۱۰:۱۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 21 November 2017
کد خبر: ۴۷۷۱۳
مدیران کل راهداری جاده‌ای استان‌ها در گفت‌وگو با «صما»:
صما- حوزه حمل‌ونقل از بخش‌های مهمی است که با حقوق شهروندی و رشد اقتصادی کشور ارتباط مستقیم دارد که نیازمند توسعه روزافزون و رفع موانع و کمبودهای موجود است.
اعتبار اختصاص‌یافته به نگهداری راه‌های استانی محدود است/ تردد کامیون‌ها معضل اصلی ایمنی جاده‌هابه گزارش «صما» عملیات ایمن سازی راههای برون شهری همچنین دریافت اعتبارات لازم برای این بخش از فعالیت ها و ماموریت های اصلی راهداری کشور است و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان‌ها در سراسر کشور به این امر اهتمام جدی دارند.

دلایل عقب‌ماندگی راه‌های روستایی

دراین زمینه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای بابیان اینکه توسعه راه نیازمند اعتبارات زیادی است. گفت: باید مشوق و راهکارهای خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران در بخش حمل‌ونقل ایجاد کنیم؛ زیرا توسعه حمل‌ونقل مبحث بسیار ضروری برای توسعه و رونق اقتصادی است.

علی‌اصغر بدیعی مقدم بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: با توجه به وسعت جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور میزان اعتبار اختصاص‌یافته به نگهداری راه‌های استان‌ها چه از محل ملی و چه از محل استانی کم است.

وی بابیان اینکه با این میزان اعتبارات تنها در وضعیت مناسب باید 6 درصد از هزینه‌های ساخت راه‌ها در همان سال به نگهداری راه‌ها اختصاص یابد اما اکنون تنها نیمی از این میزان اعتبار تزریق می‌شود. در حال حاضر استان ما از لحاظ شاخص های آزاد راهی و بزرگی راهی با عقب ماندگی زیادی روبرو هستیم .

بدیعی مقدم افزود: استان خراسان شمالی در محور شمال شرق کشور قرار دارد و دارای شرایط خاص و ویژه‌ای برای توسعه راه‌ها در محور شرق در کشور است؛ بنابراین عمده برنامه‌های ما در بخش حمل‌ونقل، مربوط به بخش تأمین زیرساخت‌ها است.

وی بابیان اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم است ادامه داد: ریل یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در سطح کشور از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است و بعدازآن، زیرساخت‌های راه‌های شریانی از دیگر موضوعات مهمی است که در دولت دوازدهم می‌تواند در وزارت راه و شهرسازی محقق شود.

وی در خصوص مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل کشور گفت: بیشترین مسئله مربوط به بحث کمبود امکانات و تجهیزات است و چنانچه ارتباطات بیرونی بیشتر شود، قاعدتاً مشکلات آن‌ها برای تهیه امکانات کمتر می‌شود.

بدیعی مقدم درعین‌حال با اشاره به برنامه‌های این استان در حوزه حمل‌ونقل در دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: در استان، اولویت‌های ما مربوط به بحث ریل و راه‌آهن و راه‌های اصلی و شریانی است و از طرفی به لحاظ نوپا بودن استان خراسان شمالی، با عقب‌ماندگی شاخص‌های راه‌های روستایی مواجهیم که این موارد باید به‌عنوان یک تکلیف محقق شود.

بدیعی مقدم در خصوص ریل‌های در حال ساخت گفت: دو محور مهم در حال طول خط آهن جوین- اسفراین- بجنورد- شیروان را ۲۱۰ کیلومتر و محور راه‌آهن بجنورد- شیروان نیز به طول ۵۰ کیلومتر است که اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است.

وی گفت: طراحی و اجرا و تعیین پیمانکاران توسط شرکت ساخت که یک معاونت وزیر است صورت می پذیرد.

بدیعی مقدم در نهایت افزود: انتقال بار و مسافر از جاده به ریل یک اولویت، ضرورت و نیاز کنونی کشور است و باید در تحقیق این هدف اغماضی صورت نگیرد.

کامیون‌ها همچنان معضل اصلی جاده‌ها

مدیرکل راهداری استان کرمان نیز بابیان اینکه کیفیت راه‌های کشور نسبت به ده سال پیش بهبود داشته است. گفت: در طی سال‌های اخیر طول بزرگراه گسترده شده و سطح رویه از کیفیت بالایی برخوردار شده است.

خداداد مقبلی وی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: تردد کامیون‌های سنگین بزرگ‌ترین معضل کنونی جاده‌ها است. تردد شبانه‌روزی این خودروها باعث از بین رفتن رویه جاده‌ها و تخریب زیرسازی این بخش‌ها می‌شود.

مدیرکل راهداری استان کرمان بابیان اینکه در حال حاضر 80 درصد حمل بار توسط جاده‌ها انجام می‌شود گفت: در تمام دنیا حمل این میزان باربر عهده حمل‌ونقل ترکیبی است و متأسفانه در بخش ریل سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی در چند سال اخیر شکل نگرفته است. به‌هرحال اگر حوزه ریلی کشور تکمیل شود بخشی از هزینه‌های کلان بهسازی و نوسازی جاده از بین می‌رود.

وی بابیان اینکه توسعه حمل‌ونقل ترکیبی موجب کاهش هزینه‌ها می‌شوند تأکید کرد: هزینه‌های سنگین تردد کامیون‌ها چه در بخش سوخت چه در زمان حوادث بر کسی پوشیده نیست. می‌توانیم با ترکیب ظرفیت دو حوزه ریلی و جاده‌ای باعث افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش هزینه‌ها می‌شود. به لحاظ هزینه‌های وحشتناک حوادث و هزینه‌های سوخت توجه به حمل‌ونقل ترکیبی یک ضرورت است؛ زیرا حمل نقل بار توسط جاده‌ها به‌هیچ‌عنوان راندمان مطلوبی ندارد.

مقبلی همچنین در کنار توجه به روسازی و زیرسازی جاده‌ها سه عامل مهم در تصادفات را خطاهای انسانی، جاده و وسیله نقلیه برشمرد و گفت: معتقدم در حوزه ترافیک هرچقدر هم زیرساخت‌های فیزیکی و ظرفیت‌سازی در حوزه شبکه ارتباطی صورت بگیرد جای فرهنگ ترافیکی خالی است و فرهنگ نقش انکارناپذیری در کاهش تصادفات جاده‌ای دارد. برخی اوقات وقتی جاده‌ای را آسفالت می‌کنیم آمار تصادفات بالاتر می‌رود و این همان حلقه مفقوده فرهنگ ترافیکی است.

وی همچنین در خصوص وضعیت تردد جاده‌ای در هفت‌ماهه سال جاری گفت: در هفت‌ماهه اخیر حدود 681 هزار سفر انجام‌شده است و بیش از چهارده میلیون تن کالا از مبدأ استان کرمان به سایر نقاط کشور حمل شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ازنظر تعداد بارنامه صادره 27 درصد و ازنظر تناژ حمل شده 32 درصد رشد داشته است.

مقبلی در ادامه افزود: در حوزه شمال استان کرمان 172 شرکت در عرصه حمل‌ونقل کالا فعالیت دارند و بیش از 12 هزار ناوگان باری با متوسط عمر حدود 13 سال در حال ارائه خدمات به حمل‌ونقل جاده‌ای کشور هستند و همچنین در حال حاضر بالغ‌بر 16 هزار راننده در حوزه جابجایی کالا فعالیت دارند.

مدیرکل راهداری استان کرمان ساماندهی شرکت‌های حمل‌ونقل کالا را بزرگ‌ترین مشکل حمل‌ونقل دانست و گفت: در این زمینه به دنبال مکانیزه کردن توزیع بار هستم البته دراین‌بین برای راه‌اندازی این سامانه مخالف‌هایی از سوی برخی از شرکت‌های مذبور داریم زیرا برخی از شرکت‌ها ماشین‌آلات ملکی داشته و حاضر نیستند توزیع بار را مکانیزه کنند؛ و ازآنجایی‌که این استان دارای معادن معدنی بسیار زیاد بوده و این استان حلقه واسط، هسته مرکزی بنادر جنوبی مانند بندرعباس و بیرجند است از اهمیت بالایی برای شرکت‌های حمل‌ونقل برخوردار است.

وی درنهایت گفت: اقدامات مطلوبی در خصوص حمل‌ونقل ترکیبی در کرمان ایجادشده و ما به دنبال اتصال ریل به معادن معدنی هستیم؛ و در این خصوص اقدامات و مطالعات خوبی شکل‌گرفته است.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar