۱۲:۰۱ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - 02 November 2017
کد خبر: ۴۷۴۶۷
بسته‌ خبری پنج‌شنبه‌های «صما»:
در حالی که بازار مسکن همچنان روزهای آرام و بدون حاشیه ای را سپری می کند؛ این هفته اخبار و تحولات حوزه راه داغ‌تر بود.
دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر حمل و نقل روسیه/ رئیس‌جمهور دستوری برای برج‌سازی در بافت‌فرسوده نداده‌است/۸۰۰ پرواز ایرانی در انتظار پاسخ مسئولان عراقی/ مسکن ۲ درصد بالاتر از تورم می‌ایستددیدار عباس آخوندی ، وزیر راه با وزیر حمل و نقل روسیه با هدف حل مشکلات کشتیرانی و از سوی دیگر عدم همکاری لازم شرکت های هواپیمایی برای فروش بلیت های نجف انعکاس گسترده ای در رسانه ها داشت. در همین حال ، این هفته بحث امضا فروشی مهندسان ناظر هم به دستمایه ای برای جدال لفظی رییس سازمان مهندسی با برخی مسئولان شد که این مسئله پیگیری رسانه ها را در پی شد. دومین بسته خبری آبان ماه «صما» به بررسی مهمترین اخبار حوزه راه و مسکن اختصاص دارد که در ادامه آمده است.

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر حمل و نقل روسیه

وزیر راه و شهرسازی این هفته در دیدار با وزیر حمل و نقل روسیه ضمن تأکید بر فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب در نواحی شرقی و غربی دریای خزر بیان کرد: ما از روسیه می‌خواهیم تا اقدامات لازم برای تسهیل امور مربوط صدور مجوزهای كشتیرانی، تردد كشتی‌های ایرانی در بندر آستاراخان و تشریفات گمركی را فراهم آورد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر خود به روسیه با وزیر حمل ونقل این کشور دیدارو پیرامون گسترش همكاری‌های دوجانبه به مذاكره و تبادل نظر پرداخت.

در این دیدار آخوندی ضمن رضایت بخش خواندن روابط ۲ كشور در حوزه همكاری‌های حمل ونقل به ویژهاستفاده از ظرفیت‌های زیرساختی برفعال کردن كریدور شمال-جنوب بویژه در شرق و غرب دریای خزر تاكید کرد.

وی ایجاد تاسیسات لجستیكی در كشور باتوجه به ظرفیت‌های زیرساختی را حائز اهمیت دانست و پیشنهاد داد برای این منظور می‌توان كنفرانسی را با حضور كشورهای ایران، هند و روسیه جهت فراهم کردن فضایی برای بخش‌های خصوصی سه كشور جهت تبادل نظر برگزار كرد.

آخوندی همكاری ۲كشور در زمینه راه‌آهن را نیز مثبت و رو به رشد ارزیابی كرد.

وی همچنین از طرف روسی درخواست کرد تا اقدامات لازمبرای تسهیل امور مربوط صدور مجوزهای كشتیرانی، تردد كشتی‌های ایرانی در بندر آستاراخان و تشریفات گمركی را فراهم آورد.

در این دیدار ماکسیم سوکولوف وزیر حمل و نقل روسیه فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب را به ویژه با رشد فزاینده تبادلات کالا میان روسیه و هند برای روسیه حائز اهمیت برشمرد و از پیشنهاد طرف ایران مبنی بر برگزاری کنفرانس جهت فعال‌سازی کریدور مذکور استقبال کرد.

وی همچنین ساخت راه‌آهن رشت-آستارا را در فعال کردن بیشتر کریدور شمال –جنوب بسیار پراهمیت خواند و از هر پیشنهادی در این زمنیه استقبال کرد.

وزیر حمل و نقل روسیه عنوان داشت: کشور روسیه در زمینه‌ای در مراکز لجستیکی تجارب ارزشمندی دارد و نسبت به ایجاد مراکز لجستیکی در ۲ کشور استقبال می‌کند.

مسکن دوسوم دریافتی کارگران را می‌بلعد!

در خبری که این هفته منتشر شد ، عنوان شد در حالی که حداقل حقوق و دستمزد یک کارگر با محاسبه حق خواربار، کمک هزینه مسکن، حق اولاد و سایر مزایای جانبی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد، مقامات کارگری می گویند بیش از ۶۰ درصد دریافتی کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود و دریافتی ‌آنها کفاف دیگر هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.

در حال حاضر بخش اعظمی از دریافتی کارگران به هزینه مسکن اختصاص دارد اما این تمام ماجرا نیست چون هزینه‌های خوراک و پوشاک، دارو و درمان، آموزش و تحصیل و ایاب و ذهاب را نیز باید به آن اضافه کرد لذا برای آنکه کارگران بتوانند در شرایط فعلی قادر به امرار معاش و تامین هزینه‌های زندگی باشند، محاسبه دقیق هزینه اقلام سبد مصرفی کارگران و تعریف حداقل‌های زندگی برای تعیین مزدی شایسته ضروری است تا بهبود معیشت و قدرت خرید آنها در عمل محقق شود.

بسیاری از کارفرمایان از پایین بودن بهره‌وری و کیفیت نازل تولید خود شکایت دارند در حالی که به اعتقاد فعالان کارگری، پایین بودن دستمزد، نبود انگیزه کار و گسترش حوادث ناشی از کار در این زمینه بی تاثیر نیست.

بررسی‌ شاخص‌های بهره‌وری نیروی کار در سطح بین‌المللی بیانگر آن است که ایران در این زمینه از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و دلیل پایین بودن میزان پرداخت دستمزد در ایران، پایین بودن تولید سرانه ناخالص داخلی نیروی کار و عدم استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای آن در محیط کار است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی با توجه به پایین بودن رتبه بین المللی ایران در رده‌بندی پرداخت حقوق و دستمزد، لازم است تا یک الگو و مدل مشخص برای ارتقای دستمزد نیروهای کار پیش‌بینی شود و نیروی انسانی بیش از هر چیز در تولید نهایی سهم داشته باشد.

علی اکبر سیارمه ـ کارشناس بازار کار می‌گوید از آنجا که کارگران از مزایای رفاهی و انگیزشی محرومند، شورای عالی کار باید مزد منصفانه‌ای برای جامعه کارگری درنظر بگیرد.

او افزایش بن خواربار کارگران را به عنوان یک راهکار برای بهبود معیشت کارگران پیشنهاد داده و می گوید: شورای عالی کار باید قیمت اقلام حیاتی و مصرفی کارگران در سبد هزینه ماهانه را محاسبه کند و پس از مشخص شدن میزان دریافتی مورد نیاز برای تامین هزینه‌های زندگی، نسبت به تعیین رقم مزد تصمیم گیری کند.

ایران دوازدهمین فولادساز دنیا شد

ایران در نه ماه اول سال جاری حجم تولید فولاد خود را افزایش داد و توانست به دوازدهمین فولادساز بزرگ دنیا تبدیل شود.‏

در نه ماه اول سال 2017 میلادی، ایران توانست 16.23 میلیون تن فولاد تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 30 درصد رشد داشت.

ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه است و بعد از برداشته شدن تحریم های اقتصادی و اجرایی شدن توافق هسته ای توانست سهم خود در بازار فولاد را افزایش دهد. این کشور سرمایه گذاری زیادی در افزایش حجم تولید و افزایش توان صادراتی انجام داد. بازاریابی فعال ایران در سطح بین المللی باعث شد تا بازارهای تازه ای برای محصولات تولیدی ایران شناسایی شود و ایران به یکی از بازیگران مهم در بازار جهانی تبدیل شود. مهمترین دستاورد تلاش‌های ایران در بازار فولاد دنیا را می توان در ارتقای دو پله ای ایران در فهرست بزرگترین تولید کنندگان فولاد دنیا دید.

رشد تولید فولاد در نهمین ماه سال جاری

این کشور در ماه سپتامبر به تنهایی رشد 40.4 درصدی تولید را نسبت به سال قبل تجربه کرد. در این ماه ایران توانست 2.3 میلیون تن فولاد تولید کند و به عنوان یکی از کشورهایی معرفی شود که بالاترین نرخ رشد تولید ماهانه را تجربه کردند.

در نتیجه رشد توان تولید ایران در این نه ماه، این کشور رکورد بالاترین نرخ رشد تولید فولاد در میان کشورهایی که بیش از یک میلیون تن فولاد تولید می کنند را به خود اختصاص داد و سهم خود در بازار جهانی را افزایش داد.

ایران در نتیجه جذب سرمایه گذاری در صنعت فولاد و استفاده از تکنولوژی‌های مدرنی که بعد از برداشته‌شدن تحریم‌های اقتصادی امکان ورود آن فراهم شد، توانست به عنوان دوازدهمین تولیدکننده فولاد دنیا معرفی شود و تولیدش از دو کشور فرانسه و ترکیه – که سال‌ها حجم تولیدی بیش از ایران داشتند- بیشتر شود.

۸۰۰ پرواز ایرانی در انتظار پاسخ مسئولان عراقی

در آستانه آغاز رسمی سفرهای هوایی شرکت‌های ایرانی به مقصد عراق در ایام اربعین، سازمان هواپیمایی کشوری از انجام مکاتبات جدی با مقامات فرودگاه نجف خبر دتاد.

پس از آنکه فرودگاه نجف در تابستان امسال نرخ خدمات هندلینگ پروازی در این فرودگاه را برای شرکت‌های ایرانی چهار برابر کرد و پس از آن نیز نرخ سوخت‌گیری هواپیماها را از ۹۸ سنت به بیش از یک دلار و ۴۰ سنت افزایش داد، به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده حاکمیتی ایران در صنعت هوایی این موضوع را به طور رسمی پیگیری می‌کند.

با توجه به بالا بودن تعداد پروازهای شرکت‌های ایرانی به مقصد فرودگاه نجف و برنامه‌ریزی برای انجام ۸۰۰ پرواز در ایام اربعین به مقصد این فرودگاه به نظر می‌رسد در صورت به نتیجه بخش نشدن مذاکرات نیاز به تجدیدنظر جدی و تلاش برای انتخاب فرودگاه‌های جدید وجود خواهد داشت.

در این راستا چند روز پیش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ایسنا گفته بود که در صورت حفظ شرایط فعلی و مقاومت مسئولان فرودگاه نجف در برابر مذاکرات جدید احتمال آن وجود دارد که ایران به انتقال بعضی از پروازها به فرودگاه بغداد و حتی فرودگاه بصره فکر کنند. موضوعی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز آن را رد نکرده اما هر گونه تصمیم در این رابطه را به نهایی شدن مذاکرات با طرف عراقی منوط کرده.

طبق اظهارات عابدزاده در حال حاضر رایزنی با فرودگاه بغداد برای انتقال پروازها و مکاتبه با فرودگاه نجف برای بازگشت نرخ سود به قیمت قیمتی ادامه دارد و سازمان هواپیمایی کشوری در این راستا به مقامات دولتی کشور عراق نامه‌هایی را ارسال و مذاکراتی را در این زمینه ارسال کرده است. بر این اساس نرخ خدماتی که در فرودگاه نجف به پروازهای ایرانی ارائه می‌شود، سه برابر فرودگاه‌های ایرانی و نرخ سوخت هواپیما نیز دو برابر قیمت فرودگاه‌های منطقه‌ای برای ایرلاین‌های ایرانی محاسبه می‌شود.

با توجه به اینکه کمتر از یک هفته تا آغاز رسمی برنامه سفرهای اربعین وجود دارد باید دید که آیا مسئولان فرودگاه نجف کوتاه خواهند آمد یا شرکت‌های ایرانی مجبور می‌ شوند تصمیمات دیگری در این زمینه اتخاذ کنند.

راهکار ابطال پروانه اشتغال مهندسان متوفی

یک کارشناس حقوق کسب‌وکار گفت: لازم است سیستم یکپارچه اطلاعاتی پیاده‌سازی شود که بتوان ضمن شناسایی دارندگان پروانه اشتغال و رصد وضعیت آنها نسبت به ابطال پروانه اشتغال مهندسان متوفی یا متخلف اقدام و از سوء‌استفاده‌های احتمالی جلوگیری کرد.

مصطفی خلیلی اظهار کرد: بحث پیرامون امضای مهندسان مرتبط با ساخت و ساز در حوزه مسکن یکی از مباحثی است که امروزه حائز اهمیت فراوان است چرا که عدم دقت در این زمینه و مسامحه نسبت به آن تبعات جبران ناپذیری را در بازه زمانی کوتاه مدت و بلندمدت برای جامعه به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در خصوص امضا تعریف دقیقی ارائه نشده اما اجمالا می توان گفت امضا در بردارنده نوشتار یا علائمی است که مختص به هر فرد بوده و حتی در موارد مشابه نیز قابلیت تشخیص را داشته باشد. از نظر ابعاد حقوقی امضا نیز می توان به مواردی همچون متعهد شدن فرد امضا کننده در قبال مندرجات یا مفاد اسنادی اشاره کرد که وی مبادرت به امضای آنها می‌کند. حال این امضا می‌تواند در مقام قبول تعهد، اقرار، شهادت و مواردی از این قبیل باشد.

خلیلی با بیان اینکه آگاهی نسبت به آثار درج امضا در اسناد مختلف اعم از رسمی یا عادی باعث می شود تا افراد در مواجهه با این مساله احتیاط کنند، گفت: یکی از مواردی که بعضا در حوزه ساخت و ساز صورت می گیرد امضای مهندسان در ساختار ارجاع، کنترل و نظارت ساختمان بدون مراجعه به محل پروژه یا بازدید از روند ساخت و ساز است. مساله ای که اگر بر اساس موازین قانونی، حرفه ای و اخلاقی صورت نگیرد جامعه را با خطرات جدی مواجه خواهد کرد و این خود می تواند تبعات گوناگونی را در خصوص جان و مال شهروندان به همراه داشته باشد.

به گفته خلیلی پرداختن واقع بینانه به این مساله و نحوه تقابل با این عده اندک از افراد خاطی نیازمند نگاهی کارشناسانه و مبتنی بر راهکارهای فنی، حقوقی و حتی فرهنگی است.

نرخ مصالح ساختمانی چقدر تغییر کرد؟

گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که درصد تغییر شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در چهار فصل منتهی به فصل تابستان امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۹.۹ درصد بوده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران برمبنای سال پایه ۱۳۹۰، در فصل تابستان۱۳۹۶ برابر با ۲۱۱.۶ بوده که نسبت به فصل قبل ۷.۳ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۳.۴ درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۹.۹ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل، یعنی ۷.۶درصد، با افزایش رو به رو بوده است.

بنا به این گزارش، شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران برمبنای سال پایه ۱۳۹۰ در فصل تابستان ۱۳۹۶ برابر با ۲۱۱.۶ بوده که نسبت به فصل قبل ۷.۳ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۳.۴ درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۹.۹ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۷.۶درصد) با افزایش رو به رو بوده است.

بازار آپارتمان‌های نقلی در پاییز

در حالی که مشاوران املاک اعتقاد دارند بازار مسکن در مهرماه با وجود همزمانی با محرم، برخلاف سال‌های گذشته راکد نبوده و میزان مراجعات و روند عمومی بازار افت چندانی نسبت به شهریورماه نداشته است، بازارآپارتمان‌های نقلی که عمدتا زیر ۵۰ مترمربع مساحت دارند، بر خلاف دیگر بخش‌های بازار مسکن با افت دما همراه بوده است.

با وجود اینکه آپارتمان‌های نقلی و سوئیت‌هایی که مساحت آنها عمدتا بین ۳۰ تا ۴۵ مترمربع است، مشتریان خاص خود را دارند و هرگز سهم آنها در ساخت‌وساز و معاملات به صفر میل نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد تقاضا در بازار مسکن به سمت آپارتمان‌های ریز متراژ و میان متراژ در دامنه مساحت ۵۰ تا ۸۰ مترمربع سرازیر شده و در نتیجه سهم واحدهای نقلی هم در ساخت‌وساز و هم در معاملات در ماه‌های آتی همچنان روند کاهشی را البته با سرعت بسیار اندک ادامه خواهد داد.

آپارتمان‌های نقلی در تهران دو گروه هستند، دسته‌ای در ابنیه فرسوده قدیمی که به هر دلیل با املاک مجاور خود تجمیع نشده‌اند و در زمین آنها اغلب آپارتمان‌های سه تا چهار طبقه تک واحدی ساخته شده است، تعلق دارد. هر چند عده‌ای این واحدها را برای سکونت تملک می‌کنند اما گروه اصلی مشتریان این واحدها، کسانی هستند که به قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن خرید می‌کنند. آنها با استفاده از وام‌های بدون سپرده مسکن و نقدینگی خود وارد بازار می‌شوند و کسری هزینه خرید خانه‌های نقلی را با اجاره‌دادن واحد در قالب قرارداد «رهن کامل» تامین می‌کنند.

از سوی دیگر بخشی از تقاضای آپارتمان‌های نقلی در تهران مربوط به کسب‌وکارهای جدید است. مشاغلی در تهران نظیر تاسیس مزون، آرایشگاه یا دفاتر ارائه خدمات گرافیکی رونق گرفته که اصرار به عرضه محصولات خود در مناطق شمالی شهر دارند. اما با توجه به هزینه‌های بالای اجاره دفاتر اداری در مناطق گران شهر، واحدهای مسکونی نقلی را خریداری و از آن به‌عنوان دفتر کار استفاده می‌کنند. مشاوران املاک می‌گویند در دو، سه سال اخیر این گروه از متقاضیان در میان خریداران آپارتمان‌های نقلی پرتعداد شده‌اند.

مطالبات مهندسان مشار شهرساز پرداخت می‌شود

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که مهندسان مشاور شهرساز، سرمایه‌های شهرسازی کشور محسوب می‌شوند و باید از پتانسیل‌های فراوان این گروه در جهت بهبود وضعیت موجود کمک گرفت، گفت: با موافقت وزیر راه و شهرسازی، به زودی مطالبات مهندسان مشاور شهرساز پرداخت می‌شود.

مطالبات مهندسان مشار شهرساز پرداخت می‌شودمحمدسعید ایزدی در نخستین گردهمایی با اعضای شهرسازی شورای‌مرکزی سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان، گفت: متاسفانه به رغم اهمیتی که رشته شهرسازی و شهرسازان برای کشور دارند این مهم در سال‌های اخیر مغفول مانده است. بدین‌معنا که آنقدر سطح و نقش شهرسازی تنزل کرده است که در مباحث کلیدی شاهد عدم‌حضور نیروهای متخصص شهرساز در بسیاری از اقدامات هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که باید جایگاه شهرسازی به جایگاه اصلی خود برگردانده شود، به اهمیت این رشته در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ اشاره کرد و افزود: در دوره وزارت سراج‌الدین کازرونی شاهد نقش قابل‌تامل شهرسازان در تصمیم‌گیری‌ها، طراحی، اجرا و نظارت بودیم که نشان‌دهنده اهمیتی بود که برای شهرسازی در آن زمان قائل بودند.

ایزدی ادامه داد: شهرسازی مفهوم کلانی است که اهمیت به آن می‌تواند به بهبود وضعیت موجود شهرها که در حال حاضر مورد انتقاد بسیاری از صاحبنظران است، بینجامد.

این مقام‌مسئول با اشاره به این مطلب که هم‌اکنون نیازمند تدوین سیاست‌های نوین در حوزه شهرسازی هستیم، گفت: سال‌هاست که از توسعه پایدار و بازآفرینی صحبت می‌کنیم ولی در عمل نقشه راهی برای تحقق این دو موضوع کلان تدوین نکرده ایم.

وی ضمن اظهار خرسندی از تشکیل اتاق فکر رشته شهرسازی به منظور رفع موانع و چالش‌های این رشته مهم، گفت: انتظار دارم که از این جلسه سه فعالیت کلیدی را که شامل تشکیل نهادها و تشکل‌های صنفی و تشکل‌ها و نهادهای ناظر، آموزش، اطلاع رسانی و ترویج دانش شهرسازی و در نهایت تهیه ابزارهای لازم برای ایجاد گفتمان واحد است دنبال کنیم.

ایزدی همچنین یادآور شد: چندی پیش، وزیر محترم راه و شهرسازی اعلام کردند که مطالبات مهندسان مشاور شهرساز به زودی پرداخت می شود که این خبر می تواند نوید خوبی برای این قشر باشد.

امانی: اگر به قانون عمل می کردند وضعیت تهران این طور نبود

عضو شورای شهر تهران گفت: شورای پنجم قرار است فرایندها را اصلاح کند، پس پیشنهاد می‌دهم در چند جلسه فرایندهای شورا را اصلاح کنند.

شهربانو امانی در بررسی تخلف صورت‌گرفته در قطعه‌ زمینی واقع در منطقه ۵ در هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش اظهار داشت: دور زدن قانون، هزینه آن کمتر از عمل به قانون شده است. اگر به قانون عمل می‌کردند، وضعیت تهران این طور نبود.

وی ادامه داد: یکصد میلیارد تومان برای آلودگی هوا جریمه کردند ولی هوای تهران همچنان آلوده است.

امانی خاطرنشان کرد: شورای پنجم قرار است فرایندها را اصلاح کند، پس پیشنهاد می‌دهم در چند جلسه فرایندهای شورا را اصلاح کنند.

قول مساعد سازمان برنامه و بودجه در افزایش اعتبار راه آهن اردبیل-میانه

مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه در استان اردبیل از بازدید مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه کشور در امور زیربنایی و عمرانی از راه آهن اردبیل-میانه خبر داد و گفت: در این بازدید افزایش اعتبار راه آهن اردبیل - میانه در بودجه 97 مورد بررسی قرار گرفت که دکتر حاجی محمدی این پروژه را از اولویت¬های شبکه ریلی کشور بیان کرد.

به گزارش«صما» به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه کشور در امور زیربنایی و عمرانی در سفر به استان اردبیل از پروژه راه آهن اردبیل-میانه بازدید کرد.

در حاشیه این بازدید مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه در استان اردبیل گفت: علی اکبر حاجی محمدی در این بازدید در رابطه با افزایش اعتبار راه آهن اردبیل - میانه در بودجه 97 تاکید کرد که سازمان برنامه و بودجه با نگرش افزایش اعتبارات به این پروژه توجه کرده است.

علی کاظمی افزود: همچنین تامین قسمتی از مطالبات پیمانکاران راههای شریانی استان و پروژه هایی که در پیوست 1 قانون بودجه قرار دارند از دیگر مسائلی بود که دکتر حاجی محمدی در رابطه با انجام آن قول همکاری و مساعدت داد.

وی راه آهن اردبیل-میانه را یکی از پروژه­های با اهمیت در کشور عنوان کرد و یادآور شد: این خط ریلی به طول 175 کیلومتر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی در حال اجرا است که تا کنون 440 میلیارد تومان در آن هزینه شده است.

کاظمی اعتبار مصوب سال جاری این پروژه را حدود 87 میلیارد تومان عنوان کرد که از این رقم حدود 50 میلیارد تومان آن از محل اوراق اسناد خزانه اسلامی تخصیص داده شده است و برای اتمام آن به مبلغی معادل هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه در استان اردبیل ادامه داد: در چشم انداز توسعه شبکه ریلی کشور اتصال استان اردبیل به راه آهن در اولویت قرار دارد که با توجه به راهکارهای اندیشیده شده در رابطه با تامین مالی این پروژه با سرعت در حال ساخت است.

پایتخت‌نشینان تهران‌گریز شده‌اند

شهردار تهران با بیان اینکه نگاه مهندسی به شهر خیلی خوب است اما کافی نیست، عنوان کرد: در کنار این نگاه باید نگاه‌های انسانی، اجتماعی و فرهنگی هم داشته باشیم تا بتوان شهر را برای زیست مناسب آماده کرد.

محمدعلی نجفی شهردار تهران معتقد است بخش زیادی از ساکنان شهر به دلیل جاذبه شغلی در تهران ماندگار شده‌اند و فضای شهر تهران به تنهایی برای آنها جذابیت ندارد به همین دلیل است که در جریان دو – سه روز تعطیلی بخش زیادی از مردم تهران مسافرت می‌کنند.

او با اشاره به اینکه به رغم همه ظرفیت‌های موجود و زحمات سال‌های گذشته، هنوز با وضعیت مطلوب و دلخواه فاصله داریم، اظهار کرد: نتایج نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که درصد بالایی از مردم از زندگی در تهران رضایت ندارند و در صورتی که امکان کارکردن در شهر دیگری برای آنها فراهم شود، حاضر به ترک تهران هستند. به گفته وی استفاده از منابع خارجی با فاینانس، سرمایه‌گذاری مستقیم، B.O.T و سایر روش‌های موجود در کنار استفاده از منابع داخلی و بخش‌خصوصی مهم است.

نجفی تاکید کرد: تهران برای زیباتر شدن دارای ظرفیت‌ها و جذابیت‌های زیادی است که باید روی آن کار کنیم، هم اکنون هم این شهر دارای زیبایی‌های فراوانی در دامنه کوهپایه جنوبی البرز است و اگر بعضی مشکلات و مسائل اجتماعی و فنی آن را حل کنیم، قابل زیست خواهد بود.

در عین حال پیروز حناچی که روز گذشته به‌عنوان معاون جدید فنی و عمرانی شهرداری تهران معارفه شد نیز با تایید نگاه شهردار تهران به پایتخت عنوان کرد: ما در تهران تجربیاتی داشتیم که نقشه راه ما است و نشان می‌دهد می‌توانیم با هزینه‌های کمتر و استفاده از خلاقیت و جذابیت، ظرفیت‌های بیشتری بیافرینیم. همچنانکه پل طبیعت را با یک دهم هزینه‌های برج میلاد تاسیس کردیم؛ اما هم اکنون پل طبیعت تبدیل به یکی از ۱۰ جاذبه اصلی تهران شده و حتی بازدید‌کننده‌های آن از برج میلاد نیز بیشتر شده است.

آپارتمان‌های مناسب «خانه‌اولی‌ها»

آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد از میان گروه‌های قیمتی مختلف آپارتمان، بیشترین سهم معاملات خرید و فروش مسکن در مهرماه سال جاری متعلق به واحدهای مسکونی با ارزش ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

در مهرماه سال جاری، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۷/ ۱۱ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

در عین حال آپارتمان‌های دارای ارزش ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان و ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان نیز هر کدام با اختصاص ۸/ ۹ و ۷/ ۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در اولین ماه از فصل پاییز، حدود ۵۱ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۳۵۰ میلیون تومان تعلق داشته است.

کارشناسان بازار مسکن معتقدند دربرگیری بیش از نیمی از معاملات خرید و فروش مسکن در طول یک ماه(مشابه دیگر ماه‌های سپری شده از سال جاری) نشانگر حضور متقاضیان مصرفی به ویژه خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن است. به گفته آنها بسیاری از متقاضیان خانه‌اولی‌ با استفاده از اهرم تجهیز مالی صندوق پس‌انداز مسکن یکم امکان حضور در بازار مسکن را پیدا کرده‌اند و با انجام معامله موجب ایجاد تحرکات کوچک و فاصله‌گیری بازار از رکود شده‌اند.

برق مسکن مهر هم هست، هم نیست!

اخیرا مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران اعلام کرده است که "برق مورد نیاز تمامی واحدهای مسکن مهر ساخته شده پرند و پردیس تامین شده و اکنون هیچ واحد مسکن مهری وجود ندارد که بدون برق باشد"؛ ادعایی که مدیرعامل شرکت عمران پرند خیلی زود آن را رد کرد.

تامین انشعابات مسکن مهر به یکی از مشکلات اصلی در راه افتتاح واحدها تبدیل شده است. در این خصوص طی ماه‌های اخیر مسوولان شهرهای جدید و مدیران مسکن مهر بارها از دستگاه‌های خدمات‌رسان درخواست کردند که نسبت به تامین انشعابات اهتمام کنند.

به دنبال این مسائل، روز گذشته حاجی رضا تیموری ـ مدیرعامل توزیع برق استان تهران ـ با اعلام این‌که برق تمامی واحدهای ساخته شده مسکن مهر تامین شده، در عین حال گفت: تامین برق واحدهای در دست ساخت مسکن مهر تا پایان امسال از برنامه های ماست مشروط بر اینکه شرکت عمران پردیس و شرکت عمران پرند در این زمینه همکاری کنند و در صورت همکاری، کار روشنایی معابر و نصب کنتورها و شبکه های فشار ضعیف و متوسط هم انجام خواهد شد.

به دنبال این خبر، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند اظهار کرد: همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان بسیار ضعیف است به طوری که در شهر جدید پرند ابنیه‌ها آماده است و ۴ تا ۵ هزار واحد آماده تحویل است که نیازمند اتصال شبکه برق است.

علی‌اکبر طاهری افزود: با وجود جلسه دو هفته گذشته مسئولان استانداری در خصوص شبکه برق شهر جدید پرند و بازدید از این منطقه، اما تا به امروز برق و برق سه فاز بخشی از سایت‌ها برای استفاده از آسانسورها تامین نشده که از آن‌ها درخواست کردیم هر چه سریعتر این کار را انجام دهند تا بتوانیم این واحدها را آماده کنیم و در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

طاهری این را هم گفت که بدقولی‌ها باعث شده نسبت به متقاضیان نیز بدقولی کنیم و پروژه‌ها تا پایان سال تمام نشود و به سال آینده به دلیل در پیش بودن فصل سرما و محوطه سازی موکول می‌شود، زیرا تنها یک تا دو ماه برای محوطه سازی فرصت داریم.

موضوع محول شدن تکمیل مسکن مهر به سال آینده یکی از اخباری بود که درروزهای اخیر، متقاضیان را شگفت‌زده کرد؛ چرا که پیش از این بارها از قول مسوولان، وعده‌ی تکمیل مسکن مهر تا پایان سال جاری داده شده بود. با این حال چند روز قبل، مهرآبادی ـ قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر ـ طی نامه‌ای از عملکرد ضعیف عملیات نازک‌کاری واحدهای مسکن مهر در شش ماه نخست سال جاری انتقاد کرد و گفت: تا پایان امسال هم مسکن مهر تمام نخواهد شد.

رئیس‌جمهور دستوری برای برج‌سازی در بافت‌فرسوده نداده‌است

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اعلام اجرای طرح پایلوت نوسازی بافت‌های فرسوده به صورت مناقصه در تهران از دوهفته آینده گفت: به هیچ عنوان موضوعی تحت عنوان ابلاغ دستورالعمل رئیس‌جمهور به وزارت راه و شهرسازی برای بلندمرتبه‌سازی در بافت فرسوده وجود ندارد.

رئیس‌جمهور دستوری برای برج‌سازی در بافت‌فرسوده نداده‌است/اجرای طرح پایلوت نوسازی مناقصه‌ای بافت‌‌فرسوده تهرانهوشنگ عشایری با بیان این که در جریان نوسازی بانک‌های ناکارآمد شهری سه هدف تعیین شده است، توضیح داد: هدف نخست این است که در حوزه نوسازی و بهسازی بخش خصوصی نقش اول را بازی می‌کند و بیشترین نقش دولت تسهیل‌گری است. دولت باید در این زمینه امکاناتی را از قبیل وام یا تسهیلات بانکی به بخش خصوصی ارائه کند یا جریان مالی ایجاد کند که بخش خصوصی بتواند از آن استفاده کند.

وی افزود: طبق این برنامه برای ۱۳۳۴ محله در کشور در طول پنج سال یعنی تا سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این اقدام نیاز به حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان سرمایه دارد که بیش از ۹۰ درصد آن باید توسط بخش خصوصی تامین شود.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این که هدف دیگر در حوزه زیربناها و روبناها است، اظهار کرد: هدف این است که زیربناها و روبناهای محلات را ارتقاء دهیم که برای این منظور یک هدف گذاری تدوین شده که در راستای آن دولت از اراضی در اختیار خود برای خدمات روبنایی استفاده می‌کند به عبارت دیگر دولت اراضی خود را در بافت‌های فرسوده در اختیار سازندگان اما در یک فضای رقابتی قرار می‌دهد و سازنده‌ای که پیشنهاد بالاترین قیمت را ارائه کند برنده مناقصه خواهد شد.

عشایری ادامه داد: سازنده ساخت‌وساز خود را انجام می‌دهد و سپس ساختمانی که ساخته را به فروش می‌رساند و چنانچه بعد از این که میزان هزینه و سود خود را برداشت کرد مبلغی باقی ماند آن را در خدمت دولت قرار می‌دهد، اما اگر مبلغی باقی نماند دولت پولی از سازنده دریافت نمی‌کند، زیرا دولت در زیست‌پذیر کردن شهر مذکور سود خود را کرده است.

وی با تاکید بر این که دولت در اراضی واقع در بافت‌های فرسوده به دنبال سودآوری نیست، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۸۶۰۰ مترمربع اراضی وجود دارد و قرار است پایلوت طرح مذکور حدود دو هفته آینده در محله سیروس تهران اجرا شود به عبارت دیگر ۱۵ هزار مترمربع طرح مصوب شده که سازندگان ورود پیدا کنند و در یک فضای رقابتی قیمت‌های خود را پیشنهاد کنند.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با اشاره به سیاست دولت مبنی بر این که برای تولید انبوه به سمت بافت فرسوده خواهد رفت، به ايسنا گفت: در واقع ساخت ۴۰۰ هزار واحد را در این زمینه اجرا خواهیم کرد و در برخی نقاط به صورت سری‌سازی و ریزه‌سازی خواهد بود البته برخی افراد انبوه‌سازی را برج‌سازی برداشت کردند، اما این طور نیست.

عشایری ادامه داد: در برخی از کالبدهای شهری نه امکان زیست‌پذیر کردن وجود دارد و نه نوسازی. اگر مردم ساکن این مناطق انتظار برج داشته باشند و در صورتی که ضابطه شهری وجود داشته باشد برج خواهیم ساخت در غیر این صورت و چنانچه مردم موافق برج سازی نباشند برجی ساخته نخواهد شد در واقع نهاد توسعه‌گر محله است که به دولت و شهرداری اعلام می‌کند مردم چه تقاضایی دارند.

وی با تاکید بر این که خانه‌های تاریخی در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده آسیبی نخواهند دید، افزو د: باید الزامات حفاظتی بافت تاریخی حفظ شود و دولت با از دست دادن ارزش‌های تاریخی موافق شد.

مسکن ۲ درصد بالاتراز تورم می‌ایستد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: در نیمه دوم سال جاری قیمت مسکن ۱۱ تا ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قیمت خواهد داشت.

سعید اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد بخش مسکن به تدریج در دو حوزه قیمت و تقاضا با افزایش نسبی مواجه شده است. هم‌اکنون قیمت مسکن تقریبا با نرخ تورم برابری می‌کند و پیش‌بینی من این است که در ماه‌های آینده یک تا دو درصد بالاتر از نرخ تورم قرار گیرد.

وی با بیان این‌که سیاست‌های حمایتی دولت در حوزه تسهیلات منجر به افزایش تقاضای مسکن شده است گفت: امیدواریم دولت حمایت‌های خود را از بازار مسکن ادامه دهد. البته حمایت از طریق تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند مسکن را از رکود درآورد بلکه اصلاح ساختار نظام پولی کشور باید به این بخش کمک می‌کند. بر این اساس دولت باید با سرسختی، مساله کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را پی‌گیری کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: تا زمانی که نرخ سود بانکی کمتر از ارزش افزوده بخش مسکن نباشد، مسکن آن جان اصلی را نخواهد گرفت. هم‌اکنون واحدهای صنعتی بین ۲۵ تا ۳۵ درصد با رکود مواجه هستند که در هر سه حوزه حوزه اشتغال، تولید و فروش دچار کاهش شده‌اند. بخصوص در صنایع وابسته به بخش مسکن این رکود عمیق‌تراست.

آگشته، مخاطب‌شناسی را در حوزه تولید مسکن، ضروری دانست و گفت: سالیانه در ایران باید یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. البته مسکن متقاضی، نه مسکن عرضه‌کننده. عرضه مازاد ۲.۵ میلیون واحد مسکونی به این علت بود که عرضه‌کننده با یک سری تعاریف وارد تولید شد ومتقاضی با شاخص‌های خود اقدام به خرید کرد. تا زمانی که این دو گروه به هم نزدیک نشود همان اتفاقی می‌افتد که در مسکن مهر و مسکن لوکس افتاد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی داریم. این عدد شاید به ظاهر زیاد باشد ولی در واقع این میزان تولید ۲.۵ سال است. برای این ۲.۵ میلیون واحد تقاضا هست ولی تقاضا همراه با توان خرید بالا نرفته است. البته این واحدهای خالی هم مخاطب خاص خود را دارد که در زمان مناسب تحت تاثیر اقتصاد کلان و با ارایه مشوق‌هایی اقدام به خرید خواهند کرد.

ساختمان‌هایی که تغییر کاربری دادند از جنس مگا پروژه‌ها هستند

معاون فنی و عمران شهرداری تهران با اشاره به اینکه اولین خروج صنعت از شهرها موجب تغییر کارکرد ساختمان ها و موضوعات محیط زیستی بسیاری شده است، گفت: با هوشیاری مدیریت شهری، میراث صنعتی تبدیل به تصویرهای جهانی خواهد شد و این در حالیست که در طول سال های اخیر ساختمان هایی که تغییر کاربری داده اند، از جنس مگا پروژه ها هستند.

پیروز حناچی در نشست علمی- تخصصی روز جهانی شهرها با موضوعیت" حکم روایی خلاقانه، شهر آزاد"، اظهار کرد: در طول سال های کاری ام محور فضاهای میراث صنعتی برایم اهمیت بسیاری داشته است. پس از انقلاب صنعتی ساختمان های بسیاری دچار تحول شد و این فضاها با گذر زمان تبدیل به فضاهای ناامن شهری شدند که در ایران و کشورهای دیگر بهسازی این فضاها حائز اهمیت بسیار است.

وی افزود: اولین خروج صنعت از شهرها موجب تغییر کارکرد ساختمان ها و موضوعات محیط زیستی بسیاری شد که این اتفاقات اجتناب ناپذیر بود و در پی این تغییرات بسیاری از شهرک های صنعتی در شهرهایی مثل تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و ... از شهر خارج شدند.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران با اشاره به اینکه توسعه در بخش خصوصی از دیگر تغییرات شهرها در دنیاست که در ایران آن را کمتر تجربه کردیم، تصریح کرد: در کشورهای دیگر توسعه در بخش خصوصی تاثیرات مثبت فراوانی داشت که آن ها را به وفور دیدیم. کوچک شدن دولت ها و تمرکز بر دولت های محلی سومین تغییری است که در کشورهای دیگر بیشتر به چشم می خورد.

حناچی با اشاره به اینکه ساختمان هایی که تغییر کاربری دادند از جنس مگا پروژه ها هستند، تاکید کرد: فرهنگسرای بهمن روزی کشتارگاه تهران بود و شهرداری با ورود به این پروژه آن را تبدیل به پروژه ای متحیرانه کرد.

به گفته وی کمیته بین المللی حفظ میراث صنعتی برای اولین بار در سال 1973 برگزار شد و ایران نیز در سال 1391 برای اولین بار به این کمیته پیوست تا با الگوهای جهانی و خلاقیت گامی در این زمینه برداشته شود.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران در خصوص دلایل ارزشمند و اهمیت حفاظت از میراث صنعتی، گفت: تداوم شخصت لایه به لایه ساخته شده شهر و پایداری حس مکان، ارزش جهانی آثار و متعلق بودن آن سبک بین الملل، نمایش تاریخ فناوری و ارزش فنی و علمی کیفیت برنامه ریزی طراحی و معماری، خاطرات، آداب و رسوم و حتی آوازهایی که کارگران در حین ساختن این ساختمان ها می خواندند در دنیا ارزشمند است.

حناچی چند نمونه از میراث صنعتی بهسازی شده در دنیا را نام برد و افزود: "تیت مدرن" موزه ملی هنری مدرن بریتانیا است که با تغییر کاربری هم اکنون یکی از جاذبه های شهر لندن محسوب می شود. یک کارخانه کاغذسازی در باغات انگلیس امروز تبدیل به گلخانه ای بسیار موفق شده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران به خصوص تهران هم می توانیم این تغییر کاربری ها را داشته باشیم، تصریح کرد: انقلاب صنعتی در ایران در دوره پهلوی اول صورت گرفت و بسیاری از شهرهای ما به دلیل این تغییرات صنعتی تبدیل به شهرهای بزرگی شدند.

بیکاری ۷۰ درصدی کارگران ساختمانی

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید اگر بیمه کارگران ساختمانی با مشکل اعتبار مواجه است تامین اجتماعی برای تغییر دستورالعمل ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی از مجلس کمک بخواهد.به اعتقاد وی رکود بخش مسکن و عدم اتخاذ سیاستهای مناسب، بیکاری ۷۰ درصدی کارگران ساختمانی را رقم زده است.

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید با وجود آنکه مسکن رشته شغل‌های مختلفی را درگیر می‌کند، ولی به دلیل رکود حاکم در بخش مسکن و عدم اتخاذ سیاستهای مناسب، بیشتر شاغلان صنعت ساختمان همچنان با بیکاری مواجهند.

هادی ساداتی، اظهار کرد: در حال حاضر بنیه اقتصاد کشور در جایگاهی است که بازار مسکن در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد و به دلیل رکود بخش عمده‌ای از درصد کارگران ساختمانی بیکار و بسیاری از پروژه‌های ساختمانی متوقفند.

او با انتقاد از اشتغال کارگران اتباع بیگانه در بخش ساختمان، گفت: متاسفانه بسیاری از کارفرمایان به دلیل ارزان بودن از کارگران اتباع خارجی در کارهای ساختمانی استفاده می‌کنند در حالی که با این کار موجب بیکاری ۷۰ درصدی کارگران ساختمانی شده‌اند و گذران زندگی را به آنها سخت کرده‌اند.

به گفته ساداتی در حوادث ناشی از کار، در مورد کارگران اتباع خارجی کسی پاسخگو نیست، ولی کارفرما در قبال جان نیروی کار ایرانی مسئول است و نمی تواند بی تفاوت باشد.

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در ادامه سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی و افت شدید تعداد پروانه‌های ساختمانی در ایران را از مشکلات موجود دانست و تصریح کرد: بارها مخالفت خود را با سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی اعلام کرده‌ایم، ولی با وجود قانون مصوب مجلس می‌بینیم که همچنان نسبت به کارگران ساختمانی اجحاف می‌شود.

وی درباره کاهش ساخت و سازها و پروانه‌های ساختمانی و عدم تامین اعتبار بیمه کارگران ساختمانی گفت: در صورتی منابع بیمه کارگران ساختمانی قابل تامین نباشد می‌توان از طریق مجلس اقدام کرد. مجلس و هیات دولت باید این مساله را پیگیری کنند به شرط آنکه تامین اجتماعی خود مایل به این کار باشد.

ساداتی متذکر شد: هربار که از مجلس مصوبه می‌گیریم و منبع اعتبار را تغییر می‌دهیم باز هم سهمیه‌ای عمل می‌شود تا کارگران ساختمانی همچنان در صف انتظار بیمه بمانند.

به گفته این مقام مسئول کارگری بر اساس قانون رفع موانع اجرایی همه کارگران ساختمانی ملزم به بیمه هستند و سهمیه بندی هیچ توجیهی ندارد. منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی بحث جدایی است و اگر سازمان از عهده تامین منابع بیمه کارگران ساختمانی برنمی‌آید و با مشکل مواجه است باید به مجلس اعلام کند تا دستورالعمل ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی را تغییر بدهند.

حاشیه‌نشینان سند می‌گیرند؟

به دنبال توجه دولت و مجلس به وضعیت ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین، اخیرا رییس مجلس اعلام کرده طبق قانون برنامه ششم به حاشیه‌نشینان مهلت سه ساله داده می‌شود تا نسبت به آب، برق، گاز و تلفن اقدام کنند و ظرف این مدت به موضوع مالکیت آنها رسیدگی می‌شود.

موضوع رسیدگی به وضعیت ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در ایران مدتی است که مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته است. از ابتدای دولت یازدهم بحث بازآفرینی شهری با تشکیل ستاد ملی بازآفرینی مورد توجه قرار گرفت که یکی از اهداف آن سر و سامان دادن به وضعیت حاشیه‌نشینان عنوان شد؛ چرا که جمعیت حاشیه نشین از ۴.۵ میلیون نفر در دولت اصلاحات به ۱۰ تا ۱۱ میلیون نفر در پایان دولتهای نهم و دهم رسید.

در حال حاضر برآورد می شود که حدود ۱۹ میلیون بدمسکن در بافتهای ناکارآمد میانی، فرسوده، تاریخی و حاشیه شهرها زندگی می کنند که از این تعداد جمعیت حاشیه نشین ۱۱ میلیون نفر است و وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم می گوید مسکن مهر نه تنها نتوانست به معضل حاشیه نشینی پایان دهد بلکه این راهکار هیچ جذابیتی برای حاشیه نشینان نداشت و انتقال قابل توجه و قابل ذکری از حاشیه به مسکن مهر صورت نگرفت.

به همین دلیل، دولت چاره را در آن دید که به بحث نوسازی و بهسازی حاشیه‌ها جدی‌تر ورود کند. دی ماه سال ۱۳۹۴ طبق تفاهم‌نامه‌ای که به امضای مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری رسید، قرار بر این شد تا ارتقاء کیفیت زندگی، ایمنی، ارائه‌ی تسهیلات و سنددار کردن واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های ناکارآمد محقق شود.

روز سه‌شنبه هفته جاری نیز رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حل مشکل مسکن و اشتغال حاشیه‌نشینان از اولویت‌های قانون برنامه ششم است اظهار کرد: متوجه شدیم بسیاری از حاشیه نشینان املاکی دارند که مالکیت آنها در هاله ای از ابهام است برای همین آب، برق، گاز و تلفن نیز ندارند لذا این قانون گذاشته شد که ۳ سال به آنها این امکانات داده شود و آنها نیز ظرف این مدت به موضوع مالکیت رسیدگی کنند چرا که تهیه غیرقانونی این اقلام نیز باعث مخاطراتی برای آنها شده بود.

لاریجانی افزود: مسأله مسکن و اشتغال حاشیه نشیان از مهم ترین معضلات است که باید برطرف شود اما انجام راهکارها نیز اندکی کند است که باید تسریع شود.

پیش از این نیز محمدسعید ایزدی مدیرعامل سابق عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که بالغ بر ۲۰ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند، اظهار کرد: ۱۷ درصد ساکنان مناطق بافت‌های فرسوده به شکل رسمی سکونت دارند، ۳۸ درصد قول‌نامه‌ای و بنچاقی، ۳۰ درصد در اراضی دولتی ساکن هستند و ۱۵ درصد آنها وضعیت نامعلومی دارند. ۲۰ میلیون نفر از هموطنان ما در ۵۳ هزار از اراضی شهری با پایین‌ترین کیفیت زندگی می‌کنند که در این تفاهم‌نامه بنا داریم با ارائه‌ی مشوق‌ها و تسهیلاتی شرایط ارتقاء کیفیت زندگی آنها را فراهم کنیم.

هماهنگی راه‌آهن و مجلس برای دستیابی به توسعه حمل‌ونقل ريلي

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران بابیان اینکه راه‌آهن به‌عنوان یکی از دستگاه‌های مهم در صنعت حمل‌ونقل نقش استراتژیکی دارد گفت: این صنعت به دلیل سطح تماس زیاد با جامعه و مردم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نقش اثرگذاری در اقتصاد ملی دارد.

هماهنگی راه‌آهن و مجلس برای دستیابی به توسعه حمل‌ونقل ريلي/ اقدامات راه‌آهن برای رسیدن به نقطه مطلوب با همراهی وزارت راه است

سعید رسولی بابیان مطلب فوق گفت: مدیران راه‌آهن سعی می‌کنند برای دستیابی به اهداف بلندی که در برنامه توسعه راه‌آهن توسط قانون‌گذار تکلیف شده است و همین‌طور برای دستیابی به اهدافی که در بیانات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان در اسناد بالادستی سیاست‌های کلی نظام در بخش حمل‌ونقل و همچنین برای رسیدن به سیاست‌های برنامه ششم از تمام ظرفیت‌های موجود بهره‌مند و به‌گونه‌ای تلاش کنند که به‌تمامی این اهداف برسند.

وي گفت براي تحقق اين مهم مجلس شوراي اسلامي به‌عنوان يكي از مهم‌ترین ارکان نظام و به‌عنوان تبلور اراده ملت در جايگاه قانون‌گذار و ناظر اهمیت بالایی برای سازمان راه‌آهن برخوردار بوده و نقش بسيار ارزشمندي در توسعه حمل‌ونقل ريلي دارد و راه‌آهن با درك و اعتقاد به جايگاه مجلس با تعامل سازنده تلاش دارد از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده کند.

رسولی بابیان اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید ارتباط بسيار خوب و متقابلي با کمیسیون‌های مختلف مجلس داشته‌ایم خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 1393 این ارتباط‌ مستمر و نزدیک‌تر بوده به‌طوری‌که در سال جاری شركت راه‌آهن باافتخار میزبان کمیسیون‌های مختلف مجلس ازجمله کمیسیون انرژی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و كميسيون شوراها و امور داخلی كشور مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی گفت: در این جلسات صمیمانه و دوستانه همواره شخص وزیر راه و شهرسازی حضورداشته و شركت راه‌آهن با ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده و در حال انجام به اعضای کمیسیون‌ها و اخذ دیدگاه‌ها و نظرات متقابل سعی در بهبود وضعیت شرایط کنونی را دارد.

واکنش رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور به اتهام امضا فروشی مهندسان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: کسانی که ما را متهم به امضا فروشی می کنند، خدمات 450 هزار مهندس را نادیده می گیرند.

فرج الله رجبی روز چهارشنبه در همایش نقش مهندسی مکانیک در مدیریت آب و انرژی (روش های اجرایی مبحث 19 مقررات ملی ساختمان) در مشهد افزود: افرادی که ما را متهم به امضا فروشی در فضای ساختگی می‌کنند، ناآگاه هستند و می ‌خواهند زحمات و خدمات ارزشمند مهندسین را بی ارج کنند.

وی اظهار کرد: ارتقای کیفی ساخت و سازهای شهرها مبتنی بر زحمات و تلاش های مهندسان است.

وی با اشاره به ساخت و ساز توسط برخی افراد فاقد تخصص گفت: مگر افرادی که در این حوزه مداخله می کنند دارای توان فنی و مهندسی هستند؟ مگر می شود یک مهندس کار پزشک را انجام دهد؟

رجبی افزود: مهندسین اجرای مقرارت ملی ساختمان را بر اساس کیفیت ایمنی و ساخت و ساز در جامعه بر عهده دارند و سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان قوی‌ ترین و منسجم ترین تشکیلات بخش خصوصی است که گام اساسی را در عمران و آبادانی و ساخت و سازهای کشور برمی‌ دارد.

وی اظهار کرد: اگر امروز مهندسان دست از کار فنی و مهندسی بکشند کدام دستگاه دولتی و غیر دولتی می تواند به اندازه آنها در زمینه کار و ظرفیت فنی در توسعه کشور موثر باشد؟

وی گفت: هم اکنون در حال تدوین پیش ‌نویس اصلاح قانون نظام مهندسی هستیم و تا کنون 15 نشست 3 ساعته در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این زمینه برگزار شده است.

رجبی با اشاره به نقش مهندسین مکانیک در حوزه مدیریت و کیفیت تأسیسات شهری افزود: مهندسین مکانیک می توانند در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی و آب نقش موثر داشته باشند.

وی اظهار کرد: بحران آب جدی و نیازمند حکمرانی در حوزه مدیریت آب و نگاه مهندسی در امر صرفه جویی در مصرف آب است.

وی گفت: چاه ‌های غیر مجاز باید بسته شوند و چاه های مجاز هم باید به کنتور هوشمند مجهز شوند و از هدر رفت آب جلوگیری شود.

رجبی افزود: امروز 458 هزار مهندس در هفت رشته ساختمانی در کشور فعالیت داشته و ایران را می سازند.

82 قطار برای انتقال زائران اربعین حسینی اختصاص یافته است

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: 82 قطار با حدود 44 هزار صندلی را به منظور جابه جایی زائران اربعین حسینی در نظر گرفته ایم.

«محمد رجبی» در باره سرمایه گذاری برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل ریلی، افزود: این تعداد قطار در نیمه اول به سمت خرمشهر و در نیمه دوم بالعکس حرکت می کنند که امیدواریم با افزایش تعداد ناوگان بسیاری از مشکلات حل شود.

وی اظهارکرد:حدود 1600 میلیارد تومان برای مدت سه سال برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل ریلی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد : این شرکت 320 واگن انبوه بر اتوبوس را به دلیل عمر بالای ناوگان و به منظور نوسازی واگن از رده خارج کرده است.

وی افزود: سال گذشته مناقصه ای برگزار شد و در آن مناقصه به منظور نوسازی حمل و نقل ریلی بودجه ای بالغ بر یک هزار و 300 میلیارد تومان برآورد شد.

وی با اشاره به اینکه در این مناقصه فاینانسرهای ( حامی )خارجی نیز حضور دارند، گفت: هشت کنسرسیوم متشکل از فاینانسر و برندهای خارجی و تولیدکننده داخلی انعقاد قرارداد داشتند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: وی درباره برگزاری بیست و سوم نمایشگاه مطبوعات نیز گفت: مردم استقبال خوبی از این نمایشگاه داشتند که این نشان از انگیزه و اشتیاق مردم به رویدادهای خبری است.

رجبی اظهارداشت: شرکت ملی حمل و نقل ریلی رجا تعامل خوبی با رسانه ها دارد و با اعتماد به خبرگزاری ها نگاه می کند و همواره از آن استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

کدخبر:0221

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar