۱۳:۵۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - 23 October 2017
کد خبر: ۴۷۳۰۷
مدیر عامل راه‌آهن کشور تاکید کرد:
مدیرعامل راه‌آهن کشور با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل ریلی شاهرگ توسعه کشور محسوب می‌شود از افزایش 20 ایستگاه باری جدید به شبکه ریلی کشور خبر داد.
به گزارش «صما» سعید محمد زاده امروز اول آبان ماه در نشست خبری با اشاره به دو بند ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی نظام ابلاغیه رهبر معظم انقلاب گفت: در این دو بند صرفاً بحث اولویت دادن به توسعه حمل‌ونقل ریلی باری و اتصال شبکه ریلی به مبادی بار، مرزها، شرکت‌های بزرگ صنعتی و بنادر است.

محمدزاده تاکید کرد: در حوزه حمل‌ونقل با انتقال هر یک تن-کیلومتر بار از جاده به ریل ۳۵ سی‌سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین افزایش سهم ریل از جابجایی بار به حفظ محیط‌زیست صیانت از زیربناهای جاده‌ای و همچنین ایمن‌سازی حمل‌ونقل جاده‌ای که مورد تأکید همه مقامات ارشد نظام است مؤثر خواهد بود.

وی گفت: در حوزه راه‌آهن کشور اتصال ریل با مراکز بزرگ صنعتی و تجاری و بنادر به‌ویژه توسعه و تکمیل و راه‌اندازی کریدور شما ل به جنوب از اولویت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل راه‌آهن بابیان این‌که حمل‌ونقل ریلی شاهرگ توسعه کشور است تأکید کرد: خوشبختانه دولت در لایحه برنامه ششم توسعه به این مورداشاره داشته و در این خصوص اقدامات مطلوبی را انجام داده است.

محمد زاده گفت: مقررشده تا پایان برنامه ششم افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از جابجایی ریل تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

سهم 45 میلیون تنی ریل در سال 95

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سهم ریل از جابجایی ریل در سال ۹۲ سی‌ودو میلیون تن بود گفت: این میزان در پایان سال ۹۵ سهم ریل از جابجایی بار در کشور را به ۴۵ میلیون تن بوده است.

محمد زاده در ادامه تصریح کرد: تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی نیز در طول این سال‌ها ثابت نگه‌داشته شد و حق دسترسی به ریل (سهم شرکت راه‌آهن) نیز از ۵۷ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافت.

کاهش 40 ساعتی حمل بار در 3 نقطه استراتژیک

محمد زاده با اشاره به اینکه میزان صرفه‌جویی حمل ریلی بار در مصرف سوخت را ۸۰ تومان به ازای هر یک‌تن کیلومتر بوده است عنوان کرد: به‌منظور افزایش جابجایی بار از طریق راه‌آهن حجم قطارهای برنامه‌ای باری در سال‌های گذشته چهار برابر شد و متوسط زمان طی شده برای حمل بار از بندر شهید رجایی به پایانه ابومسلم در خراسان و پایانه آخرین در تهران به ۴۰ تا ۵۰ ساعت کاهش‌یافته است.

مدیرکل راه‌آهن کشور در ادامه اشاره‌ای به میزان بار معدنی داشت و در این خصوص خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزان بار معدنی تولیدشده در کل کشور را ۶۰ میلیون تن و سهم ریل از جابجایی بار معدنی ۲۰ میلیون تن بود.

وی بابیان اینکه به دلیل تفاوت قیمت سوخت امکان رقابت ریل و جاده چندان ساده نیست. تأکید کرد: اگرچه این میزان قابل‌قبول است اما باید برای افزایش سهم راه‌آهن تلاش‌های بیشتری شود.

حمل 140 تن فولاد از راه جاده تا سال 1404

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه شرکت راه‌آهن برای افزایش سهم جابجایی فولاد تولیدشده در کشور گفت: در حال حاضر ۳۵ میلیارد دلار طرح توسعه فولاد در کشور در دست اجراست که تا سال ۱۴۰۴ میزان تولید فولاد به ۲۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی در ادامه تأکید کرد: با توجه به تأکید برنامه ششم مبنی بر رسیدن سهم ریل از جابجایی بار به ۳۰ درصد حجم فولاد قابل‌انتقال با ریل ۷۰ میلیون تن خواهد بود. ولی در مقابل ۱۴۰ میلیون تن از این میزان را حمل‌ونقل جاده‌ای بر عهده خواهد داشت.

افزایش 20 ایستگاه باری جدید به شبکه ریلی

مدیرکل راه‌آهن کشور گفت: با توجه به مصرف سوخت کلان در بخش جاده باید این مورد به سمت راه‌آهن سوق پیدا کند.

محمد زاده افزوده شدن ۲۰ ایستگاه باری جدید به شبکه ریلی را یادآور شد و در این خصوص عنوان کرد: مسیر بافق-اصفهان باهدف افزایش قطارهای باری به طول ۵۰۰ کیلومتر در حال دوخطه شدن است که ساخت این مسیر ۸۵ درصد در بخش زیرسازی پیشرفت داشته و در تعدادی از قطعات نیز در حال ریل‌گذاری هستیم که امیدوارم تا پایان امسال ۲۵۰ کیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه، مسیر بافق-بندرعباس در حال تراک بندی است گفت: این مورد تا پایان بهار سال آینده به پایان می رسد.

برای افزایش ناوگان هدف‌گذاری کرده‌ایم

معاون وزیر راه و شهرسازی هدف‌گذاری شرکت راه‌آهن برای افزایش ناوگان ریلی باری را یادآور شد و تصریح کرد: از محل وجوه اداره شده و تسهیلات بانکی توانستیم تعدادی واگن باری به بخش خصوصی تحویل دهیم.

وی گفت: با استفاده از وام دولت روسیه قرارداد ساخت شش هزار واگن باری در داخل به امضا رسیده است که در حال اجراست.

وی همچنین در ادامه سخنانش گفت: در سه سال گذشته دو هزار واگن باری جدید به ناوگان افزوده شد که با اضافه شدن شش هزار واگن در حال ساخت در سال‌های آینده تعداد ناوگان باری از ۲۲ هزار واگن فعلی به ۲۸ هزار واگن افزایش خواهد یافت. با این تعداد ناوگان می‌توانیم به جابجایی ۱۰۵ میلیون تن بار از طریق ریل در سال ۱۴۰۰ پاسخ دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به قرارداد مپنا و زیمنس از محل صندوق ذخیره ارزی برای ساخت ۱۵۰ دیزل و کشنده باهدف واگذاری به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در سه سال آینده در نظر داریم ۳۰۰ دستگاه لوکوموتیو باری در بخش دولتی و ۳۰۰ دستگاه در بخش خصوصی به شبکه ریلی ملحق کنیم.

بند ق آماده جذب سرمایه‌گذاری به سود راه‌آهن است

محمد زاده درباره توسعه زیرساخت‌های ریلی بابیان اینکه شرکت راه‌آهن با استفاده از منابع دولتی یا مشارکت دولت و صاحبان بارها و صنایع بزرگ توسعه خطوط آنتی به طول صد کیلومتر را اجرایی کند. تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۲ بند ق قانون صرفه‌جویی سوخت راه‌آهن آماده پذیرش سرمایه‌گذاری در بخش توسعه ریلی است و این شرکت تضمین بازگشت سرمایه‌گذاران را نیز بر عهده خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص توسعه حمل‌ونقل ریلی مسافری گفت: در سال‌های گذشته واگن‌های بالای ۴۵ سال را از شبکه ریلی حذف کردیم ولی توانستیم با گردشی کردن واگن‌ها از کاهش ظرفیت جابجایی مسافر جلوگیری کنیم.

در بخش حمل‌ونقل حومه‌ای قوی‌تر عمل کنیم

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در بخش حمل‌ونقل حومه‌ای باید قوی‌تر عمل کنیم گفت: اگرچه سهم ایران از این نوع حمل‌ونقل حدود دو درصد است اما بااین‌حال در سال ۹۵ از ۲۳ میلیون مسافر ریلی ۶ میلیون مسافر به بخش حومه‌ای اختصاص داشت که تا سال ۱۴۰۰ باید به ۴۰ میلیون مسافر ریلی حومه‌ای دست‌یابیم.

محمد زاده گفت: ازآنجایی‌که سالانه ۷۵۰ میلیون نفر سفر از حومه به تهران انجام می‌شود، حتی اگر بخواهیم به ۱۰ درصد این حجم جابجایی مسافر دست‌یابیم می‌توانیم سالانه ۷۵ میلیون مسافر حومه‌ای را جذب کنیم.

ورود کره‌ای ها در قراردادهای ریلی

به همین منظور قراردادی میان یک کنسرسیوم داخلی و یک شرکت کره‌ای به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو برای خرید ریل باس از کره باهدف افزایش حمل‌ونقل حومه‌ای در سال جاری امضا خواهیم کرد.

برقی کردن قطار تهران مشهد در حال نهایی شدن است

محمد زاده درباره برقی کردن قطار تهران-مشهد گفت: کل قرارداد این پروژه به سرانجام رسیده و تا پایان دی‌ماه امسال LC این قرارداد را گشایش خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: ضمن اینکه در بخش راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان نیز قرار است این راه‌آهن به ایستگاه مرکزی تهران-فرودگاه امام- ایستگاه مرکزی قم و مرکز شهر اصفهان متصل شود که زیرسازی آن آغازشده و امیدواریم در سال جاری و سال آینده سرعت بیشتری بگیرد.

محمد زاده در مورد اتصال شبکه ریلی ایران به عراق اظهار داشت: فاصله شلمچه تا بصره به طول ۳۵ کیلومتر و ساخت یک پل بزرگ بر روی اروند باقی‌مانده که هزینه ساخت این پل ۱۵۰ میلیارد تومان است.

ورود وزیر راه و شهرسازی به ریل‌گذاری در راه‌آهن شلمچه – بصره

دولت ایران در مذاکرات خود با عراق ساخت این پل را بر عهده گرفت و قرار شد هم‌زمان با عملیات اجرایی پل‌سازی بر روی اروند دولت عراق نیز ریل‌گذاری ۳۵ کیلومتر فاصله بصره-شلمچه را آغاز کند.

وی بابیان اینکه ایران به تعهد خود در این زمینه پایبند بود اما متأسفانه عراقی‌ها به تعهد خود مبنی برساخت ۳۵ کیلومتر خط آهن شلمچه-بصره متعهد نبودند تأکید کرد: بنابراین با بنیاد مستضعفان مذاکره کردیم که همه این ۳۵ کیلومتر را نیز ایران بسازد ولی ضمانت بازپرداخت هزینه آن را از سوی عراقی‌ها اخذ کند.

وی درنهایت گفت: شخص وزیر راه و شهرسازی با جدیت پیگیر این قضیه بوده و دولت برای ساخت این پل ردیف بودجه تخصیص داد اما ازآنجاکه باید هر دو پروژه ریل‌گذاری و پل‌سازی هم‌زمان انجام شود تا رسیدن به نتیجه نهایی متوقف مانده است.

انتهای پیام /

کد خبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar