشی در آزمایشگاه های تایید بتن

دراین هفته روزنامه جهان اقتصاد نوشت : متاسفانه و به رغم اعتراضات فراوان هنوز مهندسان برای جواز ساختمان امضافروشی می‌کنند، بنابراین امضافروشی هنوز گریبانگیر ماست و در کنار این ماجرا اتفاق ناگوار دیگری نیز در حال رخ دادن است. هرمز فامیلی دبیر پانزدهمین همایش روز بتن در نشستی که به مناسب همین موضوع برگزار شده بود با اعلام مطلب فوق از فروش برگه تاییدیه توسط برخی آزمایشگاه ها خبر داد.وی گفت: برخی آزمایشگاه‌های تأیید بتن نیز برگه‌فروشی می‌کنند. پس باید جلوی این اقدامات گرفته شود تا مردم در اسکلت‌های بتنی با خیال راحت زندگی کنند.به گفته وی تعداد آزمایشگاه‌های تأیید بتن کم نیست اما از لحاظ عملکردی از وضعیت پایینی برخوردارند.فامیلی گفت: اگر در تهران زلزله‌ای رخ دهد، سازه‌های فلزی خسارت‌های زیادی خواهند دید، بنابراین استفاده از بتن در ساخت‌وساز مشکلات کمتر و صدمات مالی و جانی را کاهش خواهد داد.وی افزود: فولاد یک محصول تمام‌شده است، اما بتن این‌گونه نیست؛ چراکه کیفیت بتن به اطلاعات و آگاهی مهندسانی که در ساختمان فعالیت می‌کنند، بازمی‌گردد، پس اگر شن و ماسه باکیفیت به مهندسان تحویل داده شود، از سوی دیگر یک بتن خوب و باکیفیت از سوی مجریان تحویل داده خواهد شد.فامیلی ادامه داد: باید تلاش کنیم که نقش سازمان‌های نظام مهندسی در افزایش کیفیت بتن را بالا ببریم، اما متأسفانه کوتاهی‌های زیادی از سوی سازمان‌های نظام مهندسی صورت می‌گیرد.

انقلاب بزرگ مالی در شهرداری تهران

درهفته ای که گذشت معاون نظارت شورای شهر تهران، ری و تجریش ابعاد مختلف بخشنامه ممنوعیت صدور هولوگرام در شهرداری تهران را تشریح کرد.افشین حبیب‌زاده با اشاره به بخشنامه شهردار تهران مبنی بر عدم فروش هولوگرام در پایتخت با بیان اینکه این بخشنامه بسیار مهم بوده و می‌توان ادعا کرد که یک انقلاب در حوزه شفاف‌سازی مالی شهرداری تهران است، گفت: این بخشنامه به قدری مهم است که می‌توان عنوان کرد که نیمی از بی‌انضباطی‌های مالی با این بخشنامه قابل حل و فصل است.وی با بیان اینکه بند بند این بخشنامه و دستورات نشان دهنده آن است که موضوعات مورد اشاره در شهرداری رعایت نمی‌شده است، گفت: این بخشنامه نشان می‌دهد که در حوزه مالی، شهرداری با بی‌انضباطی زیادی روبرو بوده است به عنوان مثال در یکی از بندها آمده است که پول‌های مؤدیان باید به حساب خزانه شهرداری و نه حساب دیگر واریز گردد که این نشان می‌دهد پیش از این پول‌ها در جای دیگری غیر از خزانه واریز می‌شده است.معاون نظارت شورای شهر تهران گفت: علاوه بر آنکه صدور هولوگرام تا اطلاع ثانوی ممنوع شده، بلکه بر اساس این بخشنامه تهاتر املاک نیز باید در یک کمیته راستی‌آزمایی شود که همین موضوع ابهامات و سوالات فراوانی را ایجاد می‌کند.حبیب زاده ادامه داد: این بند بخشنامه نشان می‌دهد که تهاترهای صورت گرفته املاک نیازمند بررسی مجدد و تطبیق آن باضوابط و کنترل قیمت های کارشناسی شده است.وی با بیان اینکه موضوع هولوگرام به قدری پیچیده است که شاید تشریح آن از حوصله خوانندگان خارج باشد، گفت: بسیاری از افراد هولوگرام را معادل تراکم می‌دانند اما واقعیت این است که هولوگرام شامل موضوعات دیگر از جمله تراکم می‌شود و باید گفت هولوگرام برگه و نامه‌ای است که از طرف شهرداری صادر می‌شود و ارزش ریالی دارد یعنی وقتی مودی به شهرداری مراجعه می‌کند که بدهی خود را از بابت عوارض و ... پرداخت کند، به او اجازه داده نمی‌شود که پول را به حساب شهرداری واریز کند بلکه از او می‌خواهند چک بانکی امضا شده در اختیار شهرداری بگذارد جهت ارسال به شرکتهای کارگزاری و یا دروجه شرکت کارگزاری صادر شده باشد.

هواپیماهای برجامی پنج شنبه وارد کشور می‌شوند

دراین هفته بر اساس اعلام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، دو هواپیمای جدید این شرکت پنجشنبه ۶ مهرماه به تهران می‌‌آیند.هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: با توجه به اینکه فرآیند خرید و ورود دو هواپیمای ATR جدید شرکت هما در مراحل پایانی خود برای ورود به کشور قرار دارد، (چهارشنبه) باید مراحل پایانی کار طی شود.به گزارش ایسنا هما اعلام کرد: با تکمیل این فرآیند در روز چهارشنبه دو هواپیمای جدید ایران‌ایر پنجشنبه صبح وارد تهران خواهد شد.پس از آنکه ایران‌ایر هفت هواپیمای جدید خود را پس از اجرایی‌شدن برجام تحویل گرفت، شرکت ATR طبق قرارداد امضا شده دو هواپیمای جدید نیز به ایران تحویل خواهد داد تا جمع این هواپیماها به عدد ۹ برسد.ایران‌ایر پیش از این سه ایرباس و چهار ATR تحویل گرفته بود.طبق قرارداد امضا شده با شرکت ایتالیایی - فرانسوی ATR این شرکت تا پایان ۲۰۱۸ میلادی به ایران ۲۰ فروند هواپیما تحویل می‌دهد.

رونق بازار مسکن آغاز شده ولی دولت کار خاصی نمی‌کند

درهفته ای که گذشت یک کارشناس مسکن گفت: بعد از دوره رکود ۴.۵ ساله، نیاز به مسکن از سوی مردم در حال بروز است اما اقدام چندانی از طرف دولت دیده نمی‌شود.احمد تولا اظهار کرد: ‌رونق بازار مسکن دو وجه دارد؛ یکی وجه مردمی و دیگری وجه دولتی است. وجه مردمی به نقطه‌ای رسیده که جامعه نیاز به مسکن را اعلام کرده و به شکل‌های مختلف آن را بروز می‌دهد که آمارهای جدید از تعداد معاملات و صدور پروانه‌های ساختمانی این مساله را تایید می‌کند.وی افزود: اقتصاد ما عموما دولتی است و باید دولت وارد عرصه‌های مختلف شود، اما حرکت موثری برای رونق مسکن را از سوی دولت نمی‌بینیم و مشکل عدم نقدینگی را هم‌چنان در وضعیت موجود مسکن شاهد هستیم. مردم وضعیت چندان مناسبی، بخصوص برای خرید واحدهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان ندارند و این مشکل باعث عدم تزریق منابع به بخش عرضه شده است.دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی، سیاست خود را در حوزه مسکن شفاف به مردم و سرمایه‌گذاران اعلام کند، گفت: قبلا بخش مسکن دو سیاست مسکن مهر و پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی را دنبال می‌کرد که با همه نقاط قوت و ضعف، سیاست‌های مشخصی بود. سازندگان و مصرف‌کنندگان می‌دانستند باید خود را با این مسیر هماهنگ کنند اما در حال حاضر حرکت‌ها ناهمگون و ناهماهنگ است.تولا با تایید صحبت وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که محدوده شهرها نباید از چیزی که هست توسعه بیشتری پیدا کند افزود: با این حال ماموریت وزارت راه و شهرسازی، تامین مسکن مناسب برای تمام اقشار جامعه است. هم‌اکنون اعلام شده که بازآفرینی شهری در محله‌های ناکارآمد و حاشیه‌ای سیاست اصلی است اما معدود راهکارهای اتخاذ شده همچون تسهیلات هشت درصد، شرط لازم است اما کافی نیست.وی تاکید کرد: اگر دولت به جد وارد بحث نوسازی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای شود نقدینگی هم حل خواهد شد. انبوه‌سازان نیز فعالیت خود را در این چارچوب تعریف می‌کنند. واحدهای خرد به صورت تجمیع درمی‌آیند، مالکان همکاری می‌کنند و این محله‌ها نوسازی می‌شود. چنان‌چه وزارت راه و شهرسازی اعلام آمادگی کند، انبوه‌سازان حاضرند مشاوره‌های خود را هم به صورت رایگان در اختیار دولت بگذارند. تجربه‌های کوچکی در بعضی شهرستان‌ها بوده که می‌تواند در حد کلان قابل توسعه و گسترش باشد.

مجتمع پالادیوم خارج از ضوابط طرح تفصیلی احداث شده است

دراین هفته محمد سالاری خواستار اقدام جدی شهردار تهران در جلوگیری و لغو توافقات مالک مجتمع تجاری پالادیوم با شهرداری منطقه شد.رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نهمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری نسبت به ساخت و سازهای مربوط به مجتمع تجاری پالادیوم گفت: این مجتمع تجاری طی سال های گذشته با بارگزاری گسترده و خارج از ضوابط پهنه ها و زیر پهنه های طرح تفصیلی و بدون ارائه به کمیسیون ماده 5 ساخته شده است و از آنجاییکه جذب سفر آن محلی، منطقه ای و شهری است به پارکینگ زیادی نیاز دارد و اکنون مشکلات جدی را برای اهالی محل و منطقه ایجاد کرده است .وی ادامه داد: مالک مجمتع پالادیوم زمینی را در گذر جنوبی به بهانه ساخت پارکینگ خریداری کرد اما طی توافقی با شهرداری منطقه آنجا را هم تبدیل به کاربری اداری، ورزشی و ... کرده است و بر اساس همین توافقات احداث زیرگذری برای اتصال این ساختمان و مجتمع تجاری پالادیوم در حال اجرا است که چنین کاری در شهر تهران عرف نیست.سالاری با اشاره به توافق جدید مالک پالادیوم با شهرداری منطقه اظهار داشت: با توجه به این توافق، مالک قصد ایجاد یک پل هوایی به طول 40 متر که از فراز املاک دیگری نیز می گذرد را دارد و علی رغم اینکه تعدادی از اعضای شورای معماری منطقه مخالف این موضوع هستند،مالک شهردار فعلی منطقه را بشدت تحت فشار قرار گذاشته است که این پل احداث شود.رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پایان ضمن درخواست از ریاست شورای شهر تهران برای ارائه این تذکر به شهردار تهران گفت: لازم است شهردار تهران در راستای جلوگیری و لغو این توافقات بفوریت اقدام کند.

بهره‌برداری از متروی تهران- کرج- هشتگرد تا پایان سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازي و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور گفت: مترو تهران - کرج - شهر جدید هشتگرد تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.حبیب الله طاهر خانی روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات شهر جدید هشتگرد از جمله مترو با حضور مسئولان استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ، با بیان اینکه در شرایط فعلی قصد ساخت و احداث هیچ ایستگاهی در برنامه ما نیست، افزود: اولویت کاری ما راه اندازی مترو شهر جدید هشتگرد تا پایان سال جاری و تحقق این وعده است.وی با بیان اینکه ۱۰ سال از عمر آغاز طرح مترو در شهر جدید هشتگرد می گذرد و در این مدت ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، افزود: اولویت کاری و اول ما روی ریل قرار گرفتن قطار کرج هشتگرد است.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که با آن در شهر جدید مواجه بودیم، انتقال آب سد طالقان برای ساکنان این شهر بود که با تزریق آن این پروژه به مرحله نهایی رسیده و اتمام کار مترو در این شهر می تواند شهر را به رونق اقتصادی و مکانی مناسب برای زندگی ایده آل برساند.طاهرخانی با بیان اینکه معارضین شهری در مسیر مترو موجب طولانی شدن اجرای پروژه شده است، از معاون عمرانی استانداری البرز خواست تا نسبت به رفع آن اقدام کند.خسرو ارتقایی معاون عمرانی استاندار البرز هم خواستار تخصیص ایستگاه در کمال شهر و دانشگاه خوارزمی شد. وی وعده داد تا با معارضین شهری از جمله شهرداری کرج وارد مذاکره شود.ارتقایی افزود: با اجرای پل حصارک توقفی در مترو ایجاد شد که امیدواریم این ۱۱۵ متر رفع معارض شده و پروژه مترو به کار خود ادامه دهد.معاون استاندار البرز در خصوص تامین اعتبار برای این طرح هم وعده داد تا گزارش مبسوطی تهیه و به استاندار البرز تقدیم شود تا برای تامین بودجه به ریاست جمهوری ارسال شود.

هزینه بیش از ۲۱۴ میلیارد تومان در سایت‌های مسکن مهر

درهفته ای که گذشت براساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس مبلغی بالغ بر ۲۱۴.۶ میلیارد تومان طی ۱۶ ماه اخیر جهت تکمیل خدمات روبنایی، زیربنایی، آماده‌سازی و بخشی از محوطه‌سازی مسکن مهر این شهر جدید هزینه شده است.شرکت عمران شهر جدید پردیس طی انتشار گزارشی میزان مبالغ هزینه شده طی ۱۶ ماه گذشته در امور زیربنایی، روبنایی، آماده‌سازی و بخشی از محوطه‌سازی و همچنین منابع مورد نیاز برای اجرای مابقی این پروژه‌ها در این منطقه را جهت اطلاع‌رسانی به متقاضیان مسکن مهر اعلام کرده است.براساس این گزارش مبلغی بالغ بر ۲۱۴.۶ میلیارد تومان طی ۱۶ ماه اخیر (از خرداد ماه سال ۹۶ الی شهریورماه ۹۶) جهت تکمیل خدمات روبنایی، زیربنایی، آماده‌سازی و بخشی از محوطه‌سازی مسکن مهر شهر جدید پردیس هزینه شده که از این مبلغ ۲۰.۶ میلیارد تومان از محل تهاتر زمین‌های در اختیار شرکت عمران، ۱۳۰ میلیارد تومان از محل اوراق خزانه اسلامی، ۴۳.۴ میلیارد تومان از محل یارانه مسکن مهر و ۲۰.۶ میلیارد تومان از منابع داخلی تأمین شده است.این در حالی است که تا پیش از تاریخ‌های مذکور از محل یارانه‌های مسکن مهر تنها مبلغ ۳۵.۶ میلیارد تومان و از محل تهاتر مبلغ ۷.۴ میلیارد تومان جهت خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر هزینه شده بود.با توجه به آمار اعلام شده از سوی این شرکتدر حال حاضر نیز مبلغ ۲۵۸۴ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های آماده‌سازی، محوطه‌سازی و خدمات زیربنایی و روبنایی پیش‌بینی شده است که میزان ۱.۰۹۰ میلیارد تومان آن برای خدمات روبنایی نظیر خدمات آموزشی، مذهبی، کلانتری، درمانی، فضای سبز، آتش‌نشانی و ...، ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های زیربنایی مانند شبکه‌های آب، برق، فاضلاب، اجرای مخازن، اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب، اجرای دکل‌های برق و ...، مبلغ ۱.۰۹۴ میلیارد تومان باری تکمیل پروژه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی در نظر گرفته شده است.همچنین آمار تعداد واحدهای افتتاح شده طی ۱۶ ماه گذشته در شهر جدید پردیس در این گزارش ۱۳ هزار و ۹۱۵ واحد، واحدهای افتتاح شده طی سالیان گذشته ۷ هزار و ۷۲۱ واحد و مجموع واحدهای افتتاح شد تا کنون در این شهر جدید را ۲۱ هزار و ۶۳۶ واحد اعلام شده است.

بخشنامه توقف صدور هولوگرام‌ها ناموس شهرداری است

دراین هفته شهردار تهران تاکید کرد: با توجه به بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی امروز شهر تهران با تشریک مساعی مسائل حل نشده پایتخت را حل می کنیم و من عهد کردم لحظه‌ای از منفعت و مصلحت مردم غافل نشوم و زندگی و عمرم را طی این دوره ۴ ساله وقف مردم و شهرداری خواهم کرد.محمدعلی نجفی در نشست فصلی شهردار پایتخت با مدیران و معاونان شهرداری تهران به بخشنامه اخیر ممنوعیت صدور هولوگرام ها اشاره کرد و گفت: بخشنامه توقف صدور هولوگرام، امروز ناموس شهرداری است و حتی یک مورد تخلف از این بخشنامه منجر به عزل می‌شود.وی از ابلاغ بخشنامه مهمی نیز در حوزه شهرسازی طی روزهای اینده خبر داد که براساس آن فعالیت شوراهای معماری مناطق منضبط خواهد شد.شهردار پایتخت با بیان اینکه ضرورت تغییر در شهر احساس می شود، تصریح کرد: روش هایی که در مدیریت و توسعه تهران اعمال شده باعث شده است که امروز از برخی جهات تهران شهری قابل قبول محسوب شود، دیگر کفاف مدیریت شهر را نمی دهد و نیازمند طراحی های نوین در مدیریت شهری هستیم تا براساس آن از چالش‌ها و مشکلات به سلامت عبور کنیم.نجفی در بخش دیگر سخنان خود بر توانمندی نیروی انسانی شهرداری به لحاظ صلاحیت های رفتاری و تخصصی تاکید کرد و گفت: باید بر تکیه بر بدنه شهرداری، شهر را مدیریت کرد.شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعار تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی خاطرنشان کرد: امید و انگیزه بخش لاینفک زندگی است و اگر امید نباشد شهر می‌میرد. لذا بعضی از مسائل منفی شهر تهران را در ملا عام مطرح نمی‌کنیم.وی تصریح کرد: پس از این و با توجه به منابع محدود شهرداری، کمک ها نیز هدفمند و در جهت منافع شهروندان ارایه می شود. به عنوان مثال کمک های بودجه ای برای مدارس که جزیی از وظایف ما در قبال دانش‌آموزان است، باید هدفمند و در جهت برنامه های شهرداری تهران صورت گیرد.

اعلام آمادگی شرکت های سرمایه‌گذاری بزرگ دنیا برای ساخت فرودگاه اهواز

درهفته ای که گذشت استاندار خوزستان گفت: دومین شهر فرودگاهی کشور پس از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) با مساحتی حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار در اهواز با مجوز وزارت راه و شهرسازی احداث می شود.غلامرضا شریعتی افزود: وزارت راه و شهرسازی مجوز احداث شهر فرودگاهی اهواز را پس از ۶ ماه پیگیری بتازگی صادر کرده است.شریعتی ادامه داد: در ۲ روز گذشته در روزنامه « ایران دیلی » به صورت « دی ال تی » (مناقصه بین المللی) از شرکت های بزرگ سرمایه گذار برای ساخت فرودگاه اهواز دعوت شده است.وی افزود: چند شرکت سرمایه گذار بزرگ دنیا آمادگی خود را برای همکاری و ساخت فرودگاه اعلام کرده اند که پس از طی مراحل فنی، اقتصادی و استعلام انجام شده در کمیسیون حقوقی دولت، یکی از این شرکت های بین المللی انتخاب و کار احداث فرودگاه آغاز می شود.استاندار خوزستان به خبرگزاری ایرنا گفت: پیش بینی می شود شهر فرودگاهی اهواز چهار تا پنج سال آینده به بهره برداری برسد و خوزستان دومین استان دارای شهر فرودگاهی در کشور خواهد بود.وی احداث شهر فرودگاهی اهواز را در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در خوزستان مهم عنوان کرد و گفت: احداث شهر فرودگاهی اهواز و مرکزی بودن آن در منطقه، نقش مهمی در بالابردن استانداردهای این شهر، ایجاد رفاه، اشتغال و توسعه پایدار در خوزستان دارد.فرودگاه بین المللی اهواز هم اکنون به بیش از ۲۰ فرودگاه داخلی و خارجی پرواز دارد و روزانه حدود یکصد پرواز رفت و برگشت از این فرودگاه انجام می شود.

افزایش ۶درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور

دراین هفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی، گفت: به منظور تقویت توان اقتصادی متقاضیان مسکن به ویژه در بافت‌های‌فرسوده شهری درصددیم تا مدت‌انتظار دریافت تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم را به چهار یا پنج ماه کاهش دهیم، زمان بازپرداخت این تسهیلات را ۲۰ ساله کنیم و همزمان نرخ سود تسهیلات را یک تا دو درصد کاهش دهیم.علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی درباره وضعیت بازار معاملات مسکن نکاتی را ارایه کرد و گفت: شاخص‌های پیش‌نگر بخش مسکن روند مثبتی را در بازار مسکن نشان می‌دهند و در صورت ادامه این روند و موفقیت بانک‌مرکزی در کنترل نرخ بالای سود سپرده‌های‌بانکی به عنوان یکی از عواملی که در سال‌های اخیر بر تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله بخش مسکن تاثیر منفی داشته است، شاهد آن خواهیم بود که بازار مسکن از رونق مطلوبی برخوردار شود.مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ادامه داد: تعداد پروانه‌های‌ساختمانی صادر شده از اواخر سال گذشته روند صعودی یافته است به طوریکه پس از چند سال روند نزولی، در ماه‌های ابتدائی سال جاری تعداد پروانه‌های‌ساختمانی حدود ۵ تا ۶ درصد در مناطق شهری کشور و شهر تهران افزایش داشته است.چگنی با اشاره به این مطلب که تعداد معاملات نیز در ماه‌های اخیر روند صعودی یافته و نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل با افزایش مواجه شده‌ است، گفت: در مردادماه سال جاری با ثبت رکورد بالغ بر ۱۸ هزار معامله در بازارمسکن شهر تهران، تعداد معاملات در این ماه حدود ۱۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یافته است. هرچند ممکن است این روند در شهریورماه سال جاری ادامه نداشته باشد و حتی تعداد معاملات در شهریورماه نسبت به مرداد ماه کاهش یابد ولی پیش‌بینی می‌شود نسبت به شهریورماه سال گذشته افزایش یابد که در صورت تحقق این پیش‌بینی می‌توان به ایجاد رونق پایدار در بخش مسکن امیدوارتر شد.

محدودیت‌ ورود انبوه‌سازان به بافت فرسوده حذف شد

درهفته ای که گذشت سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از ارائه راهکارهای جدید به انبوه‌سازان و حذف محدودیت‌ها برای ورود به بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: تهران ۳ تا ۴ هکتار زمین دولتی دارد که انبوه‌سازان می‌توانند برای ساخت مسکن در این زمین‌ها و واگذاری به متقاضیان اقدام کنند.هوشنگ عشایری اعلام کرد: در جلسات با انبوه‌سازان به آنها اعلام کرده‌ایم می‌توانند به جای ساخت مسکن در حجم بالا برای ساخت حتی در حد 10 واحد مسکونی نیز اقدام کنند و ما به این سازندگان اعلام کرده‌ایم که شما را هم انبوه‌ساز می‌دانیم. وی افزود: به سه دلیل ساخت‌وساز در مناطقی که ساختار سکونتگاهی به خود گرفته مشکل است که اولین دلیل آن هماهنگی با مالکان برای تخریب تعداد زیادی از واحدهای مسکونی و احداث واحدهای مسکونی جدید است.عشایری با اشاره به اینکه مدل ورود به بافت‌های فرسوده یکی دیگر از مشکلات انبوه‌سازان در این بافت‌هاست، اظهار کرد: اگر سازنده‌ها در بیرون از شهر بخواهند اقدام به ساخت‌وساز کنند مشکلات و محدودیت‌های شهرسازی در آنجا مطرح نیست، اما در داخل بافت‌های فرسوده محدودیت‌های نظام شهری وجود دارد. سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران محدودیت اجرا را یکی دیگر از عوامل نبود انگیزه برای ورود انبوه‌سازان به بافت‌های فرسوده دانست و گفت: به دلیل وجود انشعابات و شرایط سخت در کوچه‌ها و معابر، سازنده ترجیح می‌دهد خارج از بافت‌های فرسوده اقدام به ساخت‌وساز کند.وی ادامه داد:در ادامه این جلسه راهکار دیگری که به انبوه‌سازان ارائه شد این بود که اگر انبوه‌سازان نتوانند با مالکان بافت‌های فرسوده برای تملک به هماهنگی برسند می‌توانند از اراضی دولت استفاده و سپس این واحدهای مسکونی را به متقاضیان واگذار کنند.

بررسی کاهش انتظار وام مسکن در هیات دولت

دراین هفته معاون وزیر راه و شهرسازی از بررسی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در هیئت دولت با هدف کاهش دوره سپرده‌گذاری وام مسکن از ۶ به ۵ ماه خبر داد و گفت: کاهش زمان انتظار برای دریافت تسهیلات و افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی، اکنون در هیات دولت در دست بررسی است.حامد مظاهریان معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی درحاشیه مراسم گرامیداشت هفته‌ی دفاع مقدس در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت بازار معاملات مسکن و سیاست‌های آتی وزارت راه و شهرسازی برای تنظیم بازار پرداخت و گفت: یکی از گروههای اصلی هدف برای خانه دارشدن در برنامه های وزارت راه و شهرسازی خانه اولی‌ها هستند .مظاهریان افزود: تجربه جهانی می‌گوید کسانی که برای اولین بار می‌خواهند صاحب خانه شوند پول نقد کافی برای خرید همه خانه را ندارند و در کشور ما نیز همین‌گونه است و بنابراین سیاست کلی این است که بخش بیشتر را از طریق تسهیلات بانکی فراهم کنند و بهترین روش هم این است که ۸۰ درصد قیمت مسکن از طریق بانک تسهیلات به متقاضیان پرداخت شود و ۲۰ درصد هم به صورت نقد آورده آنها باشد و این مبتنی بر آن است که بانک‌ها بر پس‌اندازهای آینده حساب کنند و از این طریق به اعطای وام اقدام می‌شود.وی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر ۲۶۰ هزار نفر خانوار در صندوق پس‌انداز یکم حساب پس انداز دارند، گفت: نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم در بافت فرسوده ۸ درصد و ۹ و نیم درصد در دیگر مناطق است و هر ۶ ماه با هر مقدار پس انداز این مبلغ دوبرابر می‌شود که کمک می‌کند فردی که بیشتر پس انداز می‌کند وام را زودتر دریافت کند.مظاهریان افزود: سیاست ما این است که ضمن افزایش رقم این وام و زمان بازپرداخت اقساط افزایش یابد و در عین حال تصمیم داریم دوره سپرده‌گذاری وام مسکن از ۶ به ۵ ماه کاهش یابد.وی گفت: در مرحله اول پیشنهاد اولیه به دولت این بود که دوره سپرده‌گذاری وام مسکن از ۶ ماه به ۵ ماه کاهش یابد. یعنی زمان ماندن نقدینگی به جای یک سال، به ۱۰ ماه کاهش یاید تا خانوار زودتر صاحب خانه شود و از طرفی رونقی باشد برای بخش مسکن.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: نرخ سود تسهیلات در حال حاضر همان ۸ و ۹ و نیم درصد برای صندوق پس‌انداز یکم است که کمترین میزان سود تسهیلات بانکی و رقم مناسبی است اما قطعا هر چه نرخ سود کاهش یابد اقساط هم می تواند کاهش می‌یابد.

لزوم تشکیل کمیته ویژه برای بررسی و نظارت بر ساختمان‌های ناایمن تهران

درهفته ای که گذشت یک عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش حادثه پلاسکو که در صحن علنی شورا ارائه شد، درخواست کرد تا کمیته‌ای متشکل از کمیسیون‌های تخصصی در شورا و نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط با محوریت شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش به منظور جلوگیری از حوادثی همچون پلاسکو تشکیل شود.محمد سالاری در جریان هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در تذکری، گفت: پس از حادثه‌ غم‌انگیز پلاسکو دغدغه جدی در مورد ضرورت اصول ایمنی در کل کشور ایجاد شد که اگر بتوانیم از بررسی‌ها، ارزیابی‌ها و آسیب‌شناسی‌هایی که انجام شده بهره بگیریم بی‌تردید حادثه پلاسکو می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ برای رعایت اصول ایمنی قرار بگیرد.وی افزود: همانطور که وقتی حادثه تلخ زلزله بم رخ داد پس از حادثه شاهد تغییرات در آیین‌نامه‌های مختلف مقررات ملی ساختمان بودیم و رعایت اصول مربوط به سازه در کل کشور ما و در شهر تهران در نتیجه این حادثه متحول شد می‌توان از حادثه پلاسکو نیز چنین بهره‌ای گرفت.

سالاری با اشاره به اینکه نگرانی‌های این روزها و پس از حادثه پلاسکو قابل تأمل است، افزود: تاکنون کمیته‌های مختلفی از جمله سه کمیته در شورای اسلامی شهر تهران و یک کمیته در دولت به دور از هرگونه نگاه سیاسی و کاملا کارشناسانه گزارش‌های خود را در خصوص حادثه پلاسکو ارائه کرده‌اند اما موضوع اینجاست که بخشی از مشکلات، مربوط به ذی‌نفعان حادثه پلاسکوست یعنی مجموعه‌ای از کسبه‌ای که در آنجا مشغول به کار بودند و آسیب‌های زیادی از این حادثه دیدند. اکنون می‌بایست شهرداری تهران و شورای شهر به عنوان پارلمان محلی با مالک اولیه که بنیاد مستضعفان است مشکلات این افراد را پیگیری و رفع کنند.عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: ما ساختمان‌های بسیاری همانند پلاسکو نه تنها در شهر تهران بلکه در کل کشور داریم. اکنون تنها دو دهه است که مقررات ملی ساختمان در کل کشور ما به تصویب رسیده است و قبل از آن ساختمان‌هایی که ساخته می‌شدند بر اساس این مقررات بنا نشده‌اند لذا بسیاری از ساختمان‌هایی که در مرکز شهر تهران واقع هستند نتیجه همان ساخت و سازهای بدون مقررات است که پیشنهاد من این است که کمیته‌ای متشکل از کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران و سازمان‌ها و نهادهای وزارتخانه‌های دولتی با محوریت شورا شکل بگیرد تا بررسی و نظارت ساختمان‌های ناایمن را بر عهده داشته باشند.

ممانعت شهرداری از اجرای مجری ذی‌صلاح با استناد به رای دیوان

دراین هفته یک عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص جایگاه سازمان نظام مهندسی در صنعت ساخت و ساز گفت: ساختمان سازی یک صنعت است پس نگرش ما به آن باید صنعتی باشد نه سنتی. از سوی دیگر؛ هر صنعتی ملزوماتی دارد که در صورت نبودن هر کدام از این ملزومات، مشکلاتی پیش خواهد آمد.به گزارش «صما» به نقل از روابط عمومی سازمان؛ مهندس مهیار فرنیا با بیان اینکه در صنعت ساختمان متولیان مختلفی حضور دارند، اظهار کرد: شهرداری به عنوان متولی صدور پروانه ساختمانی، سازمان نظام مهندسی به عنوان متولی کنترل خدمات مهندسی و وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان ناظر عالیه از جمله مهمترین متولیان صنعت ساختمان هستند.وی افزود: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ در مجلس مصوب شد. برداشت ما این است این قانون کامل و جامع است. از این رو اگر امروز ضعفی در صنعت ساختمان وجود دارد مهمترین علت آن اجرا نشدن قانون است.فرنیا تاکید کرد: موارد متعددی در قانون وجود دارد که با وجود تاکید بر آنها اما باز هم از سوی برخی ارگان ها و سازمان ها نادیده انگاشته می شوند. یکی از بندهای مهم قانون که اجرا نشدن آن مشکلاتی را در زمینه کیفیت و ایمنی ساختمان ها ایجاد کرده موضوع مجریان ذی صلاح است. علیرغم مکاتبات سازمان نظام مهندسی با ارگان های مربوطه همچنان موارد مهمی از قانون اجرایی نمی شود.این عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران خاطرنشان کرد:وقتی ساختمانی نقشه های کامل داشته باشد، مطالعات ژئوتکنیک آن انجام شده باشد، ناظران متعهد و توانمند حضور داشته باشند اما پروسه اجرا توسط فرد یا افراد فاقد صلاحیت در حال اجرا باشد قطعا چنین ساختمانی کیفیت مطلوب را نخواهد داشت.وی ادامه داد: این امر در نتیجه اجرا شدن یک بند از قانون و اجرا نشدن بند دیگر آن است. سلیقه ای عمل کردن قانون موجب شده متولیان امر مسئولیت عمل نکردنشان به قانون را برعهده نگیرند و همواره در حوادث ساختمانی اولین مقصر ، مهندس ناظر شناخته شود. از این رو می توان گفت عمل نکردن به قانون از سوی برخی ارگان ها، موجب شده جایگاه واقعی سازمان نظام مهندسی به درستی شناخته نشود.فرنیا در بخش دیگر اظهاراتش با اشاره به اختیارات و مسئولیت های سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز گفت: مطابق بند 5 ماده 15 قانون نظام مهندسی، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح ها و فعالیت های غیردولتی و همچنین تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی جزو مهمترین مسئولیت های سازمان های نظام مهندسی است.وی خاطرنشان کرد: در طول 22 سال فعالیت سازمان های نظام مهندسی، به ضرس قاطع کیفیت ساخت و سازها افزایش یافته است. اما ما منکر ضعف ها نیستیم همانطور که در هر سازمان و ارگانی ضعف هایی وجود دارد.این عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران تاکید کرد: از سوی دیگر سازمان نظام مهندسی به تنهایی قادر نیست در مسیر افزایش کیفیت ساخت و ساز در کشور قدم بردارد و نیازمند تعامل با ارگان های دیگر است.

فاینانس‌های فرانسوی در حوزه عمران هزینه شود

درهفته ای که گذشت عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید دارد که باید فاینانس های فرانسوی در حوزه های عمران از جمله راه و آب هزینه شود.غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، با اشاره به وام 70 میلیون یورویی پاریس به تهران، اظهار داشت: به دولتمردان و وزارت راه و شهرسازی توصیه می شود که اعتبارات و مساعدت های مالی فرانسوی ها را به حوزه عمران و مخصوصا مسائل زیربنایی کشور سوق دهند.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه باید بتوانیم پروژه های عمرانی و زیربنایی کشور را توسعه دهیم، عنوان کرد: باید توسعه پروژه های عمرانی از اولویت های دولتمردان باشد و فاینانس های فرانسوی در حوزه عمرانی خبر خوشی دراین بخش اقتصادی کشور بود.این نماینده مجلس با بیان اینکه دو موضوع آب و راه از جمله مسائل مهم و پر اهمیت کشور است، گفت: در توسعه راه های ریلی که بسیار ارزان قیمت است،متاسفانه عقب افتاده ایم، همچنین برای حل بحران های تامین آب در کشور باید راه کارهایی طراحی کنیم.وی با تاکید براینکه برای حل مسائل آب به تفکر سازه ای اصراری ندارد، ادامه داد: اعتقاد ندارم که برای حل بحران آب حتما باید با تفکر سازه ای اقدام کرد ولی باید تلاش شود که معضل آب و راه را از طریق فاینانس ها رفع کنیم.جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به این موضوع که معضلات مبادلات بین بانکی نیز مرتفع شده است، ادامه داد: انتظار می رود اقدامات فاینانسی خود را سرعت دهد تا به منزوی تر شدن ترامپ و آمریکا منجر شود، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر در سازمان ملل نشان داد که آدم کم تجربه در مسائل سیاسی است و با ادبیاتی غیر منتظره ملت بزرگ ایران را تحقیر کرد که در واقع چهره واقعی خود را به جهان نشان داد.این نماینده مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با تاکید براینکه توافق هسته ای اتفاق خوبی بوده است، اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل تلاش دارند بگویند با برجام سرشان کلاه رفته است، ایران نیز اعتقاد دارد که به همه خواسته های خود در برجام نرسیده است اما باید به اتفاقاتی چون همکاری با کشورهایی مانند فرانسه سرعت ببخشیم تا هر چه زودتر از فضای تحریمی علیه کشور خارج شویم.


r_sar مطالب مرتبط r_sar
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
0
0
اغلب کارکنان آزمایشگاه های بتن , شاغل تمام وقت در آزمایشگاه نیستند و چندشغله هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
بهترین روش اخذ هزینه آزمایشات(خاک و بتن و میلگرد) از مالک در سازمان نظام مهندسی یا شهرداری هاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
تمام اعضای هیات مدیره و کارکنان آزمایشگاه خاک و بتن باید دارای مدرک مهندسی عمران و گرایش خاک و پی و حتما دارای پروانه نظارت و اجرای نظام مهندسی باشند تا ورود افراد غیرمتخصص به مبحث خاک و بتن ممنوع شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
باید بیمه تامین اجتماعی اعضای هیات مدیره شرکت و کارکنان شرکت توسط خود شرکت پرداخت شود - چون هر شرکتی که مجبور باشد ماهی 300 هزار تومان حق بیمه اعضای هیات مدیره و کارکنان خود را بپردازد قطعا برایش صرفه اقتصادی ندارد که مدرک مهندسی یا پروانه اشتغال نظام مهندسی برای تاسیس یا ارتقای آزمایشگاه خاک , خریداری یا اجاره کند و در شرکت بگذارد پس مجبور میشود یا چند مهندس استخدام کند یا با چند مهندس شریک شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
0
0
فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن حق عضویت در آزمایشگاه های خاک و بتن را ندارند
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
باید ترتیبی اتخاذ شود که اعضای هیات مدیره شرکت های آزمایشگاه خاک و بتن همگی از اعضای سازمان نظام مهندسی ودارای پروانه اشتغال نظام مهندسی در رشته مهندسی عمران باشند در غیراینصورت هرشخص غیرمتخصصی میتواند با اجاره کردن تعدادی پروانه نظارت یا اجرای نظام مهندسی برای مدت دو سال یک آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ایجاد کند, ولی ووقتی تمام اعضای هیات مدیره و کارکنان شرکت از اعضای نظام مهندسی باشند امکان خرید و فروش یا اجاره کردن مدرک مهندسی به صفر میرسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar