۱۱:۵۲ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - 12 October 2017
کد خبر: ۴۷۱۲۴
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما»:
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبار حوزه مسکن و راه دراختیار مخاطبان این صنایع قرار دهد.

در این هفته اظهارنظر آَخوندی دریک همایش مبنی براینکه دولت درحوزه مسکن فیلی برای هوا کردن ندارد،اظهار نظر معاون وزیر راه درباره رشد فزَآینده قیمت مسکن ،اظهار نظر یک انبوه ساز درباره غیرقانونی بودن تعرفه خدمات مهندسی، تشکیل سامانه شبکه شرکت‌ها برای توسعه تجاری‌سازی صنعت هوایی، ساخت راه‌آهن جدید تهران با فاینانس ژاپنی‌ها، موافقت کمیسیون عمران با کلیات لایحه تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی و.. مهمترین اخبار حوزه راه ومسکن بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می‌آید:

وزیر راه وشهرسازی: فیل نداریم

دراین هفته وزیر راه وشهرسازی درهفدمین همایش سیاست های توسعه ای مسکن با بیان اینکه برخی از خبرنگاران به دنبال آن هستند که ما درحوزه مسکن فیل هوا کنیم واین درحالی است که ما درحوزه مسکن فیلی نداریم گفت: برخی خبرنگاران تصور می کنند که ما دولت همانند دولتهای قبل مداخله مستقمی درحوزه مسکن داشته باشد یا تصور می کنند دولت باید درحوزه مسکن باید فیل هوا کند این درحالی است که مداخله دولت درحوزه مسکن ازطریق تزریق پول های کلان واجرای پروَژه هایی نظیر مسکن مهرنادرست است.به گزارش صما، عباس آخوندی در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه‌ای مسکن با ابراز این‌که در 5 سال اخیر تحول جمعیتی در استان قم 125 هزار نفر به جمعیت این شهر اضافه شده است، اظهار کرد: این مسئله نشان می‌دهد که روند افزایش جمعیت کاهشی بوده و البته به این مفهوم نیست که تقاضا برای مسکن رو به صفر رفته است.وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که زمانی تولید انبوه مسکن برای خودش بازار داشت، افزود: اگر بخواهیم این کار را دوباره تکرار کنیم داشتن بازار برای آن غیرممکن است.آخوندی با بیان این‌که "بازار را به‌زور نمی‌توانیم ایجاد کنیم"، افزود: تصورات ما مربوط به دهه 60 و 70 است و هنوز فکر می‌کنیم باید به‌سمت اتفاقات کمی خیلی بزرگ برویم.وی ادامه داد: الآن مسئله ما کیفیت سکونت، زندگی، اختلافات طبقاتی، بالاشهر و پایین‌شهر است که اختلاف آن بیش از 5برابر است، گفت: خبرنگاران به‌دنبال این هستند که فیلی هوا شود، این در حالی است که بستر جامعه تغییر کرده است. اجماع درباره این تحول بسیار زمانبر است و روی دادن آن در کشور زمان می‌برد.وی با اشاره به خالی از سکنه بودن 500 هزار واحد مسکونی مطابق آمار مرکز آمار، افزود: این نشان می‌دهد اتفاقی در جامعه روی داده و جامعه به آن بی‌توجه بوده است. در منطقه یک تهران 5 هزار واحد مسکونی نوساز آماده عرضه بدون مشتری وجود دارد.وی با اعلام به این‌که بیشترین ساخت‌وساز در منطقه 22 روی داده است، اما در عین حال نرخ معاملات کمترین بین مناطق 22گانه بوده است، اظهار کرد: سیاستگذاری غلط سیاست گذار بازار کشور را گرفتار کرده و باید حرف درست و دقیقی بزنیم.

ابلاغ تعرفه خدمات مهندسی غیرقانونی است

درهفته ای که گذشت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ابلاغ تعرفه خدمات نظام مهندسی توسط رییس شورای مرکزی نظام مهندسی را غیرقانونی دانست و خواستار ورود و رسیدگی وزیر راه و شهرسازی به این مسئله شد.فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: «به نظر می‌رسد فرآیند ابلاغ تعرفه‌های خدمات مهندسی سراسر کشور روند غیرقانونی بوده است».وی با تأکید بر این‌که "باید مبنای ما قانون باشد"، ادامه داد: «انتظار این است که رییس شورای مرکزی نظام مهندسی کشور که خودش شخصیت قانونگذاری بوده و عضو کمیسیون عمران مجلس است، ملاک عملش در تمام فعالیت‌ها قانون باشد».وی تصریح کرد: «ریل‌گذاری نرخ تعرفه خدمات مهندسی در قانون نظام مهندسی و آیین‌نامه اجرایی به‌صراحت مشخص شده است. در قانون آمده سالانه هزینه‌های ساخت مسکن مشخص شده و شورای فنی استان‌ها نرخ‌ها را احصا کرده و به شورای مبنا در وزارت راه و شهرسازی ارائه شود».وی تأکید کرد: «شورای مذکور نیز نرخ‌ها را مصوب کرده و آن را به وزیر راه و شهرسازی ارائه دهد، پس از آن هم وزیر راه تنها کسی در کشور است که می‌تواند تعرفه‌های خدمات مهندسی را ابلاغ کند».دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار کرد: «رییس شورای مرکزی نظام مهندسی خارج از چارچوب قانون و خارج از ریل‌گذاری که برای قانون گذاشته‌اند تعرفه خدمات مهندسی را ابلاغ می‌کند که مورد اعتراض ماست».پورحاجت با ابراز این‌که "برای ایشان به‌عنوان نماینده مجلس احترام قائل هستیم"، افزود: «به نظر می‌رسد باید وی به مردم احترام بگزارد، نباید ناصواب تعرفه‌ای را وضع کنیم که ارتباط مستقیمی با مردم دارد. وی اول نماینده مردم است بعد رییس سازمان نظام مهندسی. نباید بدون این‌که کسی به وی مجوز داده باشد، بدون آن‌که شورای استانی تشکیل شود و بدون این‌که شورای مبنای قیمت‌گذاری در کشور تشکیل شود رأساً تعرفه را ابلاغ کند».ی با تأکید بر این‌که "این رواج هرج‌ومرج است" گفت: به‌صورت مکتوب به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم که به این رویه معترض هستیم، علاوه بر این در استان‌های مختلف به این مسئله اعتراض صورت گرفته است.وی با اعلام این‌که "منتظر پاسخ وزارت راه و شهرسازی هستیم"، گفت: «این وزارتخانه به‌عنوان متولی بر نظارت بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی پاسخ شفافی بابت تعرفه خدمات نظام مهندسی بدهد که آیا این تعرفه‌ها مورد تأیید وزیر راه و شهرسازی است یا این‌که به‌صورت غیرقانونی ابلاغ شده است».

قیمت زمین در ایران طی ۱۳ سال ۱۰۷ برابر شد

دراین هنته معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۱۰۶ برابر قیمت زمین در بازه زمانی سال های ۷۹ تا ۹۲ خبر داد و گفت: از سال ۹۲ تا امروز قیمت مسکن ۱.۶ برابر نرخ تورم افزایش یافته است. حامد مظاهریان در هفدهمین همایش سیاست های توسعه ای مسکن با اشاره به افزایش نرخ اجاره بهای مسکن در چهار سال اخیر، اظهار کرد: در حوزه ساخت و ساز دولت نباید به صورت مستقیم وارد این بخش شود، یکی از برنامه های ما در این رابطه افزایش قدرت خرید خانوارهاست.وی با یادآوری این که از سال 1379 تا سال 1392 قیمت زمین در کشور 107 برابر و نرخ اجاره بها 61 برابر شده است، تصریح کرد: همچنین نرخ تورم نیز 37 برابر شده و در مجموع طی مدت یاد شده قیمت تقریبا سه برابر نرخ تورم افزایش یافته است.وی با اشاره به این که از سال 92 تا امروز قیمت مسکن 1.6 برابر نرخ تورم و اجاره بها 1.5 برابر نرخ تورم افزایش یافته است از تمرکز بر افزایش قدرت خرید زوج های جوان، توجه به باسازی و نوسازی بافت های فرسوده و اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی را از جمله برنامه های دولت در حوزه مسکن اعلام کرد.

تشکیل سامانه شبکه شرکت‌ها برای توسعه تجاری‌سازی صنعت هوایی

درهفته ای که گذشت دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری از تشکیل سامانه شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی با هدف توسعه تجاری‌سازی و افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان هوایی خبر داد.حفظ و بهسازی جاده‌های فعلی کشور، افزایش ایمنی راه‌ها و افزایش نظارت بر وضعیت جاده‌ها بخشی از برنامه‌های سازمان راهداری به عنوان یکی از مهم‌ترین معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی به حساب می‌آید. در کنار آن تلاش برای کمک کردن به نوسازی ناوگان جاده‌ای نیز یکی دیگر از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که باید از سوی سازمان راهداری فکری جدی برای آن صورت گیرد.با وجود کمک‌هایی که از طریق منابع اعتباری دولتی به این سازمان شده و حتی در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت بخشی از سهم راه‌آهن را نیز به سازمان راهداری واگذار کرد، اما هنوز این سازمان برای انجام اصلی‌ترین وظایف خود، به دنبال گرفتن بودجه‌های جدید است.کشاورزیان مدیرعامل این سازمان در جدیدترین صحبت‌های خود اعلام کرده که سازمان راهداری ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه را در جاده‌های کشور شناسایی کرده که پس از انجام محاسبات به ۱۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز رسیده است. این سازمان برای رسیدگی به این مناطق و اصلاح شرایط آنها به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.کشاورزیان بار دیگر تاکید کرده که برای ایمن سازی نقاط مستعد حادثه به اعتبار سنگین‌تری نیاز دارد و دولت باید در این زمینه به سازمان راهداری کمک کند. این صحبت در حالی مطرح شده که طبق قانون ۶۰ درصد از جرائم برون شهری وصول شده نیز باید در اختیار سازمان راهداری قرار گیرد که طبق اعلام کشاورزیان در سال گذشته ۳۵ درصد از این اعتبارات به سازمان راهداری تخصیص یافته است.این صحبت‌های جدید در حالی مطرح شده که چندی قبل کشاورزیان برای انجام راهداری درخواست منابع اعتباری جدید کرده بود. وی گفته بود با توجه به آمار راه‌های کشور حدود ۴۵ درصد از اعتبارات مورد نیاز به صورت ملی و ۵۵ درصد به صورت استانی باید تامین شود تا با رسیدن این منابع به ۳۵۰۰ میلیارد تومان امکان راهداری مناسب و به موقع به وجود آید.

طرح ساماندهی واگذاری املاک در راستای شفافیت و انضباط مالی شهرداری

دراین هفته پارلمان محلی پایتخت کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به ساماندهی واگذاری حق بهره‌برداری املاک، اراضی و اموال غیرمنقول شهرداری به اشخاص حقیقی، حقوقی، موسسات عمومی غیر دولتی و...» را با هدف ایجاد شفافیت مالی و نظارت‌پذیر کردن عملیات واگذاری‌ها در زیرمجموعه‌های شهرداری تصویب کرد.بررسی‌های شورای شهر تهران نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته به موجب اختیارات طلایی شهرداری در واگذاری مالکیت و همچنین واگذاری حق بهره‌برداری املاک شهر، حواشی و تخلفات گسترده‌ای در سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران به وجود آمده بود. از این رو شورای شهر تهران در قالب طرحی در مرحله نخست به لغو اختیارات طلایی شهرداری درباره واگذاری حق بهره‌برداری املاک و اراضی شهر به‌صورت رایگان یا با شرایط مشخص به غیر اقدام کرده است. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در توضیح دلیل بررسی و تصویب این طرح در شورای شهر تهران گفت: تبصره یک ماده ۸ قانون شهرداری‌ها، شهرداری را مکلف می‌کند که در حدود قوانین در تجهیز مدارس با وزارت فرهنگ تشریک مساعی کنند. همچنین طبق بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری می‌تواند به تعلیمات اجباری و تاسیس موسسات فرهنگی، بهداشتی و تعاونی مانند بنگاه‌های حمایت مادران، نوانخانه‌ها، پرورشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و... مساعدت مالی داشته باشد.او ادامه داد: در همین راستا شهرداری باید با تصویب انجمن شهر(شورای شهر) اراضی متعلق به شهرداری را با حفظ مالکیت یا با شرایط معین در اختیار موسسات خیریه و انجمن‌ها و نهادهای عام‌المنفعه قرار دهد.او با بیان اینکه در شورای اول چندین ملک با همین رویه واگذار شد، گفت: اما با مصوبه ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری در سال ۹۰، اختیار تصویب آیین‌نامه مالی و معاملاتی شرکت‌ها و سازمان‌ها به شهرداری تهران واگذار شد و تمامی واگذاری‌ها از این پس بدون اطلاع و تصویب شورا انجام شد که خلاف قانون است. به‌طوری که طی سال‌های گذشته تنظیم کلیه آیین‌نامه‌های مورد نیاز عملا به هیات مدیره سازمان‌های مذکور تفویض شد. بنابراین سازمان املاک و مستغلات شهرداری نیز اقدام به تنظیم آیین نامه مالی معاملاتی کرد. از آن دوران تمامی واگذاری‌ها بدون اطلاع شورا بوده است.

تلاش برای حمل۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر از طریق ریل

درهفته ای که گذشت معاون معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل‌ و نقل شرکت راه‌آهن در نشست خبری معرفی دوره‌های تخصصی ۲۰ گانه مدیران و کارکنان راه‌آهن اظهار داشت: بر اساس قوانین و سیاست‌های کلی کشور سهم ۳۰ درصدی حمل بار و ۲۰ درصدی جابجایی مسافر در کشور بر عهده شرکت راه‌آهن گذاشته شده و برای رسیدن به این اهداف باید اقدامات بزرگی در کشور انجام شود.نورالله بیرانوند تصریح کرد: تکمیل و توسعه شبکه راه‌آهن ایران با تمرکز بر کریدورهای بین‌المللی، راه‌اندازی قطار پرسرعت، برقی‌سازی خطوط، استفاده گسترده از آی تی، ایجاد تحول ساختاری در صنعت ریلی کشور از جمله اقداماتی است که برای تحقق این اهداف حتما باید در کشور انجام شود.بیرانوند با بیان اینکه کشور ایتالیا تجربه خوبی در زمینه های ریلی دارد اظهار داشت: در حال مذاکره با راه‌آهن ایتالیا برای احداث خطوط پرسرعت در کشور هستیم.وی با اشاره به انتقال دانش فنی افزود: بر این باوریم که این همکاری‌ها باید همزمان با انتقال دانش فنی به کشور صورت پذیرد و یکی از ارکان اصلی همکاری راه‌آهن ایران و ایتالیا همین خواهد بود و نباید فقط به برگزاری یک دوره آموزشی محدود شود.معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ و نقل راه‌آهن ادامه داد: ما برای پروژه‌های داخلی مانند قطار پرسرعت، TOD، قطارهای حومه‌ای، توسعه منابع انسانی، تقویت منابع جدید و ایمنی نیاز به همکاری گستره با مراکز علمی داخلی و خارجی داریم.وی ادامه داد: تحولاتی که در سه دهه اخیر در فضای اقتصاد جهانی و تکنولوژی به وجود آمده به نقش جابجایی مسافر و تحول در نظام حمل‌ و نقل نگاه ویژه‌ای دارد که در عرصه اقتصادی مهم است.

خودخواهی نسل امروز در استفاده از منابع تجدیدپذیر

دراین هفته معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه ما در تمامی بحران‌های محیط‌زیستی از جمله فرسایش خاک و پوشش‌های گیاهی، مصرف بی‌رویه انرژی‌های فسیلی، آلودگی محیط‌زیست و استفاده بی‌رویه آب رتبه اول جهان را داریم، گفت: متأسفانه ما به هر منبع تجدیدپذیری که روی آوردیم آن را تجدید ناپذیر کردیم.به گزارش «صما» عیسی کلانتری در حاشیه پنجمین اجلاس انرژی بادی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با «صما» با بیان مطلب فوق افزود: گام‌های ما در نابودی مواد ژنتیکی نیز بسیار محکم و راسخ بوده است اما در کنار موارد ذکرشده، کشور ما در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر رتبه قابل قبولی در بین کشورهای جهان ندارد.کلانتری بابیان اینکه حال محیط‌زیست کشور اصلاً خوب نیست. تأکید کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست کشور عقب نگه داشته شده است و قاعدتاً باید از این حالت بیرون بیاید و به همین منظور صحبت‌هایی با رئیس‌جمهوری، سازمان برنامه‌وبودجه و خزانه داشتم.رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه نیروگاه‌های کشور به‌شدت آلوده‌کننده بوده و 20 درصد آلودگی کشور به علت کاهش گاز مصرفی این نیروگاه‌ها و استفاده از مازوت است. بر این اساس از وزارت نفت خواسته‌شده گاز مصرفی نیروگاه شهید رجایی را قطع نکنند وی نیز در این خصوص قول داده تا زمستان گاز نیروگاه شهید رجایی در فصل زمستان قطع نشود.این مقام مسئول همچنین بابیان اینکه باید نگاه جامع‌تری به انرژی‌های تجدیدپذیر و حضور بخش خصوصی در این مقوله داشته باشیم تأکید کرد: در حال حاضر هر کیلووات برق حاصل از انرژی‌های تجدید پذیر بسیار ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی است.وی با بیان اینکه ما به‌شدت عادت به تصمیمات جزیره‌ای داریم و متأسفانه با این تفکر نیز آینده نسل‌های بعدی را به چالش خواهد کشید، گفت: متأسفانه تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای مهم‌ترین اشکال در سیستم‌های اجرایی ما است و چنان چه بخواهیم به توسعه پایدار در این زمینه دست‌یابیم باید همه برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر تلاش کنیم.

راه آهن محور توسعه اقتصاد مقاومتی

درهفته ای که گذشت مديرعامل راه‌آهن در مراسم صبحگاه مشترك پليس راه آهن، پليس راه آهن را نگاهبان و حافظ امنيت سير و حركت ايمن قطارها در شبكه ريلي برشمرد.مديرعامل راه آهن صبح امروز در صبحگاه مشترك پليس راه آهن كشور با اشاره به ارزش و اهميت و بي بديل بودن نعمت امنيت گفت: طبق سخن حضرت علي(ع) آسايش زندگاني در امنيت است و بدترين شهرها شهري است كه در آن امنيت نباشد.سعيد محمدزاده افزود: وجود نيروي انتظامي جز بركات نظام جمهوري اسلامي است و به يمن حضور اين دوستان،كشور هميشه در امنيت و آرامش است.وي خاطرنشان كرد: پليس راه آهن نگاهبان و حافظ امنيت سير و حركت ايمن قطارها در شبكه ريلي است.مديرعامل راه آهن تاكيد كرد:هرچند وظيفه ما خدمت به مردم و تكريم مسافران است اما در مقابل كساني كه اخلال در نظم ايجاد مي كنند پليس با اقتدار و صلابت برخورد مي كند.وي بابيان اينكه راه آهن محور اقتصاد مقاومتي است از پليس راه آهن خواست همچون گذشته در حفظ نظم و امنيت از هيچ نكته اي دريغ نكنند تا همه دركنار هم حمل و نقل ريلي آرام و ايمني داشته باشيم.همچنين سردار اكبرشاهي فرمانده پليس راه آهن كشور در اين مراسم گفت: پليس راه آهن تامين امنيت بيش از ۴۰۰ ايستگاه و ۵/۱۲ كيلومتر خطوط ريلي را به عهده دارد.سردار اكبرشاهي ادامه داد:فعاليت پليس راه آهن همانند ساير نيروهاي پليس بلكه فراتر از آن هاست زيرا پليس راه آهن هم ضابط عام است و هم ضابط خاص.وي با اشاره به اينكه برگزاري صبحگاهي در اين سطح نشان دهنده آمادگي پليس راه آهن است خاطرنشان كرد: باتوجه به اينكه راه آهن آماج تهديد تروريستها است اما پليس راه آهن به دليل سطح بالاي آمادگي و نيز هوشياري كاركنان،اجازه نمي دهد كه تروريستها هيچ حاشيه امني در سطح شبكه ريلي داشته باشند.

رشد ترانزیت کشور در امسال

دراین هفته وزارت راه و شهرسازی آمار ترانزیت شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۶ را اعلام کرده که بر این اساس از ۳۲ مرز زمینی و دریایی کشور در طول این مدت ۴ میلیون و ۸۵۷ هزار تن کالا جابه‌جا شده است.طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از آمار ترانزیت امسال این نتایج در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد که پس از یک دوره نسبی افول ترانزیتی در سال‌های گذشته حاکی از مثبت شدن دوباره این رقم در سال ۱۳۹۶ برای مرزهای زمینی و دریایی ایران است.از کل کالاهای ترانزیتی سال ۱۳۹۶ تاکنون یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن کالای نفتی و سه میلیون و ۳۱۷ هزار تن کالای غیرنفتی جابه‌جا شده است که بیشترین فراوانی در آنها به مواد سوختی، انواع پنبه، محصولات کشاورزی و مواد غذایی مربوط می‌شود.از میان مرزهای فعال کشور مانند آمارهای گذشته بندر شهید رجایی توانسته با اختصاص بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا بیش از ۳۵ درصد فعالیت ترانزیتی ایران را به خود اختصاص دهد. پس از آن مرزهای پرویزخان با ۲۰.۸ و بازرگان به ۱۰.۱ درصد در رده‌های بعدی مرزهای فعال ایران قرار گرفته‌اند.طبق ارزیابی‌های صورت گرفته اصلی‌ترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی از مبدا عراق به مقصد امارات متحده عربی بوده است و بیشترین حجم مسیرهای پرتردد کالا نیز از مرز پرویزخان به بندرامام، بندر شهید رجایی به مرز باشماق و بندر شهید رجایی به مرز دوغارون بوده است.سازمان راهداری اعلام کرده برنامه‌ریزی جدی را در رابطه با توسعه زیرساخت پایانه‌های مرزی کشور به کار خواهد گرفت و بنادر ایران نیز به دنبال آن هستند به افزایش سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی طرف‌های داخلی و خارجی شانس خود را برای رقابت با دیگر بنادر منطقه افزایش دهند.

پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان مسکن تسهیل شود

درهفته ای که گذشت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور با بیان این‌که پرداخت تسهیلات برای حوزه تولید تسهیل‌ شود، گفت: علی‌رغم آنکه بخش خصوصی تلاش کرده تا وارد بازار مسکن شود و مخاطرات تولید را پذیرفته است اما متاسفانه منابع مالی خوبی برای تولید مسکن فراهم نشده است.فرشید پورحاجت اظهار کرد: در نیمه اول امسال با توجه به استقرار دولت جدید و شرایط نقل و انتقالات، تحول در بازار مسکن بیشتر صورت گرفت و مراجعات به مشاورین املاک برای خرید مسکن نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشت.وی با بیان این‌که تابستان زمان جابه‌جایی مردم در بحث مسکن است، افزود: تابستان امسال شرایط اندکی متفاوت بود و امسال در بازار اجاره‌داری سال خوبی را پشت سر نگذاشتیم.دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور با اشاره به این‌که افزایش قیمت اجاره مسکن فشاری را روی دوش مستاجران گذاشته است، تصریح کرد: به علت کمبود واحد اجاره‌ای مناسب برای مردم شاهد رشد قیمت اجاره مسکن در کل کشور بودیم و این مساله باعث شد تا بازار اجاره‌داری مناسبی را در تابستان امسال شاهد نباشیم.پورحاجت عنوان کرد: در حوزه خرید و فروش مسکن، نیمه اول امسال با توجه به کاهش ریسک معاملات مسکن در بازار و برنامه‌ریزی دولت برای حمایت از این بخش شاهد آن بودیم تا مردم بیشتر از گذشته در بازار خرید و فروش مسکن ورود کنند و معاملات بیشتری را رقم بزنند.وی ادامه داد: امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا مردم بتوانند مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه تولید مسکن شاهد وجود مشکلاتی هستیم و علی رغم آنکه بخش خصوصی تلاش کرده تا وارد بازار مسکن شود و مخاطرات تولید را پذیرفته است اما متاسفانه منابع مالی خوبی را برای تولید مسکن فراهم نشده است.

آمادگی مجلس برای تصویب قوانین موردنیاز جهت واگذاری طرح‌های عمرانی

دراین هفته رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس در موضوع واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوص همفکر هستند، گفت که در صورتی که دولت اختیارات قانونی بیشتری در این زمینه بخواهد آن را به عنوان لایحه به مجلس ارائه کند.علی لاریجانی در جلسه علنی صبح (یکشنبه) و در جریان ارائه گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص واگذاری طرح‌های عمرانی اظهار داشت: دولت و مجلس در این موضوع مهم با یکدیگر همفکر هستند و ما کمک می کنیم که دولت در واگذاری طرح‌های عمرانی با شتاب بیشتری عمل کند.وی افزود: البته مدیران کشور نباید برای نگهداری طرح‌ها ولعی داشته باشند اما در عین حال باید صیانت از کار هم انجام شود. دستگاه‌های نظارتی نیز علاقه مندند که این واگذاری ها در چارچوب قانون انجام شود.رئیس مجلس با اعلام آمادگی مجلس برای تصویب قوانین مورد نیاز یادآور شد: در صورتی که دولت اختیارات قانونی در این زمینه می خواهد آن را به عنوان لایحه به مجلس ارائه کند.لاریجانی در پایان با اشاره به درخواست رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اعتبار از صندوق توسعه به بخش خصوصی جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام عمرانی گفت: اگر در لایحه بودجه این موضوع گنجانده شود و اجازه آن را هم بگیرید مشکلی در این زمینه وجود ندارد.رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه موضوع واگذاری طرح‌های عمرانی از موضوعات اولویت دار برای مجلس بوده، اظهار کرد: البته ما با تاخیر وارد این موضوع شدیم اما برای هرگونه کمکی آمادگی داریم. در مورد سایت مربوط به واگذاری طرح‌های عمرانی هم موضوع را بررسی می کنیم و گزارشی به نمایندگان می دهیم. اگر اینگونه که آقای نوبخت می گوید، باشد این سایت می تواند راهنمای عمل بخش خصوصی قرار گیرد.

ساخت راه‌آهن جدید تهران با فاینانس ژاپنی‌ها

درهفته ای که گذشت قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ۱۲ میلیارد دلار فاینانس برای پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در حال نهایی شدن است، گفت: برای ساخت راه‌آهن جدید تهران برای تردد از زیر شهر با ژاپنی‌ها در حال مذاکره هستیم.فخریه کاشان، با بیان این که برای توزیع ۵۵ میلیارد دلاری فاینانس‌های مصوب شده در بودجه، هیچ سقفی برای هیچ یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مشخص نشده است، گفت: تا کنون تکلیف بیش از ۳۰ میلیارد دلار از این فاینانس‌ها، مشخص شده است که تاکنون وزارت راه و شهرسازی برای ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار آن پروژه معرفی کرده است.وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی پروژه‌هایی تعریف کرده که برای اجرای آن می‌تواند از وام خارجی ۵ میلیارد دلاری استفاده کنند. از این رو قرارداد تامین فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی برای برقی سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون با روس‌ها را در حال انعقاد داریم. البته بخشی از این منابع ۵ میلیارد دلاری هم به پروژه‌های وزارت نیرو اختصاص پیدا می‌کند .قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیگیری‌ها برای نهایی شدن وام ۵۰۰ میلیون دلاری از کشور آذربایجان برای تامین مالی پروژه ساخت راه آهن رشت – آستارا در حال ادامه است ، گفت: همچنین قرارداد فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی روس‌ها برای برقی سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون نهایی شده است.‌فخریه کاشان با بیان اینکه درحال حاضر مذاکرات بانک مرکزی با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه آهن تهران – مشهد به اتمام رسیده است، گفت: قرار است همین الگوی مذاکرات و قرارداد در سایر پروژه‌ها تکرار شود.فخریه کاشان از نهایی شدن فاینانس آلمانی برای پروژه های ریلی خبر داد و گفت: با یک کمپانی خاص کشور آلمان هم برای یک پروژه خاص در حال نهایی کردن قرارداد فاینانس سه میلیارد یورویی هستیم که ۱.۷ میلیارد یورو از این فاینانس به پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی مربوط است.وی ادامه داد: برای برقی کردن خط راه آهن تهران – اصفهان، خرید هفت دستگاه لکوموتیو برقی و انتقال این تکنولوژی‌ها از فاینانس آلمانی استفاده خواهیم کرد. بخشی از قرارداد می تواند به سیگنالینگ راه آهن تهران – مشهد اختصاص یابد که هنوز تصمیم خود را در این باره نگرفتیم.

رضایی: ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی ناتمام وجود دارد

دراین هفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی ناتمام وجود دارد که تکمیل آنها در بهترین حالت ۳۰ سال به طول می انجامد.محمدرضا رضایی کوچی در جلسه علنی صبح (یکشنبه) و در جریان بررسی موضوع واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی اظهار کرد: این موضوع یکی از دغدغه های شما نمایندگان است، در همه دنیا دولت مسئول خدمات زیربنایی، شبکه های جاده ای، ارتباطات تحقیقات، تاسیسات دفاعی و پروژه‌های بهداشت و مسکن است اما هرجا بازاری وجود دارد دولت فضا را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد.وی با بیان اینکه همکاری دولت و بخش خصوصی در رشد اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود، گفت: این همکاری در کشور ما به خوبی دیده نمی شود. ما در قانون بودجه ۹۶، ۴۱۱ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم و مجموعه معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برای امسال و سال‌های آینده مبلغ تعریف کردیم که در بهترین حالت اتمام آنها ۳۰ سال به طول می انجامد آن هم مشروط به اینکه پروژه جدیدی تعریف نکنیم.این نماینده مجلس اضافه کرد: در سال ۹۶، ۷۱ هزار میلیارد طرح عمرانی پیش بینی شده اما در چهار ماهه اول سال تنها ۱۱۰۰ میلیارد تومان به پروژه های عمرانی اختصاص یافت یعنی در چهار ماه ۴.۷ درصد و ماهانه ۱.۲ درصد تخصیص ریالی داشتیم. که از این ۱۱۰۰میلیارد ۹۶۰ میلیارد به جدول متفرقه اختصاص پیدا کرده که شفاف نیست و قدرت چانه زنی در تامین اعتبار موثر است.رئیس کمیسیون عمران با طرح این سوال که کدام پروژه مهم و اساسی در استان‌ها به بخش خصوصی واگذار شده، اظهار کرد: پروژه قابل قبولی واگذار نشده است علیرغم اینکه ۱۵ سال است این موضوع مطرح است موفق نبوده ایم چراکه موانع زیادی در واگذاری پروژه ها وجود دارد.رضایی در پایان با بیان اینکه مجلس و دولت باید اراده جدی برای طرحهای عمرانی به بخش خصوصی داشته باشند، گفت: ما باید از خودمان شروع کنیم اگر بخواهیم روال فعلی را ادامه دهیم در اجرای پروژه های عمرانی به بن بست خواهیم رسید.

پیشتازی تهران در استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن

درهفته ای که گذشت عضو هیأت‌مدیره بانک‌مسکن ضمن اعلام این مطلب که استقبال ساکنان تهران از تسهیلات بدون‌سپرده خرید مسکن نسبت به متقاصیان خرید مسکن در سایر شهرها بیشتر است، گفت: سازندگان باید تمرکز خود را به سمت ساخت واحدهای با متراژ پایین‌تر معطوف کنند.ابوالقاسم رحیمی انارکی، عضو هیأت مدیره بانک مسکن، اعلام کرد: هم اکنون بیشترین استقبال از تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن با اتکا به اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن از سوی ساکنان تهران صورت می گیرد و سایر تسهیلات موجود در مابقی شهرها و استان‌ها به نسبت جمعیت آن ها و تعداد خریداران مسکن در آن‌ها، متقاضیان بیشتری دارد.به گفته وی هم اکنون حدود نیمی از متقاضیان خرید مسکن با استفاده از تسهیلات بانک مسکن در پایتخت، از طریق امکانات حساب ممتاز بانک مسکن و دریافت تسهیلات بدون سپرده اقدام به دریافت تسهیلات می کنند؛ این در حالی است که در سایر شهرها و استان‌ها به طور نسبی مشاهده می شود استقبال از صندوق پس‌انداز مسکن یکم بیش از تقاضا برای دریافت تسهیلات بدون سپرده از محل اوراق است.رحیمی‌انارکی سطح بالاتر قدرت خرید و بنیه مالی قوی تر متقاضیان خرید مسکن در استان تهران به خصوص شهر تهران را مهمترین عامل این موضوع اعلام کرد و گفت: از آنجا که متقاضیان خرید مسکن در شهر تهران معمولا از توانایی مالی مطلوب‌تری نسبت به ساکنان سایر شهرها برخوردارند و درآمدهای آنان در بسیاری موارد از متقاضیان خرید مسکن در سایر شهرها به طور میانگین بالاتر است، استقبال از تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در این شهر بیش از سایر شهرهاست.وی خاطر نشان کرد: تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن از آنجا که مستلزم خرید اوراق است و هزینه خرید زمان از طریق خرید اوراق پرداخت می‌شود ممکن است برای برخی از متقاضیان که شرایط لازم را برای دریافت تسهیلات مختص خانه‌اولی از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم دارند در درجه دوم مطلوبیت قرار داشته باشد؛ از این رو این تقاضا در شهر تهران ملموس‌تر است و ساکنان سایر شهرها و استان‌ها به طور میانگین بیشتر مایل به سپرده‌گذاری و سپس دریافت تسهیلات هستند.رحیمی‌انارکی با بیان اینکه وضعیت بازار مسکن حاکی است هم‌اکنون عمده تقاضای موجود در بازار مسکن از سوی متقاضیان خرید واحدهای مسکونی مصرفی است، گفت: در حال حاضر جهت معاملات در بازار مسکن نشان‌دهنده ورود متقاضیان با سطح اقتصادی متوسط و متوسط رو به پایین برای خرید مسکن است که عمدتا با استفاده از تسهیلات بانکی اقدام به خرید مسکن می‌کنند.

ضرورت ارتقای ظرفیت خدمات فرودگاهی و ایمنی پروازهای فرودگاه مهرآباد

دراین هفته رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، بر ارتقای ظرفیت خدمات فرودگاهی و ایمنی پروازهای فرودگاه مهرآباد تاکید کرد.در این جلسه که به منظور رفع موانع و سرعتدهی به پروژههای فرودگاه مهرآباد و افزایش ظرفیت و ارتقای خدمات آن در سفرهای نوروزی تشکیل شد، رحمتاله مهآبادی خواستار ارتقای خدمات فرودگاهی و ایمنی پروازهای فرودگاه مهرآباد شد و گفت: تلاش در راستای افزایش سرعت پروازها و ارائه خدمات بیشتر به مسافران در دستور کار است.مه آبادی مذاکره با وزیر راه و شهرسازی به منظور سرعتدهی به پروژههای این فرودگاه را مفید ارزیابی کرد و افزود: برگزاری چنین نشستهایی میتواند در جهت توسعه فرودگاه و رفع موانع و ارائه راهکارهای مناسب در جهت ارائه خدمات مطلوب فرودگاهی مؤثر باشد.مدیرکل فرودگاه مهرآباد نیز نظر مساعد هیئت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در تسریع انجام پروژههای مهرآباد را سبب رضایتمندی مسافران و البته احقاق حقوق شهروندی آنها دانست.این جلسه با حضور رحمتاله مهآبادی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، غلامحسین باقریان، عضو هیئت مدیره و معاون عمليات فرودگاهي، سعید اکبری، معاون عملیات هوانوردی و علی رستمی، مدیرکل فرودگاه مهرآباد، به منظور رفع موانع و سرعتدهی به پروژههای فرودگاه بینالمللی مهرآباد و افزایش ظرفیت و ارتقای خدمات فرودگاه در سفرهای نوروزی تشکیل شد.در این جلسه موضوعاتی چون بررسی و نحوه راهاندازی و تجهیز ورودی ترمینال یک، بررسی ساماندهی محاوط مقابل ترمینال ۱و۲ در مقابل ساختمان سپاه، رفع معضلات ادامه پروژه، بررسی پروژه بازسازی و بهسازی سطوح پروازی و تاکید بر بهرهبرداری از باند ۲۹ و رفع موانع موجود در بهرهبرداری از آن، تکمیل روشنایی باند تا پایان سال ۹۶ و بررسی نحوه تسریع در عملیات نصب و راهاندازی پروژههای رادار و اتوماسیون مهرآباد، پیگیری مسائل و مشکلات و معضلات تسریع در بهرهبرداری از پروژهها، نصبILS، سکتوربندیهایTMAفرودگاه مهرآباد، تعیین تکلیف سیستمهای ناوبری و کمک ناوبری، خروج هواپیماهای اسقاطی به منظور افزایش پارکینگ هواپیما، بررسی ساختار نیروی انسانی، تامین نیروهای متخصص و حدود اختیارات آنها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ماجرای بدهکاری ۳۰ میلیارد تومانی وزارت نیرو

درهفته ای که گذشت معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: اقتصاد نامتوازن صنعت برق، به انباشته شدن مطالبات بخش خصوصی منجر شده است، به طوری که وزارت نیرو اکنون ۳۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است.هوشنگ فلاحتیان افزود: قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق اکنون یک هزار و ۱۰۰ ریال است در حالی که متوسط فروش ما ۶۶۰ ریال است؛ به عبارتی دیگر، وزارت نیرو به ازای هر کیلووات ساعت برق، ۴۴۰ ریال مابه التفاوت پرداخت می کند.وی اضافه کرد: فاصله قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی را باید دولت به وزارت نیرو پرداخت کند اما به دلیل مضیقه هایی، دولت امکان پرداخت این مابه التفاوت را ندارد.بر اساس قانون حمایت از حقوق صنعت برق، «سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبار لازم جهت پرداخت مابه التفاوت قیمت فروش تکلیفی انرژی برق و انشعاب با قیمت تمام شده و همچنین معافیت های قانونی اعمال شده برای هزینه های انشعاب را در بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی و در فواصل زمانی سه ماهه به وزارت نیرو پرداخت کند».معاون وزیر نیرو پیش از این در نشستی خبری در مورد مطالبات این وزارتخانه بابت مابه التفاوت نرخ برق تولیدی و تکلیفی نیز گفت: بر اساس ارقام سازمان حسابرسی کشور، مطالبات وزارت نیرو از دولت - بدون احتساب مطالبات سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۹۵- ۲۳۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب این سالها مطالبات ما از دولت ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است که اگر این ارقام پرداخت شود، ما می توانیم زیرساخت های صنعت برق را توسعه دهیم و هم بدهی های خود به بخش خصوصی را در بازه زمانی کمتری پرداخت کنیم.وی اضافه کرد: در شرایط کنونی به این دلیل که دولت قادر نیست مابه التفاوت قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی را به وزارت نیرو پرداخت کند، وزارت نیرو نیز قادر به پرداخت مطالبات نیروگاه های بخش خصوصی نیست.فلاحتیان تصریح کرد: شرکت های بخش خصوصی که در زمینه های تولید برق و تجهیزات صنعت برق (از جمله کابل، کنتور و ...) فعالیت می کنند، باید مطالبات خود را در فواصل زمانی کوتاه دریافت کنند تا چرخ تولید آنها همچنان بچرخد؛ در غیر این صورت آنها نیز با بدهی های انباشته به تامین کنندگان مواد اولیه و همچنین پرسنل خود می شوند و حتی بنگاه تولیدی آنها با ورشکستگی مواجه می شود.

کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ راهسازی با استفاده از فناوری‌های نوین

دراین هفته مشاور عالی نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه «بیش از ۹۵ درصد خاک‌های موجود در کشور قابل تثبیت هستند» گفت: با استفاده از فناوری‌های نوین برای تثبیت خاک، ضمن کاهش ضخامت لایه‌های راه‌سازی، هزینه‌های راه‌سازی نیز ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.ابوالقاسم با اشاره به برگزاری سمینار اظهار داشت: هدف از برگزاری این سمینار آشنایی با روش‌های تثبیت خاک‌ موجود در محل احداث پروژه‌های زیربنایی به‌جای حمل خاک از فواصل طولانی به محل اجرای پروژه است؛ زیرا طبق مطالعات انجام‌شده توسط محققان علوم خاک‌شناسی، بیش از ۹۵ درصد خاک‌های موجود در کشور قابل تثبیت هستند.وی افزود:استفاده از فناوری‌های نوین برای تثبیت خاک، علاوه بر کاهش ضخامت لایه‌های راه‌سازی،کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های راه‌سازی را نیز درپی خواهد داشت.مشاور عالی نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: در سمینار مذکور یک روش جدید تثبیت خاک که فناوری کشور روسیه محسوب می‌شود نیز ارائه می‌گردد و امیدواریم در بین روش‌های مختلف مهندسان مشاور بهترین روش با بالاترین میزان توجیه فنی-اقتصادی را انتخاب کنند تا پروژه‌ها با هزینه‌های معقول‌تری به سرانجام برسد.سلطانی ضمن تقدیر از همت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل برای برگزاری این سمینار خاطرنشان کرد: برگزاری چنین سمیناری مسیر ورود فناوری‌های نوین به عرصه راه‌سازی و تثبیت خاک را باز می‌کند که درنتیجه، کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش تعداد پروژه‌ها را در پی خواهد داشت.

تشریح تامین تجهیزات زیربنایی راه‌آهن از فاینانس اتریشی

درهفته ای که گذشت معاون شرکت راه‌آهن از تمرکز این شرکت روی فاینانس یک میلیارد یورویی اتریش برای تامین تجهیزات زیر بنایی مانند لوازم سیگنالینگ، علائم و ارتباطات و ماشین‌الات مکانیزه خبر داد.مازیار یزدانی با اشاره بهبرنامه راه‌آهن برای استفاده از فاینانس‌های خارجی در امور زیربنایی اظهار داشت: در حال حاضر بر روی فاینانس یک میلیارد یورویی اوبر بانک اتریش به منظور خرید تجهیزات زیربنایی مانند لوازم سیگنالینگ، علائم و ارتباطات و ماشین‌الات مکانیزه تمرکز کرده ایم.معاون فنی و زیربنایی در ادامه به روند مذاکرات ساخت راه‌آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان اشاره کرد و گفت: پس از دریافت اسناد این پروژه از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل برای مشخص کردن پیمانکاران دست دوم و تسریع عملیات اجرایی با شرکت طرف قرارداد در حال مذاکره هستیم.آمعاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن در ادامه به ساخت خطوط حومه‌ای تهران-پرند اشاره کرد و گفت: راه‌آهن حومه‌ای تهران-پرند از دو قطعه تهران-اسلامشهر و اسلامشهر-پرند تشکیل شدهکه پیمانکار قطعه تهران-اسلامشهر مشخص و عملیات اجرایی پروژه را شروع شده است.یزدانی خاطرنشان کرد: قطعه اسلامشهر-پرند نیز در انتظار برگزاری مناقصه قرار دارد و هم اکنون اسناد فنی در میان شرکت‌های پیمانکار توزیع می‌شود تاپس از برگزاری مناقصه هر چه زودتر پیمانکار این قطعه نیز مشخص شود.وی با بیان اینکه «برای اتصال تهران و پرند از طریق حمل‌ونقل ریلی دو خط حومه‌ای مجزا در کنار دو خط موجود در دست احداث قرار دارد» گفت: البته در شهر پرند به دنبال راه‌اندازی یک سیستم حمل‌ونقل ترکیبی با توسعه ایستگاه فعلی و احداث پایانه مسافربری در کنار این ایستگاه با همکاری شهرداری این شهر هستیم. که این همکاری علاوه بر توسعه حمل‌ونقلی شامل طراحی فضای سبز و تامین روشنایی مسیر تردد مردم نیز می‌شود.

تکذیب واگذاری بلیط فروخته شده به مسافران دیگر توسط یک ایرلاین داخلی

دراین هفته بازپرس ویژه جرایم فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نقص فنی هواپیما را علت تاخیر در پروازهای مشهد - تهران و مشهد - تبریز شرکت هواپیمایی آتا اعلام کرد.محمدحسن اصولی صفار افزود: پرواز مشهد - تهران شرکت آتا به شماره ۵۶۱۰ که قرار بود ساعت ۱۳ امروز انجام شود به دلیل نقص فنی با تاخیر روانه مقصد شد.اصولی صفار اظهار کرد: ظرفیت هواپیمای جایگزین این پرواز که از تهران اعزام شده بود حدود ۵۰ مسافر کمتر از ظرفیت هواپیمای اصلی بود لذا تعدادی از مسافران با پروازهای سایر شرکتهای هواپیمایی به تهران منتقل شدند.وی به ایرنا گفت: همچنین پرواز شماره ۵۶۹۹ این شرکت از مشهد به مقصد تبریز که قرار بود ساعت ۱۳ امروز انجام شود به دلیل نقص فنی هواپیما به ساعت ۱۰ صبح فردا موکول شد.بازپرس ویژه جرایم فرودگاه شهید هاشمی نژاد مطالب فضای مجازی و برخی کانالهای خبری مبنی بر فروخته شدن بلیت این پروازها به سایر مسافران را تکذیب کرد.همچنین با پیگیری های بازپرس ویژه جرایم فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، مسافران این پرواز برای اسکان و پذیرایی به هتل منتقل شده و منشور حقوق مسافران در باره آنان رعایت شد.فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بعد از فرودگاه مهرآباد تهران پر رفت و آمدترین فرودگاه کشور است که در روزهای عادی روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرتها تا ۲۵۰ پرواز در روز از آن انجام می شود.به طور میانگین سالانه بیش از ۱۰ میلیون مسافر از طریق فرودگاه مشهد جا به جا می شوند.

شرط پرداخت تسهیلات مسکن به خانه‌ اولی‌ ها

درهفته ای که گذشت بانک مسکن با تاکید بر این‌که سند رسمی ضمانت ملکی برای دریافت تسهیلات مسکن الزامی است، اعلام کرد: مبایعه نامه های نوشته شده در بنگاه های املاک سند عادی محسوب شده و رسمیت و سندیت کافی برای ارائه به عنوان وثیقه ملکی معتبر برای دریافت وام را ندارند.بانک مسکن ضمن هشدار به متقاضیان دریافت انواع تسهیلات خرید مسکن مبنی بر عدم رسمیت اسناد عادی همچون مبایعه نامه‌های ملکی برای دریافت هر نوع تسهیلات خرید مسکن اعلام کرد: ارائه سند رسمی املاک معامله شده (واحد مسکونی خریداری شده) به بانک مسکن به عنوان سند رسمی ضمانت ملکی برای دریافت تسهیلات الزامی است و مبایعه نامه های نوشته شده در بنگاه های معاملات ملکی که اسناد عادی محسوب می‌شوند از رسمیت و سندیت کافی برای ارائه به عنوان وثیقه ملکی معتبر در زمان دریافت تسهیلات برخوردار نیستند.هم اکنون بسیاری از متقاضیان خرید مسکن به فرض اینکه با استفاده از مبایعه نامه های نوشته شده و ثبت شده در بنگاه های معاملات ملکی می توانند اقدام به دریافت تسهیلات کنند به شعب بانک مسکن مراجعه می کنند؛ این در حالی است که بانک مسکن با اعلام این هشدار به متقاضیان که مبایعه نامه های کاغذی و یا پرینتی سند عادی محسوب شده و نمی توانند به عنوان وثیقه ملکی معتبر در زمان پرداخت تسهیلات از سوی بانک مسکن مورد پذیرش واقع شوند، تنها اسناد رسمی املاک مسکونی ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی یا دفترخانه ها را به عنوان وثیقه مورد قبول برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان به رسمیت می شناسد.بر این اساس، کارشناسان بانکی به متقاضیان خرید مسکن هشدار می دهند با در نظر گرفتن این موضوع از بروز مشکلات احتمالی بعدی ناشی از کمبود نقدینگی یا توافق بر سر زمان مورد نیاز برای تکمیل بهای کل واحد مسکونی خریداری شده با فروشنده تا زمان انتقال سند رسمی و امکان دریافت تسهیلات مسکن در آن زمان، جلوگیری کنند.

۹۱۹ کیلومتر خط ریلی جدید امسال در کشور احداث می‌شود

دراین هفته مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در بازدید معاون رییس جمهور از آزادراه همت- کرج گفت: به منظور اتمام این آزادراه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سهم مشارک دولت اعتبار مورد نیاز است که ۳۵۰ میلیارد ریال آن به صورت نقدی صرف هزینه‌های تملک اراضی می‌شود.۹۱۹ کیلومتر خط ریلی جدید امسال در کشور احداث می‌شودصبح امروز معاون رییس جمهور از آزادراه همت- کرج بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند اجرایی پروژه قرار گرفت.محمد باقر نوبخت در خصوص همکاری دولت و بخش خصوصی در آزادراه همت- کرج گفت: در این پروژه بایستی وظایف دولت و سرمایه‌گذار متقابلا مشخص باشد و در صورت تزریق منابع از سوی دولت سرمایه‌گذار نیز پروژه را مطابق برنامه زمان‌بندی پیش ببرد.معاون وزیر راه وشهرسازی نیز در این بازدید با تاکید بر اهمیت این پروژه در کاهش ترافیک پایتخت و استان البرز اظهار داشت: با افتتاح سه آزادراه همت- کرج، تهران- شمال وکمربندی جنوبی تهران استان البرز به لحاظ ساماندهی مسیرهای مواصلاتی و ترافیک متحول خواهد شد.خیراله خادمی در خصوص اعتبارات طرح بیان داشت: به منظور اتمام آزادراه همت- کرج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سهم مشارک دولت اعتبار مورد نیاز است که ۳۵۰ میلیارد ریال آن به صورت نقدی صرف هزینه‌های تملک اراضی می‌شود.وی افزود:‌ با توجه به سررسید تعهدات برای آزادسازی قسمت‌های باقیمانده مسیر و هزینه‌های عملیات اجرایی تخصیص ۱۰۰ درصد پروژه مورد نیاز است.معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در صورتی که منابع اعتباری این پروژه در زمان مقرر به پروژه تخصیص یابد، این آزادراه طبق برنامه‌ زمان‌بندی شده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.ادمی پیشرفت فیزیکی این آزادراه را ۷۴ درصد اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: عملیات اجرایی قطعه دوم این پروژه در محدوده گرمدره تا شهرک جهان‌نما شهر کرج با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد در مرحله تکمیل اجرای آسفالت است.

جزئیات بخشودگی جرایم دیرکرد اقساط وام مسکن

درهفته ای که گذشت بانک‌مسکن با اجرای طرح ویژه «همت دو» یک فرصت ویژه در پاییز امسال برای مشتریانی که بابت بدهی معوق به این بانک مشمول جریمه شده‌اند، فراهم کرده است.بانک مسکن اعلام کرد: با توجه به لزوم دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده سال جاری در وصول مطالبات غیر جاری و به منظور بهبود فرآیندهای منجر به وصول مطالبات، کمیسیون‌عالی وصول مطالبات بانک‌مسکن پیشنهادهایی در این رابطه مطرح کرد که در جلسه ۲۲ شهریور هیات‌مدیره بانک‌مسکن به تصویب رسید.بر اساس این مصوبه مقرر شد به منظور تسریع در روند کاهش مطالبات غیر جاری در طبقه مشکوک‌ الوصول و معوق، طرح ویژه «همت دو» از تاریخ اول مهر تا پایان آذر اجرا شود. در قالب این طرح که اجرای آن در روزهای اخیر آغاز شده است، مشوق‌های ویژه‌ای به منظور تسریع در روند وصول مطالبات غیرجاری و بدهی معوق مشتریان خود در نظر گرفته شده است.در قالب بخشی از مفاد این طرح، مشوق‌های جانبی تحت‌عنوان «بخشودگی جرایم تاخیر تادیه» پیش‌ بینی شده است. بر این اساس در صورت واریز نقدی تمام و یا قسمتی از مطالبات غیر جاری، با توجه به میزان واریزی، بخشی از جرایم دیرکرد مشمول بخشودگی خواهد شد.با اجرای این طرح بدهکاران بانکی در قراردادهای با جرائم تصاعدی نیز در صورت پرداخت مطالبات بانک طی سه ماهه پاییز، مشمول بخشودگی جرایم خواهند شد. به این ترتیب در صورت واریز نقدی تمام مطالبات غیر جاری در قراردادهای با جرایم تصاعدی و در صورت واریز نقدی بخشی از مطالبات غیرجاری مربوط به این قبیل قراردادها با توجه به میزان واریزی، بخشی از جرایم دیرکرد بخشوده خواهد شد.در طرح همت دو که بانک مسکن به منظور تسریع در وصول مطالبات غیر جاری خود اجرا می‌کند، در خصوص تسهیلات اقشار خاص اعم از زلزله‌ زدگان، روستایی، کمیته امداد، بهزیستی و طرح مسکن مهر نیز بخشودگی جرایم پیش‌ بینی شده است. بر این اساس در صورت واریز مطالبات غیر جاری این بخش به نسبت پرداختی‌‌ها، جرایم محاسبه شده بر اساس نوع قرارداد حسب مورد ۶ تا ۸ درصد با توجه به میزان جریمه متعلقه مورد بخشودگی قرار می‌گیرد.بانک مسکن با اجرای این طرح مسیر دیگری نیز برای تسریع در وصول مطالبات جاری خود در نظر گرفته است. در قالب طرح همت دو از ابتدای مهر تا پایان آذرماه امکان تغییر نام مدیون بدون واریز درصدی از مانده بدهی مشروط بر اینکه اقساط معوق وجود نداشته باشد و یا اینکه در طول مدت اجرای این طرح به طرق ممکن تسویه شود، فراهم شده است. بنابراین آن دسته از مشتریان بانک‌مسکن که فاقد اقساط معوق بوده و یا نسبت به واریز مطالبات غیر جاری بانک اقدام کنند، تا آخر آذر می‌توانند تسهیلات خود را بدون رعایت پیش‌ شرط واریز درصدی از مانده بدهی، به شخص دیگری منتقل کنند.

تاکید محسن هاشمی بر همکاری شهرداری و ناجا برای حل چالش‌های اجتماعی

دراین هفته رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همکاری نیروی انتظامی و مدیریت شهری می‌تواند در جهت حل چالش‌های اجتماعی شهر تهران مثمر ثمر باشد و از این رو شورای شهر پنجم تهران آمادگی خود در جهت همکاری هر چه بیشتر در این زمینه را اعلام می کند.محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و نیز سردار مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ به مناسبت گرامی داشت هفته نیروی انتظامی بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر نیروی انتظامی و مدیریت شهری تاکید کرد.هاشمی گفت: امروز تهران با چالش های متعددی به ویژه در حوزه اجتماعی دست به گریبان است که حل این موضوعات جز با همکاری نهادهایی نظیر نیروی انتظامی ، بهزیستی و نیز سایر نهادهای مسئول با شهرداری تهران میسر نخواهد بود.وی افزود : مشکلاتی مثل ترافیک و یا آسیب‌های اجتماعی چالش‌های فرا بخشی هستند که در سایه همکاری همه جانبه از سوی نهادهای مسئول مرتفع خواهد شد.هاشمی تصریح کرد: در این زمینه شورای اسلامی شهر تهران آمادگی هر گونه همکاری در این زمینه را خواهد داشت.بر اساس گزارش اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین هفته نیروی انتظامی را به تمام پرسنل زحمت کش این یگان تبریک گفت و خاطرنشان کرد: به یقین امنیت و آرامشی که در شهر حکمفرماست مرهون زحمات این عزیزان است که برای خدمت گزاری به مردم شهر شب و روز نمی‌شناسند و خود را وقف خدمت گزاری به مردم کرده اند. این ایام بر شما عزیزان مبارک باشد و به یقین مردم شهر تهران نیز قدر دان زحمات جان برکفان نیروی انتظامی خواهند بود.

موافقت کمیسیون عمران مجلس با کلیات لایحه تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی

درهفته ای که گذشت عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، گفت: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافقت کرد.شادمهر کاظم‌زاده، اظهار داشت: لایحه دولت در خصوص انتزاع وزارتخانه راه‌ و شهرسازی در نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلیات این لایحه با این مضمون به تصویب رسید که حوزه راهداری این وزارت‌خانه به وزارت حمل‌ونقل تبدیل شود، گفت: همه اشکال حمل و نقل از قبیل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی در حوزه این وزارت‌خانه قرار می‌گیرد.نماینده مردم دهلران و دره‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بحث مسکن و شهرسازی نیز حوزه کاری شهرداری‌ها از وزارت کشور به وزرات مسکن و شهرسازی منتقل می‌شود، اضافه کرد: تصمیمات در خصوص موافقت با کلیت تشکیل دو وزارت خانه راه و شهرسازی و حمل ‌و نقل حاصل جلسه امروز کمیسیون عمران بوده است.وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت راه‌وشهرسازی فعلی متشکل از وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی قدیم است.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar