۱۳:۴۷ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - 09 November 2017
کد خبر: ۴۷۵۶۷
بسته‌خبری پنج‌شنبه‌های«صما»:
بسته خبری «صما»به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبارحوزه صنایع راه ومسکن را در اختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.

درهفته ای که گذشت اظهار نظر ریاست کمیسیون عمران مجلس درباره اشتغال مهندسان، درخواست آخوندی از سیف برای توقف بخشنامه افزایش سود وام مسکن مهر، ابطال مصوبه خلاف شرع شورای شهر، تلاش برای اتصال ريلی هندوستان به آسیای میانه از طریق چابهار، جزئیات فرآیند ورود ۱۵ فروند بویینگ جدید به ایران،تعیین تکلیف قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال تا پایان امسال، راه‌اندازی قطار سبک شهریLRT و... مهمترین اخبار صنعت ساختمان و راه بوده‌اند که مشروح آنها به شرح ذیل می‌آید.

90درصد از مهندسین ساختمانی درآمدی از شغل خود کسب نمی‌کنند

دراین هفته نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جهان، یک سوم پویایی اقتصاد هر کشور به تولید مسکن مربوط است، ادامه داد: این رکود سبب شده تا 90 درصد از مهندسین ساختمانی کشور نتوانند درآمد لازم را داشته باشند.رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی، مهندسین داخلی را فراهم کنیم، گفت: تاکنون اقدامی در این زمینه نشده و نتوانسته‌ایم بستری فراهم کنیم تا مهندسین ایرانی به کشورهای فعال حوزه تولید مسکن در اطراف‌مان اعزام شوند.وی با بیان اینکه ریل گذاری‌های لازم را دستگاه سیاسی کشور ایجاد نکرده و با توجه به شرایط در کارگروه کمیسیون عمران بر این موضوع تمرکز داریم، افزود: اگر رایزن‌های سیاسی کشور به ما کمک کنند می‌توانیم زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی را فراهم کنیم.رضایی کوچی با بیان اینکه رقابت برای گرفتن یک پروانه ساختمانی زیاد است، اظهار داشت: انتظاری که ما از شهردای و وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم نسبت به مهندسین وجود ندارد و از 2 جهت مهندسین ساختمان تحت فشار هستند و این دستگاه‌ها اعمال سلیقه می‌کنند.نماینده مردم جهرم در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه کیفیت ساختمان کیفیت مناسبی نیست، بیان کرد: عمر متوسط ساختمان‌های ایرانی بسیار کمتر از متوسط جهانی است و باید بپذیریم که استحکام و دوام بناهای ما ضعیف هستند.رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که قانون نظام مهندسی را به گونه‌ای تقویت کنیم که مهندس، استقلال داشته باشد و زیر فشار دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و نظام مهندسی نباشد، ادامه داد: بر استقلال داشتن مهندس تاکید داریم که در مقابل این استقلال مهندس باید در خصوص ساختمان مسئولیت داشته باشد و در قانون این موضوع پیگیری می‌شود.

درخواست آخوندی از سیف: بخشنامه افزایش سود وام مسکن مهر را متوقف کنید

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی پس از انتشار سند افزایش سود وام طرح مسکن مهر به بخشنامه بانک مرکزی در این زمینه واکنش نشان داد.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پی‌نوشت بخشنامه مدیر اعتبارات بانک مرکزی نوشت: "جناب آقای دکتر بت شکن با توجه به مذاکرات مکرر حضوری و مکاتباتی که اینجانب با جناب آقای دکتر کرباسیان و دکتر سیف داشته ام، بلافاصله این بخشنامه را متوقف کنید و مطابق روال گذشته عمل نمایید.برپایه این گزارش، وزیر راه و شهرسازی چندین بار با بانک مرکزی برای حل وفصل این موضوع در ماه های گذشته مکاتبه و مذاکره کرده است و در نامه ای به رئیس بانک مرکزی در 17 آبان 96 (دیروز)تاکید کرده است که "با وجود مذاکرات مورخ 16 مهر 96 و توضیحات مدیران بانک مسکن، با اصرار بانک مرکزی تغییر نرخ سود تسهیلات متمم مسکن مهر برای اجرا ابلاغ شده که اجرای این تصمیم با توجه به فروش اقساطی بسیاری از واحد ها عملی نیست."در نامه اداره اعتبارات بانک مرکزی خطاب به مدیرعامل بانک مسکن آمده است؛«احتراما بازگشت به نامه شماره 49/663/م مورخ 1396/5/22 در خصوص تضمین‌نامه یارانه نرخ سود تسهیلات طرح مسکن مهر به استحضار می‌رساند، موضوع یارانه سود تسهیلات مسکن مهر در جلسه کمیسیون اعتباری مورخ 1396/6/29 این بانک مطرح و با توجه به عدم ارسال تضمین‌نامه و مصوبه‌ای در خصوص یارانه نرخ سود تسهیلات مسکن مهر (جهت افزایش سقف فردی تسهیلات مذکور از 250 میلیون ریال به 400 میلیون ریال) کمیسیون مقرر نمود، بانک مسکن با توجه به تاکیدات قبلی، کماکان نسبت به اعطای تسهیلات مذکور با نرخ‌های مصوب شورای محترم پول و اعتبار (11 و 12 درصد جهت مشارکت مدنی و فروش اقساطی) اقدام نماید.»

مصوبه خلاف شرع شورای شهر تهران ابطال شد

دراین هفته هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با نظر فقهای شورای نگهبان مبنی بر خلاف شرع بودن بند ۳۰-۱۶ ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران، این بند را از تاریخ تصویب ابطال کرد.دیوان عدالت اداری به ابطال بند 30-16 ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران مصوب یکم اسفند 1390 رای داد.در بند 30-16 ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران مصوب یکم اسفند 1390 کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آمده است: «صدور پروانه ساخت و ساز در قطعاتی از اراضی که با تدقیق خط محدوده مصوب طرح جامع شهر تهران سوم آذر ماه 1386 به محدوده شهر منظم شده‌اند، منوط به واگذاری 70 درصد وسعت قطعه به شهرداری برای تأمین خدمات عمومی شهری است و مالک مجاز است از 30 درصد ملک برای ساخت و ساز طبق پهنه مربوطه استفاده کندبند مورد اشاره مورد اعتراض یکی از شهروندان قرار گرفته و شاکی با ارائه دادخواستی به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بند 30-16 ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران را خلاف قانون و شرع دانسته و تقاضای ابطال آن را کرده است.هیئت عمومی دیوان به دنبال درخواست شاکی مبنی بر غیرشرعی بودن بند مورد اشاره، از فقهای شورای نگهبان استعلام کرده که شورای نگهبان نیز در پاسخ اعلام کرده است:« در مورد بند 30-16 مورد شکایت، اخذ هر مقدار از زمینی که ملک اشخاص است، خلاف موازین شرع است و اگر بخواهند به موجب تبصره چهار مصوبه سال 1367 عمل شود، در صورتیکه مالکین اراضی خارج از محدوده، متقاضی اخذ مزایای ورود به محدوده باشند، به حسب تبصره مذکور فقط حق اخذ 20 درصد را دارند و اخذ بیش از آن مغایر قانون و خلاف موازین شرع است و اما در مورد ایراد بر ضوابط مذکور در تفکیک، در صورتی می‌توانند این ضوابط را وضع کنند که قانوناً جعل این سختگیری‌ها را داشته باشند و اِلّا مغایر قانون است و تشخیص این امور به عهده دیوان عدالت اداری است

تلاش برای اتصال ريلی هندوستان به آسیای میانه از طریق چابهار

درهفته ای که گذشت یک نماینده مجلس تصریح کرد: با استفاده از شبكه حمل‌ونقل ریلی مصرف بالای ۹۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۰ میلیون لیتر گازوییل در كشور به ۲۰ میلیون لیتر كاهش پیدا خواهدكرد.نایب رییس كمیسیون بودجه مجلس یادآورشد: یكی از زیرساخت های بسیارمهم شبكه ریلی هست كه باید تمام مراكز استانها و شهرهای كشور را به این شبكه وصل كنیم تا بتوانیم با كشورهای همسایه مان هم ارتباط بهتری داشته باشیم.نایب رییس كمیسیون بودجه مجلس با بیان اینكه براساس اصل ۴۳ قانون اساسی، باید جلوی اتلاف سرمایه ها گرفته شود،گفت: دربحث ترانزیت كه منبع درآمدی بسیارمهمی است سرمایه گذاری در بخش ریلی( مسافری و باری) بهترین سرمایه گذاری ممكن است كه باید به آن توجه خاصی داشته باشیم.قوامی در ادامه تاكید كرد: مهمترین سرمایه گذاری این است كه تمام جاهای ناممكن و با دسترسی سخت را با استفاده از شبكه ریلی ممكن و در دسترس كنیم كه این مهم، اهتمام دولت و مجلس و متولیان امر را می طلبد.وی اضافه كرد: به طورمثال اگر بتوانیم ارتباط با جمعیت یك میلیاردی هندوستان را از طریق چابهار به آسیای میانه متصل كنیم مستلزم این است كه راه آهن به چابهار، زاهدان، سبزوار و اسفراین برود و از آنجا به آسیای میانه متصل شود كه در صورت مهیا شدن این امر هم زمان سفر كوتاه می شود و هم بار مطمئن به مقصد می رسد.عضو كمیسیون بودجه مجلس با اشاره به ویژگی های راه آهن از حیث اقتصادی وبه دنبالآن استقرار بنگاه ها و خانواده ها اظهاركرد: از۱۳۵۰ هزارمیلیارد تومان نقدینگی كشور ۶۲ درصد دراختیار استان تهران قرار دارد كه این خلاف اصل ۴۸ قانون اساسی است و این ضعف ما هست كه نتوانسته ایم هر منطقه ای را به فراخور استعداش رشد دهیم.وی اضافه كرد: ۴۰ درصد جمعیت كشور دركلانشهرهاست و ۱۶ درصد در تهران ساكن هستند كه بدون شك با تكمیل و توسعه راه آهن، به عنوان یكی از مهمترین زیرساخت ها می توان به رشد اقتصادی و توسعه سایر مناطق هم كمك كرد.قوامی با بیان اینكه نباید در جامعه گرفتارتمركز بیش ازحد شویم، خاطرنشان كرد: درتهران روزانه بالای یك و نیم میلیون تقاضای سفر وجود دارد كه می توان با برنامه ریزی صحیح بخش زیادی ازآن را به شبكه حمل و نقل ریلی منتقل كرد.

مصائب پروژه‌های غلط درشهرسازی

دراین هفته پیروز حناچی طی یک یادداشتی نوشت: ساختمان های ساخته شده در شهر، محل تلاقی سه مولفه است. سرمایه گذاران و حتی سرمایه داران، منافع سیاست گذاران و سیاست مداران و حوزه اجتماعی منافع شهروندان.تصور کنید سه دایره با مساحت مساوی به شکل متناسب همدیگر را قطع کرده باشند، یک مثلث وسط ایجاد می شود. آن مثلث فضای ساخته شده در شهر است. هر فضای ساخته شده ای اعم از پروژه عمرانی به این سه حوزه مرتبط است. هر عارضه ای در شهر رخ دهد به این سه حوزه مرتبط است و باید به سه سوال متعادل و معقول جواب دهد.اگرچنین باشد جای نگرانی برای وجود آن ساختمان وجود نخواهد داشت.اگر متعادل برخورد کنیم، معمولا جایی که ساختمان ها بدست سرمایه داران ساخته شوند،آنجا سیاست گذاران با سرمایه گذاران همراه هستند و به دایره سوم جواب نمی دهند.پروژه های ناهنجار در شهر ناشی از عدم رعایت تعادل در این سه حوزه است. هر فضایی ساخته می شود، یا هر طرحی که اجرا می شود اگر به این سه حوزه به طور متعادل پاسخ دهد،جای نگرانی نیست.نقش سیاستگذاران در این میان مانند تعمیرکارانی است که باید ماشین روشنی را در حین حرکت تعمیر کنند. اجرای طرح های عمرانی چنین وضعیتی دارد. این طرح ها باید درست تعریف شوند، فرآیند طراحی شان را درست طی کنند،از حداکثر خرد جمعی و خرد تخصصی استفاده کنند، به شکل حرفه مدیریت و اجرا شوند و به شکل مناسبی بهره برداری شود. اگر این فرآیند به درستی طی شود،خروجی آن قابل قبول خواهد بود.باید از خرد جمعی برای تعریف پروژه ها استفاده کنیم. با این منابع محدود ناچار هستیم به نحوی درست و با بهره برداری بالا از منابع استفاده کنیم. پس اجازه نداریم پروژه ای را غلط تعریف کنیم و پروژه هایd که تعریف می کنیم باید با حداکثر بهره وری به نتیجه برسانیم.حتما باید تلاش شود، باتوجه به اینکه عمده پروژه ها در شهرها اجرا می شود، دو لایه خلاقیت و جذابیت را داشته باشد. اینکه چیزی که می سازیم زیبا نیز باشد، ارزش دیگری است که خلق می شود. به طور مثال پلی مانند پل طبیعت چگونه به روحیه شهر تاثیر می‌گذارد.پل طبیعت ناشی از تعریف درست پروژه، استفاده حداکثر از خلاقیت و جذابیت است. نتیجه یک مسابقه معماری است. روند اجرا درست طی شده و خروجی قابل قبولی ایجاد شده است.بنا به گفته شهردار سابق تهران بازدید کننده پل طبیعت ده برابر برج میلاد است؛این یک طرح موفق هنری-شهری است. یک دهم هزینه شد، ۱۰ برابر بهره بدست آمد.تمام پروژه ها که در شهر اجرا می شوند می توانند از این جنس باشند. فقط لازم است این لایه هم به لایه تصمیم ها اضافه شود.بنابراین تلاش می کنیم با بالا بردن کیفیت حوزه مشاورمان این مشکلات را هم حل کنیم.

جزئیات فرآیند ورود ۱۵ فروند بویینگ جدید به ایران

درهفته ای که گذشت مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم ایر آخرین وضعیت مذاکرات این شرکت با هواپیماساز بویینگ برای ورود ۱۵ فروند هواپیمای جدید به ایران را تشریح کرد.محمود شکرآبی اظهار کرد: نخستین صحبت‌های ما با بویینگ مربوط به اجلاس چند ماه قبل یاتا در مکزیک می‌شود که در جریان آن صحبت‌های ابتدایی مطلوبی میان دو طرف شکل گرفت.وی ادامه داد: پس از آن نمایندگان شرکت بویینگ به ایران آمدند و با نهایی شدن فاز نخست مذاکرات دوجانبه توافق‌نامه‌ای برای خرید ۱۵ فروند هواپیمای بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ به امضا رسید و بنا شد بویینگ گام‌های بعدی برای دریافت مجوزهای لازم را پیگیری کند.مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم ایر با بیان اینکه در حال حاضر این توافق در مرحله اخذ مجوزهای لازم از دولتمردان ایالات متحده آمریکا قر ار دارد، تاکید کرد: بویینگ اعلام کرده خود تمام فرآیندهای مربوط به دریافت مجوز در حوزه فروش هواپیما و کلیه برنامه‌های آموزشی و پشتیبانی را پیگیری می‌کند و از این رو ما منتظر نهایی شدن این مرحله از کار خواهیم بود.شکرآبی درباره زمان‌بندی احتمالی نهایی شدن این توافق و تبدیل آن به قرارداد نیز توضیح داد: آنچه در برنامه‌های دو طرف قید شده مربوط به ژانویه ۲۰۱۸ می‌شود و ما امیدواریم در صورتی که مشکل خاصی به وجود نیاید، این قرارداد در همان زمان به مرحله نهایی خود برسد.وی درباره امکان سنگ‌اندازی دولت آمریکا در فرآیند فروش هواپیما به ایران نیز تصریح کرد: با توجه به نیاز شرکت بویینگ برای نهایی کردن قراردادهای جدید و مشکلات اقتصادی که این شرکت با آن مواجه است، قطعا استفاده از بازارهایی مانند ایران اولویت جدی به حساب می‌آید و شانس آن بسیار پایین است که سیاستمداران آمریکایی بتوانند سنگ‌اندازی جدیدی در این رابطه داشته باشند. ما فکر می‌کنیم که بویینگ با توجه به نیازی که به این عرصه دارد، خود پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد و این قرارداد طبق زمان‌بندی‌های صورت گرفته نهایی می‌شود.

قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال تا پایان امسال تعیین تکلیف می‌شود

دراین هفته معاون توسعه ساختمان وانرژی بنیاد مستضعفان در تشریح آخرین وضعیت آزاد راه تهران- شمال گفت: وضعیت اجرایی قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال ، امسال مشخص می شود.منوچهر خواجه دلویی در نشست شورای فنی البرز در محل پروژه تهران -شمال که با حضور استاندار البرز برگزار شد، افزود: چهار قطعه در اجرای این پروژه پیش بینی شده که قطعه چهار از سال ۹۴ از "مرزن آباد" تا کمربندی چالوس زیر بار ترافیک رفته است.وی ادامه داد: قطعه اول این پروژه به عنوان مهمترین بخش آن، تهران را به "شهرستانک" در شمال استان البرز متصل می‌کند ضمن آنکه مسیر تهران - چالوس تا حدود زیادی با گشایش این قطعه کوتاه می شود.خواجه دلویی گفت: هزینه ساخت این قطعه ۲ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان است.وی بیان داشت: قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال از شهرستانک تا پل زنگوله ترسیم شده که اکنون شرکت های پیمانکاری در حال انجام آن هستند.معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد:تونل البرز بزرگترین تونل کشور در قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال احداث می شود.وی به ایرنا گفت: بخش شرقی این تونل درحال اجرا و بخش غربی آن به مناقصه گذاشته شده است.خواجه دلویی اظهار داشت: اکنون برای ساخت قطعه سوم آزاد راه تهران شمال با فایناس خارجی در حال مذاکره هستیم.وی تاکید کرد: تا پایان سال جاری پیگیری‌ها برای این پروژه بصورت ویژه ادامه دارد.معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان یادآور شد: آزاد راه تهران- شمال با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان اجرایی شده است.

خطر زلزله در کمین ۸۰ درصد شهر‌های بزرگ کشور

درهفته ای که گذشت محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: باید در بازآفرینی شهری به مسئله زلزله توجه کنیم، زیرا هر ۱۰ سال یک بار زلزله بیش از ۷ ریشتر در کشور اتفاق می افتد.محمد شکرچی زاده گفت: کیفیت ساختمان‌های کشور از جنبههای معماری، هویت فرهنگی و کالبدی باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد شهرهای کشور در خطر زلزله است، تاکید کرد: باید ساختمان ها را با رویکرد حفظ هویت معماری اسلامی توسعه دهیم و از حیث سازه ای و پایایی ساختمان، در برابر حوادثی مانند زلزله، مقاوم باشد.وی با بیان اینکه دستورالعمل‌هایی را برای مقاومسازی در برابر حوادثی مانند زلزله آماده کرده ایم‌،تاکید کرد: فعالیت جدی را در بحث بازآفرینی شهری و مخاطرات طبیعی آغاز کردیم و برای بافت‌ها و بناهای تاریخی مسئله زلزله را مورد توجه قرار دادیم.رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بنایی مانند ارگ بم با تاریخ چند هزار ساله در ۲۰ ثانیه فروریخت، بنابر این باید برای بازآفرینی منطقه تاریخی تلاش کنیم که ضوابطی را تهیه می کنیم تا بازآفرینی ها با در نظر گرفتن مسئله مقاومت در برابر زلزله باشد.شکرچی زاده به خبرگزاری صدا و سیماگفت: زلزله‌های مهمی از دهه ۴۰ اتفاق افتاد و ساختمان‌هایی که با مصالح خشتی بود، فرو ریخت و نوعی بدبینی به این نوع ساختمان‌ها ایجاد شد.وی با بیان اینکه در استانداردها و مقررات ملی اجازه نمی دهیم ساختمانی با خشت ساخته شود، تاکید کرد: در بازسازی‌های بعد از زلزله و نوسازی بافت های فرسوده که بنیاد مسکن انجام داد این امر را رعایت کردیم.وی گفت: باید در بهسازی و ساخت و سازها به وجه فرهنگی و معماری توجه کنیم و مخاطرات طبیعی را هم مد نظر قرار دهیم.شکرچی زاده تصریح کرد: بازآفرینی ساختمانها در شهر تاریخی یزد به ثبت جهانی یونسکو رسید و آنها بر اساس دستورالعمل، بهسازیها و بازآفرینی را انجام می دهند و حتی در ساختمان هایی که میخواهند بسازند، میتوانند از خشتهای مقاوم استفاده کنند تا ویژگی بومی را ایجاد کند.

راه‌اندازی قطار سبک شهریLRT

دراین هفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از کم‌کاری در ساخت خطوط ۶ و ۳ متروی تهران علاوه بر نواقص مرتبط با عدم ایمنی خط ۷، رمزگشایی کرد.محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با سایت اطلاع‌رسانی شهرداری، نتایج مقایسه خطوط در حال بهره‌برداری متروی تهران با نقشه‌ها و مطالعات مربوط به طراحی اولیه شبکه ریلی پایتخت در قالب «وضع موجود» و «آنچه باید باشد» را تشریح کرده که نشان می‌دهد: در خطوط ۳ و ۶ مترو، جای یکسری «ایستگاه تبادلی» وصل‌کننده خطوط مترو به یکدیگر که در نقشه‌های اولیه پیش‌بینی شده بود، خالی است و قطارهای خط ۶ نیز از مسیری متفاوت از نقشه اولیه، در حال عبور هستند.حذف «ایستگاه‌های تبادلی» در جریان ساخت خطوط مترو به دلیل افزایش سرعت ساخت و بهره‌برداری و همچنین کمبود منابع در زمان ساخت اتفاق افتاده و تغییر مسیر خط ۶ از محله‌های پرمسافر به محله کم‌مسافر نیز به دلیل قیمت بالای املاک نیازمند تملک صورت گرفته است. پورسیدآقایی در این باره اعلام کرد:‌ در بررسی‌هایی که انجام دادیم؛ متوجه شدیم که در زمان ساخت خط۳ مترو چند ایستگاه تبادل سفر حذف شده است. ایستگاه‌هایی که می‌توانستند به راحتی تبادل سفر را بین سایر خطوط مترو مانند یک شبکه منسجم انجام دهند. این اتفاق در خط ۶ مترو نیز روی داده است. شاید در شرایط کنونی عدم ساخت این ایستگاه‌ها به دلیل کمبود بودجه توجیه داشته باشد اما در ۱۰۰ سال آینده شهروندان در مورد عملکرد ناقص مهندسانی که ساخت خطوط مترو را برعهده داشتند؛ قضاوت خواهند کرد.وی افزود:‌ خط ۳ به جای گذر از زیر منطقه پاسداران به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم ترافیکی و پرمسافر از زیر بزرگراه صیاد‌شیرازی که در تبادل سفر تاثیرگذار نیست عبور می‌کند. شاید تصور مدیران وقت بر این بوده است که به دلیل گران بودن زمین در منطقه پاسداران این تغییر مسیر و گذر این خط مترو از زیر بزرگراه شهید صیادشیرازی مقرون به صرفه است. اما در دهه‌های آینده مردم در مورد این شیوه مدیریتی چه قضاوتی خواهند کرد؟ پورسیدآقایی با بیان اینکه بین توسعه خطوط مترو یا توسعه ناوگان اولویت اول ما توسعه و تامین ناوگان مورد نیاز خطوط مترو است، تاکید کرد: در گذشته تنها توسعه خطوط مهم بود و زیاد به تامین ناوگان مورد نیاز این خطوط توجهی نمی‌شد. پورسیدآقایی با بیان اینکه در حوزه مترو اولویت برای من این نیست که دو خط مترو را به‌صورت همزمان با سرفاصله ۳۰ دقیقه راه‌اندازی کنم بلکه اولویت این است که یک خط را با زمان ۵ دقیقه و تامین ناوگان مورد نیاز راه‌اندازی کنم، ادامه داد: نباید ملاک ما در توسعه مترو، فیزیکی باشد بلکه باید به این فکر کنیم که با ایجاد این زیرساخت‌ها چقدر می‌توانیم کیفیت زندگی را برای تهرانی‌ها بالا ببریم.

ظرفیت بنادر کشور بالغ بر ۲۱۷ میلیون تن است

درهفته ای که گذشت مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش دریا در مسیر پیشرفت با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ظرفیت بنادر کشور ۲۱۷ میلیون تن است، گفت: در حوزه کشتیرانی خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای سرآمد است و حداقل طی دو دهه اخیر، ما همواره جزو ۲۰ کشور برتر کشور در حوزه دریانوردی از نظر ناوگان تحت مالکین و ناوگان تحت‌پرچم بوده‌ایم.محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سومین جشنواره ملی دریا؛ مسیر پیشرفت، گفت: با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه کشور در حوزه دریا، باید بیشتر و متمرکزتر به این موضوع بپردازیم. بر اساس آخرین اندازه‌گیری طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، ما کشوری هستیم با ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل (اعم از سواحل مستقیم دریا، سواحل پیرامون جزایر و رودخانه های قابل کشتیرانی) و همه این نقاط سرشار از فرصت هستند.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از مهمترین بخش‌های استفاده از ظرفیت‌های دریا، بنادر تجاری هستند که بسیار به اقتصاد و ایجاد اشتغال به ویژه در نوار ساحلی کمک می‌کنند و در حال حاضر بنادر کشور بالغ بر ۲۱۷ میلیون تن ظرفیت دارند که یک فرصت طلایی محسوب می‌شود.وی ادامه داد: در حوزه کشتیرانی خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای سرآمد است و حداقل طی دو دهه اخیر، ما همواره جزو ۲۰ کشور برتر کشور در حوزه دریانوردی از نظر ناوگان تحت مالکین و ناوگان تحت‌پرچم بوده‌ایم.

نقشه راه ایمنی جاده های کشور تدوین شده است

دراین هفته معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: با هدف ایمن سازی جاده‌های کشور، نقشه راه ایمنی جاده‌ای کشور تدوین و آماده ارسال به کمیسیون مربوطه شده است.مهرداد تقی‌زاده افزود: در پی حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی، کمیسیونی برای بررسی حادثه تشکیل و ابعاد این حادثه مورد بررسی قرار گرفت.تقی‌زاده به ایرنا گفت: به دستور معاون اول رئیس جمهوری به پنج وزارتخانه، مقرر شد که درخصوص تدوین و تهیه نقشه راه ایمنی جاده ها اقدامات لازم انجام و به آن معاونت برای تصمیمات نهایی اعلام شود.تقی‌زاده حجتی افزود: پس از اقدامات کارشناسی، سرانجام این نقشه تدوین و برای اقدامات و تصمیمات بعدی به کمیسیون مربوطه و پس از نهایی شدن به معاون اول رئیس جمهوری ارسال خواهد شد.تقی‌زاده در ادامه به ورود اولین کشتی حامل ۱۵ هزار تن گندم از طریق هند به بندر چابهار خبر داد و گفت: این محموله از طریق زمینی به افغانستان ترانزیت خواهد شد.معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در دومین و سومین مرحله ارسال این محموله ۱۱۰ هزار تن دیگر طی هفته‌های آینده از طریق جمهوری اسلامی ایران به سایر کشورها به ویژه افغانستان ترانزیت خواهد شد.

منطقه ۵ رکوددار معاملات مسکن در پاییز شد

درهفته ای که گذشت باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:طبق اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن در پاییز، منطقه ۵ با ۲۲۴۳ فقره بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌ است.دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، گزارش تحولات بازار از ابتدای پاییز منتشر کرد: براساس این گزارش تعداد معاملات واحد‌های مسکونی شهر تهران در اولین ماه فصل پاییز ۱۴ هزار و ۱۹۵ مورد بوده که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۶.۱ درصد افزایش داشته است.در این ماه منطقه ۵ با ۲۲۴۳ فقره بیشترین تعداد معاملات و منطقه ۱۹ با ۱۱۷ فقره کمترین تعداد معاملات از این نوع را به خود اختصاص داده‌اند.گفتنی است بیشترین نرخ رشد تعداد معاملات در مهرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به منطقه یک با رشد ۶۳.۱ درصد و کمترین نرخ رشد تعداد معاملات مربوط به منطقه ۱۷ با کاهش ۶.۳ درصد بوده است.

براساس این گزارش متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد‌های مسکونی آپارتمانی در مهرماه سال جاری نیز ۴.۷۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۵ و نسبت به مهرماه سال قبل ۷.۳ درصد رشد داشته است.در این ماه از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه یک با ۱۰.۲ میلیون تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با ۲.۳ میلیون تومان کمترین متوسط قیمت را داشته است.براساس این گزارش بیشترین رشد متوسط مسکن در مهرماه سال جاری نیز نسبت به مهرماه سال قبل مربوط به منطقه ۲۲ به میزان ۱۴.۵ درصد و کمترین آن مربوط به منطقه یک با افزایش ۱.۵ درصد بوده است.براساس این گزارش در هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۶ قیمت مسکن شهر تهران ۴.۵۸ میلیون تومان در هر متر مربع بوده که ۶.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.از سوی دیگر ارزش کل معاملات ۴۱ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸ درصد افزایش یافته است.

ارائه تسهیلات ویژه ساخت مسکن برای بازگشت به روستا

دراین هفته تسنیم نوشت:معاون بازسازی ومسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: افراد ساکن در شهرها در صورت بازگشت به روستا از تسهیلاتی با سود کم برای ساخت مسکن در روستا بهره‌مند می‌شوند. عزیز الله مهدیان با اشاره به اینکه در یک تا 2 سال گذشته تعداد زیادی حادثه در کشور و مناطق روستایی داشتیم گفت: در این مدت 40 سیل و زلزله در کشور رخ داد که برای بازسازی دولت تسهیلاتی را ارایه داد و کار اجرایی را آغاز کردیم .وی افزود: زلزله ای که در ­ششم شهریور در شربیان آذربایجان شرقی رخ ­داد با کمک روستائیان و منابع بنیاد مسکن کار ­بازسازی را آغاز کردیم .وی ادامه داد : در آذربایجان و خراسان شمالی ­که سیل و زلزله رخ داد ­حدود ­5 هزار واحد تخریبی داشتیم که بلافاصله از منابع بنیاد مسکن کاربهسازی ­را آغاز کردیم.وی تاکید کرد: تلاش ما اینست که قبل از سرد شدن هوا خانواده هایی که سرپناه را از دست دادند برای انها سقف ایجاد کنیم .مهدیان افزود: 7 هزار واحد مسکن مهر در شهرستان بجنورد وجود دارد که پس از زلزله خسارت دیدند و تعدادی از واحدهایی که افراد ساکن شدند به انها کمک شد ،اما خانه هایی که هنوز تحویل متقاضیان نشده است خسارت به انها تعلق نمی گیرد.مهدیان درباره بازگشت ­افرادی که از روستا به شهر مهاجرت کردند گفت: افرادی که می خواهند به روستا بازگردند به آنها برای ساخت واحدهای روستایی تسهیلات پرداخت می شود.وی گفت: اگر زمینی برای ساخت خانه نداشته باشند­ زمین به قیمت تمام شده در اختیار آنها قرار می گیرد، خوشبختانه در طول این چند سال تعداد زیادی به روستاها بازگشتند و خانه ساختند.معاون بازسازی ومسکن روستایی بنیاد مسکن افزود: روستایی در اردبیل کلاً تخلیه شده بود که ­با پرداخت تسهیلات اکنون ­50 خانوار در آن ساکن هستند.وی درباره ارایه تسهیلات به خانواده هایی که جوز محرومین روستا هستند ­گفت: برای این خانوارها ­تسهیلات پرداخت می شود و جایی که روستائیان آورده ندارند بنیاد مسکن با کمک حساب 100 به آنها کمک می کند و علاوه بر تسهیلات کمک بلاعوض هم پرداخت می کنیم .

روش‌های تامین مالی پروژه‌های راه‌آهن تغییر می‌کند

درهفته ای که گذشت مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه روش های تامین منابع مالی ساخت راه آهن در کشور تغییر خواهد کرد، گفت: خطوط جدید یا درحال احداث ازجمله راه آهن چابهار- زاهدان با روش بی.اُ.تی (BOT) تامین مالی می شود.روش ساخت، بهره برداری و واگذاری (Build Operate-Transfer) یکی از روش های پذیرفته شده به منظور مشارکت بخش خصوصی در توسعه پروژه های زیربنایی در سطح جهان است و دولت ها از این روش به عنوان یک روش مناسب برای سرمایه گذاری و ساخت سریع پروژه های زیربنایی استفاده می کنند.در این روش ساخت و بهره برداری پروژه به مدت معینی توسط شرکتی تحت عنوان' شرکت پروژه' انجام و انتقال طرح به کارفرما پس از گذشت مدتی معین و بعد از تحصیل درآمد لازم محقق می شود.بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی، در جلسه مجمع عمومی شرکت ویژه بررسی بودجه و اهداف سال 97 ، اتصال پنج استان به شبکه ریلی را از دستاوردهای مهم دولت و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ذکر کرد.

۱۰ برند "بتن" غیراستاندارد اعلام شد

دراین هفته مدیرکل استاندارد تهران از توقیف تولید ۱۰ برند بتن غیراستاندارد در ماه گذشته، در استان تهران خبر داد و بر ادامه طرح نظارت بر واحدهای تولیدکننده بتن از سوی بازرسان استاندارد تاکید کرد.بیات اظهار کرد: در جریان اجرای طرح بازرسی از واحدهای تولیدی بتن در استان تهران بازرسان استاندارد ۱۰ برند بتن غیراستاندارد را توقیف و تولیدکنندگان متخلف به دادگاه شکایت کردند.طبق اعلام اداره کل استاندارد استان تهران، در این راستا بتن آماده از واحد تولیدی "محمد بابایی" در شهرستان رباط کریم، به علت تولید بدون مجوز استاندارد و نیز فک پلمب غیرقانونی، بتن آماده با نام تجارتی "دنیابتن" در واحد تولیدی در شهرستان رباط کریم به علت تولید بدون مجوز استاندارد و جعل نشان استاندارد، بتن آماده با نام تجارتی "خانه بتن نوین" در واحد تولیدی در محدوده انتهای اتوبان بابایی به علت تولید بدون مجوز استاندارد و جعل نشان استاندارد، بتن آماده در واحد تولیدی "طالب سروش" در محدوده سه راه آدران به علت تولید بدون مجوز استاندارد و جعل نشان استاندارد، بتن آماده از واحد تولیدی "دشت بهشت خلیج" در محدوده بزرگراه فتح به علت تولید بدون مجوز استاندارد، بتن آماده با نام تجارتی "کوهستان صبا" در واحدی تولیدی در شهریار به علت تولید بدون مجوز استاندارد، بتن آماده با نام تجارتی "پژوهش" در واحد تولیدی در محدوده بلوار پژوهش به علت تولید بدون مجوز استاندارد، بتن آماده از واحد تولیدی "محمد صراف" و "اصغر یاحق" در محدوده سعیدآباد شهریار به علت تولید غیراستاندارد توقیف و متخلفان به دادگاه معرفی شدند.همچنین از دو تولیدکننده بتن آماده با نام تجارتی "عمران بتن" در واحد تولیدی در احمدآباد مستوفی و بتن آماده با نام تجارتی " آرسام بتن" در واحدی در جاده قدیم کرج به علت ممانعت از بازرسی به دادگاه شکایت شد.

لزوم برخورد جدی با دست‌های پنهان در پدیده زمینخواری

درهفته ای که گذشت عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از روند پدیده زمین‌خواری در کشور خواستار برخورد جدی با دست‌های پنهان در این موضوع مهم شده‌اند.به گزارش «صما» آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی در جریان بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه «صما» ضمن امضای لوح کمپین «مقابله با زمین خواری» از سوی مجتمع رسانه‌ای ساختمان، حمایت خود را از این جریان رسانه‌ای اعلام کردند.نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار «صما» با اشاره به تأثیر پدیده زمین‌خواری در اقتصاد کشور اظهار داشتند: قرآن می‌فرمایید قانون را وضع کردیم تابی قانونی نشود. اگر هرکسی بخواهد زمین‌ها شخصی را اعم از زمین عمومی یا زمین خصوص را بگیرد اولاً کشور دچار هرج‌ومرج شده و در ثانی مالکیت و احترام به مالکیت از بین می‌رود؛ به هر دلیلی اگر قانون رعایت نشود حقوق دیگران ضایع می‌شود و ضایع کردن حقوق دیگران بی‌تقوایی و گناهی نابخشودنی است.

وی بابیان اینکه غصب نوعی دزدی است دزدی ربودن آشکار و غصب ربودن پنهان است خاطرنشان کرده‌اند: به‌طورکلی حکم قانونی غاصب با سارق یکی بوده و حضور این افراد در جامعه مایه آلودگی و فساد اجتماعی می‌شود.سید هاشم بطحایی گلپایگانی در ادامه افزودند: در خصوص ریشه‌کنی این معضل باید در جامعه برخورد و قوانین جدی شکل بگیرد زیرا هر نوع دست‌درازی به اموال شخصی و عمومی در فلسفه دینی مغموم شده است.نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه بابیان اینکه این معضل نیازمند برخورد قوی و سریع از سوی قانون‌گذاران و ناظران است گفتند: در ابتدای این امر باید برخی از مسئولان نگاهی جدی به عملکرد خود و آَشنایان خود داشته و در ریشه‌کنی این معضل جدیت به خرج دهند.وی با تاکید بر اینکه نباید برخورد با مفاهیم زمین‌خواری شعارگونه باشد، اظهار داشتند: تأکید مقام معظم رهبری در این امر بسیار قاطع بوده و اجرای آن عزم ملی می‌خواهد.

قانون سرلوحه و نقطه اتکای جامعه مهندسی است

دراین هفته ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی عصر شنبه 13 آبان ماه جاری به همراه هیأتی از مسوولان، مدیران و پیشکسوتان حوزه ساخت و ساز در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در جمع اعضای سازمان حضور یافت.نقطه اتکای جامعه مهندسی است.قانون سرلوحه و نقطه اتکای جامعه مهندسی استبه گزارش «صما» به نقل از روابط عمومی سازمان در این نشست که قبل از جلسه هیات مدیره سازمان برگزار گردید، دکتر سید مجید مزینانی نایب رئیس سازمان ضمن خوشامدگویی به حضار از تشریف فرمایی مهندس کامران ابراز خرسندی نموده و موفقیت در راهبری سازمان را در جهت دستیابی به اهداف عالیه جامعه مهندسی از خداوند متعال خواستار شد.بر پایه این خبر دکتر محمد رضا اخوان عبداللهیان مدیر کل راه و شهرسازی در جمع اعضای سازمان گفت: رعایت اخلاق حرفه ای سرلوحه و منشا پیشرفت و تعالی جامعه مهندسی است و از مهندس کامران جهت سکان داری سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تشکر نموده و آینده ی روشنی را برای جامعه مهندسی آرزو کرد.مدیر کل راه و شهرسازی همدلی و همراهی کلیه مهندسان را در برهه رکود ساخت و ساز خواستار و اعلام نمود تا با همت و تلاش همه مدیران و مسوولان در جهت بهبود عملکرد، تلاش خواهیم کرد.در ادامه مهندس کامران دیسفانی ضمن سپاسگزاری از حضار به بیان برخی معضلات و مشکلات در حوزه ساخت و ساز پرداخت و با اعلام اینکه با رعایت قانون، سازمانی منسجم و قانون مدار را در تمامی زمینه ها خواهیم داشت، از حمایت های بی دریغ کلیه مسولان و مدیران کشوری و استانی که در روند بازگشت ایشان و انسجام سازمان گامی برداشتند، قدردانی نمود.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar