۱۱:۲۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - 26 October 2017
کد خبر: ۴۷۳۶۱
بسته خبری پنج‌شنبه‌های «صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبار حوزه صنعت مسکن و راه در اختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.

در هفته ای که گذشت ابلاغ برج سازی دربافت‌های فرسوده ، اتخاذ شیوه جدید دولت برای کاهش خانه های خالی از سکنه، تصمیم جدید دولت برای مسکن مهر با پیشرفت زیر ۳۰درصد، تاکید بر ناامین بودن 30 درصد از ساختمان‌های درحال احداث تهران، دستور تخلیه مرکز پژوهش‌های مجلس در پی‌گودبرداری غیراصولی، ورود هواپیمای کارکرده و جوان تا پایان سال، کشیده شدن کار "پلاسکو" به دادگاه، شکسته شدن رکورد ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن کشور و... مهمترین اخبار صنعت ساختمان و راه بوده‌اند که مشروح آنها به شرح ذیل می‌آید.

اتخاذ شیوه جدید دولت برای کاهش خانه‌های خالی

مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از اتخاذ شیوه جدید دولت برای کاهش خانه های خالی خبر داد. حامد مظاهریان معاون وزیر راه وشهرسازی از اتخاذ شیوه جدید برای کاهش خانه های خالی خبر داد و گفت: خانه‌های خالی امسال مشمول مالیات می‌شود به طوری که در سال اول نیم درصد اجاره بها، سال دوم یک درصد و سال سوم نیز ۱.۵ درصد، مالیات از خانه‌های اجاره‌ای دریافت می‌شود .وی افزود: با این شیوه مالکان تشویق به اجاره دادن واحدهای خود می شوند و در همین راستا با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی جلساتی برگزار شده است.مظاهریان با اشاره به رشد صدور پروانه‌های ساختمانی­ گفت:در این مدت آمار پروانه‌های ساختمانی ۶ درصد، معاملات مسکن ۱۲ درصد و ارزش پول مبادله شده ۲۲ درصد رشد داشته است.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شش ماه امسال اجاره بهای مسکن ۱۴.۴ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد کرده است، افزود: بررسی‌های دوره ۲۰ ساله­ حاکی از آن است ­ که بهای زمین ۱۰۷ ،مسکن ۷۶ ، اجاره خانه در تهران ۶۱ و نرخ تورم 37 برابر شده است. مظاهریان با بیان اینکه درشهر تهران حدود 90 هزارواحد مسکن خالی وجوددارد ،گفت: 2 و نیم میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که این امر حاکی از افزایش قیمت خانه ها بیش از توان مردم است.

تصمیم جدید دولت برای مسکن مهر با پیشرفت زیر ۳۰درصد

دراین هفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: واحدهای مسکن مهر فاقد معارض که زیر ۳۰ درصد پیشرفت کار دارد ساماندهی می شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد اصغری مهرآبادی گفت: در شورای مسکن در اوایل امسال برای تعیین تکلیف طرح های مسکن مهر دارای معارض و فاقد معارض تصمیم گیری و پیشنهاد شد طرح هایی که فاقد متقاضی است ، ساماندهی شود .وی گفت: این واحدها در مکان های پرت و فاقد خدمات ساخته شد و زیر 30 درصد پیشرفت دارد که برای تسریع در تعیین تکلیف آنها پیشنهاد شد سازمان های ملی زمین و مسکن ، شرکت عمران شهرهای جدید و بنیاد مسکن تصمیم بگیرند.وی گفت: در نامه ای به این سازمان ها پیشنهاد شد برای ساماندهی این گونه واحدهای مسکن مهر راهکار بدهند و در واقع این نامه نوعی تقسیم کار برای ساماندهی به اینگونه واحدهای مسکن مهر بوده است.قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: 110 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی وجود دارد که 30 هزار واحد آن زیر 30 درصد کار پیشرفت دارد یا پیشرفت آنها در مرحله پی ریزی است.

۶۰ درصد کارخانه‌های تولید قیر مجوز ندارند

درهفته ای که گذشت معاون وزیر راه و شهرسازی از عدم امضای قرارداد با تولیدکنندگان بدون مجوز قیر خبر داد و گفت:‌ ۳۵۰ کارخانه تولید قیر (۴۰ درصد) در سطح کشور مجوز دارند.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داوود کشاورزیان با اعلام این‌که از 850 کارخانه تولید قیر 350 کارخانه مجوز دارند، اظهار کرد:‌ 250 کارخانه دیگر در شرف دریافت اخذ مجوز هستند.وی با بیان این‌که سازمان راهداری حد الامکان با کارخانه‌های دارای گرید A قرارداد امضا می‌کند، افزود:‌ در صورت نبود دسترسی از سایر گریدها استفاده خواهد شد.وی با اشاره به ساماندهی پلان‌های قیر امولسیون نیز گفت: استفاده از تانکرهای دوجداره در حمل‌و نقل قیر عملیاتی شد که کار مفیدی بوده است.

آخوندی: حذف عنوان حاشیه‌نشین در کشور را دنبال می‌کنیم

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی گفت: از جهت اجتماعی به دنبال ترویج این شعار هستیم که دیگر چیزی به عنوان حاشیه، در کشور نداشته باشیم.عباس آخوندی در سی و سومین جلسه ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار مسائل حاشیه‌نشینی، بافت‌های میانی ناکارآمد و روستاهای ملحق شده به شهرها و مناطق تاریخی را مشکلاتی بسیار پیچیده قلمداد کرد و گفت: این موارد شاید جزو پیچیده‌ترین مسائل کشور باشد؛ چراکه هنوز هم درباره نحوه رویارویی با آن، هیچ‌گونه اجماعی در کشور وجود ندارد، به خصوص این که مناطق مذکور طی یک دوره تاریخی نسبتا طولانی، علاوه بر فرسایش کالبدی دچار یک فرسایش اجتماعی و فرهنگی نیز شده‌ و همیشه بحث در مورد آن‌ها ما را به یاد فساد، مسائل منفی و بحران‌های اجتماعی می‌اندازد.وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این نکته که ما همواره در زمان اتخاذ سیاست‌های روشن در برابر مسائل حاشیه‌نشینی، با اهداف متعارضی روبه‌رو می‌شویم گفت: هر زمان که بحث درباره ساماندهی این مناطق می‌شود، می‌گویند در حال تشویق حاشیه‌نشینان بوده و به افراد متخلف آب و برق می‌دهید، این درحالی است که اگر به آن‌ها انشعابات ندهیم، از سویی دیگر باعث تداوم مسائل مربوط به فقر، بهداشت و محیط ‌زیست در کشور می‌شویم.وی در این‌باره ادامه داد: اگر در همین زمان به سراغ رویکرد بازسازی مناطق فرسوده میانی شهرها برویم، می‌گویند شما به شبکه اجتماعی-فرهنگی، آثار تمدنی و تاریخی این محلات توجه نمی‌کنید، از سویی دیگر وقتی از احیای محلات مذکور صحبت می‌شود، می‌گویند به دوران گذشته بازگشته و به دنیای مدرن امروز توجه نمی‌کنید، جالب است که اگر در همین زمان به سراغ تخریب هم رفته شود، می‌گویند شما در حال تخریب تمامی تاریخ و تمدن کشور هستید.وزیر راه و شهرسازی این مسائل را موضوع بسیار خوبی برای نقد و بررسی رسانه دانست و گفت: با توجه به مشکلات موجود، بسیار مهم است که در رفع آن‌ها به سیاستی واحد رسیده و به حل آن بپردازیم.آخوندی همچنین ادامه داد: خوشبختانه طی جلسات ستاد بازآفرینی شهری در ۲ سال و نیم گذشته در سطح ملی، استانی و شهرستانی به اجماعی رسیده‌ایم که امید داریم این اتفاق نظر در رسیدگی به مناطق ناکارآمد به سطح ملی و سیاست‌گذاری در کشور برسد.این عضو کابینه دوازدهم در ادامه سخنان خود با بیان این نکته که با توجه به آمار موجود، مهاجرت از روستا به شهر تقریبا به پایان رسیده و دیگر اتفاق جدی در این حوزه رخ نخواهد داد، گفت: با توجه به این شرایط، روشن است که اگر می‌خواهیم به سمت ساماندهی برویم، نباید از این موضوع هراسی داشته باشیم که حاشیه‌نشینی تشویق شده و گسترش می‌یابد؛ چراکه آمار مهاجرت‌ها از روستا به شهر مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

۳۰ درصد ساختمان‌های در حال احداث تهران، ناایمن هستند

درهفته ای که گذشت رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با اشاره به روند معیوب بازسازی بافت فرسوده در تهران گفت: براساس مطالعات صورت گرفته ۳۰ درصد ساختمان‌های در حال احداث ناایمن هستند.احمد صادقی افزود: ناایمنی ساختمان‌ها معلول پارامترهایی همچون نبود نظارت دقیق بر ساخت و ساز، عدم استفاده از مصالح استاندارد، احداث ساختمان توسط افراد غیرمتخصص و... است.رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهرانبا اشاره به اینکه براساس سند کاهش خطرپذیری محلات، مکان‌های امن تمام محلات شهر شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: نقشه‌های تخلیه امن اضطراری و مکان‌های امن نقاط مختلف شهر شناسایی شده و در دسترس مدیریت محلات قرار گرفته است.وی افزود: در حال حاضر نقشه امن یک سوم محلات تهران روی سایت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران قرار دارد و تا پایان سال امکان دسترسی به نقشه نقاط امن و راه های اضطراری۸۰ درصد محلات تهران روی سایت سازمان محقق خواهد شد.رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با اشاره به خطرپذیری و وضعیت نامناسب بافت فرسوده تهران تصریح کرد: اگر روند نوسازی بافت فرسوده با همین وضعیت پیش رود، ۱۰۰ سال دیگر وقت نیاز است که بتوانیم تهران را مقاوم‌سازی کنیم.وی با ابراز تاسف از روند معیوب بازسازی بافت فرسوده خاطرنشان کرد: تا زمانی که برای نوسازی بافت فرسوده عزم ملی نباشد، به نظر می‌رسد که نوسازی دور باطلی است و نمی‌توانیم بگوییم تهران چه زمانی به شهری امن تبدیل می شود.بنا براعلام شهرنوشت،صادقی خاطرنشان کرد: سامانه‌های تخمین خسارت نشان می‌دهد که با رعایت مقررات ساختمان، امروز درصورت بروز زلزله، خسارت‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته است.

دستور تخلیه مرکز پژوهش‌های مجلس در پی گودبرداری غیراصولی

دراین هفته رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره نقل و انتقال مرکز پژوهش ها به نیاوران ارائه کرد.دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 3 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر پورابراهیمی مبنی بر اینکه استفاده از نظرات کارشناسی مرکز پژوهش ها دچار مشکلاتی شده است، گفت: ساختمان مرکز پژوهش ها به دلیل گودبرداری غیراصولی و بی قاعده توسط یکی از ساختمان های مجاور ترک برداشت به گونه ای که شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در نامه ای رسمی به ما اعلام کردند که خطر ریزش ساختمان مرکز پژوهش ها جدی است.رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما برای اینکه از یک دستگاه ساختمان بگیریم چرا که به حدود 5 الی 6 هزار متر ساختمان برای مرکز پژوهش ها نیاز است به دستگاه های مختلف نامه نوشتیم، افزود: به شهرداری در سال گذشته اعلام کردیم که اگر ساختمانی دارند در اختیار ما قرار دهند که آن ها نیز بررسی کردند و بعد از مدتی اظهار داشتند که ساختمان نداریم سپس ساختمانی برای وزارت آموزش و پرورش بود که به آن ها گفته شد این ساختمان را در اختیار ما قرار دهند که پس از مدتی آن ها نیز اعلام کردند که آن را برای کار دیگری در نظر گرفتند در حالی که ساختمان خالی بود.دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه مجبور بودیم ساختمان قدیم مجلس را تامین کنیم، تا مرکز پژوهش ها به آنجا منتقل شود و سپس راه حل دیگری بیندیشیم، ادامه داد: مبالغی نیز در این زمینه هزینه شد تا ساختمان مجلس قدیم تعمیر شد و ظرف مدت3 ماه برای استفاده آماده شد لذا زمانی که مرکز پژوهش ها می خواست نقل و انتقال کند مجمع تشخیص مصلحت نظام که شکل جدید پیدا کرده بود از مقام معظم رهبری تقاضا کرد که ساختمان مجلس قدیم در اختیار آن ها قرار گیرد بنده نیز خدمت مقام معظم رهبری نامه ای نوشتم که مفری به جز اینکه مرکز پژوهش ها را به آنجا منتقل کنیم نداریم و بنابراین نمی توانیم این کار را انجام دهیم.وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در نامه ای پاسخ دادند که این تغییر انجام شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام از ساختمان مجلس قدیم استفاده کند و ما ساختمانی در اختیار مرکز پژوهش ها قرار می دهیم لذا ما گشتیم که ساختمانی سیستم اداری داشته باشد تا در اختیار مرکز پژوهش ها قرار دهیم اما پیدا نکردیم.رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در نامه ای به رهبری اظهار کردیم که اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس قدیم منتقل شود مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع که در نیاوران است، در اختیار مرکز پژوهش ها قرار گیرد تا مشکل آن ها حل شود و ساختمان مجلس قدیم در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد که مقام معظم رهبری دستور دادند که ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در اختیار مرکز پژوهش ها قرار گیرد.

بررسی مشکلات حقوقی ۳۶ هزار واحد مسکن مهر

درهفته ای که گذشت سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که مشکلات حقوقی مسکن مهر تاثیری بر بسته شدن پرونده مسکن مهر در تیرماه سال ۹۷ ندارد.صدیف بدری، با اشاره به اینکه 36 هزار واحد مسکن مشکل حقوقی دارند، اظهار داشت: مشکلات حقوقی مسکن مهر به اختلافات بین پیمانکاران با تعاونی ها بر می گردد.عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: برخی محلات و ادارات تعاونی مسکن داشته اند که در حال حاضر برخی از آنها به دلیل عدم متعهد بودن پیمانکاران به قراردادی که با وزارت راه و شهرسازی داشته با مشکلات حقوقی مواجه شده اند.نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین درمجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه این مشکل در شهرهای جدید رخ داده است، ادامه داد: از سوی دیکر این امکان وجود دارد که دولت به تعهدات خود برای فراهم کردن زیرساخت ها در مسکن های مهر عمل نکرده است و آماده سازی یا اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب یا برق رسانی را به تاخیر انداخته و این باعث شده که در کار پیمانکاران با تعلل پیش برود.وی با بیان اینکه بیشترین اختلافات حقوقی در مسکن مهر به همین موارد محدود می شود، گفت: همچنین این احتمال وجود دارد که مشکل تملک زمین نیز وجود داشته باشد، حق و حقوقی برای مالکان زمین ها وجود دارد که با وجوداینکه وزارت راه و شهرسای سند دارد اما باید این اختلافات را برطرف کند.این نماینده مجلس به تاثیر مشکلات حقوقی مسکن مهر به اتمام پروژه مسکن مهر در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و بیان داشت: حق مشکلات حقوقی نیاز به اعتبار ندارد هر چند که تعدادی از این مسائل با پرداخت پول رفع می شود اما در کل میزان مشکلات حقوقی در واحدهای مسکن مهر به میزانی نیست که تاثیری بر اتمام پروژه مسکن مهر داشته باشد.بدری در ادامه گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، اظهار داشت: آخوندی وزیر راه و شهرسازی از اتمام و تحویل مسکن مهر تا تیرماه سال آینده خبر داده است که اتمام آن تنها به تخصیص اعتبارات بستگی دارد.سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که اگر اعتبارات کمکی که برای اتمام پروژه مسکن مهر پیش بینی شده است به موقع از سوی سازمان برنامه و بودجه دراختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرید، این وزارت می تواند پرونده مسکن مهر را تیر ماه سال 97 ببندد.

مذاکرات نوبخت و آخوندی برای توسعه شبکه ریلی

دراین هفته رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی مذاکراتی در رابطه با توسعه شبکه ریلی داشتند. نوبخت به راه‌های تامین منابع و پروژه های ریلی که باید تکمیل شود اشاره و آخوندی بر الزام برای پوشش ریلی مراکز استان‌ها در طول برنامه ششم و اهمیت سرمایه‌گذاری در این بخش تاکید کرد.سازمان برنامه و بودجه میزبان وزیر راه و شهرسازی و برخی از معاونان وی بود. در این نشست در رابطه با عملکرد دولت در حوزه ریلی و نیازهای توسعه‌ای آن بحث و گفت‌وگو شده و دو طرف انتظارات خود را مطرح کردند.آخوندی: در طول برنامه ششم باید شبکه ریلی حداقل مراکز استان‌ها را پوشش دهد.در این جلسه، آخوندی- وزیر راه و شهرسازی- به جنب و جوشی که اکنون در شبکه ریلی وجود دارد و پروژهایی که در حال بهره برداری است، اشاره کرد و گفت: اما مهمتر از هر موضوعی حداکثر بهره‌وری از سرمایه‌گذاری است که انجام می‌شود. در این‌باره دو نکته قابل اهمیت است؛ اول ایجاد خطوط فرعی و اتصال آنها به سر چشمه بار، دوم توسعه حمل و نقل ترکیبی.وی تاکید کرد که شرکت راه آهن باید به طور جدی تجهیز شده و سرمایه‌گذاری لازم در آن انجام شود به گونه‌ای که بتوان در زمان اجرای برنامه ششم توسعه حداقل تمام مراکز استان‌ها را پوشش ریلی داد.وزیر راه و شهر سازی اهمیت افزایش فن آوری در شبکه ریلی را هم مورد توجه قرار داد و گفت: در این‌باره استفاده از لوکوموتیوهای برقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید بتوان در بودجه ١٣٩٧ منابع لازم برای تجهیز شبکه ریلی را پیش بینی کرد.آخوندی تاکید دارد که در این رابطه توسعه نیروی انسانی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.نوبخت راههای تامین مالی را تشریح کرداما در این نشست رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام اولویت‌های ریلی به راه‌هایی که می‌توان برای آن تامین مالی کرد اشاره داشت.نوبخت با اشاره به اهمیت افتتاح خط ریلی تهران- همدان گفت که خط ملایر-کرمانشاه در هفته‌های آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در عین حال که خطوط مراغه- ارومیه و همچنین آستارا- قزوین مورد توجه است.وی همچنین از اقدامات انجام شده برای برقی شدن قطارهای تهران- مشهد سخن گفت و توضیح داد: در این رابطه آقای اخوندی طی مذاکراتی توانسته‌اند برای حذف منابع خارجی اقداماتی انجام دهند. در این بین باید ١٥ درصد منابع در داخل تامین شود که اعلام می‌کنیم سازمان برنامه و بودجه آماده تامین این ١٥ درصد خواهد بود.نوبخت به راه‌های تامین مالی برای توسعه شبکه ریلی نیز اشاره داشت و گفت: منابع ما در بودجه از مالیات و نفت در دو بخش اصلی تامین می‌شود که هر چند در بخش مالیاتی رشدهایی وجود دارد اما افزایش در این بخش دارای محدودیت‌هایی خواهد بود. از سویی دیگر در آمدهای نفتی طی سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته و دیگر نمی تواند پاسخگو باشد.وی ادامه داد: راهکار دولت برای تامین منابع انتشار اسناد خزانه بود تا مردم آن را نیز در سبد سهام خود خرید کنند. تاکنون دولت توانسته از این راه بخشی از بدهی خود به پیمانکاران را تسویه کند و تا حدی تامین مالی انجام دهد.

6میلیون مسکن روستایی باید مقاوم‌سازی شود

درهفته ای که گذشت معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: اجرای طرح ویژه مسکن روستایی با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی واحدهای مسکونی روستایی اقدامی ضروری است که باید تداوم یابد.اسحاق جهانگیری (دوشنبه) در جلسه بررسی رفع موانع پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با اشاره به جایگاه روستا و روستاییان در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور، ارایه تسهیلات برای ساخت و بهسازی مسکن روستایی را از اولویت های دولت اعلام کرد.وی پیامدهای منفی عدم توجه به روستاها نظیر مهاجرت بی رویه و رشد آسیب های اجتماعی در کلان شهرها را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ساخت مسکن مناسب و مقاوم سازی خانه ها در مناطقی از کشور که بیشتر در معرض سوانح طبیعی نظیر زلزله و سیل هستند در دستور کار قرار گرفته و این روند تسریع خواهد شد.معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات باید جمعا ۶ میلیون مسکن روستایی نوسازی و مقاوم سازی شود، خواستار هماهنگی بیشتر سازمان برنامه و بودجه، بانکها و بنیاد مسکن برای پیشبرد سریعتر این طرح شد و تاکید کرد: نباید در اجرای این طرح هزینه اضافی از بابت قرارداد با بانک ها به روستاییان عزیز کشور تحمیل شود.در این جلسه که وزیر راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی و نیز رییس بیناد مسکن انقلاب اسلامی و نیز روسای بانکها حضور داشتند پیرامون میزان پرداخت تسهیلات، نحوه باز پس گیری مطالبات و نیز پیشرفت کار در حوزه مسکن روستایی بحث و تبادل نظر شد.بر اساس گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از زمان اجرای طرح بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن روستایی مقاوم سازی شده بطوریکه در حال حاضر ۳۹ درصد خانه های روستایی به لحاظ دوام سازه مقاوم شده اند.در این گزارش عنوان شد؛ در سال جاری رویکرد بهسازی بافت های فرسوده و آسیب پذیر، الگوی مسکن معیشت محور، توسعه گردشگری روستایی و بوم گردی، بهینه سازی مصرف انرژی، توجه به روستاهای کمتر برخوردار و اقشار محروم، الگوهای بومی معماری روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

ایستگاه راه آهن پرند به مرکز شهر منتقل می‌شود

درایه هفته بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، ایستگاه راه آهن شهر جدید پرند از حومه به مرکز این شهر منتقل می‌شود.حبیب اله طاهرخانی اظهار کرد: توسعه شهرها بر توسعه جاده متکی بوده است و باید تغییر کند.معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص شبکه حمل و نقل شهر جدید پرند، بیان کرد: خوشبختانه قطار حومه‌ای این شهر جدید از سوی شرکت راه‌آهن ایجاد و در حال خدمت‌رسانی است که تصمیم داریم با استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های موجود در بخش ریلی این شهر همکاری خود را با شرکت راه‌اهن افزایش داده و اقدامات دیگری نظیر انتقال ایستگاه راه‌اهن به مرکز پرند را انجام دهیم.وی افزود: به دلیل مزایای بالای سیستم حمل و نقل ریلی اعم از توانایی در ارائه خدمات انبوه به ویژه برای قشر کم درامد و همچنین کمک به محیط زیست؛ این نوع از حمل و نقل را در اولویت گسترش داریم.بنابراین گزارش، نصب برج نوری به منظور بهبود روشنایی ایستگاه راه آهن و استقرار کانکس نگهبانی و آسفالت محوطه ایستگاه راه آهن پرند توسط خدمات شهری شرکت عمران در هفته جاری انجام شده است.

نخستین تاکسی هوایی در کشور مجوز گرفت

درهفته ای که گذشت مدیر فرودگاه بجنورد اعلام کرد که برای نخستین بار در کشور مجوز فعالیت ایرتاکسی صادر شده و برای فعالیت ایرتاکسی در فرودگاه بجنورد، ۲ فروند هواپیما خریداری شده است.قرار است تا 2‌ماه ديگر 2فروند تاكسي هوايي كه از آلمان خريداري شده‌اند در فرودگاه بجنورد كار خود را آغاز كنند. ايرتاكسي يا تاكسي هوايي اما به چه درد مي‌خورد و چرا كشورمان به اين مسئله نياز دارد؟ايرتاكسي كه حالا نخستين مجوزش در كشور صادر شده مدت‌هاست در كشورهاي ديگر رايج است. تاكسي هوايي در واقع هواپيماي سبك و كوچكي است كه مي‌تواند با ظرفيتي مانند يك تاكسي يا اتوبوس معمولي در مسيرهاي كوتاه بين شهري جا‌به‌جا شود.به گزارش همشهري، براساس تعاريف سازمان بين‌المللي هوانوردي (ايكائو)، تاكسي هوايي به استفاده از هواپيماهاي ۹ تا ۱۹ نفره در مسيرهاي بدون برنامه اطلاق مي‌شود كه صرفه‌جويي در زمان و هزينه را به‌دنبال دارد.در واقع اين نوع هواپيماهاي كوچك مي‌توانند در شهرهايي كه فرودگاه‌هاي بزرگ ندارند رفت‌وآمد كرده و امكان حمل‌ونقل هوايي را براي اين شهرها فراهم كنند. به‌دليل تعداد اندك مسافر و انعطاف‌پذيري در برنامه‌ريزي پرواز، ايرتاكسي مي‌تواند درست مانند يك تاكسي در مسيرهاي متفاوت و متعدد جا‌به‌جا شود و به‌عنوان مثال، بعد از آنكه مسافرانش را در اصفهان پياده كرد، مسافران جديدي را به كرمانشاه ببرد.با توجه به گستردگي ايران و وجود فرودگاه‌هاي زياد در نقاط مختلف و در مواردي نزديكي برخي از آنها به يكديگر، برقراري پروازهاي تاكسي هوايي مي‌تواند تأثير فراواني در توسعه جابه‌جايي مسافر داشته باشد و با حضور هواپيماهاي سبك و كم‌ظرفيت باعث صرفه‌جويي اقتصادي مي‌شود.دراختيار نداشتن تاكسي هوايي براي برخي شركت‌ها باعث شده تا پيش از اين در برخي از مسيرهاي كوتاه از هواپيماهاي با ظرفيت بالا و مسافر كم استفاده شود كه ضرر اقتصادي را به‌دنبال دارد. با تاكسي هوايي اما زيان‌هاي اينچنيني تبديل به درآمد خواهد شد. يكي ديگر از مزيت‌هاي راه‌اندازي ايرتاكسي در كشور، سوق دادن صنعت هوانوردي به سمت مناطق محروم است. وضعيت باند پرواز در بسياري از فرودگاه‌هاي اين مناطق مناسب نيست اما ايرتاكسي‌ها مي‌توانند برخلاف هواپيماهاي بزرگ به رفت‌وآمد در اين شهرها بپردازند.

حمل‌و نقل ریلی شاهرگ توسعه کشور

دراین هفته مدیرعامل راه‌آهن کشور با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل ریلی شاهرگ توسعه کشور محسوب می‌شود از افزایش 20 ایستگاه باری جدید به شبکه ریلی کشور خبر داد.به گزارش «صما» سعید محمد زاده امروز اول آبان ماه در نشست خبری با اشاره به دو بند ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی نظام ابلاغیه رهبر معظم انقلاب گفت: در این دو بند صرفاً بحث اولویت دادن به توسعه حمل‌ونقل ریلی باری و اتصال شبکه ریلی به مبادی بار، مرزها، شرکت‌های بزرگ صنعتی و بنادر است.محمدزاده تاکید کرد: در حوزه حمل‌ونقل با انتقال هر یک تن-کیلومتر بار از جاده به ریل ۳۵ سی‌سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین افزایش سهم ریل از جابجایی بار به حفظ محیط‌زیست صیانت از زیربناهای جاده‌ای و همچنین ایمن‌سازی حمل‌ونقل جاده‌ای که مورد تأکید همه مقامات ارشد نظام است مؤثر خواهد بود.وی گفت: در حوزه راه‌آهن کشور اتصال ریل با مراکز بزرگ صنعتی و تجاری و بنادر به‌ویژه توسعه و تکمیل و راه‌اندازی کریدور شما ل به جنوب از اولویت بالایی برخوردار است.مدیرعامل راه‌آهن بابیان این‌که حمل‌ونقل ریلی شاهرگ توسعه کشور است تأکید کرد: خوشبختانه دولت در لایحه برنامه ششم توسعه به این مورداشاره داشته و در این خصوص اقدامات مطلوبی را انجام داده است.محمد زاده گفت: مقررشده تا پایان برنامه ششم افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از جابجایی ریل تا ۳۰ درصد افزایش یابد.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سهم ریل از جابجایی ریل در سال ۹۲ سی‌ودو میلیون تن بود گفت: این میزان در پایان سال ۹۵ سهم ریل از جابجایی بار در کشور را به ۴۵ میلیون تن بوده است.محمد زاده در ادامه تصریح کرد: تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی نیز در طول این سال‌ها ثابت نگه‌داشته شد و حق دسترسی به ریل (سهم شرکت راه‌آهن) نیز از ۵۷ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافت.محمد زاده با اشاره به اینکه میزان صرفه‌جویی حمل ریلی بار در مصرف سوخت را ۸۰ تومان به ازای هر یک‌تن کیلومتر بوده است عنوان کرد: به‌منظور افزایش جابجایی بار از طریق راه‌آهن حجم قطارهای برنامه‌ای باری در سال‌های گذشته چهار برابر شد و متوسط زمان طی شده برای حمل بار از بندر شهید رجایی به پایانه ابومسلم در خراسان و پایانه آخرین در تهران به ۴۰ تا ۵۰ ساعت کاهش‌یافته است.مدیرکل راه‌آهن کشور در ادامه اشاره‌ای به میزان بار معدنی داشت و در این خصوص خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزان بار معدنی تولیدشده در کل کشور را ۶۰ میلیون تن و سهم ریل از جابجایی بار معدنی ۲۰ میلیون تن بود.

کار "پلاسکو" به دادگاه کشید

درهفته ای که گذشت نماینده کسبه قسمت سالم پلاسکو با بیان اینکه پیگیری‌های ۹ ماهه این افراد هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است، گفت: یک روز می‌گویند قرار است پلاسکو پارک شود و روز دیگر می‌گویند سفارتخانه می‌شود. اگرچه تمام این حرف‌ها شایعه‌ای بیش نیست اما هنوز تکلیف این ساختمان و کسبه آن مشخص نشده و نهایتا قرار شده در این زمینه دادگاهی در آبان ماه تشکیل شود.سعیدی، به بیان توضیحاتی درباره مطالبات کسبه پلاسکو و به ویژه بخش سالم آن پرداخت و اظهار کرد: اکنون بیش از ۹ ماه می‌گذرد و با این وجود حتی درخواستی برای دریافت جواز ساخت و ساز مجدد پلاسکو نشده است.وی در عین حال عنوان کرد: مدتی ملکی که به عنوان پارکینگ فعالیت می‌کند و در کنار پلاسکو قرار دارد پلمب شده بود و این گونه می‌گفتند که قرار است این ملک با ساختمان پلاسکو تجمیع و ساختمان جدیدی ساخته شود اما مدتی است این ملک هم رفع پلمب شده است.نماینده کسبه بخش سالم پلاسکو همچنین عنوان کرد:در گذشته و حتی ۲۰ سال پیش هم بنیاد مستضعفان برای تصاحب این ملک اقدام کرده بود اما گویا در آن زمان هم دادگاه وقت رای را به نفع مالکان فعلی پارکینگ و بر علیه بنیاد صادر کرده بود اکنون نیز همچنان این بحث‌ها مطرح است اما اکنون خواست ما این است که حداقل با مشخص شدن این مشکلات به کسبه بخش سالم پلاسکو اجازه فعالیت داده شود.سعیدی با بیان اینکه کسبه این بخش پذیرفته‌اند که پیش از فعالیت مجدد تمام واحدهای خود را مقاوم‌سازی کنند، افزود: اما برای مقاوم‌سازی باید مالک ساختمان اقدام کند که بنیاد مستضعفان نیز در این زمینه هیچ گونه همکاری ندارد بر همین اساس گاه در شایعات شنیده می‌شود که قرار است این ساختمان تبدیل به پارک شود و گاه می‌گویند قرار است سفارتخانه شود اما سوال است که تکلیف کسبه پلاسکو در نهایت چه خواهد شد.وی با بیان اینکه چند روز پیش جمعی حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر از کسبه این پاساژ به شکایت از بنیاد مستضعفان پرداختند و دیروز هم این اقدام مجددا صورت گرفته است، گفت: قرار بر آن است که در این زمینه دادگاهی در آبان ماه تشکیل شود.نماینده کسبه قسمت سالم پلاسکو با انتقاد از این روند که از سوی بنیاد مستضعفان هیچ توضیحی به کسبه پلاسکو ارائه نمی‌شود، گفت: ما درخواست‌های خود را از بخش‌های مختلفی مانند شهرداری، شورای شهر و بسیاری نهادهای دیگر پیگیری کردیم و حتی برخی از این نهادها نیز از ما دفاع کردند اما در نهایت مالک ساختمان زیر بار نمی‌رود و بر همین اساس در ماه‌های گذشته تنها نمایندگان بخش سالم پلاسکو هشت تجمع داشته‌اند که اگر بخواهیم تعداد تجمع‌های کل کسبه پلاسکو را در نظر بگیریم تعداد آن به مراتب بیشتر می‌شود.

شکرچی‌زاده: امکان تفکیک قیر استاندارد از غیراستاندارد فراهم شد

دراین هفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اعلام افتتاح آزمایشگاه پیشرفته قیر در نهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین آلات از پرده برداری قیر پودرلاستیکی در روز همایش خبر داد و گفت: ماشین‌آلات مربوط به صنایع قیر و آسفالت در نهمین همایش و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین آلات در معرض دید عموم و کارشناسان و بهره‌برداران قرار می‌گیرد.شکرچی‌زاده: امکان تفکیک قیر استاندارد از غیراستاندارد فراهم شدمحمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن‌و‌شهرسازی درباره جزئیات و اهداف نهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که به مدت سه روز از روزهای ۲ تا ۴ آبان‌ماه با حضور مسئولان ارشد دولتی و همچنین بخش‌های خصوصی و دانشگاهیان در مرکز تحقیقات راه، مسکن‌و‌شهرسازی برگزار می‌شود، به ارایه توضیحات لازم پرداخت.شکرچی‌زاده گفت: نهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، امسال نیز به روال سال‌های پیش و البته با تغییراتی به منظور کیفیت دهی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برگزار می‌شود. تفاوت مهمی که این دوره با دوره‌های قبل دارد این است که ماشین‌آلات مربوط به صنایع قیر و آسفالت را در این نمایشگاه به معرض دید عموم و کارشناسان و بهره‌برداران قرار می‌دهیم.رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن‌و‌شهرسازی ادامه داد: در این کنفرانس همچنین جمع‌بندی مناسب و شایسته‌ای از هشت همایش برگزار شده در دوره‌های قبل ارایه می‌شود که می‌تواند برای محققات و دست اندرکاران مفیدفایده باشد.این مقام‌مسئول در وزارت راه‌و‌شهرسازی، خاطرنشان کرد: مطلب مهم‌تری که وجود دارد این است که چندماه قبل مسئولیت کنترل کیفیت قیر را به مرکز تحقیقات واگذار کردند و مرکز علاوه بر آنکه کارگروه کیفیت قیر را مدیریت می‌کند مسئولیت کنترل کیفیت قیر را نیز برعهده گرفت و از این منظر، ارایه گواهینامه فنی برای تولیدکنندگان داخلی قیر و همینطور قیرهای امولوسیونی و پلیمری در دستور کار مرکز قرار گرفته است.شکرچی زاده از افتتاح آزمایشگاه قیر؛ یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه های قیر کشور در نهمین همایش ملی قیر و آسفالت خبر داد و گفت: در نهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، آزمایشگاه قیر که یکی از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های قیر کشور است با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌کنیم. این آزمایشگاه این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌هایی که در آزمایشگاه وجود دارد و این امکان را می‌دهد تا انواع قیرها و رده بندی قیر مورد آزمایش قرار گیرد و در عین حال به ارتقای کیفی قیر و همینطور تحقیقاتی که در مورد قیر در حال انجام است، کمک می کند در حضور شرکت کنندگان پرده برداری خواهد شد.رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن‌و‌شهرسازی ادامه داد: همچنین، یک محصولی در مرکز بر روی آن تحقیق شده است تحت‌عنوان قیر پودر لاستیکی که از مدتی قبل در مرکز بر روی آن مطالعاتی را انجام داده‌ایم و در روز همایش از این محصول در حضور وزیر راه و شهرسازی و مدعوین محترم پرده‌برداری خواهد شد. قیر پودر لاستیکی ویژگی های ارزشمندی دارد.

آیین‌‌نامه اجرایی صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها تصویب شد

درهفته ای که گذشت هیئت‌وزیران با هدف صرفه­‌جویی مصرف انرژی در ساختمان­‌ها از طریق جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز و ارتقای بهره‌‌وری انرژی و کاهش آلاینده­‌های زیست‌محیطی، آیین‌‌نامه اجرایی صرفه­‌جویی مصرف انرژی در ساختمان­‌ها را تصویب کرد.Fبه گزارش «صما» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران با هدف صرفه­ جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها از طریق جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز و ارتقای بهره‌وری انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، آیین‌نامه اجرایی صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها را تصویب کرد.به موجب این آیین‌نامه، وزارت راه و شهرسازی موظف شد برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها، حداکثر ظرف سه ماه نسبت به بازنگری مقررات ملی ساختمان به منظور ممیزی، تعیین رده انرژی و چگونگی تعبیه سامانه‌های کنترلی لازم با جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز اقدام نماید.دولت همچنین کلیه دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد برای جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز، حداکثر ظرف دو سال پس از ابلاغ مقررات ملی ساختمان، نسبت به ممیزی انرژی و تعیین وضعیت ساختمان خود اقدام و برنامه‌های اجرایی را برای بهبود عملکرد مصرف و رسیدن به حد الگوی مصرف انرژی تهیه و حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۹ نسبت به انجام اصلاحات ساختمانی و تعبیه سامانه‌های کنترلی لازم اقدام نمایند.

تفاهم تهران و سئول برای مترو

دراین هفته سیول و تهران برای مترو پایتخت در سه جبهه تفاهم کردند. شهردار تهران با اشاره به سه زمینه همکاری تهران و سئول برای توسعه متروی پایتخت اظهار کرد: درباره حمل و نقل ما می‌توانیم در سه بخش، از همکاری‌های طرف کره‌ای استفاده کنیم، نخست درباره ساخت‌و‌ساز شرکت‌های بزرگ کره‌ای به خصوص درباره خطوط مترو، دوم درباره تجهیزاتی مثل واگن قطار و سیستم‌های الکتریکی مترو و حوزه همکاری مشترک سوم درباره سیستم‌های نرم‌افزاری است.محمدعلی نجفی در این باره افزود: سئول از سیستم نرم‌افزاری بسیار خوبی درباره اتوبوس‌ها و مترو برخوردار است که می‌توانیم از این سیستم‌ها در تهران استفاده کنیم.شهردار تهران همچنین در جریان سفر به سئول درباره چشم‌انداز رشد صنعت توریسم در پایتخت گفت: تهران شهر بسیار جذابی برای توریست‌ها به شمار می‌رود.این شهر هم دارای جاذبه‌های توریستی و فرهنگی بی‌شماری است و هم از جاذبه‌های بسیار طبیعی برای توریست‌ها برخوردار است، همین طور نمادهای مدرنی در تهران وجود دارد که می‌تواند برای توریست‌ها جاذب باشد.وی با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان گردشگری کره جنوبی، نسبت به تسهیل رفت و آمد گردشگران میان تهران و سئول در آینده ابراز امیدواری کرد.او ادامه داد: گردشگری برای تهران و سئول در زمینه توسعه روابط فرهنگی و همچنین گسترش روابط اقتصادی دو جانبه بسیار مهم است. نجفی در عین حال گفت: «اگزیم بانک» کره جنوبی یک اعتبار ۸ میلیارد دلاری برای فاینانس پروژه‌های ایران تعیین کرده است. امیدوارم شرکت‌های کره‌ای از این ظرفیت استفاده کنند و ما هم در تهران بتوانیم پروژه‌های خوبی را عرضه کنیم تا از این فرصت استفاده مطلوبی شود.

ورود هواپیمای کارکرده و جوان تا پایان سال

درهفته ای که گذشت سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان: در کنار خرید هواپیمای نو از بویینگ، در تلاش هستیم از طریق خرید هواپیماهای کارکرده اما جوان ناوگان آسمان ایر را نوسازی کنیم.با اشاره مذاکرات آسمان‌ایر با کمپانی‌های متعدد هواپیماسازی اظهار داشت: با شرکت هواپیماسازی متعددی وارد مذاکره شده‌ایم که این مذاکرات بحث‌های فنی، حقوقی و بازرگانی بسیار پیچیده‌ای دارند اما در تمام مذاکرات با شرکت‌های گوناگون، منافع کشور را در اولویت قرار داده‌ایم.وی ادامه داد: به کارگیری هر آبشنی در یک هواپیما مذاکرات خاص خود را دارد که طرح تمام این موضوعات ممکن است روند مذاکرات را طولانی کند. از سوی دیگر ایران کشور چهار فصل است و باید هواپیمایی انتخاب شود که با شرایط جوی کشور سازگاری داشته باشد. بنا بر این این موضوع هم در پروسه انتخاب هواپیما برای خرید تاثیر گذار است.سخنگوی شرکت آسمان ایر با بیان اینکه ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان هوایی خود دو سیاست را در پیش گرفته‌اند، اظهار داشت: خرید هواپیمای نو یا خرید هواپیمای کار کرده اما جوان، سیاست ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان هوایی کشور است که سیاست آسمان ایر ترکیبی از دو سیاست است. به طوری که در کنار امضای قرارداد خرید هواپیما از بویینگ در تلاش هستیم هواپیمای کارکرده اما جوان را وارد ناوگان خود کنیم.مصطفوی افزود: در تلاش هستیم تا پایان سال هواپیمای دست دوم اما جوان وارد ناوگان خود کنیم اما این تاریخ قطعی و نهایی نیست و مذاکرات در حال انجام است .وی همچنین درباره سیاست سازمان هواپیمایی برای تعیین نرخ مصوب بلیت هواپیما در ایام پیک مانند تعیین نرخ مصوب برای بیلت نجف در ایام اربعین گفت: اینکه سازمان هواپیمایی در این ایام برای بلیت هواپیما نرخ مصوب تعیین می‌کند به دلیل فراهم آوردن رفاه حال مردم است. از سوی دیگر ایرلاین ها در ایام غیر پیک که قیمت بلیت تهران- نجف حتی به ۱۵۰ هزار تومان هم می رسد پروازها را بر قرار می کند اما معتقدم بازار باید تعیین کننده نرخ بلیت هواپیما باشد.سخنگوی شرکت آسمان ایر ادامه داد: از این پس رقابت در بازار هوایی رقابت بر سر کیفیت ارائه خدمات است و این عامل است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند و مردم هم باید بپذیرند که برای حفط این بازار رقابتی، بهای افزایش کیفیت را بپردازند.

هشدار در باره نشست زمین در تهران

دراین هفته یک نهاد تحقیقاتی مرتبط با موضوع زلزله و خطرپذیری‌های ناشی از بروز انواع حوادث غیرمترقبه، نسبت به احتمال ادامه سریال فرو‌ریزش‌ها در شهر تهران در «سطح بالا» هشدار داد.بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این گزارش ضمن هشدار درباره خطر و تهدیدهای «زمین‌سست» در پایتخت دست‌کم سه منطقه شهر تهران شامل منطقه ۱۲، ۱۷ و ۱۸ را به‌عنوان مناطق دارای ریسک بالا و کانون خطر در سریال فروریزش زمین معرفی می‌کند و در عین حال تاکید می‌کند با توجه به برآوردهای صورت گرفته، احتمال وقوع فروریزش‌های بعدی در صورت عدم چاره‌اندیشی موثر از سوی نهادهای متولی در شهر تهران در «سطح بالا» ارزیابی می‌شود. طی یک‌سال و نیم گذشته تا اواخر مهر امسال، دست‌کم ۵ فرو‌ریزش ثبت شده در مناطق مختلف شهر تهران اتفاق افتاد؛ این درحالی است که بنا بر اعلام تیم تحقیقاتی مرتبط با موضوع خطرپذیری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فروریزش‌های صورت گرفته در شهر تهران بیش از ۵ مورد ثبت شده طی یک‌سال و نیم گذشته بوده است که مستندسازی دقیقی از آنها در دست نیست.از سال گذشته تاکنون، حداقل ۵ فروریزش عمده در مناطق مختلف شهر تهران شامل شهران، خیابان پیامبر، میدان قیام، خیابان مولوی و فروریزش ۲۲ مهرماه امسال در سه راهی خیابان خیام-امام خمینی(ره)به ثبت رسیده است؛ با این حال فروریزش‌های متعدد دیگری نیز در پایتخت اتفاق افتاده که به‌طور مشخص اخبار مربوط به آن فروریزش‌ها انعکاس نیافته است. به این معنا که اگرچه طی یک سال و نیم گذشته، تنها ۵ فروریزش عمده به ثبت رسیده است، اما فروریزش‌های اخیر در شهر تهران به مراتب بیش از ۵ حادثه ثبت شده است.این تیم تحقیقاتی ضمن هشدار به نهادهای متولی درخصوص ضرورت چاره‌اندیشی برای ادامه‌دار شدن حوادث فروریزش‌ زمین در مناطق مختلف شهر تهران به ویژه مناطق مرکزی و نیمه جنوبی شهر تهران، مطالعه انجام شده را در سه سرفصل عمده به مقامات ارشد دولتی ارائه کرده‌اند. در اولین سرفصل این مطالعه، عاملان سریال فروریزش معرفی شده‌ و مورد بررسی قرار گرفته‌اند؛ بر این اساس، ۶ عامل عمده فروریزش در مناطق مختلف شهر تهران به خصوص مناطق مرکزی پایتخت از سوی این تیم تحقیقاتی شناسایی و معرفی شده است؛ «آب شستگی» ناشی از آسیب‌دیدگی کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و همچنین کانال‌های انتقال آب شهری در پی بروز فرسودگی یا حفاری‌های انجام شده نظیر حفاری مترو اولین عامل فروریزش زمین سست پایتخت است؛ همچنین «خاک‌های دستی» موجود در لایه‌های زیرین سطح زمین که از فعالیت‌های ساختمانی مربوط به سال‌های گذشته در این لایه‌های زیرسطحی مدفون شده‌اند نیز دومین عامل بروز فروریزش‌های سریالی محسوب می‌شود؛ وجود «چشمه»‌، «قنات‌ها»، «نهرهای زیرسطحی» و همچنین «حفره‌ها و مغارها» از دیگر عوامل بروز فروریزش زمین در پایتخت هستند که از مهم‌ترین عوامل تشدید آب شستگی به‌عنوان مهم‌ترین علت فروریزش زمین در مناطق مختلف شهر تهران نیز محسوب می‌شوند.

بیکاری دلیل اصلی مهاجرت چشمگیر مهندسان مشاور

درهفته ای که گذشت استاد سابق دانشگاه تهران درباره مشکلات بوجود آمده در حوزه مهندسان مشاور می‌گوید: امکان ادامه کار مهندسان مشاور در رشته‌های مختلف تقریبا غیرممکن شده تا جایی که بسیاری از فعالان این عرصه در آستانه بیکاری مطلقند و اکثر مشاوران تحصیل‌کرده هم از کشور مهاجرت کرده‌اند.طبق بررسی‌های به عمل آمده خدمات مهندسان مشاور کشور دچار عمیق‌ترین بحران کاری شده است و این حوزه بخش بزرگی از نیروی کارشناسی خود را از دست داده است.علی اردکانیان، مهندس مشاور حوزه راه در خصوص مشکلات بوجود آمده در حوزه مهندسان مشاور، اظهار کرد: معضل بیکاری و مطالبات به تعویق افتاده تنها مشکل حوزه مهندسان مشاور نیست و در حال حاضر این معضل گریبان‌گیر کل جامعه است. معضلات بوجود آمده بسیار اساسی بوده و زمانی‌که همه اقشار جامعه و همه بخش‌های اقتصادی دچار مشکل شده‌اند چه انتظاری می‌توان داشت.این کارشناس حوزه مهندسی ، با اعلام این‌که حدود 6 میلیون نفر تحصیل‌کرده از کشور مهاجرت کرده‌اند، گفت: به عنوان نمونه طرح نظارت فرودگاه گناباد حدود هشت ماه زمان به خود اختصاص داد و در قبال آن چهار سال طول کشید تا مطالبات این طرح وصول شود؛ طبیعی است که در چنین شرایطی امکان کار برای همه اقشار تقریبا غیرممکن می‌شود.استاد سابق دانشگاه تهران بر این باور است که تمامی این مشکلات ریشه در یک بحران اساسی دارد و سیاه‌نمایی نخواهد بود اگر بگوییم که کشور در یک سقوط آزاد قرار دارد و همه چیز در آستانه نابودی است.وی با اشاره به بحث قصور مهندسان مشاور و انتقاد از این مبحث، تاکید کرد: در واقع قصور از سوی کارفرما صورت می‌گیرد، چراکه پیمانکار برای اجرا کار عمرانی قرارداد می‌بندد در حالی که بودجه لازم را برای اجرا طرح ندارد.اردکانیان ضمن ابراز گلایه از این‌که در پروژه‌های مختلف عمرانی رانت وجود دارد، گفت: پروژه‌ای برای کنارگذر اتوبان قم چهارسال پیش انجام شد که این شرکت هنوز 150 میلیون تومان از پیمانکار مربوطه طلب دارد و اکنون هم این کارگاه تعطیل است.وی با اشاره به این‌که اکثر شرکت‌های مهندسان مشاور تعطیل یا در آستانه تعطیلی است، اذعان کرد: شرکتی که 150 نیرو داشته امروز با هشت نفر کار می‌کند. لذا معضلات اقتصادی کشور بسیار کلی و فراتر از صرفا جامعه مهندسان مشاور است و تا زمانی که این مشکل در شکل عام و گسترده مرتفع نشود، در زیرمجموعه‌ها هم این مساله برطرف نخواهد شد.

ظرف ۵ سال صادرات خدمات فنی‌و مهندسی را به۳۴ میلیارد دلار می‌رسانیم

دراین هفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ظرفیت ۳۴ میلیارد دلاری برای صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد، گفت: ظرف ۵ سال صادرات ۲ میلیارد دلاری را به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسانیم.فنیمحمدرضا انصاری در مراسم روز ملی صادرات گفت: صادرکنندگان می دانند که هنوز هم کشور گرفتار تحریم است، اما برای برون رفت از این مشکلات، باید به صادرات غیرنفتی کشور و پتانسیل های عظیم آن توجه کرد. این در حالی است که برخی از صادرکنندگان در شرایط کنونی، تا ۲۰۰ میلیون دلار هم صادرات دارند، بنابراین اگر از این افراد در تصمیم گیری ها و نگاه به حل مساله توجه کرد.نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: جای ما در صادرات این نیست که اکنون داریم و بنابراین نباید به این دل خوش کرد که ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور صورت می گیرد. این در حالی است که باید این استعداد را برای صادرات غیرنفتی شکوفا کرد. در این میان به نظر می رسد که باید برخی ریسک ها را پذیرفت.وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۴ میلیارد دلار ظرفیت بالقوه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف وجود دارد که می توان با تمرکز، ظرف ۵ سال محقق شود؛ این در حالی است که برخی از کشورها می تواند مشمول رابطه دوجانبه با ایران شود، اما وزارتخانه ها نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.انصاری گفت: صندوق توسعه ملی یکی از ظرفیت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ این در حالی است که برخی از تصمیمات دولت در بدنه اجرایی به خوبی پیاده سازی نمی شود؛ این در حالی است که به جای اعتبار خریدار باید اعتبار فروشنده را حاکم کرد؛ البته احتیاطی حاکم بر تصمیم دولت است که باید از آن بگذریم.وی اظهار داشت: نکته دیگر جایزه صادراتی بود که بعنوان چاشنی برای دینامیت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی عمل می‌کند؛ این در حالی است که از سال ۸۱ رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۴۱ درصد رسیده است؛ چراکه جایزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به میزان ۸ درصد پرداخت شد. این در حالی است که ایران در رقابت ها با ۲ تا ۳ درصد تخفیف، می‌باخت، اما اکنون این جایزه متوقف شده است.انصاری مشکل دیگر صادرات خدمات فنی و مهندسی را صدور ضمانت نامه ها دانست و افزود: بانکها برای صدور ضمانت‌ها، وثیقه ملکی طلب می‌کنند؛ در حالیکه سرمایه شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی، نیروی انسانی بااستعداد است.

رییس‌جمهور برج‌سازی در بافت‌ فرسوده را ابلاغ کرد

درهفته ای که گذشت رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تاکید رییس‌جمهوری برای نوسازی بافت‌های فرسوده از ابلاغ برنامه جدید ساخت و ساز در این بافت‌ها به نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی خبر داد.محمدباقر نوبخت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای احیای بافت‌های فرسوده شهری،‌اظهار کرد: رییس‌جمهوری به دلایل مختلف برای نوسازی بافت‌های فرسوده اولویت‌ قائل شده‌اند.وی تصریح کرد:‌ به این ترتیب که بخش‌هایی از شهرها نیازمند مرمت است که باید بتوانیم این بافت‌های فرسوده را قطعه قطعه بازسازی کنیم.سخنگوی دولت افزود: شاید این کار خیلی به پول دولتی نیازی نداشته باشد،‌ افرادی آمادگی سرمایه‌‌گذاری دارند تادر واحدهای کوچک برج یا ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای را بسازند.معاون رییس‌جمهوری با بیان این‌که پس از ساخت، نیمی از واحدها را سازنده و نیمی دیگر از واحدها را به ساکنان می‌دهند، گفت:‌ با این کار شهر نوسازی می‌شود و آقای رییس‌جمهوری روی این مسئله تاکید دارند. این یک اولویت ابلاغی از سوی رییس‌جمهوری به نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی است.

رکورد ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن کشور شکسته شد

دراین هفته معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با احداث۲۰ هزار و ۷۵۰ متر مربع ساختمان ایستگاه طی شش ماه نخست سالجاری رکورد ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن مسافری طی ۳۰ سال گذشته شکست.خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی این اقدام را گام مهمی در راستای تحقق سیاست‌های حقوق شهروندی دانست و گفت: اتصال مراکز استان‌های مهم کشور به شبکه سراسری راه‌آهن یکی از برنامه‌های اساسی در دولت تدبیر و امید بود.وی افزود:‌ استان‌های همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، شرقی و گیلان استان‌های هستند که در دستور کار قرار گرفتند و عملیات اجرایی محورهای مذکور فازبندی شد و بخش مسافری آنها در اولویت اجرا قرار گرفت.خادمی تصریح کرد: با اخذ مجوز از شورای عالی فنی و پرداخت بخش اندکی از مطالبات پیمانکاران در ابتدای سالجاری کار ساخت ایستگاه‌ها شتاب بیشتری گرفت.معاون وزیر راه و شهرسازی از شکست رکورد ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن طی شش ماهه نخست سالجاری خبر داد و تاکید کرد: این مساحت۲۰ هزار و ۷۵۰ متر مربع است که بیش از دو برابر میانگین متراژ ساخت سالانه ایستگاه‌ها در کشور است و به این ترتیب رکورد ۳۰ سال گذشته کشور شکسته شد.وی اظهار کرد: به زودی خبرهای خوشی از آماده شدن تعداد بیشتری از ایستگاه‌های راه‌آهن کشور به گوش هموطنان خواهد رسید.

چشم‌‌انداز ۱۰ ساله نیاز به مسکن در کشور

درهفته ای که گذشت معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌و‌شهرسازی چشم‌‌انداز نیاز به مسکن طی ۱۰ سال پیش‌‌‌رو را تشریح کرد و گفت: مطابق با برآوردها در طرح جامع مسکن، طی ۱۰ سال آینده احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی موردنیاز است که نیمی از آن مربوط به نوسازی واحدهای فرسوده در بافت‌های شناسایی‌شده فرسوده ومحلات هدف نوسازی است.حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌و‌شهرسازی در دومین گردهمایی مدیران بانک عامل بخش مسکن، گفت: مطابق با برآوردهای صورت‌گرفته در طرح جامع مسکن، طی ۱۰ سال آینده سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی مورد نیاز است که بر این اساس مجموع نیاز به مسکن در یک دهه آینده حدود ۱۰ میلیون واحد مسکونی برآورد می‌شود.وی افزود: حدود نیمی از این نیاز مربوط به نوسازی واحدهای فرسوده در بافت‌های شناسایی شده فرسوده و محلات هدف نوسازی است.مظاهریان با بیان اینکه طرح جامع مسکن برنامه‌ جامع نیاز سنجی، اقدام و عمل در حوزه سیاست‌گذاری مسکن طی یک دهه پیش‌‌رو است افزود: در طرح جامع مسکن مکانیزم مطلوبی طراحی شده است که متناسب با تحولات در بخش‌های گوناگون اقتصادی و به خصوص بخش مسکن هر سال امکان رصد و پایش این طرح وجود دارد؛ این در حالی است که یکی از مهمترین موارد مربوط به نواقص بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای کشور عدم امکان پایش این طرح‌هاست که عملا تاثیر این طرح‌ها و امکان اجرایی شدن آن‌ها را پس از بروز تغییر و تحولات پیش‌‌بینی نشده در حوزه‌های گوناگون اقتصادی در سال‌های بعدی غیرقابل اجرا می‌کند.وی با اشاره به آخرین آمارها و اطلاعات اقتصادی کشور، گفت: بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران مربوط به سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، جمعیت کشور هم‌ اکنون به مرز ۸۰ میلیون نفر رسیده است، تعداد خانوار به ۲۴ میلیون خانوار رسیده و بعد خانوار هم‌‌اکنون به عدد ۳.۳ کاهش یافته است.وی با بیان اینکه این آمارها از ضرورت تغییر رویکردها در بازار مسکن و حوزه سیاست‌گذاری مسکن خبر می‌دهند؛ افزود: هرگونه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه مسکن باید بر مبنای این تحولات صورت بگیرد و طرح جامع بر مبنای این تحولات هر سال امکان پایش مجدد دارد.

وضعیت بحرانی برج‌های ناایمن تهران در وقوع حوادث

دراین هفته عضو مجمع نمایندگان استان تهران، با تاکید براینکه برج های ناایمن تهران درحوادث بحران سازهستند،گفت: شهرداری دراجرای مصوبه شورا برنامه ایمن سازی برج های تهران را در دستور کار قرار دهد.روانه مافی نماینده مجلس شورای درخصوص تصویب کلیات طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه شهر تهران درمدت 6 ماه،گفت: شورای شهر مصوبه قابل قبولی را مبنی برایمن سازی برج های تهران دراین دوره به تصویب رساند، زیرا یکی از مشکلات و معضلات اساسی تهران و مهم ترین خطراتی که در حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی تهران را تهدید می کند، وجود برج هایی است که بیشتر آنها به لجاظ ایمنی در سطح بسیار پایین هستند.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهروپردیس درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در موقع بروز حوادث این برج ها بحران سازهستند، افزود: به طورحتم وجود این برج ها بحران های عظیمی را به وجود می آورد، بنابراین باید به سرعت برای ایمن سازی شهرداری اقدامات لازم را انجام دهد؛ بنابراین شهرداری درگام اول باید برج ها را شناسایی کند.وی با بیان اینکه معضلات و مشکلات ساختمان ها و بناهای ناایمن باید استخراج و براساس دسته بندی واولویت برنامه های لازم برای ایمن سازی آنها درنظرگرفته شود، تصریح کرد: خوشبختانه شورای شهر با این مصوبه نشان داد که به دنبال رفع مشکلات پایتخت است، اما امیدواریم شهرداری نیز دراین خصوص در اسرع وقت فعالیت های خود را آغاز کند.عضو مجمع نمایندگان استان تهران، با تاکید براینکه درگام اول باید طبق دسته بندی برج های عادی و مسکونی را شناسایی و ایمن سازی کرد،گفت: در مراحل بعدی می توان برای ایمن سازی ساختمان های نظامی و امنیتی تعاریف و کدهای ویژه ای را تعریف و نسبت به تعیین تکلیف آنها ورود مناسب تری داشت؛ البته برای ایمن سازی این برج ها باید اعتبارات و منابع قابل قبولی را اختصاص داد، اما می توان با مشارکت شهروندان و ساکنان برج ها موانع اعتباری را برای این موضوع و با هدف جلوگیری از حوادث غیرقابل جبران از میان برداشت.به گزارش خبرگزاری خانه ملت، چندی پیش کلیات طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه شهر تهران اعم از مسکونی و غیرمسکونی و رفع خطر احتمالی دریک بازه زمانی 6 ماهه با کسب اکثریت آرا به تصویب رسید.

صندوق زمین و ساختمان در ۱۵ استان راه‌اندازی شد

درهفته ای که گذشت جزئیات راه‌اندازی ۱۵ صندوق زمین‌و‌ساختمان در ۱۵ استان کشور با هدف جذب منابع مردمی و هدایت مازاد نقدینگی موجود به سمت بخش ساختمان از طریق ساز و کار بررسی اوراق بهادار تشریح شد.صندوق‌های زمین و ساختمان به استناد ماده ۱۴ قانون ساماندهی وحمایت از تولید وعرضه مسکن و تبصره (۲) ماده ۲۴ آئین‌نامه اجرایی آن، قانون بازار بورس اوراق بهـادار و قانون توسعه ابزارهای مالی ایجاد شده‌است. اين صندوق­ها به عنوان مؤسسه غیرتجاری نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت خواهند رسيد. فعالیت آن‌ها تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است و وزارت مسكن و شهرسازی بر روند اجرايي پروژه نظارت عاليه خواهد داشت. نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر صندوق به‌منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات قانونی و مصوبات آن و شفافیت اطلاعاتی است.هدف اصلی از ایجاد این گونه صندوق­ها، جذب منابع مردمی و هدایت مازاد نقدینگی موجود به سمت بخش ساختمان از طریق ساز و کار بررسی اوراق بهادار است.نظر به اینکه به موجب بندهای (۸) و (۱۴) از ماده (۶) اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن در جهت حمایت از فعالیت­های بخش خصوصی برای تولید مسکن و جلب هدایت و تجهیز منابع مردمی و غیردولتی از وظایف اساسنامه­ای سازمان ملی زمین و مسکن به شمار می‌آید. مقام عالی وزارت، وظیفه ایجاد این صندوق‌ها در سراسر کشور را برعهده سازمان نهادند. در این راستا، سازمان در اولین گام اقدام به شناسایی اراضی مستعد قرارگیری در قالب پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد ارزش افزوده دارایی درسطح استان‌ها نمود. ۲۵ استان امکانات و اراضی خود را معرفی کردند که پس از بررسی‌های اولیه امکان‌سنجی، اراضی معرفی شده از سوی ۱۵ استان جهت سرمایه‌گذاری از طریق صندوق و یا مشارکت انتخاب شده و بعضاً با بهره‌گیری از امکانات بالقوه اراضی نسبت به اخذ پروانه ساختمان با رویکرد بهره‌برداری حداکثری از استعداد اراضی اقدامات لازم انجام پذیرفت.


r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar