۰۹:۲۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - 31 October 2017
کد خبر: ۴۷۴۲۸
در گفت‌وگوی «صما» با اعضای شورای شهر بررسی شد:
صما- تراکم فروشی دربازه‌ای از زمان، آن‌هم به دلیل نرخ رشد بالای جمعیت و متعاقباً افزایش چشمگیر تقاضا برای ساخت‌وساز، درآمدهای گسترده‌ای را عاید مدیریت شهری کرد؛ اما حقیقت این است که تهران دیگر ظرفیتی برای عرضه و عملاً فضایی برای فروش و بارگذاری ندارد.
سهم مدیریت‌شهری پایتخت از درآمد مصرف بنزین/ یک راهکار برای اداره بی‌خطر کلانشهرهابه گزارش «صما» از ابتدای سال 96 زمزمه‌های اختصاص چند درصد از هزینه بنزین به شهرداری‌ها شنیده ‌شد؛ اخیرا نیز محمدعلی نجفی شهردار تهران نیز خواستار تخصیص عوارض بنزین و گازوئیل به توسعه حمل‌ونقل عمومی کشور شد.

به گفته ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی، درحال حاضر بخش بزرگی از قوانین مربوط به درآمد پایدار شهرداری‌ها اجرا نمی شود، یکی از این قوانین نیز مربوط به اختصاص منابع سهم شهرداری ها از مالیات برازرش افزوده است در ای زمینه همچنین دولت باید عوارض 10 درصد از میزان فروش بنزین را به شهرداری ها پرداخت کند، اما دولت تاکنون نسبت به پرداخت این میزان به شهرداری ها وظیفه اصلی خود را انجام نداده است.

به اعتقاد این نماینده مجلس این قانون نیز درحال حاضر اجرایی نمی شود، البته به لحاظ اینکه درآمد پایداری برای شهرداری ها وجود ندارد؛ این نهاد مجبور به فروش شهر است، ضمن اینکه کمیسیون ماده 100 خلاف قانون طرح جامع و تفصیلی شهر عمل می کند؛ به طوری که شهرداری ها کمیسیون ماده 100 را به عنوان درآمد فرض می کنند.

دولت سهم بنزین را به شهرداری پرداخت نمی کند

در همین زمینه عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر بخش بزرگی از قوانین مربوط به درآمد پایدار شهرداری‌ها اجرا نمی‌شود گفت: یکی از این منابع اختصاص سهم شهرداری‌ها از مالیات برارزش افزوده است؛ بنابراین انتظار می‌رود دولت با اهتمام ویژه به وظیفه خود در این زمینه عمل کند.

مجید فراهانی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: شهرداری زمانی می‌تواند از منابع درآمدی استفاده کند که این منابع به‌موقع در اختیارش قرار گیرد و اینکه دولت با تأخیر و به مقدار نامتناسب سهم شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت می‌کند باعث مشکلات زیادی در موازنه دخل‌وخرج شهر شهردار شده و کثیری از مشکلات فعلی به دلیل این ناهنجاری بودجه است. این عضو شورای شهر در ادامه افزود: مصرف بنزین، یکی از عوامل مهم آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ است و برای کاهش آلودگی ناشی از سوخت بنزین، عوارضی برای آن تعیین‌شده است که در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

وی گفت: دولت بر اساس نص صریح قانون مصوب مجلس باید سهم ده‌درصدی از میزان فروش بنزین را به شهرداری‌ها پرداخت کند، اما دولت تاکنون نسبت به پرداخت این میزان به شهرداری‌ها وظیفه خود را انجام نداده است.

فراهانی بابیان اینکه البته دولت معتقد است که عوارض بنزین باید 10 درصد از قیمت پایه قدیمی این سوخت باشد، گفت: اما این منطقی نبوده و باید از فروش روز بنزین هزارتومانی 10 درصد به شهرداری تعلق گیرد، هرچند که البته از مبلغ 400 تومان نیز عوارضی در اختیار شهرداری قرار نمی‌گیرد؛ در حال حاضر بیش از هشتاد میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که میزان بنزین مصرفی به نوع روز و حجم ترافیک نیز بستگی دارد.

وی درنهایت گفت: اگر می‌خواهیم شهرداری مجبور به فروش شهر نشود ضروری است سهم درامدهای پایدار شهری بر اساس قانون که مهم‌ترین آن‌ها پرداخت سهم ارزش‌افزوده و نیز اختصاص سهم ده‌درصدی از فروش بنزین به شهرداری‌هاست ایفا شود.

با اخذ عوارض شهری کلان‌شهرها بی‌خطرتر اداره می‌شود

در ادامه عضو شورای شهر تهران بابیان اینکه یکی از علت‌هایی که شهرداری‌ها را وادار به تراکم فروشی کرد خودکفایی مالی بود گفت: طبق قانون باید شهرداری‌ها هزینه‌ها خود را تأمین و نباید هیچ‌گونه وابستگی به بودجه عمومی دولت داشته باشد؛ بنابراین کلان‌شهرهای ایران برای تأمین این هزینه‌ها راحت‌ترین راه یعنی تراکم فروشی را انتخاب کرد.

زهرا صدراعظم نوری بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: در این میان با رشد روزافزون تهران دیگر جایی برای تراکم فروشی وجود نداشته و کلان‌شهرها مجبور به تأمین درآمد خود از حوزه‌های پایدار هستند.

وی بابیان اینکه سیر حرکت شهرداری‌ها به منابع ناپایدار همانند فروش تراکم به اتمام رسیده است گفت: این موضوع باعث شد شهرداری‌ها با صورت جدی‌تر به بخش‌های منابع پایدار مانند اخذ عوارض نوسازی داشته باشد.

نوری گفت: به طبع با فعال کردن سایر آیتم‌های عوارض شهری کلان‌شهرها راحت‌تر و بی‌خطرتر اداره خواهند شد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه زمان آن رسیده که خط بطلانی بر روی حوزه‌ها تجدید ناپذیر مانند نفت و زمین فروشی داشته باشیم تأکید کرد: ما باید این منابع موجود را نادیده انگاشته و به دنبال راهکارهای مدرن و پایدار برای شهر باشیم.

نوری همچنین گفت: به‌هرحال اختصاص درصدی از هزینه بنزین مصرفی می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از شهر فروشی تلقی شود.

وی بابیان اینکه کلان‌شهری مانند تهران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های سوخت و بنزین است. گفت: به‌هرحال تهرانی‌ها حق‌دارند از این آلودگی‌ها سهمی ببرند. تخصیص درصدی از هزینه‌های بنزین و به‌کارگیری آن در توسعه شهر و رفع آلودگی‌های شهر می‌تواند رویکرد مطلوبی برای نگهداشت شهر محسوب شود.

نوری در پایان ضمن تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف مسئله درآمدهای پایدار شهری، تصریح کرد: سهم شهرداری‌ها از مالیات‌های ملی، درآمد شهری از محل عوارض و تعرفه‌ها در کنار سهم مردم از تأمین درآمدها سه جزء اصلی درآمدهای پایدار شهری را تشکیل می‌دهد.

شهر رنگارنگ تهران جایی برای تراکم فروشی ندارد

در ادامه این گزارش دیگر عضو شورای شهر تهران بابیان اینکه اختصاص درصدی از درآمد بنزین به شهرداری‌ها ازجمله کلان‌شهرها اتفاق مبارکی است گفت: در تمام دنیا نیز همواره بخشی از هزینه آلاینده‌ها به دولت‌های محلی اختصاص پیدا می‌کند که این درآمدها می‌تواند به‌عنوان هزینه کرد حوزه‌های عمرانی و یا زیست‌محیطی لحاظ شود.

زهرا نژاد بهرام بابیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر مسئله زیست‌محیطی مبحث بسیار حیاتی برای کلان‌شهر تهران است و همگان می‌دانند که بانی این‌همه آلودگی‌ها مربوط به تردد خودروها و عمدتاً شخصی است.

وی گفت: متأسفانه ما تهران را به نحوی ساخته‌وپرداخته کردیم که روزبه‌روز جمعیت این شهر افزوده و به طبع منابع و خدمات شهروندی به‌شدت در حال کاهش است.

این عضو شورای شهر گفت: شهر رنگارنگ تهران به نحوی با امکانات متعدد تزیین‌شده که بسیاری از شهروندان برای سکونت به این شهر هجوم می‌آورند در این خصوص عزم ملی لازم است تا جذابیت سکونت و اشتغال در سایر نقاط کشور افزایش یابد تا موج مهاجرت به پایتخت متوقف و جمعیت 13 میلیونی آن حفظ شود. در حال حاضر این کلان‌شهر از شرق به جاجرود و از غرب به کرج چسبیده و دیگر جایی برای گسترش ندارد مگر اینکه کوه‌ها را بشکافیم که البته در مسکن مهر نیز این کار را کردند!

نژاد بهرام بابیان اینکه تحقق درآمد پایدار شهرداری با شعار دادن امکان‌پذیر نیست. گفت: باید با راهکارهای جدی توجه ویژه‌ای به‌حق سهم شهرداری‌ها از مواد آلاینده زا، دخانیات و عوارض شهری داشته باشیم.

این عضو شورای شهر تهران همچنین بابیان اینکه اگرچه اختصاص درصدی از درآمدهای بنزین به‌تنهایی نمی‌تواند برای کلان‌شهرها درآمد پایدار محسوب شود. گفت: این اقدام در کنار مباحث دیگر مانند اخذ عوارض نوسازی ساختمان می‌تواند شهرداری‌ها برای رسیدن به درآمد پایدار یاری کند.

وی درنهایت گفت: در‌ طی سال‌های اخیر به جهت فقدان منابع مالی مناسب بخش اعظمی از درآمد کلان‌شهرها از طریق درآمدهای ناپایدار تأمین‌شده است این در حالی است که دیگر راه‌های درآمدهای پایدار ازجمله تراکم فروشی در کلان‌شهرها نیز به اتمام رسیده این در حالی است که اگر بخواهیم مدیریت شهری در مسیر چارچوب اصول توسعه پایدار حرکت کند، باید متکی به درآمدهای پایدار باشد.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar